2015-01-20, 08:56
  #40525
Bannlyst
Behöver jag göra högskoleprovet?

Hejsan! HP kostar 450 kr och jag ser det väldigt onödigt att betala så mycket på ngt jag kanske inte behöver.

Jag tänkte söka kandidatprogrammet i molekylärbiologi i Lund nästa termin, och enligt UHR så krävs det 17-20 för att komma in. Jag har runt 22,0 på snittbetyg och tänkte att jag kanske lätt kommer in utan att behöva göra högskoleprovet.
Skulle ni ändå ha gjort högskoleprovet?

Tack för tipsen
MVH
Citera
2015-01-20, 09:01
  #40526
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Aldrig fel att göra högskoleprovet, även om du med största sannolikhet kommer in ändå!
Citera
2015-01-20, 09:08
  #40527
Bannlyst
När det är så stor skillnad varför skiter du inte i att göra högskoleprovet? Jag gjorde högskoleprovet och fick samma som på betygen (lågt i mitt fall). Det är ett tråkigt prov om du ändå gör det
Citera
2015-01-20, 09:35
  #40528
Medlem
Hej alla, jag undrar om det finns något värt att skaffa inför HP så att man kan plugga lite? Jag siktar på ett snitt på <1.4, jag har gjort HP för två år sedan och fick då 1.2 (båda gångerna) men jag undrar nu om det finns något jag kan göra? Jag håller just nu på med att läsa lite äldre, klassiska, verk av författare och jag läser tidningen (inte endast för HP). Det är då främst matte-delen som behövs pluggas upp. Hur som helst, det börjar brinna i knutarna och jag vet det. Men då jag inte har någon hets på skolan kan jag ge all fritid åt detta.
Citera
2015-01-20, 09:53
  #40529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Hejsan! HP kostar 450 kr och jag ser det väldigt onödigt att betala så mycket på ngt jag kanske inte behöver.

Jag tänkte söka kandidatprogrammet i molekylärbiologi i Lund nästa termin, och enligt UHR så krävs det 17-20 för att komma in. Jag har runt 22,0 på snittbetyg och tänkte att jag kanske lätt kommer in utan att behöva göra högskoleprovet.
Skulle ni ändå ha gjort högskoleprovet?

Tack för tipsen
MVH

Ditt snittbetyg är ju bra! Så om du inte har någon press med att komma in direkt på första försöket så hade jag chansat sen är det en betydligt större andel som söker på sina betyg (utan kompletteringar, typ läst upp betyg på KOMVUX) som kommer in än de med högskoleprov! Sen har du ju självfallet "dubbel chans" att komma in om du skriver HP men ja. Det ska ju inte behövas!
Citera
2015-01-20, 10:27
  #40530
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Hejsan! HP kostar 450 kr och jag ser det väldigt onödigt att betala så mycket på ngt jag kanske inte behöver.

Jag tänkte söka kandidatprogrammet i molekylärbiologi i Lund nästa termin, och enligt UHR så krävs det 17-20 för att komma in. Jag har runt 22,0 på snittbetyg och tänkte att jag kanske lätt kommer in utan att behöva göra högskoleprovet.
Skulle ni ändå ha gjort högskoleprovet?

Tack för tipsen
MVH
Att du ens tvivlar på att du kommer in med 22,0 i snitt visar hur betygsinflationen har spårat ur när lärarna delade ut betyg likt godis. Det är inte speciellt längre att ha 22,0 som innan, idag klassificeras det som låtsasbetyg eftersom nästan var fjärde elev som tog studenten 10~13 gick ut med 22,0 i snitt känns det som. Har eleverna blivit smartare? Finns inga tecken som tyder på det med tanke på de stora avhoppen mellan HT11 och VT13.

Du får ursäkta mig, men din osäkerhet gör att jag tvivlar på många elevers höga snitt därför att kapaciteten lever inte upp till den nivå de presterar på. Det är inte ert fel, det är lärarnas fel men även rektorns om det gäller friskolor.

