Resultat: .
0%
röster
2015-01-20, 07:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jo jag blir jäkligt less på den ligans status i Sverige tex på jobbet så snackas det i stort sett bara fotboll från PL. Nämner jag tex något från Serie A så blir jag bara påhoppad om att det där är en skitliga som är i undergång jag är själv ingen expert men gillar vad jag får när jag kollar på matcher.

När jag försöker ta upp något från BL då kollar dom mest på mig som att jag var en utomjording.

Sedan så har dom koll på Real och Barca samt PSG men allt detta är ju svensk medias fel då allt bara fokuseras på en smal sak.

Personligen är jag egentligen bara intresserad av Bundesliga och tysk fotboll. Serie A är ju sannerligen ingen rolig liga längre..varken på eller utanför plan längre..Spanien likaså bortsett från Barca/Real. PL är väl helt OK..men framkallar noll känslor.
Citera
2015-01-20, 10:01
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jo jag blir jäkligt less på den ligans status i Sverige tex på jobbet så snackas det i stort sett bara fotboll från PL. Nämner jag tex något från Serie A så blir jag bara påhoppad om att det där är en skitliga som är i undergång jag är själv ingen expert men gillar vad jag får när jag kollar på matcher.

När jag försöker ta upp något från BL då kollar dom mest på mig som att jag var en utomjording.

Sedan så har dom koll på Real och Barca samt PSG men allt detta är ju svensk medias fel då allt bara fokuseras på en smal sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Personligen är jag egentligen bara intresserad av Bundesliga och tysk fotboll. Serie A är ju sannerligen ingen rolig liga längre..varken på eller utanför plan längre..Spanien likaså bortsett från Barca/Real. PL är väl helt OK..men framkallar noll känslor.

Allt går att hänföra till Tipsextra - 25 års engelsk fotboll från 1969 till 1995. Det 26:e året - säsongen 1986/87 - försökte man med Bundesliga, som röstades ned av tittarna till förmån för engelsk fotboll.

Så det ligger nästan ett halvsekel av marknadsföring OCH intresseöverföring från vuxna till barn (jadå, finns fotbollsintresserade mödrar och döttrar också) bakom engelsk fotbolls grundmurade popularitet i Sverige. Det är en helt unik ställning av en utländsk liga i ett annat land under den här tidsperioden.

Engelsk fotboll var visserligen bara "kick-and-rush" med långbollar över mittfältet större delen av tiden, men vid början av Tipsextra var England - tack vare ett mål som inte var mål - världsmästare. Och därmed måttstock för fotbollskvalitet.

Så redan då var framgångssupportrar den viktigaste faktorn vid utvecklingen av intresse, precis som när intresset för Serie A vaknade på 80-90-talet. En annan viktig faktor är de hysteriskt ökande intäkterna för fotbollslag efter 90-talets liberalisering av statstelevision i de flesta länder och VM i USA.

I dagsläget har Bundesliga kraftigt ökat sin popularitet i Sverige, dock från en väldigt liten bas av människor med anknytning till landet. Men det har mindre att göra med fotbollens attraktivitet och mer att göra med framgångarna som Tyskland, FCB och BVB har haft på senare år.

Jag håller helt med om er uppfattning om ligornas attraktivitet: PL är OK, men programmet är för hårt så det blir för många plattmatcher som inte borde vara sådana. Serie A är lite jämnare från topp till botten och det finns rätt många lag som kan slå varandra, men fotbollen är inte alltid speciellt kul att se på.

Primera Division är en katastrof i långtråkighet bortsett från när Barca, Real eller Atletico spelar mot varandra. Och intresset för PSG och Ligue 1 kommer att vara stendött, när Zlatan slutar där, bortsett från de med fransk bakgrund som lever i Sverige.

Men om ett halvsekel, så har Bundesliga ersatt PL som populäraste liga i Sverige...
Citera
2015-01-20, 14:37
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Allt går att hänföra till Tipsextra - 25 års engelsk fotboll från 1969 till 1995. Det 26:e året - säsongen 1986/87 - försökte man med Bundesliga, som röstades ned av tittarna till förmån för engelsk fotboll.

Så det ligger nästan ett halvsekel av marknadsföring OCH intresseöverföring från vuxna till barn (jadå, finns fotbollsintresserade mödrar och döttrar också) bakom engelsk fotbolls grundmurade popularitet i Sverige. Det är en helt unik ställning av en utländsk liga i ett annat land under den här tidsperioden.

