2015-01-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Befarade att det var läget. Tyvärr.

Samtidigt är det oerhört viktigt att frågan hålls levande. Det är trots allt myndighetens slapphet som möjliggjort att Yara nu är död och ej i livet. Även där finns ett stort ansvar - inte minst.

Jag menar inte enskilda tjänstemän, utan rutiner och organisation som ledningen har ansvar för.

Bara en påminnelse om att rättsläkaren uppskattade (som jag minns det) att det skulle ha tagit ca 10 minuter att tillfoga Yara de färska skadorna som hon dog av. Även om tillsynen varit tät, hade det inte gått att hindra, och laglig grund för omhändertagande av Yara fanns väl inte.

I efterhand kan vi se att händelsen i lägenheten, när hon var ensam med två små barn och både polis och socialtjänst var på plats, borde ha lett till åtgärder. Minns att personen som upptäckte barnen också berättade att Rami vid återkomsten blivit mycket arg på Yara. Kanske var det då som ett ingripande skulle ha skett. Det var redan i mars 2013, innan andra sonen var född. Hon hade bara bott hos dem en kort tid då. Ingen tolk på plats, så Rami fick förklara hela situationen på knackig engelska och lite svenska. Och med sitt eget bästa som utgångspunkt, som alltid. Och alla som lyssnade var från Bullerbyn och trodde att det skulle ordna sig.
Citera
2015-01-20, 07:45
Medlem
Hittade larmsamtalet till sos
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/kvinnans-sos-larm-skynda-er
Citera
2015-01-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
En annan undran är ju om han arbetat som jurist i Gaza, har de samma lag och behörighet som i (vaddernuvar för land) där han utbildades?

Jurist kan vem som helst kalla sig, men advokat är en titel man måste få godkänd efter avslutade studier.

Han säger sig ha studerat "mänskliga rättigheter" i Algeriet. "Mänskliga rättigheter" kan man studera här också, tyngdpunkten ligger på internationella lagar och konventioner. Att han skulle ha arbetat som advokat är säkert en lögn. Inte ens med goda kontakter och i ett kaotiskt land skulle han kunna vara advokat, eftersom det förutsätter grundlig kunskap om just det landets specifika lagar. Advocate, som han angett som yrke på Facebook, är ett verb på engelska, som betyder ungefär "att förespråka" "vara talesman för".

Men jag tror han var medveten om tolkningsmöjligheten, det passade hans uppblåsta självbild att folk trodde att han var akademiker. De flesta tycks ha trott på det, "Korta vägen" som hans arbetsmarknadsprogram heter i Karlskrona, är ett program för nyanlända akademiker, så AF trodde på det. Släktingar och bekanta som polisen talade med , trodde det också, framgår i FUP.

Skitsamma om han har studerat eller inte, han är en manipulativ och våldsbenägen översittartyp i mina ögon. Såna finns i precis alla nationaliteter och yrken. Hans lugna yta i rätten, och tidigare gentemot tjänstemän, ger jag inte 5 öre för. Det är strategi och teater hela vägen. Om man kan dö av förljugenhet så hoppas jag han gör det.

(Ja, jag tror det var han, inte hon)
Citera
2015-01-20, 09:09
Medlem
LaScalas avatar
Efter dagens uppgifter i media (det enda jag läst är text-TV4 än så länge)om det skenande antalet ensamkommande barn lugnar Migrationsverkets ansvarige för ensamkommande barn Ronny Magnusson oss med att "oavsett antalet kommer alla barn att tas om hand."

Tror vi på det? Vi har sett hur dåligt man klarade tillsynen ett enda litet flickebarn i Karlskrona.
En tråd har skapats på I&I med mer info (FB) Fördubbling ensamkommande "barn"
Man fokuserar där på de pojkar i tonåren som kommer med falska eller inga dokument och förmodligen är äldre än vad de uppger.

Dessa många tusentals barn rymmer dock hela spektrat av orsaker och barn. De som blir placerade hos släktingar bör man ha särskild koll på. Jag har personlig yrkeserfarenhet av barn som kommit till släktingar för att jobba i pizzerior, med städning och i hemmen.
Jag har t o m blivit mordhotad av ilskna släktingar när jag ingripit.

I Norge har man varit mer vaksam på detta problem. Man har gjort film om hur livet kan vara för de pojkar som står i skuld till sina smugglare och tvingats utföra brott för att betala tillbaka.
I Sverige sväljer man alla historier smugglarna försett barnen med.
Att föräldralösa barns föräldrar uppstår från de döda vid lämpligt tilfälle är heller inget nytt i denna miljardindustri som människosmuggling är.