Ont: Om du nu har 22,0 i snitt kommer du garanterat in på molekylärbiologi nästa termin, det är inte så att det är söktryck på de naturvetenskapliga utbildningarna jämfört med civilingenjörsutbildningarna. Du hade lätt kommit in på bioteknik med det snittet som är en mycket mer krävande utbildning än molekylärbiologi.
Citera
2015-01-20, 10:29
  #40531
Bannlyst
Tack för era svar! Jag får då strunta i provet. Jag hörde bara att vissa universitet vill att eleverna ska göra HP även om de har bra betyg, men enligt er så verkar provet vara bra endast för antagningen.
Citera
2015-01-20, 10:45
  #40532
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Att du ens tvivlar på att du kommer in med 22,0 i snitt visar hur betygsinflationen har spårat ur när lärarna delade ut betyg likt godis. Det är inte speciellt längre att ha 22,0 som innan, idag klassificeras det som låtsasbetyg eftersom nästan var fjärde elev som tog studenten 10~13 gick ut med 22,0 i snitt känns det som. Har eleverna blivit smartare? Finns inga tecken som tyder på det med tanke på de stora avhoppen mellan HT11 och VT13.

Du får ursäkta mig, men din osäkerhet gör att jag tvivlar på många elevers höga snitt därför att kapaciteten lever inte upp till den nivå de presterar på. Det är inte ert fel, det är lärarnas fel men även rektorns om det gäller friskolor.

Ont: Om du nu har 22,0 i snitt kommer du garanterat in på molekylärbiologi nästa termin, det är inte så att det är söktryck på de naturvetenskapliga utbildningarna jämfört med civilingenjörsutbildningarna. Du hade lätt kommit in på bioteknik med det snittet som är en mycket mer krävande utbildning än molekylärbiologi.

Jag vet inte varifrån du hittade din statistik, men vad jag vet så har Sverige haft sämre skolresultat nu än tidigare. Det är inte lätt att få bra betyg i min skola. Vissa lärare säger att det har blivit svårare att få bra betyg eftersom A är svårare att få än MVG, som båda ger ju 20 poäng.

Det är bara jag och några få klassen som kunde nå fram till 21,0 eller högre. Vi är 32 elever i klassen. Förr var det fler som hade MVG på allt enligt lärarna.

Edit:
Jag läste om bioteknik och andra program, men det verkar som om bara molekylärbiologi som fokuserar mest på människans DNA och genetik.
__________________
Senast redigerad av ameermosa 2015-01-20 kl. 10:51.
Citera
2015-01-20, 11:02
  #40533
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Hej alla, jag undrar om det finns något värt att skaffa inför HP så att man kan plugga lite? Jag siktar på ett snitt på <1.4, jag har gjort HP för två år sedan och fick då 1.2 (båda gångerna) men jag undrar nu om det finns något jag kan göra? Jag håller just nu på med att läsa lite äldre, klassiska, verk av författare och jag läser tidningen (inte endast för HP). Det är då främst matte-delen som behövs pluggas upp. Hur som helst, det börjar brinna i knutarna och jag vet det. Men då jag inte har någon hets på skolan kan jag ge all fritid åt detta.
Ett snitt på under 1.4? Varför?
Citera
2015-01-20, 11:57
  #40534
Medlem
.
Citera
2015-01-20, 12:07
  #40535
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosorf
Snart har man gjort klart alla ordlistor på ordprov.se.
Planerar att vara klar om en vecka. Det kommer då vara omkring 60 dagar kvar till provet. efter jag gjort klart dessa ordlistor så har jag tänkt införskaffa hpguiden. Är det värt att lägga pengarna på hpguiden nu?
Har planerat att lägga minst 3h om dagen på hpguiden. Utöver hpguiden så kommer jag också sträva efter att lägga uppemot 2-3h dagligen på matte 1c. La med instär också fortsättuderingen av fler ord, samt försöka läsa mellan 1-2 om dagen, främst understrecket artiklar.
Detta kan verka som för mycket, men eftersom jag kommer vara ledig fram tills provet så är tiden inget hinder. Värt att notera är också att jag har redan lagt ner 5-6 timmar de senaste veckorna så motivationen finns klart.
Har läst matte upp till matte 5 och kommer därför ta mig igenom matte1c ganska snabbt, ser det mest som repetition eftersom det var några år sen jag hade det sist. Har mest svårigheter med svenskdelarna på hp.
Iallafall, mina frågor är följande:
1. Värt att införskaffa hpguiden, eller är det försent?
2. Tycker ni att min planering är någorlunda bra? Något jag skulle kunna ändra på?
Värt att nämna är att det kommer bli första gången jag skriver det. Målet är över 1.5.

Blev lång text, och förhoppningsvis inte allt för många stavfel. (Skrivet från mobilen)

Har skickat PM till dig.
__________________
Senast redigerad av 121111 2015-01-20 kl. 12:09.
Citera
2015-01-20, 13:10
  #40536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Ett snitt på under 1.4? Varför?

Vill du fortsätta spela komiker eller är du för dum för att förstå att han egentligen menade över 1.4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in