Citat:
Ursprungligen postat av
ameermosa
Hejsan! HP kostar 450 kr och jag ser det väldigt onödigt att betala så mycket på ngt jag kanske inte behöver.
Jag tänkte söka kandidatprogrammet i molekylärbiologi i Lund nästa termin, och enligt UHR så krävs det 17-20 för att komma in. Jag har runt 22,0 på snittbetyg och tänkte att jag kanske lätt kommer in utan att behöva göra högskoleprovet.
Skulle ni ändå ha gjort högskoleprovet?
Tack för tipsen
MVH
Att du ens tvivlar på att du kommer in med 22,0 i snitt visar hur betygsinflationen har spårat ur när lärarna delade ut betyg likt godis. Det är inte speciellt längre att ha 22,0 som innan, idag klassificeras det som låtsasbetyg eftersom nästan var fjärde elev som tog studenten 10~13 gick ut med 22,0 i snitt känns det som. Har eleverna blivit smartare? Finns inga tecken som tyder på det med tanke på de stora avhoppen mellan HT11 och VT13.
Du får ursäkta mig, men din osäkerhet gör att jag tvivlar på många elevers höga snitt därför att kapaciteten lever inte upp till den nivå de presterar på. Det är inte ert fel, det är lärarnas fel men även rektorns om det gäller friskolor.
Ont: Om du nu har 22,0 i snitt kommer du garanterat in på molekylärbiologi nästa termin, det är inte så att det är söktryck på de naturvetenskapliga utbildningarna jämfört med civilingenjörsutbildningarna. Du hade lätt kommit in på bioteknik med det snittet som är en mycket mer krävande utbildning än molekylärbiologi.