2015-01-21, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Då kanske du kan förklara hur kvinnan har fått sina skador. Dom som tingsrätten inte väger in.

Som sagt, vilka skador? Menar du dom delvis självförvållade märken Amani hade på mordnatten? Även Rami hade några blåmarken/rivmärken som han påstod uppstått dagen innan resan till Landskrona. Att Amani och Rami slog varandra när de var oense har båda tillstått. Det har även avhandlats i tråden flera gånger.

Men varför skulle tingsrätten väga in detta i målet? Är det värre om Amani blivit slagen än om Rami blivit det? Antagligen gör det lika ont att bli slagen för båda.
Citera
2015-01-21, 21:19
Medlem
fasligts avatar
Och så detta avtrubbande vardagsvåld: från aftonbladet

16:26 Joachim Kerpner, reporter:
MAmman: Det är helt otänkbart att det finns 255 frakturer på en flicka. Min syster, efter åtta års äktenskap från sin man när de skiljde sig, fanns det inte mer än 20 märken på henne.

14:53 Joachim Kerpner, reporter:
Åklagare: Vet du om det användes våld i samband med uppfostran av din brors och hans hustrus barn?
Mamman: Nej, jag tror att hon slår honom som vi gör, för han är aktiv och kan göra sig illa. Men jag trodde inte att en mor skulle kunna göra sitt barn illa med vilja. Hon sade detta en eller två gånger, det verkade normalt och hennes son lekte, jag trodde inte hon skulle kunna göra illa.

14:46 Joachim Kerpner, reporter:
Åklagare: Vi talade före pausen om uppfostran. Vad är din inställning till att daska eller slå barnen när de gör fel?
Mamman: Nej, hos oss kan man daska till barnet, så länge det är litet, men inte att man åstadkommer märken eller gör barnet illa psykiskt,
Citera
2015-01-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ytterligare små detaljer: från BLT

Madleen fick höra att paret inte visste var den skadan kom ifrån. Skolan hade inte sagt TILL .
"Min bror ville inte VISA märken för mig eftersom jag inte skulle bli orolig. Hans fru visade märken, men visste inte varifrån de kom. Yara sade att hon fallit"
av Christoffer Robertsson den 11 november 14:01

A visar, R visar inte

Madleen vill/kräver att R skall skjutsa Y till skolan eller följa henne dit. Och hämta henne.R lovar/försäkrar men gör det inte. Y går alltid ensam, på egen hand till skolan. Tunt klädd och ofta utan strumpor, oavsett årstid.

R ljuger, upprepade gånger för Madleen. A sover och har ingen aning om hur Y tar sig till skolan. Eller i vilket skick. Det ansvarar R för.

På något sätt försöker A ändå efterfölja det Madleen säger till henne. A börjar kolla att Y kommer direkt hem efter skolan och denna kväll att Y äter - eftersom Madleen tycker Y ser mager och blek ut.

Sedan gör A inte det direkt på ett bra sätt. Men, jag tolkar det ändå som att hon försöker.

Det är mer än man kan säga om R.

Y har sagt, även till Madleen och sina kompisar, att det är R som bestraffar henne. Det får mig att tro att det många sagt om att Y är den som tvättar och får bära tunga kassar med tvätt, från tvättstugan och till lägenheten är en bestraffning från R. Det sker oftast på kvällstid, enligt grannarna. Dvs sedan R kommit hem.

Jag vet att jag nu blivit ganska "enögd" och mest fokuserar på Rs roll i det hela.

Men så tänker jag nu ...
Citera
2015-01-21, 21:49
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madleen vill/kräver att R skall skjutsa Y till skolan eller följa henne dit. Och hämta henne.R lovar/försäkrar men gör det inte. Y går alltid ensam, på egen hand till skolan. Tunt klädd och ofta utan strumpor, oavsett årstid.

R ljuger, upprepade gånger för Madleen. A sover och har ingen aning om hur Y tar sig till skolan. Eller i vilket skick. Det ansvarar R för.

På något sätt försöker A ändå efterfölja det Madleen säger till henne. A börjar kolla att Y kommer direkt hem efter skolan och denna kväll att Y äter - eftersom Madleen tycker Y ser mager och blek ut.

Sedan gör A inte det direkt på ett bra sätt. Men, jag tolkar det ändå som att hon försöker.

Det är mer än man kan säga om R.

Y har sagt, även till Madleen och sina kompisar, att det är R som bestraffar henne. Det får mig att tro att det många sagt om att Y är den som tvättar och får bära tunga kassar med tvätt, från tvättstugan och till lägenheten är en bestraffning från R. Det sker oftast på kvällstid, enligt grannarna. Dvs sedan R kommit hem.

