2015-01-18, 04:22
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
"Men något jag gärna hade velat se mer av på svensk mark är helt klart Paul & Shark, Nemen, Moncler, Diemme osv."

Herr greenstreetelite, oavsett din personliga åsikt är stone island ett utav de största 'casualmärkena' men framförallt ett utav de letande i utvecklingen av nya intressanta jackor i olika material. Ganska givet att det diskuteras friskt i tråden. Många här (antar jag) bär andra kläder med, men skriver inte om det i tråden då det är off topic.

Ge gärna exempel på något bra ifrån henri lloyd, La martina och weekend offender på senaste. CP, barbour, Lacoste och Aqua skrev jag att det finns fortfarande schyssta grejer men man får leta ordentligt.

Varför är inte Moncler spännande? Kolla gamme bleu kollektionen tex. Såklart har Moncler mycket skräp med, men betydligt mindre än Lloyd tex. Vet inte om du har missat hur casuals klätt sig förr, man ville alltid ligga steget före och ha de nyaste trainersen ingen annan hade, en tracktop som inte gick att få tag på öarna osv. Hela utvecklingen verkar ju ha stagnerat och slutat i ett enda stort copy paste ryggdunkscirkel. Ska det utvecklas och bli spännande igen måste man leta utanför de 'klassiska casualmärkena', det är som sagt en stil, inte ett ihopplock av redan benämnda "casualplagg". Aspesi, Common projects, Engineered Garments, Woolrich, YMC osv. är tips på sådana märken. Säger inte att allt de gör är varken snyggt eller casual, men leta upp plaggen som sagt.

Vill klargöra att jag inte har något emot SI, jag uttryckte mig lite väl hårt kanske, jag äger själv flertalet plagg från dom och är mer än nöjd. Just La Martina och HL är jag inget jättefan av, har aldrig ens burit ett plagg från LM och HL var väl minst 7-8 år sen jag köpte nåt nytt ifrån. Men att man skulle behöva leta noga för att hitta bra grejer från Aqua eller CP osv är ju bara lögn, om man inte leker hipster. Och ja, kulturen var på det sättet då, och man kan fortfarande leta upp speciella plagg, men nu har vi internet och en globalisering som gör den sortens "hitta en jacka ingen annan ens hört talas om" omöjligt i dom flesta fallen. Jag vet att du verkar tycka att det svider, men du sitter ju själv på ett internetforum och berättar om dina inköp, det borde du ju inte göra då om du ska vara så jävla unik. Och SI är väl det mest oorginella som finns på den punkten eller hur?

Jag är övertygad om att andra märken gör snygga kläder, vi äger nog alla plagg från märken som inte beteckas som casual nuförtiden. Men ditt resonemang blir lätt gnälligt och lite pretto, och jag tror inte du egentligen är speciellt mkt av endera.

Chilla lite!
Citera
2015-01-18, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Men att man skulle behöva leta noga för att hitta bra grejer från Aqua eller CP osv är ju bara lögn, om man inte leker hipster.
Nej. CP har gått ner sig otroligt sen ägarbytet, någon typ alla kan konfirmera. Nitty gritty uttryckte själva det som anledning att de fimpade märket. "Bra grejer" är en definitionsfråga, aldrig påstått att Aquascutum prånglar ut skit, allt de gör andas kvalité fortfarande enligt mig men mycket är otroligt tråkigt. Du verkar ha fått begreppet hipster om bakfoten fö.
http://www.terrace.se/sv/trademarks/3/aquascutum
http://www.houseoffraser.co.uk/Aquascutum+Men/BRAND_AQUASCUTUM_02,default,sc.html
http://www.terracesmenswear.co.uk/categories/Mens/Aquascutum/
Citat:
Och ja, kulturen var på det sättet då, och man kan fortfarande leta upp speciella plagg, men nu har vi internet och en globalisering som gör den sortens "hitta en jacka ingen annan ens hört talas om" omöjligt i dom flesta fallen. Jag vet att du verkar tycka att det svider, men du sitter ju själv på ett internetforum och berättar om dina inköp, det borde du ju inte göra då om du ska vara så jävla unik. Och SI är väl det mest oorginella som finns på den punkten eller hur?
Nej, tvärtom. Det finns så otroligt mycket mer men folk får tunnelseende i jakt på det som anses ballt. Du kanske missade att jag beställde hem fyra jackor (som hade efterbliven passform) innan jag tillslut gav upp och klickade hem en SI då det började bli skit kallt. Förövrigt svin nöjd med den, färgen skiftar beroende på ljus osv.

