Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Jag håller med dig, det var därför jag blev förvånad över att talmannen tidigare uttalade sig väldigt konsekvent just om detta dvs att ett Ryskt militärt angrepp mot Ukrainska städer (Charkiv nämndes) skulle innebära att Ukraina förklarade krig mot Ryssland. Skulle vilja bena lite mer i det uttalandet.
Medan vi väntar på rätt svar känns det som att uttalandet skulle kunna vara ett sätt att visa sig stark inför en allt mer stridig hemmaopinion. Nu tycker även jag att Ukraina självklart skulle ha rätt till en sådan krigsförklaring om även Charkiv dras in, som är en mycket viktigare stad/region för Ukraina i längden än Donbas+Krim tillsammans. Men grejen är att Putin nästan skulle spricka av lycka, dels få ökat stöd av de "neutrala" i världen (läs: Kina, Sydkorea, Japan, tveksamma EU-länder), dels få en ursäkt att komma ur status quo och ta hela Novorossija (eller mer) som buffertzon. Utan att vara insatt förmodar jag att Rysslands "rättigheter" skulle utökas rejält om Ukraina förklarar krig?