2014-08-26, 23:19
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
*host* Någon har nog missuppfattat betydelsen av automatisering i så fall ...

Men skämt åsido, jag misstänkte att det redan fanns något sådant.
Det är väl ett ganska litet problem egentligen om någon enstaka flytt då och då inte märks ordentligt.
Vi har kvar valet att flytta utan att använda oss av automatiseringen, det är helt enkelt en smaksak. Som admin5 skrev så är det numera obligatoriskt när det kommer till att flytta trådar till papperskorgen. Upptäcker man att en tråd är flyttad dit utan meddelande går det bra att rapportera denna med 0.00 som anledning och skriva varför man rapporterat tråden.
Citera
2014-08-27, 00:27
Medlem
Reguluss avatar
Papperskorgen fungerar bra. Att trådar som hamnar där bara kan läsas av inloggade medlemmar är också bra.

Dock är det skräp att man inte kan söka i papperskorgen. Ibland hamnar riktigt bra inlägg som man gärna skulle vilja återanvända där, när man skriver i trådar som senare PK:as för att de bedöms ligga i "fel" forum. Strömmen av nya trådar som PK:as gör det sedan nästintill omöjligt att hitta dessa trådar.

Något tekniskt anledning att inte kunna söka i papperskorgen finns inte. Någon påstod att skräptrådarna var så många att det skulle sega ner sökmotorn, men det stämmer inte. Av Flashbacks 47 miljoner inlägg finns bara 2 miljoner, alltså mindre än en tjugondedel, i papperskorgen.

Så en möjlighet att söka i papperskorgen skulle uppskattas!
Citera
2014-08-27, 06:26
Medlem
Ibland slängs tråden, ibland sammanfogas den och ibland blir den låst om det finns en liknande tråd. Finns det någon gräns för vilken åtgärd som passar bäst? Jag antar att det kan bero på hur många och utformiga (samt hur seriösa) inlägg det finns i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Dock är det skräp att man inte kan söka i papperskorgen. Ibland hamnar riktigt bra inlägg som man gärna skulle vilja återanvända där, när man skriver i trådar som senare PK:as för att de bedöms ligga i "fel" forum. Strömmen av nya trådar som PK:as gör det sedan nästintill omöjligt att hitta dessa trådar.
Ja, där är vi eniga. Nog tycker jag att man bör kunna söka upp papperskorgade trådar då det finns ett flertal sådana jag skulle vilja återupphitta. Men dessa trådar slutar tydligen att gälla så fort de hamnar där. Det skulle kunna finnas en funktion där man kan kryssa i en ruta där det står "inkludera papperskorgen" vid sökningar.
Citera
2014-08-27, 08:11
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Ibland slängs tråden, ibland sammanfogas den och ibland blir den låst om det finns en liknande tråd. Finns det någon gräns för vilken åtgärd som passar bäst? Jag antar att det kan bero på hur många och utformiga (samt hur seriösa) inlägg det finns i tråden.

Ja, där är vi eniga. Nog tycker jag att man bör kunna söka upp papperskorgade trådar då det finns ett flertal sådana jag skulle vilja återupphitta. Men dessa trådar slutar tydligen att gälla så fort de hamnar där. Det skulle kunna finnas en funktion där man kan kryssa i en ruta där det står "inkludera papperskorgen" vid sökningar.
Det är upp till varje moderator att avgöra vilken åtgärd som är lämplig. Jag gör så att jag kastar tråden om den är dålig och felplacerad. Är den bara felplacerad så flyttar jag tråden till rätt forum om det är rimligt att anta att TS faktiskt kunde tro att h*n var rätt ute.

Om någon bumpar en gammal tråd som är felplacerad eller där det numer finns en samlingstråd i ämnet så låser jag den tråden så att informationen finns kvar och kan sökas.
Citera
2014-08-27, 22:15
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Papperskorgen fungerar bra. Att trådar som hamnar där bara kan läsas av inloggade medlemmar är också bra.

Något tekniskt anledning att inte kunna söka i papperskorgen finns inte. Någon påstod att skräptrådarna var så många att det skulle sega ner sökmotorn, men det stämmer inte. Av Flashbacks 47 miljoner inlägg finns bara 2 miljoner, alltså mindre än en tjugondedel, i papperskorgen.

