2015-01-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hos en del (mig) tar det lite tid innan insikten landar Nu när man ser hela förloppet så ändras bilden.

Om man tar Ramis prat om kultur och kvinnosaker, vem som skall ansvara för vad i ett förhållandet. Då skall Madi ta hand om barnen och hushållet, medan Rami skall försörja familjen - det är hans ansvar.

Det är liksom dealen.

Hur lyckades Rami med sin del av huvudförsörjningen? Ganska dåligt är min vilda gissning.
Att kunna prata svenska är är en bra merit när man söker jobb här. Vet någon om han har avklarade sfi-kunskaper? sfi - svenska för invandrare ger kunskaper så man någorlunda ska kunna tala, läsa och förstå. Man klarar lättare texter - men svenskkunskaperna är långt under grundskolenivå.
Citera
2015-01-21, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det inlägg som jag svarade på var från Kleopatra2013. Citat:

Och Rami fick inte gå in i Yaras rum pga vad (?) - men gjorde det iallafall (?)
Han stod uppenbarligen och tittade när flickan duschade
Mohammed kunde inte skypa med Yara pga att Amani inte var lämpligt klädd (?)

Jag tolkar Kleopatra2013:s inlägg som att hon kritiserar Rami (och hans kultur som fäster så stort avseende på flickors och kvinnors sexuella dygd) för att vara en hycklare.

Rami säger att han av kulturella skäl inte fick gå in i en flickas rum (kulturen kräver stor åtskillnad mellan män och kvinnor och man ska undvika allt som kan innebära sexuella frestelser eller att en flickas dygd kan bli ifrågasatt). Ändå gick han in i Yaras rum på kvällen när hon dog.

Jag tror nu inte på Rami, att han aldrig skulle ha gått in i Yaras rum. Jag tror dock att det kan finnas sådana regler (fast de långtifrån alltid respekteras. Flickor i muslimska länder kan bli våldtagna i hemmet av bröder, farbröder och t o m fäder). Reglerna säger att man ska vara försiktig hela tiden så att inget sexuellt kan hända. En kvinna och en man som inte är i familj med varandra ska aldrig vistas ensamma i ett rum för då kan sexualiteten blossa upp. De har en översexualiserad syn på tillvaron. Men även i denna kultur kan man säkert göra undantag så att en manlig släkting kan gå in i ett rum där det finns en sjuk eller död flicka.

Duschen uppträder i två olika sammanhang:

1) Enligt Rami har Amani berättat för honom att när Yara duschar kan hon använda duschstrålen eller duschhuvudet på ett olämpligt sätt, hon använder det mot sitt könsorgan. Rami har inte själv sett detta men återger Amanis uppgifter. Jag tror att det är när han bedyrar att han aldrig har begått några sexuella övergrepp på henne.

Nu förstår jag mig inte riktigt på denne mans psyke, men jag tror att han gör det för att på något sätt svartmåla Yara. Ifall det skulle bli frågor om sexuella övergrepp från honom på Yara får denna nymfomaniska flicka på något sätt skylla sig själv, är kanske tanken.

2) Duschen finns också med i bilden vid Amanis upplivningsförsök, men det är en helt annan sak.

Helt otroligt - men det stämmer...

När jag läste detta i FUP reagerade jag över varför han berättade detta överhuvudtaget
Det har även antydits att en okänd man har väntat på Yara vid skolan, minns inte vem som påstått detta

Vilket förbannat jävla svin
Det ligger en liten 8årig flicka död, fullkomligt sönderslagen och torterad
- och fanskapet sitter och försöker mycket utstuderat att lägga skulden på flickan?

Kan det vara så att det var Rami som var tvungen att fly i all hast från Palestina? Och att det var inte han som blev torterad - det var han som torterade
Han (och släkten) letade på ett lämpligt fruntimmer, kanske kom dom i kontakt med henne när flyktplanerna smiddes. Palestina är ett litet land.
Amani var gift - men en skilsmässa går snabbt att fixa om det finns pengar.
Och denna kvinnas dygd diskuteras inte vid detta tillfälle pga att det finns viktigare saker att göra. Dvs få ut Rami ur Palestina.
Citera
2015-01-21, 09:30
Medlem
Ramis och Madleens bror bor kanske inte i Landskrona - men han finns här i Sverige? Om detta blev fel ber jag om ursäkt
Citera
2015-01-21, 09:42
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror Rami haft en mer aktiv roll än vad jag från början trodde. Kanske den ende som var fysiskt aktiv. Börjar jag luta mot.
Efter ha läst Ramis egna uppgifter om att han "varit våldsbenägen redan i unga år", "plågat djur" (kan man plåga djur så saknar man empati och kan troligen även plåga barn) och "inte varit nöjd innan han sett blod" när han bråkat med någon, så har min bild av honom onekligen förändrats en del.

Och som jag skrivit tidigare - om man bortser från Ramis berättelse finns det bokstavligen ingenting som säger att det var Amani som misshandlade Yara. Att hennes DNA finns på den blodbesudlade kaveln betyder ingenting, eftersom det är självklart då hon använder den när hon bakar. Att hon hade Yaras blod på sina kläder och att hon trampat på ett blodigt papper är naturligt eftersom hon burit Yaras blodiga kropp och gått i Yaras rum där det fanns blod.

