Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Jag vill inte röra till det för mycket men du håller det öppet för att CFA mord/självmord kan ha en koppling till mop, vilket jag också tror. Jag borrar nu vidare på vykortet och "järnvägsspåret" som jag skrivit om tidigare. Kan det inte vara så att man blev osäker på CFA och/eller att han kände till saker om mordet i egenskap av stay-behind anknuten? "Järnvägsspåret" kan då syfta på att man i mordutredningen anade en koppling mellan Algernons död och mop.
Tja Algernon har exakt rätt bakgrund och ställning som Krigsmaterielinspektör mm och kunskaper från SSI för att kunna ha tillgång till och förmåga att värdera olika signaler och skeenden kring mordet med andra glasögon än gemene man. Vad jag förstår hade han också en viss personlig etik trots hårda nypor i en delvis mycket smutsig verksamhet som kan ha gjort att han inte ville delta i vissa saker han hade kännedom om eller han ansåg sig skyldig att slå larm om det.
Det är däremot svårt att se att en person med hans säkerhetstänk skulle hoppa framför ett tåg med en portfölj med hemliga dokument i handen. Folk som hoppar framför tåget mitt bland folk är ofta djupt deprimerade människor i akuta gränslandstillstånd där omgivingen sett dramatiska signaler på att något inte står rätt till och inte vanliga hårt arbetande som hoppar på impuls.
Om han skulle begått självmord hade man nog väntat sig något mera stillsamt och värdigt sätt att göra det på med något lämnat efter sig som förklaring inte en till synes impulshandling.
Nej han blev nog puttad... men av vem och varför det kan man nog ha svårt att gissa.
Fullt möjligt att det har med vapenaffärer, underrättelsetjänst eller till och med Palmemordet att göra.