2015-01-19, 15:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det låter som du vet mer än du vill yppa.

Eller är något som ska reta aptiten på oss andra.

Eller är det så rentav att du är en spelare i utkanten som har vissa kontakter i miljön. Dock inte som operativ utan som pappersvändare.

Du behöver inte svara men jag anar....

Bobo är en av få i tråden som verkligen är insatt i fallet.
Citera
2015-01-19, 15:13
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Bobo är en av få i tråden som verkligen är insatt i fallet.

Kanske därför han blir så upprörd när vi vanliga dödliga är ute på villospår
Citera
2015-01-19, 15:16
Medlem
riskybizzys avatar
Har som bekant lite svårt att släppa detta med "Enskedemannen"

Anders T var tydligen född i Enskede. Vet dock inte om han bodde där i slutet av 80-talet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Thunborg
Citera
2015-01-19, 15:28
Medlem
LGWP har uppfylld av sin egne förträfflighet erbjudit gärningsmannen att lätta sitt hjärta med full direkretion för bara honom men det är inte ett alternativ.

Vi är några som helt utan att ha någon del i detta har fått offra en del av vårt liv för att söka sanningen och som har drabbats av trakasserier, förföljelser och hot i detta sökande.

Är det inte rimligt att ni som vet berättar er del offentligt utan allt för mycket oro för er egen del i det perspektivet? Ni har haft många år utan de problemen nu i frihet.

Att ni ger tillfället chansen att få sätta det i ett begripligt om än inte ursäktligt ,enligt de flesta , sammanhang! Annars kan ju historien låta de verkliga krafterna bakom få sitta i orubbat bo medan ni riskerar ett postumt dåligt eftermäle som ni inte kan försvara er mot.

Är det verkligen inte värt det att bryta tystnadsplikter och lojaliteter även om det kan ha ett visst personligt pris i en så viktig fråga?
Citera
2015-01-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kanske därför han blir så upprörd när vi vanliga dödliga är ute på villospår

Nja det handlar mer om att jag ser att somliga driver villospår mot bättre vetande och utan gott uppsåt.
Citera
2015-01-19, 15:36
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Så är det väl alltid med sådana känsliga saker. Det finns många skäl att hålla inne med saker. Dels kan det vara uppgifter som inte kan verifieras med tillgängliga källor som en del alltid frågar efter dels kan det vara för att ha kontrollstationer för att förhindra att det kommer tokar som spinner på uppgifterna och slutligen kan det vara ett villkor för att man alls fått uppgiften vilket också gör det svårt att fullt ut värdera.

Men ja jag har hört uppgifterna av källor som jag finner trovärdiga men som jag inte kan eller vill nämna men att jag inte kan verifiera dem med säkerhet.

Så mycket kan jag dock säga som att de sedan flera år tillbaka finns uppgifter som diskuterats utanför offentligheten om just det att det finns inblandade som vill berätta om det de vet om detta och andra inblandade mot garantier om åtalsfrihet för eventuella brott men att sådana önskningar inte kunnat mötas. LGWP är nog en av dem som hört uppgifterna bland annat.

Sådant är alltid svårt att värdera då det är sådant till sin natur att det inte går att verifiera med oberoende källor. Det kan vara sant men också en skröna eller en desinformation.

Scenariot som Jallai skissar är dock ett som skulle kunna indikera att det stämmer in att några fick uppdraget och uppfattade det som sanktionerat och att dessa skyddades av de som i förlängningen stod bakom utan att mer än en bråkdel som sedan medverkar i mörkläggningen vet vad som döljs.

Det är dock säkert i sådant fall flera lager emellan de som gav klartecken och de som utförde det och de kanske inte ens själva känner hela sammanhanget. Man måste ju vara lite speciell om man ens tar sådana uppdrag hur sanktionerade de än verkar och konspiratörerna som ligger bakom är nog synnerligen noga med att skapa ogenomträngliga lager mellan sig och de som utför det hela vilket gör utförarna utsatta och i behov av garantier av olika slag. Den första tiden var nog nervös för dem.

