Citat:
Ursprungligen postat av
Konfycius
Håller med om en sak, bevis att det är Amani som ensam orsakat alla skador saknas. Men jag anser ändå sammantaget att mer talar för att det ligger till på det viset, än emot.
Hur röriga än de första förhören med Rami var tycker jag det finns en viss trovärdighet i hans beskrivning av händelserna. Problemet (tror jag) är att han hade svårt att bestämma sig för om han skulle ljuga eller tala sanning. Skulle han hålla sig till Amanis påhittade historia om vad som hänt eller skulle han säga som det var. Rami visste nog att det skulle bli följder oavsett och valde att berätta de saker som talade för att han var ”oskyldig”.
Att Amani skulle vara en ”förtryckt kvinna” köper jag inte alls.
Hennes:
- stölder och fasoner att försöka ljuga sig fri under de förhören,
- uppförande i skolan,
- sätt gentemot grannar, i synnerhet vad hon sa och gjorde på mordkvällen,
- idiotförhoppning att hon skulle få gå hem efter mordnattens första förhör...
- sent ihågkomna "promenad" med barnen på morddagen,
- uppträdande under förhören, snoka vad polisen visste, snyfta, hota, böna och be,
- försök att hota/vädja till Rami genom kluddet i Koranen...
För att inte tala om hennes solo-resa till Sverige och hennes lögner kring vilken situation hon och Rami hade i Gaza, i syfte att skaffa uppehållstillstånd. Dessutom, den långa resan när hon hämtade Yara (och x antal andra) och knappt hade kontakt med Rami (som under tiden skulle se till att de fick en större lägenhet...).
Nej, här talar vi om en förslagen kvinna som tror att hon kan göra som hon vill, det visar den rättspsykiatriska utredningen tydligt anser jag.
Kan nämnas att Ramis och Madleens syster H också är skild (och trots att maken slagit henne var hon mindre blåslagen än vad Yara var..., enligt vad Madleen sa i förhören). Så varför skulle det vara konstigt/fel att Amani var skild när en dotter redan var det (om hon var det vid den tidpunkten)?
Rami är fortfarande fullt medskyldig i mina ögon och hans image har inte förbättrats av hans senaste försök att framstå som ”sjuk”. Att fallet går till högre instans räknar nog alla med. Då tycker jag att Madleen ska tvingas vittna (under ed) om det ligger någon sanning i Ramis påståenden om vad han varit utsatt för i Gaza. Jag räknar med att paret Alnajjar har fått uppehållstillstånd vid den tidpunkten...
Då har vi samma uppfattning vad gäller den tekniska bevisningen - den är väldigt tunn
Men det är när MGM hittar den döda flickan på madrassen i sitt rum som paret börjar uppföra sig märkligt:
*varken Amani eller Rami tycks förstå att barnet är död.
*Rami filmar. Amani tvättar den sönderslagna kroppen. Hon klär på det döda barnet och Rami stänker parfym.
*först när allt är klart ringer Amani 112
*båda två påstår att dom inte vet vad som har hänt
*
och det viktigaste Yara har berättat för skolkamrater att Rami slår hårdast. Hon har berättat för sin mamma att det är Rami som bestraffar henne
Min uppfattning är att hela denna familj och släkt ljuger
Förutom Yara
Jag tror inte att Amani är en förtryckt kvinna i den meningen att hon inte vågar visa humör och mopsa upp sig
Hon kanske är en modern muslimsk kvinna som har tagit steget och skilt sig och gift om sig med sin kärlek
Hon är ointressant och jag undrar om hon förstår att det finns en möjlighet att hon blir frikänd. Är det hennes önskan att bli utsläppt - till vad? Och ingen Rami?