2015-01-19, 16:19
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Räcker det inte med att han kom därifrån för att motivera epitetet i raljerande ordalag? Många visste var han kom ifrån eftersom han var känd idrottsman innan den politiska karriären.

Analogt med Sjöwall-Wahlöös "Den vedervärdige mannen från Säffle" Vissa polischefskollegor till Holmer lär ha kallat honom endast "den vedervärdige" efter som inge brydde sig om var han kom ifrån.

Thunborg kan mycket väl i vissa kretsar ha kallats enskedemannen men han var väl Ambassadör i Moskva när det skrevs....

Thunborg är intressant i sammanhanget att det var i princip han och Palme som styrde om och kände till det startegiska dolda överenskommelserna med Nato och framför allt då USA.

Där hade Thunborg och Palme helt olika åsikter ibland med Thunborg i rollen som Usa:s vän.

Mer finns att läsa om detta hos bland annat Robert Dalsjö Life-line Lost. The Rise and Fall of ”Neutral” Sweden's Secret Reserve Option of Wartime Help from the West.

Thunborg hade också direkt insyn i de kontakter som hölls med Sovjetisk underrättelsetjänst.

Jag önskar jag hade djupare kunskaper om Thunborg men jag har också reagerat på detta med att han var en av de få som kände till statusen på kontakterna västerut. Utifrån ditt resonemang så kan man ju tänka sig att han kan ha drabbats av panik när OP började köra ett eget race...

Jo, det torde räcka med att han var född i Enskede för att leva upp till epitetet "Enskedemannen".
Han tycks ha sin gravplats där också.

Edit: han var försvarsminister till årsskiftet 85/86 verkar det som och sedan ambassadör i Moskva.
Det kan ju vara så att han innan han avgick som försvarsminister kände sig tvungen att agera. Hösten/vintern 85 måste ju varit den tid då allt processades enligt det scenario du skisserar...
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-19 kl. 16:24.
Citera
2015-01-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag önskar jag hade djupare kunskaper om Thunborg men jag har också reagerat på detta med att han var en av de få som kände till statusen på kontakterna västerut. Utifrån ditt resonemang så kan man ju tänka sig att han kan ha drabbats av panik när OP började köra ett eget race...

Jo, det torde räcka med att han var född i Enskede för att leva upp till epitetet "Enskedemannen".
Han tycks ha sin gravplats där också.

Jo det kan ha varit ett epitet i IB kretsar t ex. Men som sagt det är bara fria spekulationer.

Vad som menandes vet nog bara de som berördes av kortet i fråga.
Citera
2015-01-19, 16:37
Medlem
riskybizzys avatar
Jag vill inte röra till det för mycket men du håller det öppet för att CFA mord/självmord kan ha en koppling till mop, vilket jag också tror. Jag borrar nu vidare på vykortet och "järnvägsspåret" som jag skrivit om tidigare. Kan det inte vara så att man blev osäker på CFA och/eller att han kände till saker om mordet i egenskap av stay-behind anknuten? "Järnvägsspåret" kan då syfta på att man i mordutredningen anade en koppling mellan Algernons död och mop.
Citera
2015-01-19, 17:17
Medlem
Citat:
Jag vill inte röra till det för mycket men du håller det öppet för att CFA mord/självmord kan ha en koppling till mop, vilket jag också tror. Jag borrar nu vidare på vykortet och "järnvägsspåret" som jag skrivit om tidigare. Kan det inte vara så att man blev osäker på CFA och/eller att han kände till saker om mordet i egenskap av stay-behind anknuten? "Järnvägsspåret" kan då syfta på att man i mordutredningen anade en koppling mellan Algernons död och mop.

Tja Algernon har exakt rätt bakgrund och ställning som Krigsmaterielinspektör mm och kunskaper från SSI för att kunna ha tillgång till och förmåga att värdera olika signaler och skeenden kring mordet med andra glasögon än gemene man. Vad jag förstår hade han också en viss personlig etik trots hårda nypor i en delvis mycket smutsig verksamhet som kan ha gjort att han inte ville delta i vissa saker han hade kännedom om eller han ansåg sig skyldig att slå larm om det.

Det är däremot svårt att se att en person med hans säkerhetstänk skulle hoppa framför ett tåg med en portfölj med hemliga dokument i handen. Folk som hoppar framför tåget mitt bland folk är ofta djupt deprimerade människor i akuta gränslandstillstånd där omgivingen sett dramatiska signaler på att något inte står rätt till och inte vanliga hårt arbetande som hoppar på impuls.