T ex Holmer stod nog nära det operativa i planering och utförande på ett eller annat sätt. Kanske för att kunna jämna vägen och t ex flytta på knarkpaningar och annat som kunde störa. Så förstår jag i vart fall summan av hans agerande och hans rädsla för attentat initialt efter mordet.

Det är mycket möjligt att man hade tänkt försöka utnyttja t ex personer med lokalkännedom som fanns kring Palmehatarkretsar för själva utförandet i det syftet att dölja de verkliga motiven och att det finns med personer som VG och SE i utkanten där. Med tanke på Säpos PM om övervakningen tror jag dock att man fann det bäst att använda lokala förmågor med kunskap i spaning och övervakning för de operativa delarna. Folk med i vart fall någonsånär vapenvana också.

Förberedelsetiden och spaningen som noterades i Säpos PM är för kort för att det skall kunna röra sig om externa uppdragstagare eller amatörer. Det måste vara folk som är både kända med spaning och med lokalkännedom samt kunskap om Palmes rörelsemönster och uppbackning logistiskt.

Vi vet från vad de erfarna veteranerna från Mossad har berättat om sina uppdrag att det kan röra sig om månader och år av förberedelser att genomför sådana aktioner i främmande land. Det är mycket logistik som skall stämma och sättas på plats. Betydligt lättare om det är på ens egen bakgård.

Troligast är nog som Frånstedt antyder att det var folk från AG/Leon som var utförare även om han inte verkar utesluta att Barbro kan ha varit delaktiga i den delen. Med andra ord folk i Östlings och Holmers livvakters vänkrets. Poliser och/eller underrättelseutbildade militärer. Men osvuret är bäst. Utförarna kan ha undgått privatspanares radar helt.

Östlings agerande och kontakter efter mordet indikerar dock att han inte var direkt operativt inblandad i vart fall just den kvällen möjligheten yppade sig även om han kanske hört färska rykten. Det är i det ljuset ambassadresan skall ses och hans yttranden då.

Det är också i det ljuset jag ser hans medverkan i Ebbeaffären. Han var med på tåget och samarbetade utan besvärliga frågor.

Får jag välja så skulle jag ge utförarna amnesti mot att de avslöjar sanningen även om det skulle innebära att vår världsbild och vårt samhälle skakas i sina grundvalar.

Jag önskar av hela mitt hjärta att vi för en gång skull kan enas om att pröva den teori som du skisserar mot de fakta och hypoteser som finns i tråden. Att vi gemensamt försöker att gå ner på den operativa nivån och se vad som faller på plats och vice versa - istället för att som vanligt påbörja ett nytt skyttegravskrig innan vi hunnit påbörja analysarbetet.
Citera
2015-01-19, 15:47
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Nja det handlar mer om att jag ser att somliga driver villospår mot bättre vetande och utan gott uppsåt.

Jag kan ha förståelse för det och har själv sett sådana tendenser hos vissa i tråden.

Apropå det säpo-pm du nämner i ditt inlägg, finns det att tillgå? Avser du informationen om att Palme var skuggad?

ps. Angående Anders T. Visste inte att han var gammal IB-snubbe. Jag tycker han är spännande som en person i Palmes närhet med en förmodad stark oro för livlinan västerut.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/03/telegram/inrikes14.html
Senast redigerad av riskybizzy 2015-01-19 kl. 15:53.
Citera
2015-01-19, 15:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
LGWP har uppfylld av sin egne förträfflighet erbjudit gärningsmannen att lätta sitt hjärta med full direkretion för bara honom men det är inte ett alternativ.

Vi är några som helt utan att ha någon del i detta har fått offra en del av vårt liv för att söka sanningen och som har drabbats av trakasserier, förföljelser och hot i detta sökande.

Är det inte rimligt att ni som vet berättar er del offentligt utan allt för mycket oro för er egen del i det perspektivet? Ni har haft många år utan de problemen nu i frihet.

