Citat:
Det man skall fästa uppmärksamhet på är ju vad lagen är till för( läs farliga föremål ägnade att användas som vapen). Vissa sorters knivar under vissa sorters omständigheter kan vara att betrakta som arbetsredskap tex.
Använd ditt sunda förnuft och gå inte med kniv på dig på allmän plats så skall du se att det inte blir några problem. Om du nu gör det, kanske går med en arbetskniv du köpt någonstans så behåll den i sin förpackningar och ha den nedstoppad i väskan tex.
Sen kan jag hålla med om att gränsen inte är helt klart. Ett multiverktyg kan man använda till mycket andra saker än just vapen men är ju ändå en " kniv" på sätt och vis. Det är dessutom andra vapen än knivar som går under denna lagstiftning, jag har tex tagit en batong med hänvisning till denna lagstiftning en gång.
Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".
Använd ditt sunda förnuft och gå inte med kniv på dig på allmän plats så skall du se att det inte blir några problem. Om du nu gör det, kanske går med en arbetskniv du köpt någonstans så behåll den i sin förpackningar och ha den nedstoppad i väskan tex.
Sen kan jag hålla med om att gränsen inte är helt klart. Ett multiverktyg kan man använda till mycket andra saker än just vapen men är ju ändå en " kniv" på sätt och vis. Det är dessutom andra vapen än knivar som går under denna lagstiftning, jag har tex tagit en batong med hänvisning till denna lagstiftning en gång.
Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".
Jag är gammal scoutledare.. När vi åkte på hajker var bilarna fulla med knivar, yxor, sågar och andra mordinstrument. Två gånger (under flera år) hände det att vi stoppades i rutinkontroller. Körkortkontroll och blåsning (blåste noll naturligtvis..), och lite frågor. Båda gångerna hade jag min slidkniv i bältet. Och yxorna låg fullt synliga i skuffen (kombi). De kollade, men kommenterade inte.
Den andra gången gjorde polismannen honnör innan vi "släpptes". Kanske för att jag hade min basker på mig?
Hursomhelst så besvarade jag honnören, och tyckte att det var en utomordentligt trevlig gest. Barnen tyckte att det var jätte-spännande, och pratade mycket om det efteråt. De fick en positiv upplevelse av hur polisen jobbar.