• 1
  • 2
2015-01-18, 20:09
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Vissa debattörer i denna tråd har fått Stippes funktion om bakfoten.

Restaurangen har aldrig gjort anspråk på att servera förstklassig mat.

Dess uppgift har alltid varit att, nästan dygnet runt, erbjuda billiga rätter till hemlösa, missbrukare, psykiskt sjuka,ensamma och vanliga nattrummlare.

Åligganden som enligt min uppfattning borde skötas av ”samhället”.
Citera
2015-01-19, 07:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
Man tycker väl kanske olika, men för mig är det ingen motsägelse i att servera fräsch mat till lågt pris för alla möjliga sorts klientel. Jag pratar inte om finmat, utan bara fräsch helt enkelt. Finns bra mycket fräschare snabbmat för mindre pengar på möllan.
Citera
2015-01-19, 09:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Som jag forstar det sa blev det aldrig salt, utan en f.d. anstalld hyr istallet Stippes av Stippe.

Det är kanske så att stället hyrs ut. Jag har inte haft vägarna förbi på senaste tiden.

Klientelet var, enligt mitt minne, väldigt skiftande och varierade från finklädda grabbar och tjejer på väg hem från krogen, vanliga fyllerister, gamla Malmö-original och annat löst folk...

Ibland blev det nog rätt stökigt och någon gång hjälpte vi till att hiva ut folk som var lite för glada.
Citera
2015-01-19, 09:27
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är kanske så att stället hyrs ut. Jag har inte haft vägarna förbi på senaste tiden.

Klientelet var, enligt mitt minne, väldigt skiftande och varierade från finklädda grabbar och tjejer på väg hem från krogen, vanliga fyllerister, gamla Malmö-original och annat löst folk...

Ibland blev det nog rätt stökigt och någon gång hjälpte vi till att hiva ut folk som var lite för glada.
Stippes är ju ett legendariskt ställe. Kostymnissar, pundare och alkisar. Alla möttes på Stippes.
Härligt ställe, hamnade i bråk där en gång med en polsk a-lagare som satte en gaffel i mitt ben.
Citera
2015-01-19, 12:32
Medlem
Lajtels avatar
Jag jobbade när jag var lite yngre på Stippes, i nästan 3 år från det att jag var 17.
Lönen var hemsk, 55 kronor i timmen började jag med som 17åring, och när jag slutade där - nästan 20 år gammal, så tjänade jag runt 70kronor i timmen.
Arbetet i sig var väldigt enkelt, det blev dock väldigt lätt psykiskt påfrestande vissa nätter.

Det som fick en att stanna kvar såpass länge, trots den kassa lönen - var dom otroligt roliga kollegorna, det faktum att när man jobbade så hade man en extrem frihet att bestämma över vad man själv gjorde och givetvis gratis mat under och utanför arbetstid - något som jag fortfarande idag kan dra nytta av.

Trots dålig lön, och tvivelaktiga arbetsvillkor - så gav Stippes mig en hälsosam syn på arbete, och byggde upp en bra arbetsmoral samt formade mig till den stresståliga person jag är idag. Ångrar inte en sekund att jag jobbade där!

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Kul tråd, stället har gått från legendariskt stam-hak till vidrigt på tio trådsvar. Det är fel landsdel för mig så jag har aldrig varit där, men det verkar inte direkt samstämmigt

Stället ÄR ett legendariskt stammis-hak, personer i min gemenskapskrets som pratade om hur äckligt och skabbigt Stippes är - trillade ofta in där efter en kväll ute i vilket fall som helst.
Givetvis var det ett betydligt populärare ställe förr - klientelet har förändrats, och blivit mindre, men än idag har man kvar några stammisar som besökt Stippes sedan det öppnade.

Maten i sig är speciell, inte på det sättet att den är extremt bra råvarumässigt, eller tillagad på ett extraordinärt sätt - utan det är just det att du inte hittar liknande mat någon annanstans, åtminstone inte i Malmö.
Senast redigerad av Lajtel 2015-01-19 kl. 12:41.
Citera
2015-01-19, 22:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Jag jobbade när jag var lite yngre på Stippes, i nästan 3 år från det att jag var 17.
Lönen var hemsk, 55 kronor i timmen började jag med som 17åring, och när jag slutade där - nästan 20 år gammal, så tjänade jag runt 70kronor i timmen.
Arbetet i sig var väldigt enkelt, det blev dock väldigt lätt psykiskt påfrestande vissa nätter.

Det som fick en att stanna kvar såpass länge, trots den kassa lönen - var dom otroligt roliga kollegorna, det faktum att när man jobbade så hade man en extrem frihet att bestämma över vad man själv gjorde och givetvis gratis mat under och utanför arbetstid - något som jag fortfarande idag kan dra nytta av.

Intressant inlägg! På min far har jag förstått att Stippes storhetstid ligger tillbaka i tiden, kanske rentav tillbaka på 80-talet eller början på 90-talet.
Citera
2015-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Vissa debattörer i denna tråd har fått Stippes funktion om bakfoten.

Restaurangen har aldrig gjort anspråk på att servera förstklassig mat.

Dess uppgift har alltid varit att, nästan dygnet runt, erbjuda billiga rätter till hemlösa, missbrukare, psykiskt sjuka,ensamma och vanliga nattrummlare.

Åligganden som enligt min uppfattning borde skötas av ”samhället”.

ja -fri mat till alla nattrummlare!
Citera
2015-02-01, 07:28
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Intressant inlägg! På min far har jag förstått att Stippes storhetstid ligger tillbaka i tiden, kanske rentav tillbaka på 80-talet eller början på 90-talet.
Ja, Stippes storhetstid var då när de nattöppna alternativen inte var så många och när en hamburgare inte var fine dining.
Citera
2017-01-19, 08:12
Medlem
Zicksacks avatar
Är det sålt än?
Citera
2023-04-20, 18:27
Medlem
Fibonaccitals avatar
FAN vad tråkigt. Jag kände ju Stippe.

Kommmer ihåg när han öppnade första gången, den lilla trappan upp till den där trånga gången sidan bardisken.

Jag köpte alltid en ungersk med pomme eller med mos och alltid med ajvar.

Tråkigt att han gick bort i fjor. Han var alltid så himla glad och go'.

Nu är stället borta

Där träffade jag Dan Hylander några gånger på nätterna.
Han sjöng om Malmö City några gånger.

Bella Notte:
https://www.youtube.com/watch?v=7WRY...leKWUliqHf0hDE

Även fjellis.

Hejdå Stippe...

RIP...

Efter konkursen – Stippes föremål auktioneras ut: ”Sentimentalt och tråkigt”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...neras-ut-citat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera