2015-01-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Thunborg utnämns till Moskvaambassadör först efter mordet. Han verkar också ha påfallande goda relationer med ÖB och vara relativt kritisk till OPs utrikespolitiska linje.

Särskilt uppdrag UD (1985 – 1986) Dvs beslutet var nog redan klart och han hade särskilt uppdrg på regeringskasliet under väntan att kunna tillträda efter Örn som inte hade samma nära koppling till Partiet.

Någon som vet vad detta särskilda uppdrag bestod i formellt? Förberedelser för toppmötet?
Citera
2015-01-20, 17:38
Medlem
Citat:
Thunborg utnämns till Moskvaambassadör först efter mordet. Han verkar också ha påfallande goda relationer med ÖB och vara relativt kritisk till OPs utrikespolitiska linje.

Det är viktigt att noga bena ut hur det såg ut i konstellationerna tror jag om vi skall få ordning på hur det såg ut för att få läget klart för oss vilket kan öka förståelsen för vad som sedan händer.

Påståenden far fram och tillbaka om vilken inriktning folk har.
Citera
2015-01-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är viktigt att noga bena ut hur det såg ut i konstellationerna tror jag om vi skall få ordning på hur det såg ut för att få läget klart för oss vilket kan öka förståelsen för vad som sedan händer.

Påståenden far fram och tillbaka om vilken inriktning folk har.

Jag postar ett gammalt inlägg om Thunborg, Ljung och PG Gyllenhammar:

I november 1984 ber PG Gyllenhammar Lennart Ljung om ett möte. Gyllenhammar hade träffat Natos högste befälhavare i Europa, en general Rogers, och Henry Kissinger. Rogers hade fått frågan om Natos syn på tre neutrala länder, Sverige, Finland och Schweiz. Han hade uttalat sig positivt om de två sista, men nöjt sig med att säga att "man kan i varje fall hoppas fortfarande beträffande Sverige". Oron gällde "de politiska signaler som gått ut eller inte gått ut från vårt land."

Gyllenhammar hade rådfrågat Kissinger hur detta skulle förstås. Enligt Kissinger hade man i USA och NATO med oro sett på den svenska politiska utvecklingen och resultatet hade blivit att "Sverige numera avskärs från en del väsentlig information som man tidigare hade kunnat lämna över".

Efter mötet träffade Ljung "omedelbart" försvarsminister Thunborg. Han instämde i Ljung och Gyllenhammars bedömning att detta var oroande. Thunborg hade enligt Ljung gett uttryck för uppfattningen att "det svenska utrikespolitiska systemet" inte fungerade "så där speciellt övertygande". Ljung hade inte svårt att instämma i detta.

Källa: Ljungs dagbok 21 november 1984.
Citera
2015-01-20, 18:00
Medlem
Citat:
Jag postar ett gammalt inlägg om Thunborg, Ljung och PG Gyllenhammar:

I november 1984 ber PG Gyllenhammar Lennart Ljung om ett möte. Gyllenhammar hade träffat Natos högste befälhavare i Europa, en general Rogers, och Henry Kissinger. Rogers hade fått frågan om Natos syn på tre neutrala länder, Sverige, Finland och Schweiz. Han hade uttalat sig positivt om de två sista, men nöjt sig med att säga att "man kan i varje fall hoppas fortfarande beträffande Sverige". Oron gällde "de politiska signaler som gått ut eller inte gått ut från vårt land."

Gyllenhammar hade rådfrågat Kissinger hur detta skulle förstås. Enligt Kissinger hade man i USA och NATO med oro sett på den svenska politiska utvecklingen och resultatet hade blivit att "Sverige numera avskärs från en del väsentlig information som man tidigare hade kunnat lämna över".

Efter mötet träffade Ljung "omedelbart" försvarsminister Thunborg. Han instämde i Ljung och Gyllenhammars bedömning att detta var oroande. Thunborg hade enligt Ljung gett uttryck för uppfattningen att "det svenska utrikespolitiska systemet" inte fungerade "så där speciellt övertygande". Ljung hade inte svårt att instämma i detta.

Källa: Ljungs dagbok 21 november 1984.

Bra, så skall det se ut! Ju mer vi kan få av fakta i sociogram desto bättre kan vi analysera vad som sker före, vid och Efter mordet och på så sätt få ett hum om hur allianserna kan ha sett ut!