Om han skulle begått självmord hade man nog väntat sig något mera stillsamt och värdigt sätt att göra det på med något lämnat efter sig som förklaring inte en till synes impulshandling.

Nej han blev nog puttad... men av vem och varför det kan man nog ha svårt att gissa.

Fullt möjligt att det har med vapenaffärer, underrättelsetjänst eller till och med Palmemordet att göra.
Citera
2015-01-19, 17:33
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Tja Algernon har exakt rätt bakgrund och ställning som Krigsmaterielinspektör mm och kunskaper från SSI för att kunna ha tillgång till och förmåga att värdera olika signaler och skeenden kring mordet med andra glasögon än gemene man. Vad jag förstår hade han också en viss personlig etik trots hårda nypor i en delvis mycket smutsig verksamhet som kan ha gjort att han inte ville delta i vissa saker han hade kännedom om eller han ansåg sig skyldig att slå larm om det.

Det är däremot svårt att se att en person med hans säkerhetstänk skulle hoppa framför ett tåg med en portfölj med hemliga dokument i handen. Folk som hoppar framför tåget mitt bland folk är ofta djupt deprimerade människor i akuta gränslandstillstånd där omgivingen sett dramatiska signaler på att något inte står rätt till och inte vanliga hårt arbetande som hoppar på impuls.

Om han skulle begått självmord hade man nog väntat sig något mera stillsamt och värdigt sätt att göra det på med något lämnat efter sig som förklaring inte en till synes impulshandling.

Nej han blev nog puttad... men av vem och varför det kan man nog ha svårt att gissa.

Fullt möjligt att det har med vapenaffärer, underrättelsetjänst eller till och med Palmemordet att göra.

Jag är övertygade om att han blev mördad. Jag tror också att det finns starka skäl att misstänka indirekta eller direkta kopplingar till mop.

I efterordet till LANDSFÖRRÄDAREN (pocketversionen) finns uppgifter som journalisten Allan Francovich fick fram om Palmemordet. Han hade en källa inom CIA som arbetat i en hemlig Nato-organisation med namnet ACC/SOPS (Special OPS) som iscensatte så kallade BLACK OPS (dolda operationer) och PSYOPS (psykologiska operationer). Källan inom CIA lämnade över dokument från möten med svenska representanter, bl a amiral Carl-Fredrik Algernon som enligt uppgifter jag har, arbetade på SSI/inrikes under Högkvarterets OP2, operationsavdelning 2, det som idag är Säkerhetstjänsten inom MUST. Algernon deltog i mötet som förmodligen hölls på ACC/SOPS Oslokontor, på uppdrag av ÖB Lennart Ljung sägs det i dokumenten. Läs efterordet här:

Ot: Angående "Enskedemannen" är väl Tore F en hetare kandidat än Anders T enligt mitt förmenande. Har ju svårt att se hur Östling med sin spastiska högerarm skulle möta f.d. försvarsminsiter Anders T på tu man hand
Citera
2015-01-19, 18:37
Medlem
Citat:

Ot: Angående "Enskedemannen" är väl Tore F en hetare kandidat än Anders T enligt mitt förmenande. Har ju svårt att se hur Östling med sin spastiska högerarm skulle möta f.d. försvarsminsiter Anders T på tu man hand

Nja nu får du allt tänka till ett varv. Den som introducerade den tanken var en debattör som står på IB-sidan. Du vet de spred ju också att Tore skulle vara sovjetisk spion.

Östling var betrodd hos Holmer och tydligen SAP delarna av gamla IB eftersom Ebbe tog hans hjälp när det skulle smuggla.

Tore och Holmer tålde inte varandra. Du skulle ha sett Tores blick när han talade om Holmer!

Östling som hörde till Holmers pojkar och Tore i samma rum. Tror inte det.
Citera
2015-01-19, 19:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Jag tycker inte att man kan vara helt säker på, utifrån vittnesmål och tider, att det verkligen är GM som ses titta ner uppe vid krönet. Ingen ser hela flykten oavbrutet från dåd till krön.

Men tunnlarna och Skandiahuset är klart intressanta i sammanhanget. Kan inte låta bli att tänka på Ola Tunanders artikel "Den osynliga handen- och den vita", angående den olåsta bakdörren (100 m från mordplatsen):
"enligt en källa, som vill vara anonym, var fyra personer från Skandias säkerhetsteam på plats kvällen den 28 februari 1986. De var alla utrustade med kommunikationsutrustning. En amerikan anslöt till dem få minuter efter mordet."

