Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Jag har arbetat i statlig tjänst i ca 30 år, väl medveten om mitt tjänsteansvar. MEN jag tycker det också finns ett övergripande ledningsansvar.
Man kan inte som chef ålägga tjänstemän hur mycket arbetsbördor som helst (t.ex. fördubbla antalet ensamkommande flyktingbarn) och svära sig fria från ansvar om utredningar inte hinns med. Man har ett arbetsledaransvar, anser jag.
Vad hjälper det om personalen protesterar, går in i väggen, går på knäna ... om inte ledningen också har ett tjänsteansvar. Och tar sitt ansvar.
Om ledningen går skadefria, finns inga incitament till en förändring därvidlag.
Intressant tankebana som leder oss uppåt i kedjan av beslutsfattare, som ska genomföra politiska mål och fördela pengar.
Det bidde inte som det var tänkt på finansdepartementet med hur regeringskollegors beslut ska finansieras, när dessa visioner om arbetskraft ska tillämpas.
I detta fall ser vi en Rami, som inte kan det yrket han påstår sig ha utbildning i. Han kan inte tillgodogöra sig några resurser som slösas på honom i utbildning och integrering. Han verkar inte ha någon arbetslust alls. Det han gillar är att röka och kröka. Pengarna går till hasch, nyttja annan narkotika och ha snabbisar med frun, när han behöver vila sig från alla han kommunicerar med via dyra apparater på nätet. Han har
civiliserade flirter med bildade kvinnor, så han kan kommunicera utåt, med dessa snygga kvinnor, han kan ha nytta av. Men det inre vill se blod och plågade djur och barn. Så han bankar skiten ut frun och livet av ett barn.
Så vad gör en kommun med en invånare som Rami?
Sen har vi Amani och alla hennes systrar och medsystrar som medger att de inte orkar med sina barn, men vill ha fler att ge sin man, till varandra och till oss!
Av kulturella och religiösa skäl får dessa kvinnor inte jobba, eller ens gå ut.
Så vad gör en kommun med kvinnor som Amani och resten av klanen som klämmer ut ena störda ungen efter varandra? Vem ska ta hand om dessa barn och stå för försörjningen? Är det budgeterat?
Jag har inte alla svar men detta fall har fått mig att tänka om. Saker är inte som man först tror, och det krävs en rejäl struktur innan man ger sig på andra människor, oavsett vad de jobbar med.
För vem skulle tro att folk utan kompetens ges makt och höga löner? Och att det är mer regel än undantag?