Min poäng är att, speciellt med internet, kan man hitta så sjukt mycket spännande plagg ifrån världens alla hörn men folk snöar in sig på att beställa hem SI crewnecks.
Citat:
Jag är övertygad om att andra märken gör snygga kläder, vi äger nog alla plagg från märken som inte beteckas som casual nuförtiden. Men ditt resonemang blir lätt gnälligt och lite pretto, och jag tror inte du egentligen är speciellt mkt av endera.
Utveckla gärna. Att jag inte hoppar av glädje över ännu en svart-blå-grå SI crewneck ser jag inte som "gnälligt" eller "pretto", kanske börjar bli gammal fan vet jag. Bär gärna min CP jacka med goggles till kavaj, chinos och dress slippers. Jag tycker åtminstone att det är jävligt trist att se fler casualjulgranar på matcher kittade top till tå med addias trainers, Levis 501/ SI jeans, crewneck, checkershirt och en keps långt ned över pannan med en mille eller standard stonie på sig. Men det kanske bara är jag? Min poäng är att man ska göra det med lite finess och inte kopiera en given mall, köra på sin egna grej helt enkelt.

Ta fö. mitt inlägg ovan för vad det är. Skrivet laddad 04.45 efter krogen. Tack för mig.
Citera
2015-01-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Någon som kan tipsa om ett par vita schyssta sneakers. De ska vara gjorda i läder och helst så minimalistiska som möjligt.

De som jag har kollat in:
Converse Jack Purcell
Acne Adrian White
Common Projects
Vans

Någon som har något att säga om ovanlistade?
Kom på de här med,
http://www.hm.com/se/product/30406?article=30406-A&cm_vc=
Från HMs premium linje, äkta läder. Borde finnas i deras herr butik på östermalmstorg
Citera
2015-01-18, 19:49
Medlem
Citat:
Kom på de här med,
Från HMs premium linje, äkta läder. Borde finnas i deras herr butik på östermalmstorg

Jäkligt fräscha faktiskt! Synd att dom förmodligen inte är tillverkade på ett speciellt snällt sätt, därav priset.
Citera
2015-01-18, 19:57
Medlem
Lakritspotatisens avatar
Citat:
Kom på de här med,

Såg de där också från ett reportage i Café. De ser ju faktiskt riktigt bra ut, undrar bara hur de är kvalitetsmässigt?
Citera
2015-01-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspotatisen
Någon som kan tipsa om ett par vita schyssta sneakers. De ska vara gjorda i läder och helst så minimalistiska som möjligt.

De som jag har kollat in:
Converse Jack Purcell
Acne Adrian White
Common Projects
Vans

Någon som har något att säga om ovanlistade?
Aldrig ägt ett par vanliga Converse All-Star och kommer aldrig göra heller. Men just Converse Jack Purcell modellen har jag haft fyra par av, i både läder och tyg. Älskar verkligen dem!
Citera
2015-01-19, 21:49
Avslutad
Ska till Dortmund i början av Februari, har ni något bra tips på någon schysst klädaffär? Som säljer Burberry, SI osv osv..