Tänk om Amani talar sanning och alla - även tingsrätten - har låtit sig förledas av Ramis noga genomtänkta, detaljrika och filmunderstödda redogörelse för mordkvällen?

Tänk om Amani faktiskt talar sanning när hon säger att hon var ute med pojkarna mellan ca 17.30 och 18.30 (då Rami påstår att de hade samlag)?

Tänk om det var då Yara misshandlades och sedan lades på madrassen - där Amani sedan hittade henne (och filmades då hon försökte väcka henne)?

Tänk om hon faktiskt inte ens kunde tänka tanken att det var Rami som var den skyldige och att hon därför gick med på att säga att hon varit ensam hemma då hon hittade Yara, så att inga misstankar skulle riktas mot honom?
Senast redigerad av Pethrus 2015-01-21 kl. 09:44.
Citera
2015-01-21, 09:43
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ramis och Madleens bror bor kanske inte i Landskrona - men han finns här i Sverige? Om detta blev fel ber jag om ursäkt
Om jag minns rätt har Rami en bror som bor någonstans uppe i norra Sverige.
Citera
2015-01-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Efter ha läst Ramis egna uppgifter om att han "varit våldsbenägen redan i unga år", "plågat djur" (kan man plåga djur så saknar man empati och kan troligen även plåga barn) och "inte varit nöjd innan han sett blod" när han bråkat med någon, så har min bild av honom onekligen förändrats en del.

Och som jag skrivit tidigare - om man bortser från Ramis berättelse finns det bokstavligen ingenting som säger att det var Amani som misshandlade Yara. Att hennes DNA finns på den blodbesudlade kaveln betyder ingenting, eftersom det är självklart då hon använder den när hon bakar. Att hon hade Yaras blod på sina kläder och att hon trampat på ett blodigt papper är naturligt eftersom hon burit Yaras blodiga kropp och gått i Yaras rum där det fanns blod.

Tänk om Amani talar sanning och alla - även tingsrätten - har låtit sig förledas av Ramis noga genomtänkta, detaljrika och filmunderstödda redogörelse för mordkvällen?

Tänk om Amani faktiskt talar sanning när hon säger att hon var ute med pojkarna mellan ca 17.30 och 18.30 (då Rami påstår att de hade samlag)?

Tänk om det var då Yara misshandlades och sedan lades på madrassen - där Amani sedan hittade henne (och filmades då hon försökte väcka henne)?

Tänk om hon faktiskt inte ens kunde tänka tanken att det var Rami som var den skyldige och att hon därför gick med på att säga att hon varit ensam hemma då hon hittade Yara, så att inga misstankar skulle riktas mot honom?

..ja tänk om det faktiskt är så här det har gått till

Män som Rami (personlighetsstörningen/diagnosen) överlåter jag till ngn annan) och kvinnor som Amani (en korkad självupptagen kvinna som har fått tag på sin drömprins) - dom existerar

Amani tvingades att se vad Rami hade gjort när hon tog hand om den döda flickan i badrummet.
Då säger hon: hon (Yara) ska inte få komma emellan vår familj...
Citera
2015-01-21, 11:08
Medlem
Citat:
..ja tänk om det faktiskt är så här det har gått till

Män som Rami (personlighetsstörningen/diagnosen) överlåter jag till ngn annan) och kvinnor som Amani (en korkad självupptagen kvinna som har fått tag på sin drömprins) - dom existerar

Amani tvingades att se vad Rami hade gjort när hon tog hand om den döda flickan i badrummet.
Då säger hon: hon (Yara) ska inte få komma emellan vår familj...

@Pethrus
eller så tror hon faktiskt fortfarande på honom, som du är inne på.
Hon har inte sett eller hört ngt och han bedyrar att han är oskyldig.
Kanske intalar hon sig att ytterdörren var olåst och Yara var ensam hemma när någon främmande tog sig in och dödade flickan.
Citera
2015-01-21, 11:46
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
@Pethrus
eller så tror hon faktiskt fortfarande på honom, som du är inne på.
Hon har inte sett eller hört ngt och han bedyrar att han är oskyldig.
Kanske intalar hon sig att ytterdörren var olåst och Yara var ensam hemma när någon främmande tog sig in och dödade flickan.
Kanske tror hon rentav att Yara måste ha misshandlats innan hon kom hem, för hon vet ju att Yara kunde gå när hon kom hem från skolan, och hon vet att Yara var trött och gick och lade sig direkt - och sedan när hon ska väcka henne för att hon tycker att Yara borde äta något, så kan hon inte väcka henne och då får hon panik och bär in henne i duschen etc...