Så en möjlighet att söka i papperskorgen skulle uppskattas!
Fast det finns ett skäl till att man inte kan söka i papperskorgen (jag tror moderatorer faktiskt kan söka i papperskorgen, så det är inga tekniska skäl) och det är att trådar i papperskorgen inte är trådar som man ska läsa i och använda sig av.
De hamnar i papperskorgen istället för att bara raderas rakt av för att användare ska kunna se vad det är för trådar som hamnar i papperskorgen och därför se att moderatorer inte agerar slumpmässigt utan det finns skäl till varför tråden "togs bort".

Skulle man kunna söka i papperskorgen så skulle det ju inte vara någon större skillnad på en tråd som är låst och en tråd som är papperskorgad.
Citera
2014-08-28, 17:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fast det finns ett skäl till att man inte kan söka i papperskorgen (jag tror moderatorer faktiskt kan söka i papperskorgen, så det är inga tekniska skäl) och det är att trådar i papperskorgen inte är trådar som man ska läsa i och använda sig av.
De hamnar i papperskorgen istället för att bara raderas rakt av för att användare ska kunna se vad det är för trådar som hamnar i papperskorgen och därför se att moderatorer inte agerar slumpmässigt utan det finns skäl till varför tråden "togs bort".

Skulle man kunna söka i papperskorgen så skulle det ju inte vara någon större skillnad på en tråd som är låst och en tråd som är papperskorgad.

Jag ifrågasätter inte att trådar som hamnar i papperskorgen i de flesta fall hör hemma där, men alla inlägg i en sådan tråd behöver inte vara värdelösa. Det kan som sagt vara så att en intressant tråd med bra inlägg startades i fel forum eller överlappade med en annan tråd.

En papperskorgad tråd är ju bara åtkomlig för inloggade medlemmar, oavsett om den är sökbar eller inte, vilket är den stora skillnaden från en låst tråd, som alla kan läsa.
Citera
2015-01-21, 19:55
Medlem
Varför flyttar man inte tråden bara till den del av forumet som den hör hemma istället för att skicka den till papperskorgen? Om man tex postar en seriös tråd med viktig information och seriös frågeställning så är väl inte meningen att den ska hamna i papperskorgen?
Citera
2015-01-21, 20:05
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Varför flyttar man inte tråden bara till den del av forumet som den hör hemma istället för att skicka den till papperskorgen? Om man tex postar en seriös tråd med viktig information och seriös frågeställning så är väl inte meningen att den ska hamna i papperskorgen?

Om den är så seriös kan man ju antingen använda (FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄ och tar hjälp var den ska placeras eller fråga modsen i det delforumet man tycker det borde passa hur de ställer sig till det innan man postar.

Personligen tycker jag det inte ska vara modsens uppgift att rätta till var vi lägger TS utan den lilla arbetsinsatsen får vi själva göra.
Citera
2015-01-21, 20:07
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

För att du aldrig kommer lära dig att posta på rätt ställe om du hela tiden får hjälp av en curlingmod kanske?

Och att sedan sitta och använda RP-funktionen för att klaga på ett moderatorsbeslut, det funkar inte det heller. Varför ser du i min signatur.

/Mod
Citera
2015-01-21, 20:38
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Antar att du syftar på denna tråd:
(FB) al-nusra skjuter kvinna till döds i huvudet

Det är helt enkelt så att du och dina vänner har fel. Den tråden har inte ett dyft med Politik - Utrikes att göra.

Om man postar en seriös tråd med en viktig frågeställning så bör man göra det i ett relevant forum. Det är inte vår uppgift att sköta det.
Citera
2015-01-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Det är helt enkelt så att du och dina vänner har fel. Den tråden har inte ett dyft med Politik - Utrikes att göra.

Om man postar en seriös tråd med en viktig frågeställning så bör man göra det i ett relevant forum. Det är inte vår uppgift att sköta det.
Politik betyder "'statskonst', och avser som regel alla de åtgärder ... fatta beslut, ofta vad gäller hur en stats offentliga makt ska fördelas och utövas" Dvs utövande av straff av islamska staten eller annan som försöker utöva statsmakt är en form av politik. Detta har jag dubbelkollat med både jurist och statsvetare så det är visst politik.
Citera
2015-01-21, 21:13
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Tillägg till detta: Det finns en tråd om konflikten i Syrien i PU,och vi kan inte ha en enskild tråd om varje händelse som sker i den kontexten. Om inlägget postats i denna tråd hade det enligt min mening fått vara kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in