Engelsk fotboll var visserligen bara "kick-and-rush" med långbollar över mittfältet större delen av tiden, men vid början av Tipsextra var England - tack vare ett mål som inte var mål - världsmästare. Och därmed måttstock för fotbollskvalitet.

Så redan då var framgångssupportrar den viktigaste faktorn vid utvecklingen av intresse, precis som när intresset för Serie A vaknade på 80-90-talet. En annan viktig faktor är de hysteriskt ökande intäkterna för fotbollslag efter 90-talets liberalisering av statstelevision i de flesta länder och VM i USA.

I dagsläget har Bundesliga kraftigt ökat sin popularitet i Sverige, dock från en väldigt liten bas av människor med anknytning till landet. Men det har mindre att göra med fotbollens attraktivitet och mer att göra med framgångarna som Tyskland, FCB och BVB har haft på senare år.

Jag håller helt med om er uppfattning om ligornas attraktivitet: PL är OK, men programmet är för hårt så det blir för många plattmatcher som inte borde vara sådana. Serie A är lite jämnare från topp till botten och det finns rätt många lag som kan slå varandra, men fotbollen är inte alltid speciellt kul att se på.

Primera Division är en katastrof i långtråkighet bortsett från när Barca, Real eller Atletico spelar mot varandra. Och intresset för PSG och Ligue 1 kommer att vara stendött, när Zlatan slutar där, bortsett från de med fransk bakgrund som lever i Sverige.

Men om ett halvsekel, så har Bundesliga ersatt PL som populäraste liga i Sverige...

Jag som jobbar en del i Norge kan säga att det är samma sak där, fullständig fokus på PL med Man U och Liverpool i spetsen. SVT och NRK delade ju på sändningsrättigheterna från starten på 60-talet så det är väl samma förklaring där. Dock är det väl fler Norrmän än Svenskar som spelat i BL de senaste åren och det lyfter oftast intresset. Precis som du nämner med Zlatan, PSG och ligue1
Citera
2015-01-20, 22:11
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

...Men om ett halvsekel, så har Bundesliga ersatt PL som populäraste liga i Sverige...
Jag har märkt av en ökad aktivitet från nya förmågor här i tråden. Hoppas att de fortsätter besöka oss och även hänger med i matchtrådarna.

Jag tror liksom du att fler och fler svenskar kommer att få upp ögongen för Bundesliga. Vet faktiskt redan flera "anglofiler" som gärna ser fredagsmatchen. Synd bara att sändningstiderna på lördagar och till viss del söndagar krockar med PL. Men kanske kommer en långsam förskjutning att ske där anglofilerna går över till att ibland se BL även på lördagar/söndagar när det där bjuds på intressanta möten framför dussinmatcher i PL där Chelsea kör över något bottenlag. Hoppas dock att denna förändring inte ska behöva ta 50 år.
Citera
2015-01-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahled
Hörde med min kollega om gladbach mot paderborn och han sade att de skiter i paderborn, tyvär e paderborn jävliga denna säsong för gladbach. Gladbach har bara EN riktig fiende o de e Köln med deras jävla Get, hahaha hur fan kan man gilla ett lag med en Get??

Getajäveln har väl hängt med såpass länge att det i tyskt sammanhang får anses vara en väl etablerad tradition. Om än kanske något löjligt.

Citat:
...

Men vi finsmakare som bryr oss om kvalitet ser fortfarande på Serie A. (i övrigt ett fint inlägg)
Citera
2015-01-20, 22:39
Medlem
Jag tror aldrig att intresset för Bundesliga kommer bli större än vad det är för PL, i Sverige i alla fall. Inte bara p.g.a av historia o.s.v men också för att PL är den kommersiellt största ligan i världen. Intresset för Bundesliga är i alla fall större än vad det är för La Liga och Serie A, åtminstone i min bekantskapskrets. Och då ska jag tillägga att ingen i min bekantskapskrets hade koll på Bundesliga för 5-6 år sedan. Jag själv tycker ju om Bundesliga för det är en fysisk, taktisk och teknisk liga - man får det bästa av England och Spanien i ett paket.
Citera
2015-01-21, 08:43
Medlem
cyberkalles avatar
2500 sörjande tog igår farväl av Junior Malanda i Bryssel.
Hans mor kom i en Wolfsburgtröja: http://www.bild.de/sport/fussball/junior-malanda/seine-mutter-weinte-im-wolfsburg-trikot-39426296.bild.html

http://www.sueddeutsche.de/sport/trauerfeier-fuer-malanda-abschied-von-einem-talent-1.2313184

Riktigt tragiskt detta undrar om han hade överlevt om han hade haft bälte?