Frågan är om det var missnöjet som diskuteras som utgör grunden att T inte fortsätter som minister eller om det är en schism som gör att han lämnar osv. Nyckeln till det är nog vad det särskilda uppdraget var?
Citera
2015-01-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf

...men läser, ja alla gånger. De vill säkert ha kontroll och scannar relevant MOP-media med jämna intervall, inte sällan med viss munterhet

Viss munterhet ja, som troligen i går. Vad var det egentligen i sak som plötsligt skapade en närmast religiös stämning i tråden hos vissa? Jo att en deltagare efter nästan 4 år sade sig ha förstått Jallais motiv-variant på landsförrädarspåret. Vackert så. Ett motiv inkluderande hotet mot Natos norra flank som i sig funnits på banan sedan åtminstone 1992 genom det s.k. Nato-dokumentet (Itac), ett dokument som då det begav sig emellertid förklarades falskt. Det är sådana liknande omständigheter som i bland här i tråden benämnts skåpmat som inte lett någon vart. Ursäkta den undantagsvis lite raljanta tonen, men nu var det svårt att låta bli.

Med detta sagt tillhör jag ändå dem som tror att landsförräderi-ansatsen är rimlig, och att MOP i allt väsentligt så att säga är svenskproducerat (men säkert påhejat av många olika krafter). Och när det sedan gäller motivbilderna kring detta är det väl också klart att alla motiv som inkluderar underrättelsetjänst i kombination med Sveriges säkerhetspolitiska relationer i väst-östlig riktning skulle kunna förklara mörkläggningen kring MOP samt att varken (s) eller (m) i svensk politik är intresserade av att något blir klarlagt. Jag vill f.ö. inte heller helt utesluta att det refererade Nato-dokumentet faktiskt är äkta (och i så fall är ju saken nästan klar), men det finns onekligen en viss uppförsbacke där. En vederhäftig motivbild löser dock inte i sig några knutar i mordgåtan. Därför är det viktigt att fortsätta gräva upp och påminna även om "gammal skåpmat", kombinera den med annan information, och helst hitta några nya pusselbitar med sakliga omständigheter, och inte enbart brodera kring tänkbara motiv. Motivbroderi ensamt kommer aldrig att leda framåt. Det kan göra att man fokuserar letandet, men det leder inte framåt. I detta avseende välkomnar jag därför ALL information som kan kasta nytt ljus på olika centrala personers göranden och låtanden kring tiden för MOP, och även kring händelseförloppet precis vid MOP. Jag tror inte minst av praktiska skäl, som mvagrippa brukar återkomma till, att det är de många små pusselbitarna från (oftast) öppna källor som sakta men säkert kan leda framåt.

För att ta ett annat i tråden aktuellt exempel, av svårbegriplig anledning starkt kontroversiellt för vissa, tycker jag även att det är bra om någon gräver mer i det som slarvigt benämns sydafrikaspåret. Jag tror inte att det är ett riktigt spår i bemärkelsen att det skulle ha varit PWB själv som initierade och lät genomföra MOP, men däremot kan t.ex. en hitman ha sökts via de kanaler som uppenbarligen fanns mellan vissa svenskar och sydafrikanska element. Craig Williamsons nära kontakter med inte bara Lars-Gunnar Eriksson utan även Pierre Schori, Mats Hellström och troligen även Bernt Carlsson har inte heller blottlagts tillräckligt. Behöver inte ha någon direkt koppling till MOP, men torde kunna kasta ljus över viktiga skeenden kring tiden för MOP och bidra till möjligheterna att sortera ut vad som var verkliga förhållanden respektive desinformation. Och även desinformation är intressant om man vet varifrån den kommer.
Citera
2015-01-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Problemet med Angleton är ju att karln blev alltmer paranoid med åren (och alkoholiserad), till den milda grad att CIA själva distanserade sig från honom och Colby sparkade honom. Som jag läst så såg Angleton infiltratörer och dubbelspioner överallt efter att Kim Philby blåst honom storligen på 40-talet. Då satt herrarna på krogarna i Georgetown, Washington DC, och söp medan Philby pumpade den intet ont anande Angleton på allt skvaller och nyheter inom CIA. Stor skandal, som Angleton nätt och jämt överlevde yrkesmässigt.

