2015-01-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Nja, det där är en missuppfattning.
SB kunde lika gärna ha spelat upp sin charad och fått medicinering utan att erkänna brott. Han var mycket bra på att manipulera, glöm inte det. Och den förmågan har han kvar, mycket tyder på att han fortfarande använder den.
Tänk på att han inte är den mysfarbror han vill låta påskina.

Jag ser inte SB som någon mysgubbe. men han var på väg att skrivas ut när erkännandet kom, inget får mig att tro att han i detta läge ville lätta på sitt hjärta, han ville ha något annat och det fick han.
Citera
2015-01-21, 19:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Fromoutoftown skrev

Det borde även gälla TQs medhjälpare i detta dubbelmord. Denne medhjälpare var en förutsättning för att kunna åtala TQ.

Vad svamlar du om?
Citera
2015-01-21, 19:17
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Fromoutoftown skrev

Jag ser inte SB som någon mysgubbe. men han var på väg att skrivas ut när erkännandet kom, inget får mig att tro att han i detta läge ville lätta på sitt hjärta, han ville ha något annat och det fick han.

Nej, det var han inte. Det är bara att läsa domarna.
Citera
2015-01-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Vad svamlar du om?

Syftade på tältmorden, ber om ursäkt om du syftade på annat.
Citera
2015-01-21, 19:33
Medlem
Citat:
Nej, det var han inte. Det är bara att läsa domarna.

Jag har läst domarna, men kan inte minnas att det där diskuterats eller tagits hänsyn till om TQ var på väg att friskrivas. Vad skulle det ha för inverkan på dessa bestialiska morden?
Citera
2015-01-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag vill igen trycka på att ansvaret inte låg hos SB /TQ hur man än vänder på det vad man än tycker om hans beteende. Han var en vårdad patient och de andra var inblandade i alla de här ärendena och betalda via sina respektive arbeten. De hade lön,och då ska de arbeta efter de regler som finns.

Om alla som påstod att de "gjort någonting" skulle bli behandlade på samma vis.......hur skulle det se ut?

Det är alltid de som gör det de gör som ett arbete som har ansvar. Inte den som är vårdad....
Svammel, naturligtvis har den som är vårdad ett ansvar.
Ansvaret innebär att man inte ska ljuga för att få fördelar.
Vårdaren har också ett ansvar men det är inte ensidigt.

Edit:
Vårdaren kan endast bedöma lämplig åtgärd med två källor; sin egen och patientens.
Om endast den egna finns är ansvaret vårdarens, men om patienten är med är han skyldig att uppriktigt uppge sådan information att vårdaren ges möjlighet att bedöma situationen.
Detta alltså i moralisk mening.
Senast redigerad av Hippie 2015-01-21 kl. 19:42.
Citera
2015-01-21, 19:46
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Svammel, naturligtvis har den som är vårdad ett ansvar.
Ansvaret innebär att man inte ska ljuga för att få fördelar.
Vårdaren har också ett ansvar men det är inte ensidigt.

Edit:
Vårdaren kan endast bedöma lämplig åtgärd med två källor; sin egen och patientens.
Om endast den egna finns är ansvaret vårdarens, men om patienten är med är han skyldig att uppriktigt uppge sådan information att vårdaren ges möjlighet att bedöma situationen.
Detta alltså i moralisk mening.

Jo man jag menar [/b] juridiskt [b] eftersom det som diskuteras är hur allt behandlats rättsligt och kommit att vävas ihop. Resningarna hade ju inte en moralisk innebörd utan en juridisk?

Sen kan Du aldrig ställa en patient och en anställd i detta fallet inom rättspsykiatrin på samma nivå. Den som arbetar och gör sitt jobb har absolut det största ansvaret. Och jag är inte så säker på att "fördelarna" "bara" hade med TQs behov att göra och det är ju en av de svåra sakerna i hela den här röran. Alla hade sina intressen att bevaka. Och man hjälptes åt.-Där kan man ju ställa frågan om Du nu vill om det ska pratas om moral. Vilken moral hade de anställda läkarna psykologerna och övriga???

Inom rättpsykiatrin vårdar man dessutom inte "vanliga"! psykiskt sjuka utan dömda brottslingar oftast i alla fall skyldiga får vi hoppas. Där borde det finnas bättre kompetens än på vanliga psykiatriavdelningar/sjukhus
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-01-21 kl. 19:56.
Citera
2015-01-21, 19:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Fromoutoftown skrev

Syftade på tältmorden, ber om ursäkt om du syftade på annat.