Om Yaras plågsamma liv och död kan ges nån som helst mening så är det väl att nåra fått upp ögonen för dessa barns öden.
Visserligen har Yara fått se snö och pojkarna på hemmen för ensamkommande barn har fått en Ipad så de kanske ska vara nöjda?
Citera
2015-01-20, 09:21
Medlem
Socialsekreteraren Lars-Eric Persson (Krokums kommun) tog sitt liv pga mobbing från sin närmsta chef. Tingsrätttens beslut dömde ledningen som skyldiga, vilket överklagades.

Idag skall ärenden upp i Hovrätten.

Östersundsposten (www.op.se) livesänder från kl 09.00

Det kan ha relevans för hur rektorn på Yaras skola har hanteras.
Citera
2015-01-20, 10:01
Medlem
Citat:
Socialsekreteraren Lars-Eric Persson (Krokums kommun) tog sitt liv pga mobbing från sin närmsta chef. Tingsrätttens beslut dömde ledningen som skyldiga, vilket överklagades.

Idag skall ärenden upp i Hovrätten.

Östersundsposten (www.op.se) livesänder från kl 09.00

Det kan ha relevans för hur rektorn på Yaras skola har hanteras.
Bland annat en likhet är starka fruar. Precis som rektorns fru vill ha upprättelse för sin man ville denne socialsekreterares fru ha upprättelse för sin man. Stor styrka! Jag har läst domen från Östersunds tingsrätt, 20140219, och den är lättläst, detaljerad och intressant. Arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. För den intresserade: 3 kap. 7 § 2st och 10 § brottsbalken.
Påföljd: Villkorlig dom och böter.
Citera
2015-01-20, 10:33
Medlem
Jag har också funderat över varför berättade Rami just nu i RPU:n om sin konflikträdsla och tvång att se/åsamka blod och smärta i pressade situationer.
Och jag tror att han fattar först nu att även han kommer att bli straffad.

Då anpassar han sig till detta - och vad har han för valmöjligheter? Det blir fängelse eller vård

Att åka in i ett svenskt fängelse är inte så avkopplande som en del påstår. Är man dessutom dömd för barnamord med tortyrinslag kommer han att få bekanta sig med sina medfångar på ett för honom mindre trevligt sätt. Detta med att samla alla våldsamma galningar på en öde ö är inte hans grej eftersom han vill vara den som står för den fysiska/psykiska misshandeln - inte att utsättas för det själv.
Jag är övertygad om att någon har upplyst honom om detta där han befinner sig nu

Då återstår vård. Men då var han tvingad berätta litegrand om sig själv - och det gjorde han

Han är inte spec intelligent men en listig typ som kan snacka för sig. Och om detta hade utspelat sig i Palestina hade han varit frikänd idag.
Sveriges socialtjänst skulle mycket väl kunna platsa in i Palestina men inte våra Domstolar - och åtminstone det ska vi vara tacksamma för.
Amani skyddar Rami på ett utstuderat sätt och därmed är hon lika skyldig som Rami.
Detta jävla korkade egoistiska fruntimmer som tar med sig barn till en butik och stjäler locktänger.

Motivet till denna fruktansvärda dödsmisshandel?
Det står i Ramis resp Amanis RPU
Rami vill se en annan människa lida någon som inte kan försvara sig. Och om det var Amani som klappade till barnet en sista gång är ointressant. Det var Rami som bränt skrämt och piskat denna lilla flicka. Inte bara denna dagen - flickan hade tidigare kommit till skolan med sönderslagna händer. Jävla svin

Och dom medskyldiga är alla vuxna runtomkring Yara som såg flickan men som valde att titta bort. För att det var enklast så.

Jag har inte läst Helsingborgsbladets artikel men ska göra det nu och även lyssna på larmsamtalet.
Kassen med alla pass som hittades i lgh måste polisen vara intresserade av. Där finns säkert mycket att nysta upp - men i en annan tråd

Jag glömmer aldrig denna lilla modiga flicka och när jag hör Laleh sjunga Some people die young då tänker jag på Yara och alla andra barn som får måste stå ut med vuxna som inte kan ta ett vettigt beslut och dom som använder sina barn till slagpåse eller ankare
Citera
2015-01-20, 13:28
Medlem
Citat:
Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Jag har arbetat i statlig tjänst i ca 30 år, väl medveten om mitt tjänsteansvar. MEN jag tycker det också finns ett övergripande ledningsansvar.

Man kan inte som chef ålägga tjänstemän hur mycket arbetsbördor som helst (t.ex. fördubbla antalet ensamkommande flyktingbarn) och svära sig fria från ansvar om utredningar inte hinns med. Man har ett arbetsledaransvar, anser jag.