Att ni ger tillfället chansen att få sätta det i ett begripligt om än inte ursäktligt ,enligt de flesta , sammanhang! Annars kan ju historien låta de verkliga krafterna bakom få sitta i orubbat bo medan ni riskerar ett postumt dåligt eftermäle som ni inte kan försvara er mot.

Är det verkligen inte värt det att bryta tystnadsplikter och lojaliteter även om det kan ha ett visst personligt pris i en så viktig fråga?

Jag köper ditt resonemang i stort. Har liknande tankar.

Styrkan är att det ger en helhet utan att behöva passa in bitar med våld. Som samtidigt förklarar skeenden före, under och efter mordet.

Din vädjan antyder att dessa personer finns här och läser. Rent av skriver eller skrivit.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-19 kl. 15:52.
Citera
2015-01-19, 16:07
Medlem
Citat:
Har som bekant lite svårt att släppa detta med "Enskedemannen"

Anders T var tydligen född i Enskede. Vet dock inte om han bodde där i slutet av 80-talet...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Thunborg

Räcker det inte med att han kom därifrån för att motivera epitetet i raljerande ordalag? Många visste var han kom ifrån eftersom han var känd idrottsman innan den politiska karriären.

Analogt med Sjöwall-Wahlöös "Den vedervärdige mannen från Säffle" Vissa polischefskollegor till Holmer lär ha kallat honom endast "den vedervärdige" efter som inge brydde sig om var han kom ifrån.

Thunborg kan mycket väl i vissa kretsar ha kallats enskedemannen men han var väl Ambassadör i Moskva när det skrevs....

Thunborg är intressant i sammanhanget att det var i princip han och Palme som styrde om och kände till det startegiska dolda överenskommelserna med Nato och framför allt då USA.

Där hade Thunborg och Palme helt olika åsikter ibland med Thunborg i rollen som Usa:s vän.

Mer finns att läsa om detta hos bland annat Robert Dalsjö Life-line Lost. The Rise and Fall of ”Neutral” Sweden's Secret Reserve Option of Wartime Help from the West.

Thunborg hade också direkt insyn i de kontakter som hölls med Sovjetisk underrättelsetjänst.
Citera
2015-01-19, 16:09
Medlem
Citat:
Jag önskar av hela mitt hjärta att vi för en gång skull kan enas om att pröva den teori som du skisserar mot de fakta och hypoteser som finns i tråden. Att vi gemensamt försöker att gå ner på den operativa nivån och se vad som faller på plats och vice versa - istället för att som vanligt påbörja ett nytt skyttegravskrig innan vi hunnit påbörja analysarbetet.

Absolut efter bästa förmåga i lugn och ro.
Citera
2015-01-19, 16:16
Medlem
Citat:
Jag kan ha förståelse för det och har själv sett sådana tendenser hos vissa i tråden.

Apropå det säpo-pm du nämner i ditt inlägg, finns det att tillgå? Avser du informationen om att Palme var skuggad?

ps. Angående Anders T. Visste inte att han var gammal IB-snubbe. Jag tycker han är spännande som en person i Palmes närhet med en förmodad stark oro för livlinan västerut.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9809/03/telegram/inrikes14.html

PM:et är hemligstämplat i PU! Dock har ju en del läckt oavsiktligt på olika sätt!

Enligt Jallai finns ju också en Palmedossier hos Säpo men den lär de nog aldrig släppa ut om ingen gömt en kopia och råkar tappe den någonstans

Jajjemensan IB så det skrek om det och helt rätt person om man ville förankra ett drastiskt beslut i en krets nära OP. Notera dock hur han ivrigt försvarar sig mot medverkan i IB inrikes. Jag är inte så säker på att det är helt med sanningen överensstämmande även om han inte var fotfolk.
Citera
2015-01-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag köper ditt resonemang i stort. Har liknande tankar.

Styrkan är att det ger en helhet utan att behöva passa in bitar med våld. Som samtidigt förklarar skeenden före, under och efter mordet.

Din vädjan antyder att dessa personer finns här och läser. Rent av skriver eller skrivit.

Nej det tror jag inte att de gör! Deltar alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in