Citat:
Ursprungligen postat av
E259
Det man skall fästa uppmärksamhet på är ju vad lagen är till för( läs farliga föremål ägnade att användas som vapen). Vissa sorters knivar under vissa sorters omständigheter kan vara att betrakta som arbetsredskap tex.
Använd ditt sunda förnuft och gå inte med kniv på dig på allmän plats så skall du se att det inte blir några problem. Om du nu gör det, kanske går med en arbetskniv du köpt någonstans så behåll den i sin förpackningar och ha den nedstoppad i väskan tex.
Sen kan jag hålla med om att gränsen inte är helt klart. Ett multiverktyg kan man använda till mycket andra saker än just vapen men är ju ändå en " kniv" på sätt och vis. Det är dessutom andra vapen än knivar som går under denna lagstiftning, jag har tex tagit en batong med hänvisning till denna lagstiftning en gång.
Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".
Nej, precis. Knivlagen är ju en gummilag som kan användas mot personer som bär kniv, utifrån polisens bedömning om huruvida knivbärandet är legitimt eller inte. Bedömningsgrunden är ju om man har någon legitim användning för kniven i den specifika situationen. Att ha en kniv i fickan på väg hem från scoutläger eller svampplockning bör därför vara ok.
Det jag undrar över är vad polisen menar med "normalt bruk av fickkniv". Ett normalt bruk av fickkniv tolkar jag som när man har en kniv i fickan för jämnan, utifall att man skulle behöva använda den till något, som man alltså inte vet i förväg. Blir man då visiterad av polisen som frågar vad man ska ha kniven till så bör det enligt polisens egen skrivelse vara okej att hänvisa till att det är ett normalt bruk av fickkniv, och att man just där och då inte behöver den till något särskilt.
Skulle polisen köpa en sådan förklaring? Enligt deras egen skrivelse ska de väl göra det, men hur det skulle funka i praktiken är ju en annan sak. Därför vore det intressant att få höra vad poliserna i tråden har att säga om saken.