Mikael Holmström skriver i Den dolda alliansen att SB-organisationen hade "ett hemligt litet kontor med egen ingång från Skandiahusets baksida mot Luntmakaregatan(ännu vintern 2009 fanns spår av en sådan liten dörr som då sattes igen vid en renovering). Fastigheten lämpade sig för dold verksamhet, den hade många ingångar och underjordiska kulvertar till närliggande fastigheter och var svår att bevaka."

Undrar just om den olåsta larmande dörren är densamma som ovan?

Vad är den amerikanen för figur? Var det för Skandias räkning han var där skulle det väl inte nödvändigtvis vara någon ljusskygg verksamhet? Eller är det någon av "Robbans" CIA kontakter? Inget förvånar längre med tanke om den dolda verksamheten där.

Om nu det inte är GM som springer upp, var tog han då vägen?
Vem är det isf som springer upp och var kom han ifrån? Tänker på LJs position.

En sak har jag funderat på. Var är LJ när SE springer in i gränden? Hur långt har han egentligen sprungit efter? LGWP menar ju att LJ väntar LÄNGE med att springa efter GM?

Själv anar jag att det är GM som LJ ser uppe på krönet. Sen undrar jag om han på nåt sätt har kunnat ta sig i tunneln igen ganska omgående från Malmskillnadsgatan/DBs gata. Hade varit intressant att veta var närmaste ingång för detta fanns.
Citera
2015-01-19, 19:31
Medlem
Fokus nu gubbar, tillbaka till Sveavägen.

Hade Stig Engström vapenlicens?
Citera
2015-01-19, 19:44
Medlem
PeoFallmos avatar
Det har ju spekulerats om hur politiken förändrades iom MOP.

Men vilka rådgivare fanns i OPs närhet efter valet 82? Förslaget regeringen framställde 28 november 85 där polis mm i händelse av invasion bl.a skulle "gå över" till fienden och säkerställa lugnet, det var väl så de själva såg på saken? Isället för att bli ett stridande förband? OP lär väl inte ensam ha kommit fram till detta? Vilka fanns bakom OP i dessa frågor? Vad hände med dem efter MOP? Vilka miste sitt inflytande? Om en konspration fanns, måste de som låg bakom ha velat uppnå en förrändring av politiken. Huvudmålet OP såklart men vilka mer med inflytelse på OP? Kan man se ett mönster där isf och sen kunna se vilka som mest hade att vinna på deras minskade inflytande?
Citera
2015-01-19, 19:46
Medlem
Citat:

De anteckningar Algernon bar med sig i portföljen antyder att han var svårt ansatt när han dog. Det lär ju finnas anteckningar om en "officers heder", rädsla för att förlora pension och social ställning, m.m. m.m. Jag kanske har fel, men jag har alltid tyckt att det var en kraftig överreaktion för de förseelser han var skyldig till i Boforshärvorna. Kan det ha varit något annat som plågade honom?
Citera
2015-01-19, 19:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Ja, klart intressant. Kopplingen till mannen i beige känns ganska trolig. Frågan är var han kommer ifrån? en bil? stått och väntat vid reklampelaren? Fauzzi/AB & Co såg inte honom, SE borde i princip gått hand i hand med honom?

Om den officiella sanningen är sann måste AB gått hand i hand med LOP från ABs plats vid bankomaten fram till reklamskylten. Så nära måste de ha varit vid bankomaten. Men ser AB någon där?
Citera
2015-01-19, 19:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
De anteckningar Algernon bar med sig i portföljen antyder att han var svårt ansatt när han dog. Det lär ju finnas anteckningar om en "officers heder", rädsla för att förlora pension och social ställning, m.m. m.m. Jag kanske har fel, men jag har alltid tyckt att det var en kraftig överreaktion för de förseelser han var skyldig till i Boforshärvorna. Kan det ha varit något annat som plågade honom?

Han kanske trodde att om han bevisligen var skyldig till att personligen ha godkänt en olaglig försäljning så skulle ingen tro honom om han nekade till fler. Han insåg kanske att Bofors skulle skylla allt ansvar på honom och det skulle inte spela någon roll vad han än sa. Han är skyldig?
Själv tror jag att blev knuffad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in