Det är alltså denne man som är Frånstedts (och kanske McKay´s) huvudkälla. SIS (MI6) som Mc Kay skall ha tillhört gick under många år i armkrok med CIA och anklagades internt av bl a MI5 för cowboy-metoder (Peter Wright: Spycatcher)

Angleton anklagade även Englands premiärminister Wilson och andra väst-politiker för samma som han anklagade OP för. Det är värt att komma ihåg. Därmed inte sagt att svenska säkerhetsmän mfl trodde på uppgifterna, kanske för att de ville tro på dom.

Temat tas även upp i Ben Macintyre's rätt nyutkomna bok om Kim Philby, och där nämns även Willy Brandt:
"Övertygad om att CIA kryllade av sovjetiska spioner, inledde Angelton föresatsen att rensa ut dem, och så lager på lager av bedrägeri omkring sig. Han misstänkte att en rad världsledare var under KGB:s kontroll, inklusive den brittiske premiärministern Harold Wilson, Sveriges Olof Palme, den tyske kanslern Willy Brandt." (Ben Macintyre: En spion bland vänner, Kim Philby - dubbelagent, förrädare och gåta. Sid 320 svenska översättningen)
Citera
2015-01-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Viss munterhet ja, som troligen i går. Vad var det egentligen i sak som plötsligt skapade en närmast religiös stämning i tråden hos vissa? Jo att en deltagare efter nästan 4 år sade sig ha förstått Jallais motiv-variant på landsförrädarspåret. Vackert så.

Ja visst var det en ironisk vändning Man får ta de chanser som bjuds

Citat:
För att ta ett annat i tråden aktuellt exempel, av svårbegriplig anledning starkt kontroversiellt för vissa, tycker jag även att det är bra om någon gräver mer i det som slarvigt benämns sydafrikaspåret. Jag tror inte att det är ett riktigt spår i bemärkelsen att det skulle ha varit PWB själv som initierade och lät genomföra MOP, men däremot kan t.ex. en hitman ha sökts via de kanaler som uppenbarligen fanns mellan vissa svenskar och sydafrikanska element. Craig Williamsons nära kontakter med inte bara Lars-Gunnar Eriksson utan även Pierre Schori, Mats Hellström och troligen även Bernt Carlsson har inte heller blottlagts tillräckligt. Behöver inte ha någon direkt koppling till MOP, men torde kunna kasta ljus över viktiga skeenden kring tiden för MOP och bidra till möjligheterna att sortera ut vad som var verkliga förhållanden respektive desinformation. Och även desinformation är intressant om man vet varifrån den kommer.

Precis min mening. Det är det som skiljer verkligt "Öppet sinne" från fria fantasier. Det är bland annat därför SE, VG och Skandia fortfarande är intressanta liksom delar av polisspåren mm.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-20 kl. 19:21.
Citera
2015-01-20, 20:06
Medlem
zorzes avatar
Påminner om en intervju som Jallai gjort med en toppchef på SSI,kallad "IE" i intervjun.

Tidigre Socialdemokrat och statssekreterare i försvarsdepartementet.

Hela intervjun http://www.jallai.se/2011/08/barbrogruppen/

I intervjun kommer det just fram att OP misstänktes stå under KGB.

Citat:
IE var mkt intresserad av Frånstedts uppgifter och antydde, tycker jag, att ”Olle kan veta vem som mördade OP”. Själv ”var han övertygad om att det var CIA som gjorde det”. Han hade hört talas om det från en MI6 kontakt med namnet E O Falkirk att mördaren var italiensk New York bo. Med gissningsvis maffiakontakter. Han berättade vidare att det förekommit mkt desinformation från både MI6 och CIA angående Palmemordet vilket han tyckte, tydde på att de låg bakom mordet. Bl a var Polisspåret och Säpospåret sådana skenspår. Konstigt att de velat lägga skulden på P-G Näss organisation, (min kommentar).

Ebbe Carlsson skulle var en av dem som blivit desinformerad enligt IE. Han var på väg att träffa en MI6 man i England men mötet stoppades av MI6. Mannen hette Edwards.
Stay Behind startade redan 1944 i Sverige enligt I E. IB startade 1957 och I E började på IB 1965 efter att ha gjort lumpen där först.
33 åringen var reservmördaren. Därför flytten till USA senare och mordet på honom, enl IE.
Journalisten Karl Gunnar B på AB var en MI6 kontakt och han spred desinformationen om polisspåret redan på tisdagen efter mordet.