Kung Trapattoni uttalar sig om Dortmund då om Immobile och Klopp i första hand och så tror han att Bayern tar trippeln. nog är han en fin herre denne Trapattoni: http://www.bild.de/sport/fussball/giovanni-trapattoni/immobile-wird-jetzt-explodieren-39426062.bild.html
Citera
2015-01-22, 19:43
Medlem
Imorgon ska jag ha kortärmad till Jobbet så alla ser min HSV tattoo. Det har alltid hetat Volksparkstadion men ny är det det officiella namnet igen.
Danke Herr Kuhne, vielen Dank!
Citera
2015-01-23, 03:23
Medlem
Pickmylussys avatar
Fanns det inte en Dortmundsupporter härinne förut?

Citera
2015-01-23, 08:34
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vsk61
Imorgon ska jag ha kortärmad till Jobbet så alla ser min HSV tattoo. Det har alltid hetat Volksparkstadion men ny är det det officiella namnet igen.
Danke Herr Kuhne, vielen Dank!

Såg det och det känns rätt, Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Fanns det inte en Dortmundsupporter härinne förut?

Det fanns flera stycken under framgångsåren började smått och dala ut förra säsongen och nu när dom ligger i botten då syns inga till längre.

Trist för det är alltid kul att ha olika åsikter, du får ta på dig offerkoftan och bli Flashbacks Großkreutz.

På tal om den store legenden Großkreutz så berättade han under julledigheten att han fått stöd och peppningar från Schweinsteiger under höstens usla säsong.

Kanske kan Hrgota hoppas på mer speltid dom närmaste matcherna för Gladbachs Hahn har skadat sig och missar dom inledande omgångarna.

Ikväll är det mig veterligen den sista träningsmatchen för Bayern innan ligan drar igång nästa fredag det blir mot Bochum.

Edit: Jo missade ju det är idag så fyller världens bäste Holländare 31år känns som att han varit med i branschen i 31 år.
Senast redigerad av cyberkalle 2015-01-23 kl. 08:39.
Citera
2015-01-24, 21:07
Medlem
Germanofils avatar
En liten uppdatering av läget i Hannover såhär en vecka innan det är dags för vårsäsongspremiären på Schalke:

H96 förlorade dagens träningsmatch mot Werder Bremen med 2-3. Försvaret såg enligt Korkut riktigt dåligt ut och Zieler i mål gjorde heller ingen glad. Känns ju inte alltför lovande.

Men förstärkning kan vara påväg. Hannover förhandlar just nu med NK Maribor om den slovenske 19-årige ytterbackstalangen Petar Stojanovic. Stojanovic har trots sin unga ålder redan erfarenhet från CL och är tänkt att fungera som högerback hos H96. Prislappen ska enligt uppgifter ligga på runt 2 miljoner EUR.

Min personliga favorit Leon Andreasen hinner inte bli spelklar till starten av vårsäsongen. Leon behöver ytterligare två veckor uppbyggnadsträning som ett absolut minimum innan det kan bli tal om en insats på plan. Med tanke på att Smiedebach höjt sig, Gülselam köpts in, och unge Hirsch visar framfötterna, så tror jag nog tyvärr att det bli svårt för dansken att ta en plats i startelvan igen. Verkligen synd att en sådan bra spelare ska få karriären halvt sabbad på grund av alla skador.
Citera
2015-01-25, 01:42
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
H96 förlorade dagens träningsmatch mot Werder Bremen med 2-3. Försvaret såg enligt Korkut riktigt dåligt ut och Zieler i mål gjorde heller ingen glad. Känns ju inte alltför lovande.
Va riktigt dåligt väder med ordentligt snöfall, av det jag såg av matchen va det väldigt snällt och inget av lagen presterade någon vidare fotboll. Trevligt för Bremen dock som nu slagit Hannover och Mönchengladbach i träningsmatcher (samt att di Santo äntligen va tillbaka och gjorde mål), värre att man förlorade mot Duisburg (Bremen verkar helt oförmögna att kunna slå lag från tredje divisionen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in