Jag vet att jag nu blivit ganska "enögd" och mest fokuserar på Rs roll i det hela.

Men så tänker jag nu ...

R har också sagt att han oftast tvättar mellan 20:00 och 24:00, eftersom han inte bokar tid ...

Och det finns ganska många i skolan som vittnar om att A var så upprörd för hon inte visste vad hon skulle säga till Yaras mamma då Yara skadat sig i skolan ...
Senast redigerad av fasligt 2015-01-21 kl. 21:52.
Citera
2015-01-21, 22:04
Medlem
Citat:
R har också sagt att han oftast tvättar mellan 20:00 och 24:00, eftersom han inte bokar tid ..

Mig veterligen har ingen sett R i tvättstugan eller på väg dit eller därifrån.

Däremot att har grannar klagat på att Y "stjäl" tvättider. Men om R fullständigt "skiter" i tvättiderna och skickar dit Y, är det inte Ys fel. Det är R det är "fel" på! Något står inte rätt till i det hjärnkontoret.
Citera
2015-01-21, 22:10
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mig veterligen har ingen sett R i tvättstugan eller på väg dit eller därifrån.

Däremot att har grannar klagat på att Y "stjäl" tvättider. Men om R fullständigt "skiter" i tvättiderna och skickar dit Y, är det inte Ys fel. Det är R det är "fel" på! Något står inte rätt till i det hjärnkontoret.

Nej, det är en av få saker det inte råder minsta tvekan om!
Citera
2015-01-21, 22:30
Medlem
Samvariationen mellan Ys och Rs frånvaro från skola resp arbetsträning

förvånade mig. Om A var "boven" borde resultatet varit det omvända. Det blev tvärtom.

Det förbryllade mig redan då.
Citera
2015-01-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Som sagt, vilka skador? Menar du dom delvis självförvållade märken Amani hade på mordnatten? Även Rami hade några blåmarken/rivmärken som han påstod uppstått dagen innan resan till Landskrona. Att Amani och Rami slog varandra när de var oense har båda tillstått. Det har även avhandlats i tråden flera gånger.

Men varför skulle tingsrätten väga in detta i målet? Är det värre om Amani blivit slagen än om Rami blivit det? Antagligen gör det lika ont att bli slagen för båda.

Om man läser rättsintyget så framgår det att Amani hade blåmärken på olika delar av kroppen och i olika grader av läkning, dvs olika färger som är beskrivna noggrant. Rami hade inga blåmärken. Detta har inte tagits upp alls i tingsrätten, det kanske bedöms som irrelevant, eller också har det glömts bort.
Men för mig som tack och lov slipper döma, så betyder det att Rami utövade våld i hemmet.
Män begår de allra flesta våldsbrotten även i vårt relativt jämställda samhälle, säkert ännu mer entydigt i den kultur de här båda präglats av. Rami hade ett litet rivmärke som han påstår att Amani tillfogade honom. Hon däremot, har inte sagt ett pip om våld från honom. Däremot har hon sagt att de bråkade, "normalt", som gifta gör, och vad hon lägger för betydelse i de orden (om de tolkats rätt) är det ingen av oss som kan säga. Det skaver att han går fri.
Citera
2015-01-21, 22:56
Medlem
TigerKids avatar
Rami ville sällan prata med Madleen. Båda verkar ha tyckt Madleen var besvärlig då hon ringde mycket, ställde frågor och krävde att få prata med Yara, men det var Amani som fick sköta den biten - Rami vägrade och höll sig undan. Svårt att se sin syster i ögonen?

Flera har vittnat om att Rami var arg på Yara - t ex då paret lämnat henne ensam med spädbarnen och grannarna ingrep. Eller då grannen ringde på för att de tagit hennes tvättid/lämnat tvätt i källaren. Rami skällde på Yara och sa till henne att gå och hämta tung blöt tvätt på sena kvällen då en åttaåring borde sova sött.
Citera
2015-01-21, 22:57
Medlem
Citat:
Nej, det är en av få saker det inte råder minsta tvekan om!

Precis, utifrån det jag har läst hittills så tycker jag det står PSYKOPAT i pannan på Prince Rami (med versaler och fet stil).

Amani Madi lever farligt som VET saker om Rami, tänker jag.
Citera
2015-01-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Precis, utifrån det jag har läst hittills så tycker jag det står PSYKOPAT i pannan på Prince Rami (med versaler och fet stil).

Det kan vara anledningen till varför hon inte sagt ett enda ont ord om R. Egentligen har hon väl inte sagt Någonting om honom alls.
Citera
2015-01-21, 23:12
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria

Det är mycket, mycket möjligt. Och klanen backar upp sin dårfink till prins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in