Mvh
Citera
2015-01-20, 06:54
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Nej. CP har gått ner sig otroligt sen ägarbytet, någon typ alla kan konfirmera. Nitty gritty uttryckte själva det som anledning att de fimpade märket. "Bra grejer" är en definitionsfråga, aldrig påstått att Aquascutum prånglar ut skit, allt de gör andas kvalité fortfarande enligt mig men mycket är otroligt tråkigt. Du verkar ha fått begreppet hipster om bakfoten fö.
http://www.terrace.se/sv/trademarks/3/aquascutum
http://www.houseoffraser.co.uk/Aquascutum+Men/BRAND_AQUASCUTUM_02,default,sc.html
http://www.terracesmenswear.co.uk/categories/Mens/Aquascutum/

Nej, tvärtom. Det finns så otroligt mycket mer men folk får tunnelseende i jakt på det som anses ballt. Du kanske missade att jag beställde hem fyra jackor (som hade efterbliven passform) innan jag tillslut gav upp och klickade hem en SI då det började bli skit kallt. Förövrigt svin nöjd med den, färgen skiftar beroende på ljus osv.

Min poäng är att, speciellt med internet, kan man hitta så sjukt mycket spännande plagg ifrån världens alla hörn men folk snöar in sig på att beställa hem SI crewnecks.

Utveckla gärna. Att jag inte hoppar av glädje över ännu en svart-blå-grå SI crewneck ser jag inte som "gnälligt" eller "pretto", kanske börjar bli gammal fan vet jag. Bär gärna min CP jacka med goggles till kavaj, chinos och dress slippers. Jag tycker åtminstone att det är jävligt trist att se fler casualjulgranar på matcher kittade top till tå med addias trainers, Levis 501/ SI jeans, crewneck, checkershirt och en keps långt ned över pannan med en mille eller standard stonie på sig. Men det kanske bara är jag? Min poäng är att man ska göra det med lite finess och inte kopiera en given mall, köra på sin egna grej helt enkelt.

Ta fö. mitt inlägg ovan för vad det är. Skrivet laddad 04.45 efter krogen. Tack för mig.

Det första är ju en smakfråga, tråkigt vettefan. Jag kan tycka att "simplare" grejer är softa också,men visst det innovativa kanske har stannat av lite till och från, men alla är inte Massimo heller. Men ja att CP börjar sätta watch viewer på bicepsen och tischor med en jävla stor blaffa föreställandes goggles på ryggen är ju totalt skit så klart. Allt kan inte vara bra.

Sen att internet öppnar upp, det håller jag med om. Men min poäng var mer att det gör det långt mycket svårare att hitta "egna" grejer, eftersom alla har samma tillgång till det utan att ta ett steg utanför dörren. Sen att SI crewnecks är jävligt bra att ha är en annan femma. Men visst, en garderob med bara såna blir ju tradigt på en halv sekund. Sen dras man ju av olika anledningar till klädstilen, vissa gör det pga av att det är långt mkt mer clean än många andra.

Angående julgranar så varför ens bry sig? PRecis som vilken annan snubbe som helst som upptäcker en ny subkultur så ska dom gå all in och sitta hemma och runka till senaste adidas modellen. Det är bara att sluta notera dom.

Vi tyycker nog rätt lika i det mesta, och jag tror vi förstår varandra. Softa på!
Citera
2015-01-20, 18:22
Medlem
SLR-08s avatar
http://www.highsnobiety.com/2015/01/13/cp-company-fall-2015-collection/?source=webgains&siteid=137227%2F#slide-7

CP Company A/W 2015

helt dött!
Citera
2015-01-20, 18:26
Medlem
NirvanAs avatar
Mja, CP har man faktiskt helt gett upp.
Citera
2015-01-20, 20:19
Medlem
Någon som vet någon butik/hemsida som säljer tortoise camo sweaten från AW14 (röda kamon, ni vet)? Tvekade på den för länge, men vill veeerkligen ha en nu...
Citera
2015-01-20, 22:27
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suxess
Någon som vet någon butik/hemsida som säljer tortoise camo sweaten från AW14 (röda kamon, ni vet)? Tvekade på den för länge, men vill veeerkligen ha en nu...

Samma här!

Efterlyser helst webshop, 2nd hand går också bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in