Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Jo jag blir jäkligt less på den ligans status i Sverige tex på jobbet så snackas det i stort sett bara fotboll från PL. Nämner jag tex något från Serie A så blir jag bara påhoppad om att det där är en skitliga som är i undergång jag är själv ingen expert men gillar vad jag får när jag kollar på matcher.
När jag försöker ta upp något från BL då kollar dom mest på mig som att jag var en utomjording.
Sedan så har dom koll på Real och Barca samt PSG men allt detta är ju svensk medias fel då allt bara fokuseras på en smal sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Personligen är jag egentligen bara intresserad av Bundesliga och tysk fotboll. Serie A är ju sannerligen ingen rolig liga längre..varken på eller utanför plan längre..Spanien likaså bortsett från Barca/Real. PL är väl helt OK..men framkallar noll känslor.
Allt går att hänföra till Tipsextra - 25 års engelsk fotboll från 1969 till 1995. Det 26:e året - säsongen 1986/87 - försökte man med Bundesliga, som röstades ned av tittarna till förmån för engelsk fotboll.
Så det ligger nästan ett halvsekel av marknadsföring OCH intresseöverföring från vuxna till barn (jadå, finns fotbollsintresserade mödrar och döttrar också) bakom engelsk fotbolls grundmurade popularitet i Sverige. Det är en helt unik ställning av en utländsk liga i ett annat land under den här tidsperioden.
Engelsk fotboll var visserligen bara "kick-and-rush" med långbollar över mittfältet större delen av tiden, men vid början av Tipsextra var England - tack vare ett mål som inte var mål - världsmästare. Och därmed måttstock för fotbollskvalitet.
Så redan då var framgångssupportrar den viktigaste faktorn vid utvecklingen av intresse, precis som när intresset för Serie A vaknade på 80-90-talet. En annan viktig faktor är de hysteriskt ökande intäkterna för fotbollslag efter 90-talets liberalisering av statstelevision i de flesta länder och VM i USA.
I dagsläget har Bundesliga kraftigt ökat sin popularitet i Sverige, dock från en väldigt liten bas av människor med anknytning till landet. Men det har mindre att göra med fotbollens attraktivitet och mer att göra med framgångarna som Tyskland, FCB och BVB har haft på senare år.
Jag håller helt med om er uppfattning om ligornas attraktivitet: PL är OK, men programmet är för hårt så det blir för många plattmatcher som inte borde vara sådana. Serie A är lite jämnare från topp till botten och det finns rätt många lag som kan slå varandra, men fotbollen är inte alltid speciellt kul att se på.
Primera Division är en katastrof i långtråkighet bortsett från när Barca, Real eller Atletico spelar mot varandra. Och intresset för PSG och Ligue 1 kommer att vara stendött, när Zlatan slutar där, bortsett från de med fransk bakgrund som lever i Sverige.
Men om ett halvsekel, så har Bundesliga ersatt PL som populäraste liga i Sverige...