Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Förvisso var Yara död då hon hanterades naken i duschen, och filmades av mästerregissören Rami. Med det är bevis på att Rami sett Yara naken.
Det inlägg som jag svarade på var från Kleopatra2013. Citat:
Och Rami fick inte gå in i Yaras rum pga vad (?) - men gjorde det iallafall (?)
Han stod uppenbarligen och tittade när flickan duschade
Mohammed kunde inte skypa med Yara pga att Amani inte var lämpligt klädd (?)
Jag tolkar Kleopatra2013:s inlägg som att hon kritiserar Rami (och hans kultur som fäster så stort avseende på flickors och kvinnors sexuella dygd) för att vara en hycklare.
Rami säger att han av kulturella skäl inte fick gå in i en flickas rum (kulturen kräver stor åtskillnad mellan män och kvinnor och man ska undvika allt som kan innebära sexuella frestelser eller att en flickas dygd kan bli ifrågasatt). Ändå gick han in i Yaras rum på kvällen när hon dog.
Jag tror nu inte på Rami, att han aldrig skulle ha gått in i Yaras rum. Jag tror dock att det kan finnas sådana regler (fast de långtifrån alltid respekteras. Flickor i muslimska länder kan bli våldtagna i hemmet av bröder, farbröder och t o m fäder). Reglerna säger att man ska vara försiktig hela tiden så att inget sexuellt kan hända. En kvinna och en man som inte är i familj med varandra ska aldrig vistas ensamma i ett rum för då kan sexualiteten blossa upp. De har en översexualiserad syn på tillvaron. Men även i denna kultur kan man säkert göra undantag så att en manlig släkting kan gå in i ett rum där det finns en sjuk eller död flicka.
Duschen uppträder i två olika sammanhang:
1) Enligt Rami har Amani berättat för honom att när Yara duschar kan hon använda duschstrålen eller duschhuvudet på ett olämpligt sätt, hon använder det mot sitt könsorgan. Rami har inte själv sett detta men återger Amanis uppgifter. Jag tror att det är när han bedyrar att han aldrig har begått några sexuella övergrepp på henne.
Nu förstår jag mig inte riktigt på denne mans psyke, men jag tror att han gör det för att på något sätt svartmåla Yara. Ifall det skulle bli frågor om sexuella övergrepp från honom på Yara får denna nymfomaniska flicka på något sätt skylla sig själv, är kanske tanken.
2) Duschen finns också med i bilden vid Amanis upplivningsförsök, men det är en helt annan sak.