2015-01-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Det var det jag ville höra.

Vore så oschysst att förstöra för någon som bara vill finköra sin klenod. Men det finns väl säkert poliser som skulle göra det...

Inte jag heller, men för att minska risken ytterligare så se till att du har ett lås på yxan. Då är den inte lätt tillgänglig och du minskar dessutom risken för att den ska få egna fötter...
Citera
2015-01-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Vad motiverar en person att vara polis? Hur ser man sig själv som person?
Ganska många vill ha ett omväxlande jobb där de träffar mycket människor och dessutom får de hjälpa många. Ganska ofta får de också bötfälla och gripa de som inte förstår att polisen har våldsmonopol och ganska långtgående befogenheter för att upprätthålla lag och ordning då dessa har en förkärlek att tillskriva den blå myndighetens underbetalda konstaplar åtskilliga såväl kränkande som icke-demokratiska attribut.
Citera
2015-01-18, 18:38
Medlem
Ni poliser där ute, va tjänar ni efter skatt? Och vad gör ni inom polisen.
Hur går man tillväga om man vill jobba inom interpol eller säpo?
Citera
2015-01-18, 20:23
Medlem
Skatteläget beror ju på var du bor. Ingångslönen är 21300kr. Tidigare har löneläget utöver detta varierat avsevärt beroende på var du jobbar. Stockholm har alltid varit mer generösa exempelvis. Fr.o.m. 1/1 så är ju polisen nu EN enda myndighet så de geografiska skillnaderna torde minska.

Är du kvar som ordningspolis utan ytterligare uppgifter så kommer din lön mer eller mindre att följa kollektivavtalen. Avvikelserna mellan en som producerar lite och mycket kan handla om en hundralapp. Annars har du större steg den dagen du befordras framför allt till inspektör (inte pommes-PA), men det har varierat efter hur många år detta sker beroende på myndighet. Nu blir det samma.

Ett Yttre befäl har lite drygt 30000kr i runda slängar. Men se tillkommer ju OB på alla skiftarbetare (som blivit mycket sämre de senaste fem-tio åren) och ibland lite övertid.

Är du karriärkåt och duktig och klipper en kommis-tjänst så är du uppåt 40000kr inledningsvis.

Säpa kan du söka dig till efter minst fyra års tjänst som polis.
Citera
2015-01-18, 20:51
Medlem
Hej, jag undrar det här med Polisens vittnesskyddsprogram.

Om en person som gått med i det där...för det första, vad är det som händer?
-Han får nytt namn, personnummer, adress?
-Hans gamla uppgifter?

för det andra

-Hur kan man få tag i den personen igen?
-Kan man på något sätt få fram dennes persons nya uppgifter?

Övrigt som är nämnvärt?
Tex, när det inte handlar om inblandade mc-gäng/maffiakonstellationer, blir ens nya adress inom Sverige då, eller ? Knappast utomlands väl?

Nu tänker du kanske att jag är ute efter en person och har hämndmotiv i tankarna, men så är inte fallet.
Försöker få tag i en barndomsvän som har gått med i detta program..

Eller är hoppet ute? Får man hoppas på att man råkar få syn på honom när man är på besök någonstans?
Citera
2015-01-18, 20:59
Medlem
Bara att glömma. Inte speciellt många vet att din polare bytt identitet. Så länge inte någon av dessa gör bort sig så får du inte reda på det. Bara att glömma. Sverige har utbyte med ett visst antal länder och är det vittnesskydd så är personen inte i Sverige.
Citera
2015-01-19, 17:26
Medlem
Följande scenario: En bil som är skattad, besiktad och vederbörligen försäkrad. Dock har grillen haft närkontakt med ett broräcke (Nä, inte jag..., puckot jag köpte bilen billigt av. )...
Så den (plastfronten) hänger ett par cm fel s a s, plus att vänster lyktglas är krossat. Men lampor och blinkers lyser, bara glaset borta alltså. Hur ställer sig en polisman i tjänst till det om han får syn på bilen i trafik?
Citera
2015-01-20, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Följande scenario: En bil som är skattad, besiktad och vederbörligen försäkrad. Dock har grillen haft närkontakt med ett broräcke (Nä, inte jag..., puckot jag köpte bilen billigt av. )...
Så den (plastfronten) hänger ett par cm fel s a s, plus att vänster lyktglas är krossat. Men lampor och blinkers lyser, bara glaset borta alltså. Hur ställer sig en polisman i tjänst till det om han får syn på bilen i trafik?

Brister på fordonet är det du som ägare som i första hand skall åtgärda och du som ägare som åker på böterna om fordonet framförs.Dom som framför men inte äger ett fordon kan också bli straffansvarig om där är en brist på fordonet som han känt till( eller måste ha känt till såsom att bromsarna inte funkar tex).

Det du beskriver låter det tveksamt som att man kan skriva böter på, att ena lampan inte lyser som den skall kanske( pga av att glaset är borta?). Det beror på hur lyset funkar, bedömer man att där utgörs någon trafikrisk? Etc etc.