Motivet att mörda Olof Palme handlade om Palmekommissionen och den kärnvapenfria zonen i Skandinavien.
Även Egon Bahr-planen som Palme stödde var en nagel i ögat på Nato.
Claes Palme var ”också” sovjetisk spion. OP:s bror. Han var advokat och tog jobb åt den sovjetiska ambassaden. Bl a när ett sovjetiskt fartyg gick på grund utanför Stockholm ca 1978. Han var sjörättsadvokat. Han blev sedan styrelseordförande i MATRECO Bil.

Jag vill här väcka en infallsvinkel vad som mer skulle kunna komma upp i polisens och säpos utredning i MOP,som ger en orsak till olika desinformationer.

Att utredningen skulle nysta upp en grupp KGB informatörer högt upp inom den svenska statsförvaltningen.

Här frågar jag mig varför Sverige aldrig upptäckte svenska KGB spioner/informatörer när de lyckades i länder som England(MI6) och i USA (CIA) att KGB lyckades ha KGB spioner djupt in i USAs försvarsdepartement!....fanns det inga KGB spioner i Sverige??

Citat:
Till sist; Frånstedt sa till mig senast att OP var högsta hönset i Arla Gryning tillsammans med ÖB Synnergren och Rikspolischefen Carl Persson.
Alltså: Högsta hönset i Arla Gryning misstänktes vara KGB-agent!!!

Claes Palme som nämns i intervjun är helt klart KGBman,trots att denne var moderatpolitiker och aktiv i demonstartioner mot löntagarfonder,4 oktober rörelsen.

Citat:
Söker man efter Claes Palme så är hans styrelsepost i Matreco bortsorterat i de källor jag tittat på.

Söker man på Matreco så är det helt klart ett KGB- täckföretag som användes i Sverige.

Återkommer om det här.Funderar om det var Claes Palmes engagemang i Matreco som gjorde OP bekymrad?...varför....de OP jobbade med visste inte vad som gjorde OP bekymrad och ingen har senare under de här åren sagt att ,jo det var nog mitt påhitt ,mina diskussioner med OP som gjorde honom bekymrad.Bara gissningar har framförts i efterhand vad man tror bekymrade OP.

Därför misstänker jag att bekymret var nära,familjerelaterat ,honom själv.

Mitt påpekande;

Citat:
Holmström anger i sin bok ,den dolda alliansen,tvärtemot vad som framkommer i Jallais intervju att det sk.polisspåret var planterat av KGB.
Polisspåret har på sitt sätt migrerat till att bli ett "landsförrädarspår".

Här kan man spekulera i varför polisspåret dyker upp i Proletären?!

Fanns det några som kunde misstänkas ingå i ett svenskt KGB nätverk?

SÅ-HH-EC-LP-CP-?-AA-OP-?-CGÖ

(Något att hålla i bakhuvudet är några saker,diplomatbuggningen,vad var det egentligen som sas?.... och att KGB använde sig av illegalister dvs folk med helt falska identiteter som bodde och verkade i olika västländer och att merparten 50-60% av ryssarnas FN anställda var KGB.)

Att jag tar upp det här är att jag anser att KGB är lite för litet berört.Återkommer med hur KGB sköt dissidenter i sina fängelser.Med tanke på MO......kan det finnas någon skruv här som inte diskuterats?...Vi ska ju vända på alla stenar och röra om i grytan..

Detta mina funderingar eftersom det pågår ,har pågått information /desinformation via PM av personer som inte vill skriva i tråden.

Vill återkoppla till ett tidigare inlägg,hur var den egentliga koppligen mellan EC och Östling?....de försökte misskreditera PG Näss.........eller inte?....var det anfall bästa försvar från PGN?

Min skruvade twist är...sköts OP av en illegalist för att han kommit underfund med hur KGB nätverket i Sverige i hans närhet såg ut eller blev oense med KGB?