Vad hjälper det om personalen protesterar, går in i väggen, går på knäna ... om inte ledningen också har ett tjänsteansvar. Och tar sitt ansvar.

Om ledningen går skadefria, finns inga incitament till en förändring därvidlag.

Intressant tankebana som leder oss uppåt i kedjan av beslutsfattare, som ska genomföra politiska mål och fördela pengar.

Det bidde inte som det var tänkt på finansdepartementet med hur regeringskollegors beslut ska finansieras, när dessa visioner om arbetskraft ska tillämpas.

I detta fall ser vi en Rami, som inte kan det yrket han påstår sig ha utbildning i. Han kan inte tillgodogöra sig några resurser som slösas på honom i utbildning och integrering. Han verkar inte ha någon arbetslust alls. Det han gillar är att röka och kröka. Pengarna går till hasch, nyttja annan narkotika och ha snabbisar med frun, när han behöver vila sig från alla han kommunicerar med via dyra apparater på nätet. Han har civiliserade flirter med bildade kvinnor, så han kan kommunicera utåt, med dessa snygga kvinnor, han kan ha nytta av. Men det inre vill se blod och plågade djur och barn. Så han bankar skiten ut frun och livet av ett barn.

Så vad gör en kommun med en invånare som Rami?

Sen har vi Amani och alla hennes systrar och medsystrar som medger att de inte orkar med sina barn, men vill ha fler att ge sin man, till varandra och till oss!

Av kulturella och religiösa skäl får dessa kvinnor inte jobba, eller ens gå ut.

Så vad gör en kommun med kvinnor som Amani och resten av klanen som klämmer ut ena störda ungen efter varandra? Vem ska ta hand om dessa barn och stå för försörjningen? Är det budgeterat?

Jag har inte alla svar men detta fall har fått mig att tänka om. Saker är inte som man först tror, och det krävs en rejäl struktur innan man ger sig på andra människor, oavsett vad de jobbar med.

För vem skulle tro att folk utan kompetens ges makt och höga löner? Och att det är mer regel än undantag?
Citera
2015-01-20, 15:49
Medlem
Det blir nästan komiskt när man försöker att lista ut "planen" som våra politiker och beslutsfattare sitter och trycker på.

Jag kan mycket väl tänka mig att börja röka och kröka när jag en dag sitter på hemmet - och bli omhändertagen av Ramii som då är utsläppt och har fått jobb i äldreomsorgen

...eller det går ju förresten inte för jag är kvinna så det får bli Amani istället. Jag ser framför mig hur jag blir lunch-matad i all hast och sedan får jag brödkaveln i huvudet
Citera
2015-01-20, 19:05
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Hittade larmsamtalet till sos
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/kvinnans-sos-larm-skynda-er
Här finns utskriften av larmsamtalet, sid 13-17:
http://minfil.org/oaOfgcbab5/Sos_Samtal_Forhor_Med_Ambulans_Sjukhus.pdf
Citera
2015-01-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Här finns utskriften av larmsamtalet, sid 13-17:
http://minfil.org/oaOfgcbab5/Sos_Samtal_Forhor_Med_Ambulans_Sjukhus.pdf

Toni, ambulansskötare, bekräftar - det grannen också uppgett - att mitt i upplivningsförsöken pratar mannen (Rami) i telefon. Enligt grannen pratade Rami arabiska lågmält och grät tyst. Detta måste varit ca 22.05 - 22.20. Har det någonstans framgått vem han pratade med?

I övrigt, en förskräcklig läsning. Många skador var inte dagsfärska och brännmärken fanns. Enligt ambulansskötaren fanns små U-formade märken på bålen med sårskorpor - undrar om det inte var brännmärken.

Oavsett vad min uppfattning om Madi är, så tror jag inte hon är sadisten i denna trasiga familj.
Citera
2015-01-20, 20:28
Medlem
LaScalas avatar
Lästips för de som tror att våra myndigheter tar ansvar för de ensamkommande barnen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6072647

Samtidigt som det kommer allt fler ensamkommande flyktingbarn till Sverige ökar också antalet barn som försvinner spårlöst. Det visar siffror från Migrationsverket.

Det råder stor osäkerhet om vart de försvunna barnen tar vägen. För det är ingen självklarhet för myndigheterna att ta reda på det. En som gått till botten med försvinnandena är dock frilansjournalisten Katia Wagner.
– En del försvinner frivilligt för att de fått utvisning, men det är många som försvinner innan de ens har beslut på sin asylansökning. Och några av de vi spårade hittade vi tyvärr i människohandel, i prostituti
on och på gatan helt utan skyddsnät, säger Katia Wagner.

Och hamnar de hos släktingar så kan de dö (min reflektion) Är det här det s k barnperspektivet man hör talas om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in