Dom första morden han erkände var på Johan Asplund och Thomas Blomgren.
Citera
2015-01-21, 20:01
Medlem
Citat:
Dom första morden han erkände var på Johan Asplund och Thomas Blomgren.

Där borde inte ens Johanfallet lett till åtal. Det enda som fanns var att Johan var försvunnen och TQs erkännande.
Citera
2015-01-21, 20:18
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jag har läst domarna, men kan inte minnas att det där diskuterats eller tagits hänsyn till om TQ var på väg att friskrivas. Vad skulle det ha för inverkan på dessa bestialiska morden?

Han satt på SUP efter domarna 1991. Det var länsrätten som prövade om han skulle friges. Länsrätten prövade pedofilens vårdbehov den 11 augusti 1994 och beslöt att han var i behov av fortsatt rättspsykiatrisk vård:

"Vid den senaste rättspsykiatriska undersökningen år 1991 erhöll Quick diagnosen personlighetsorganisation på borderlinenivå i kombination med allvarlig impulskontrollstörning och sexuellt perverterat beteende med sadomasochistiska drag - Quick har erhållit och har fortsatt psykoterapeutisk behandling. En viss stabilisering av Quick har skett under vårdtiden med en betydligt större impulskontroll. Alltjämt är hans grundläggande problemställning dock oförändrad. Quick har fortsatt hög ångestnivå och kan redigera till psykosnära nivå. Hans personlighetsstörning finns kvar." "Sammanfattningsvis lider Quick fortfarande av allvarlig psykisk störning och han är i oundgängligt behov av rättspsykiatrisk vård"

Sedan kom första domen 1994-11-16, och länsrättens beslut från augusti låg till grund för att han dömdes till fortsatt rättspsykiatrisk vård.
Citera
2015-01-21, 20:35
Medlem
Citat:
Han satt på SUP efter domarna 1991. Det var länsrätten som prövade om han skulle friges. Länsrätten prövade pedofilens vårdbehov den 11 augusti 1994 och beslöt att han var i behov av fortsatt rättspsykiatrisk vård:

"Vid den senaste rättspsykiatriska undersökningen år 1991 erhöll Quick diagnosen personlighetsorganisation på borderlinenivå i kombination med allvarlig impulskontrollstörning och sexuellt perverterat beteende med sadomasochistiska drag - Quick har erhållit och har fortsatt psykoterapeutisk behandling. En viss stabilisering av Quick har skett under vårdtiden med en betydligt större impulskontroll. Alltjämt är hans grundläggande problemställning dock oförändrad. Quick har fortsatt hög ångestnivå och kan redigera till psykosnära nivå. Hans personlighetsstörning finns kvar." "Sammanfattningsvis lider Quick fortfarande av allvarlig psykisk störning och han är i oundgängligt behov av rättspsykiatrisk vård"

Sedan kom första domen 1994-11-16, och länsrättens beslut från augusti låg till grund för att han dömdes till fortsatt rättspsykiatrisk vård.

Men detta talar varken för eller emot om att TQ var på väg att skrivas ut, vilket jag med säkerhet vet att jag läst någonstans i alla dessa spaltkilometer om denna rättsröta. Oavsett, TQ fick något ut av dessa erkännanden och det var inte ett lättat hjärta.
Citera
2015-01-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jo man jag menar [/b] juridiskt [b] eftersom det som diskuteras är hur allt behandlats rättsligt och kommit att vävas ihop. Resningarna hade ju inte en moralisk innebörd utan en juridisk?

Sen kan Du aldrig ställa en patient och en anställd i detta fallet inom rättspsykiatrin på samma nivå. Den som arbetar och gör sitt jobb har absolut det största ansvaret. Och jag är inte så säker på att "fördelarna" "bara" hade med TQs behov att göra och det är ju en av de svåra sakerna i hela den här röran. Alla hade sina intressen att bevaka. Och man hjälptes åt.-Där kan man ju ställa frågan om Du nu vill om det ska pratas om moral. Vilken moral hade de anställda läkarna psykologerna och övriga???

Inom rättpsykiatrin vårdar man dessutom inte "vanliga"! psykiskt sjuka utan dömda brottslingar oftast i alla fall skyldiga får vi hoppas. Där borde det finnas bättre kompetens än på vanliga psykiatriavdelningar/sjukhus
Att SB är juridiskt oskyldig står utom allt tvivel det trodde jag var utrett. Därför antog jag diskussionen var moralisk.
Vi pratade förbi varandra.

Huvudansvarig är behandlande personal, men det undantar inte patientens ansvar vilket jag tyckte mig att du hävdade.

Det är en salig röra, juridik, moral, oklara syften och klara syften.
Vi kommer aldrig att entydigt reda ut sambanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in