Hur dömda fångar i Sovjet avrättas:

Ur "KGB idag".av John Barron;

Citat:
När de passerar sjukstugan kommer en annan vakt tyst ut från en dörr och skjuter med en grovkalibrig pistol fången i nacken
Senast redigerad av zorze 2015-01-20 kl. 21:01.
Citera
2015-01-20, 20:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Problemet med Angleton är ju att karln blev alltmer paranoid med åren (och alkoholiserad), till den milda grad att CIA själva distanserade sig från honom och Colby sparkade honom. Som jag läst så såg Angleton infiltratörer och dubbelspioner överallt efter att Kim Philby blåst honom storligen på 40-talet. Då satt herrarna på krogarna i Georgetown, Washington DC, och söp medan Philby pumpade den intet ont anande Angleton på allt skvaller och nyheter inom CIA. Stor skandal, som Angleton nätt och jämt överlevde yrkesmässigt.

Det är alltså denne man som är Frånstedts (och kanske McKay´s) huvudkälla. SIS (MI6) som Mc Kay skall ha tillhört gick under många år i armkrok med CIA och anklagades internt av bl a MI5 för cowboy-metoder (Peter Wright: Spycatcher)

Angleton anklagade även Englands premiärminister Wilson och andra väst-politiker för samma som han anklagade OP för. Det är värt att komma ihåg. Därmed inte sagt att svenska säkerhetsmän mfl trodde på uppgifterna, kanske för att de ville tro på dom.

Stämmer bra att Jim Angelton som ny rekryt blev lurad av Kim Philby. Skillnaden på JA mot många andra var att han lärde sig av misstagen och trots alla kuftendenser blev en effektiv kontraspionagechef. Det är därför ett misstag att avfärda honom som en idiot.

Hans närmaste man Bill Harvey hade redan 1951 klart för KP var KGB-spion. Det skulle ta MI5 ett drygt decennium att erkänna detta förblindade av sin skolslipsmentalitet. När Joe Mcarthy skulle sätte tänderna i den unge CIA-mannen William Bundy, var JA en av dom försökte skydda dennes karriär mot maccarthys blodhundar Roy Cohn och David Shine skulle sätta tänderna i honom.

JA var en kuf och när han sparkades hittades bl a bårhusfoton Robert Kennedy. JFKs älskarinna Mary Pinchot Meyer avlyssnades av JA när hon hade presidenten på besök så visst fanns det en rad märkligheter runt honom. Men han var långt ifrån en idiot och när JA påkallade uppmärksamhet lyssnade säkerligen Olle Frånstedt intresserat.
Citera
2015-01-20, 20:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Enligt Ljung rörde det sig hursomhelst inte om "den aktuella situationen" utan om "förhållanden som ligger långt tillbaka i tiden". (Se dagboken 20e september 1985)

Jag utesluter emellertid inte alls att du har rätt. Gordievskij kan mycket väl ha haft andra informationer också. Ljung går per omgående till Thunborg, som "lovade att beröra frågan med statsministern". Därefter går han till utrikesministern, men får inte träffa denne förrän "regeringen redan tagit ställning i frågan".

Sättet som ärendet hanteras på rimmar något illa med att det bara gällt information om Nejlands relation till OP. Gordijevskij har ju i andra sammanhang kastat misstankar på Schori. Eventuellt kan man naturligtvis tänka sig att det också fanns sådan information med i budskapet från London.

Håller med om din tanke om Pierre Schori. Hade Sten Andersson hunnit bli Excellens då? När han blir chef i arvfurstens palats kallas han av sina gamla företrädare Torsten Nilsson och stor-Sven Andersson till vad som närmast kallas en briefing, SA berättar om mötet i sina memoarer och verkar tycka att mötet varit matnyttigt.

Två gamla riksväktare träder i aktion för att informera den nye förtrogne i det politiska och diplomatiska minfälten. Både Torsten och Stor-Sven är exempel på sådana som hade pondus och kontaktnät för att riva upp himmel och jord om dom ansåg något skeende gått åt fel håll.
Citera
2015-01-20, 20:26
Medlem
mvagrippas avatar
Det här BBC programmet med bl a Colin Wallace från 1987 tål att ses igen. Han talar här om politikers lojalitet med sitt u-säk apparat, något som är lätt att tappa bort bland alla konspirationsteorier.

https://www.youtube.com/watch?v=9lGIWCEQXgQ&feature=youtu.be
Citera
2015-01-20, 20:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Intressant. Vad får dig att dra slutsatsen att Lingärdes information kommer från "den gamle"?

Ulf Lingärde var datakonsult åt Birger Elmer vid ett tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in