Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Jag läste trilogin för många år sedan och såg om filmerna för någon månad sen. Någonting jag alltid har stört mig på är den fantasilösa geografin i Midgård. Mordor ligger vägg i vägg med Gondor och är praktiskt inringat i en fyrkantig bergskedja med en officiell ingång. Seriöst...
Något annat som är märkligt är varför det finns så många krigare i Midgård innan Sauron börjar bygga upp Mordor igen. Vilka krigade Gondor och Rohan med innan orcherna kom tillbaka som motiverar att de i praktiken har stående arméer på flera tusen man? Territorial expansion verkar det enbart vara Sauron som är intresserad och han försvann i praktiken under ca 3000 år. Jag minns inte att boken beskriver några storkrig mellan människor, alver och dvärgar som förklarar den militarism som verkar finnas.
Rätt mycket av det där finns beskrivet i Appendixen som den svenska översättningen av någon anledning (antagligen tryckkostnad) valde att utesluta, eller åtminstone att publicera i en separat bok.
I korthet krigade Gondor under 2000 år eller mer, från och till med folk i från Harad (Söder) Khand (Sydost) Rhun (Öst) och Angmar (Norr). Även folket från Dunland (Väst) var till och från fiender. Gondors styrkor var i själva verket vid tiden för Sagan om Ringen betydliget svagare än de varit tidigare.
Orcherna var inte heller helt och hållet försvunna innan Sauron återkom, de hade dock dragit sig tillbaka till bergen längre norrut (Moria och Gundabad).
Det är också helt faskt att Sauron skulle vara den enda intresserad av territorial expansion. Gondor självt expanderade så mcket att de till sist inte kunde hantera det längre, men vid tiden för Sagan om Ringen hade det gamla kungariket förlorat åtskilliga provinser. Deras huvudstad Osgiliath ligger (som beskrivet i boken) i ruiner.
Det är tyvärr rätt vanligt att läsa Sagan om Ringen utan att förstå eller ta till sig den information och de detaljer som beskrivt i böckerna, den Svenska översättnignen gör det inte heller lättare. Det är vanligare att man tenderar ersätta befintlig fakta med sina egna fantasier.