2015-01-20, 15:25
Medlem
eradicos avatar
Nu har min studieförsäkran blivit godkänd och skola har reggat mig i ladok. Min utbetalning står dock fortfarande som preliminär och jag har lite drygt 600:- på kontot. Hur lång tid tar det innan pengarna kommer?
2015-01-20, 16:26
Medlem
mikroulas avatar
Det här svaret fick jag när jag ansökte om csn ''Vi har tagit emot din ansökan om studiemedel. Vi behöver titta närmare på den...etc'' Alltså för tre veckor sen. Står det så för alla eller är det något fel på min? Jag har haft skulder till csn flera gånger men alltid betalat dom, har även inte gått klart hela gymnasiet och läser komvux nu kan det göra så jag inte får csn?
2015-01-20, 16:40
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu har min studieförsäkran blivit godkänd och skola har reggat mig i ladok. Min utbetalning står dock fortfarande som preliminär och jag har lite drygt 600:- på kontot. Hur lång tid tar det innan pengarna kommer?

Det ska ta två arbetsdagar från att de fick in studieförsäkran.

Mejlade CSN angående mitt ärende och varför det tar sån j*kla lång tid och de copypaste:ade princip in allting från vad som redan står på frågesidan...
2015-01-20, 16:55
Medlem
Pastmasters avatar
Varför läste du matte 2b om du nu läste fysik 1? Hade du pluggat tillräckligt hade du klarat kurserna.

CSN kräver visst antal poäng för att du ska få nytt studiemedel nästa termin. Detta har skridits till verket sedan 2009 av Folkpartiet och Alliansen.

Vid universitetet kommer du vara med om samma sak. Först klara 60% av första terminen och sedan gäller 75%.
2015-01-20, 16:59
Medlem
cobhc87s avatar
För att du får ligga efter med högst 200 poäng för att få fortsatta studiemedel.
Eftersom du kuggade 250 poäng så är det simpel matematik.
2015-01-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Exakt hur beräknas återbetalningsplanerna?

Jag har betalat av mitt studielån i cirka 4 år nu. Bara 21 år kvar typ.
Mitt inkomst av kapital under året 2014, kommer det påverka hur mycket jag ska betala tillbaka under 2016? Jag blev nämligen lite förvånad över hur lite jag ska betala tillbaka under 2015. Men jag vill inte få en chock nästa år pga ett större inkomst av kapital under 2014.

Tack

någon?
2015-01-20, 19:16
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Exakt hur beräknas återbetalningsplanerna?

Jag har betalat av mitt studielån i cirka 4 år nu. Bara 21 år kvar typ.
Mitt inkomst av kapital under året 2014, kommer det påverka hur mycket jag ska betala tillbaka under 2016? Jag blev nämligen lite förvånad över hur lite jag ska betala tillbaka under 2015. Men jag vill inte få en chock nästa år pga ett större inkomst av kapital under 2014.

Tack
Återbetalningen baseras normalt inte på vad du tjänar (om du inte specifikt ansökt om det för året) utan på att du ska betala tillbaka lånet på 25 år (eventuellt kortare tid om du är skyldig en mindre summa). Din kapitalinkomst kan bara påverka om du har ansökt om nedsatt årsbelopp för återbetalning och kapitalinkomsten får dig att överskrida den totala inkomsten som du angett i din ansökan, annars så betalar du vad du ska betala - du kan förstås också göra extra inbetalningar om du vill.
2015-01-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Återbetalningen baseras normalt inte på vad du tjänar (om du inte specifikt ansökt om det för året) utan på att du ska betala tillbaka lånet på 25 år (eventuellt kortare tid om du är skyldig en mindre summa). Din kapitalinkomst kan bara påverka om du har ansökt om nedsatt årsbelopp för återbetalning och kapitalinkomsten får dig att överskrida den totala inkomsten som du angett i din ansökan, annars så betalar du vad du ska betala - du kan förstås också göra extra inbetalningar om du vill.

Stort tack för klargörandet.

Tjänar man mycket på att göra extra inbetalningar? Jag såg att räntan för närvarande är 1 procent. Låt säga att jag har 250' i lån totalt. Hur mycket "tjänar" jag då på att nu direkt göra en extra betalning på 150'? Dvs. så jag bara har 100' kvar att fortsätta betala av på. Blir det mycket pengar som "sparas" mtp räntan?
2015-01-20, 20:09
Medlem
Om man planerat att bara ta bidrag en termin, går det att ändra till lån mitt i?
2015-01-20, 20:57
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Mailade CSN nu om att beloppen på deras sida inte uppdaterats:

Om någon mer undrar!
Eftersom att man inte fick någon höjning i januari, kommer den betalas ut i februari då?
Eller gäller inte höjningen för januari?
2015-01-20, 21:25
Medlem
Någon som har erfarenhet med snyftbrev/överklagande? Klarade inte tillräckligt med poäng förra gången så skickade ett riktigt snyftbrev, får se om det går vägen.
2015-01-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Eftersom att man inte fick någon höjning i januari, kommer den betalas ut i februari då?
Eller gäller inte höjningen för januari?

Höjningen av studielånet gäller from 1 Januari , i Februari får du en tilläggsutbetalning för Januari månad eftersom ändringen inte kommer igenom förrens i Feb

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in