Eftersom det i hennes tankevärld är uteslutet att Rami skulle ha slagit ihjäl Yara, så finns det för henne ingen annan förklaring än att Yara misshandlades innan hon kom hem. Något mer vet hon ju inte - och följaktligen kan hon inte heller säga något annat i rätten. Och när förhörsledare, åklagare och advokater begär att hon ska svara på hur Yara kan ha fått sina skador, så kan hon inte svara därför att hon helt enkelt inte har något svar.
Citera
2015-01-21, 12:17
Medlem
Rami har inga syskon i Sverige, det framgår även i FUP. Däremot finns en person (annat namn) boende i Göteborg som återfinns i vänlistan hos hela Ramis familj, det skulle kunna vara någon han vänt sig till.

Annars tror jag mest på bror/brorson? till Amani. Den som Amani bad grannarna att inte kontakta, "ring inte till A***s".

Konstigt att ingenting finns medtaget kring hans eventuella samtal efter att ambulans var på plats. Andra kontakter står med på tidslinjen och utskrivna med vad som sagts, hur banala de än varit.
Citera
2015-01-21, 12:18
Medlem
Citat:
Kanske tror hon rentav att Yara måste ha misshandlats innan hon kom hem, för hon vet ju att Yara kunde gå när hon kom hem från skolan, och hon vet att Yara var trött och gick och lade sig direkt - och sedan när hon ska väcka henne för att hon tycker att Yara borde äta något, så kan hon inte väcka henne och då får hon panik och bär in henne i duschen etc...

Eftersom det i hennes tankevärld är uteslutet att Rami skulle ha slagit ihjäl Yara, så finns det för henne ingen annan förklaring än att Yara misshandlades innan hon kom hem. Något mer vet hon ju inte - och följaktligen kan hon inte heller säga något annat i rätten. Och när förhörsledare, åklagare och advokater begär att hon ska svara på hur Yara kan ha fått sina skador, så kan hon inte svara därför att hon helt enkelt inte har något svar.

Det bör borras mer i inblandades och deras kontaktnäts bakgrund och nuvarande situation. Med t ex Quick-fallet (Quick-målet) i färskt minne...
Citera
2015-01-21, 12:19
Medlem
Citat:

Jag är helt säker på att någon vet att Rami är kapabel till denna fruktansvärda dödsmisshandel.
Någon som inte har rosafärgade skyddsglasögon på sig.
Men vem? Jag tror inte att Madleen visste säkert - även om hon var orolig när hon talade med Yara och Amani.
Så vem talade Rami med på balkongen när ambulanspersonalen var där?
Har Ramis bror förekommit i utredningen?
Citera
2015-01-21, 12:51
Medlem
Citat:

Om man verkligen jobbar med att se på bevisen på ett rättssäkert sätt, bort från det tyckande som ofta genomsyrar svenska domstolars bevisprövning, så måste man komma till din slutsats!

Det går bara att fälla Amani om man tycker en djävla massa, och finner psykopater/avocadokollegor som Rami " trovärdiga", i ett system där lögnares vidriga ord kan kallas "muntlig bevisning".

Rami har ändrat sin version av Amani tre gånger, och det borde ge varningsklockor om vilken usling har är. Jag avfärdar honom som en lögnare!

Det absurda blir när man sorterar ut vad som fortfarande kan vara sant hos en person som gång efter gång ertappas med att ljuga, och sen finner en film han regisserat "trovärdig", eller att filmen är bevisning på vem som misshandlade Yara mer eller mindre. Då man hör Ramis ord, om frågan vem som slår ett barn, så styrker det att Rami tyckte det var en relevant frågeställning, inget annat.

Filmen styrker endast, att Rami filmade i stället för att ringa ambulans, och att de bökade med ett dött barn i duschen, för att Rami tyckte det var en bra idé. Men hur han tänkte är inte till hans fördel, om man skulle kunna nå hans sjuka hjärna.

För han försökte också regissera resan till psyket och ut i friheten , men inom psykiatrin gick de inte på hans syn på psykisk störning. Och de har inget emot om han får skaka galler, med de störningar han har. För Rami var varken kunnig eller smart nog att manipulera folk inom psykiatrin, som är smartare än Amani, klanen och de idioter han mött fram tills han åkte dit för denna allvarliga sak, då det sa delvis stopp. För denna tingsrätt ger mig dåliga vibbar, just nu.

Om det fanns en gnutta intellektuell förmåga hos en tingsrätt, så borde de alla som sitter där och dömer gå på legal bevisprövning, och pricka av vad som är styrkt, och av vem!

Det som saknas i rättegången var vettiga slutpläderingar, eftersom många pusselbitar kom på plats efter att rättegången var avslutad.

Ställa sig frågan, vad är en partsinlaga, och vad sägs av folk som faktiskt inte har anledning att ljuga, typ Yaras skolkamrater, trots att det är hörsägen. Det är det enda vi vet från brottsoffret, och jag väger det som mycket tung muntlig bevisning. Just för att det finns så mycket annat som stödjer Yaras meddelande från graven, via kamraterna!

Att en domstol får pröva bevis fritt, betyder inte att de måste! Eller att de behöver avstå från att vara opartiska jurister med rätt att döma på ett rättssäkert sätt! För den gnagande känslan vi har, måste de också ha som rimligt tvivel, och verkligen ta händelseförloppet och bocka av vad som är bevisat och hur. Och bortse från bilden av en anskrämlig kvinna, och en trevlig man. För skenet bedrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in