Svårt att ge rakt när man inte ser hur det ser ut, ser fordonet på rull så att säga. Lutar väl dock mest åt(utifrån det du beskriver) att jag förmodligen skulle strunta i att skriva böter och troligtvis säga åt vederbörande att köra hem och fixa detta innan han kör med bilen igen.
Citera
2015-01-20, 21:23
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitterblond
Inte jag heller, men för att minska risken ytterligare så se till att du har ett lås på yxan. Då är den inte lätt tillgänglig och du minskar dessutom risken för att den ska få egna fötter...
Bra tips!

En annan fråga till er poliser:

På polisens hemsida står det att normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg är undantaget från förbudet om kniv på allmän plats.
Hur ska man tolka normalt bruk? Som jag tolkar "normalt bruk av fickkniv" ska det alltså vara okej att ha en kniv i fickan för jämnan, utan att ha något särskilt syfte med det för stunden.

Är i så fall en enkel liten fickkniv eller ett multiverktyg med låsbart blad okej?
Handlar det om storleken, om bladet är låsbart eller vadå?

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Senast redigerad av buffalo 2015-01-20 kl. 21:26.
Citera
2015-01-20, 22:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Med tanke på dom fruktansvärda terrordåden i Paris.

Hur står sig NI (Nationella Insatsstyrkan) i jämförelse med GIGN / RAID?

Skulle dom kunna hantera detta själva om något sådant händer i Sverige?

Intressanta frågor. Är det någon som vet?
Citera
2015-01-20, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Bra tips!

En annan fråga till er poliser:

På polisens hemsida står det att normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg är undantaget från förbudet om kniv på allmän plats.
Hur ska man tolka normalt bruk? Som jag tolkar "normalt bruk av fickkniv" ska det alltså vara okej att ha en kniv i fickan för jämnan, utan att ha något särskilt syfte med det för stunden.

Är i så fall en enkel liten fickkniv eller ett multiverktyg med låsbart blad okej?
Handlar det om storleken, om bladet är låsbart eller vadå?

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/

Det man skall fästa uppmärksamhet på är ju vad lagen är till för( läs farliga föremål ägnade att användas som vapen). Vissa sorters knivar under vissa sorters omständigheter kan vara att betrakta som arbetsredskap tex.

Använd ditt sunda förnuft och gå inte med kniv på dig på allmän plats så skall du se att det inte blir några problem. Om du nu gör det, kanske går med en arbetskniv du köpt någonstans så behåll den i sin förpackningar och ha den nedstoppad i väskan tex.

Sen kan jag hålla med om att gränsen inte är helt klart. Ett multiverktyg kan man använda till mycket andra saker än just vapen men är ju ändå en " kniv" på sätt och vis. Det är dessutom andra vapen än knivar som går under denna lagstiftning, jag har tex tagit en batong med hänvisning till denna lagstiftning en gång.

Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".
Senast redigerad av E259 2015-01-20 kl. 23:14.
Citera
2015-01-21, 00:07
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Det man skall fästa uppmärksamhet på är ju vad lagen är till för( läs farliga föremål ägnade att användas som vapen). Vissa sorters knivar under vissa sorters omständigheter kan vara att betrakta som arbetsredskap tex.

Använd ditt sunda förnuft och gå inte med kniv på dig på allmän plats så skall du se att det inte blir några problem. Om du nu gör det, kanske går med en arbetskniv du köpt någonstans så behåll den i sin förpackningar och ha den nedstoppad i väskan tex.

Sen kan jag hålla med om att gränsen inte är helt klart. Ett multiverktyg kan man använda till mycket andra saker än just vapen men är ju ändå en " kniv" på sätt och vis. Det är dessutom andra vapen än knivar som går under denna lagstiftning, jag har tex tagit en batong med hänvisning till denna lagstiftning en gång.

Du skall nog inte räkna med att du kan gå omkring med en fällkniv på fickan för jämnan dock. Känns inte riktigt som man kan motivera det som " normalt bruk".
Nej, precis. Knivlagen är ju en gummilag som kan användas mot personer som bär kniv, utifrån polisens bedömning om huruvida knivbärandet är legitimt eller inte. Bedömningsgrunden är ju om man har någon legitim användning för kniven i den specifika situationen. Att ha en kniv i fickan på väg hem från scoutläger eller svampplockning bör därför vara ok.

Det jag undrar över är vad polisen menar med "normalt bruk av fickkniv". Ett normalt bruk av fickkniv tolkar jag som när man har en kniv i fickan för jämnan, utifall att man skulle behöva använda den till något, som man alltså inte vet i förväg. Blir man då visiterad av polisen som frågar vad man ska ha kniven till så bör det enligt polisens egen skrivelse vara okej att hänvisa till att det är ett normalt bruk av fickkniv, och att man just där och då inte behöver den till något särskilt.

Skulle polisen köpa en sådan förklaring? Enligt deras egen skrivelse ska de väl göra det, men hur det skulle funka i praktiken är ju en annan sak. Därför vore det intressant att få höra vad poliserna i tråden har att säga om saken.
Senast redigerad av buffalo 2015-01-21 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in