2015-01-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Shit vilket tråkigt liv du måste leva om allt du tänker på är ett par siffror på ett konto...

Haha, jag gör inte allt detta! Jag gör en del och är på god väg. Jag har det bra nu men skulle ha det ännu bättre om jag inte behövde oroa mig över pengar eller bomarknaden.
Citera
2015-01-18, 16:20
Bannlyst
Idiot-tråd Vadå inte skaffa barn? Vill man så vill man och vill man inte så vill man inte. Endast en psykopat resonerar som du.
Senast redigerad av APJD 2015-01-18 kl. 16:41.
Citera
2015-01-18, 16:25
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Mitt bästa tips är att spendera mindre än du tjänar... Enkelt å fungerande
Citera
2015-01-18, 17:10
Medlem
Snåla jävla sopa.

Du snålar in på maten för att spara det där illa extra och köpa skit? Dummaste jag hört på länge.. "Köpa billigt kött", Herregud.

Sen ang. bil, visst är det dyrt men jävligt bekvämt. Vem fan orkar ta bussen och handla? Jag har gjort det en gång och gör det aldrig igen, sånt jävla slit...

Och en gång till, har du inget liv?
Citera
2015-01-18, 17:17
Medlem
cybergrodans avatar
Nu har jag inte läst hela ditt inlägg, men dina spartips verkar överlag gå ut på att man ska köpa en lägenhet centralt i Stockholm? Påstå fan inte att man spar några pengar på det.

Dessutom verkar du vara oerhört snål.
Citera
2015-01-18, 17:45
Medlem
Det var ju enhel del tips, det TS menar är att det är hans sett till att spara? Man kanske behöver man inte göra allt, men några idéer.
Här är andra sätt för en bättre ekonomi.

För att spara pengar måste du ha pengar!
Alltså, planera inte vad du ska äta till helgen utan köp när det är billigt. Köp julklappar/födelsepresenter hela året. Vänta in extrapriser, köp inte när det är säsong, (skidor till våren, vinterjackan på sommaren) Oftast är de bästa köpen inte planerade, man ser något som man bara ”måste” ha.
Kolla kvittot så allt stämmer. Kolla ut saker tills mellandagsrean kommer. Pruta på saker det är "fel" på, det kan vara sömmar på kläder, eller någon repa som bara du ser? Handla inte när du är hungrig, och ta matlåda istället för att äta ute, samt köp inte alltid färdiglagad mat. Oftast när du handlar, har större förpackningar lägre kilo/literpris.

Låna aldrig till konsumtion, förutom bostad eller hus. Skriv inte på borgen, för då behöver du inte gå i sorgen. Försök köp saker som står sig i pris en längre tid, (Den nya jackan kanske inte behöver vara värsta säsongsmodet)
Ta extra "födelse/jul papper" när du ändå slår in. Ibland lönar det sig att åka längre för bättre pris. Jämför olika försäkringar, som i fackförsäkringen ingår oftast i en hemförsäkring, och bilförsäkringen kan det skilja tusenlappar för samma bil. Samtidigt, ha inte bil om du inte måste. En bil pol, eller att man har bil ihop kanske lönar sig bättre i längden.

Stäng av tv:n, kollar reklamen. Allt handlar om preuteing och vad man tycker är värt att köpa. Vänta är ett sett att ”pruta” och pruta är en förhandling. Försök undvik olika abonnemang, det kostar mer än man tror, köp hellre kontanttelefoner eller liknande. Ta ryggsäcken/väskan om du ändå vet att du ska handla, kanske låter löjligt? men det är mer ett förhållningsätt. Allt detta kanske låter jobbigt, men se detta som en början. Till sist: Om du verkligen vill spara, undvik shoppingcentrum och stormarknader, då behöver du inte bli påverkad. (Man mår inte dåligt av att inte veta vad man missar)
Bli pensionär och bli minst miljonär.
Citera
2015-01-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Idiot-tråd Vadå inte skaffa barn? Vill man så vill man och vill man inte så vill man inte. Endast en psykopat resonerar som du.

Alla behöver ju inte göra allt det här eller ens delar av det. Det är bara mina tips jag kommer med och jag försöker komma med en del som säkert är okonventionella i andras ögon för att bidra med något annat än det jag brukar läsa om.

Det är nog därför man inte läser om dem så ofta, för folk tycker att man är konstig eller psykopatisk. Om man vet någonting om hur företagsledare och annat maktfolk fungerar så blir man knappast förvånad över deras kalla handlingar för att tjäna pengar. Men tipsen fungerar och det är perfekt för mig att utnyttja de möjligheter som finns när jag ändå inte vill ha barn. Det är så många andra som vill och då måste samhället på något sätt anpassa sig för de flesta. Min lön räcker bra mycket längre som ensamstående. Utnyttja, utnyttja att folk är som de är och vill behålla status quo på hur ett liv bör se ut. Jag väger rationella fördelar mot nackdelar utan att blanda in känslor när jag tänker på barn eller t.o.m. partner för jag är lika lycklig som singel, eller t.o.m. lyckligare.

Jag har släktingar som köpt parhus för allt de kan låna för, har två bilar, elräkning på flera tusen per månad, skaffat två barn. Förutom att en av föräldrarna blivit utbränd så får de skrapa ihop till att klara sig varje månad. De väntar på att kunna sälja av ett par tomter "för så här kan man ju inte leva" säger de.
Senast redigerad av Robin-JG 2015-01-18 kl. 18:05.
Citera
2015-01-18, 18:05
Medlem
Finns redan en tråd som jag tycker är rolig:
(FB) Leva snålt, punktlista.

Men jag gillade TS tips. Klistra ihop trådarna med den gamla sist, vettja. Helt olika infallsvinklar vilket är kul.
Citera
2015-01-18, 18:06
Medlem
Låter som en hel del bra tips, köp gärna lägenhet med uthyrningsdel i attraktiva städer. Inte svårt att hyra ut för 5k.

Sen en grej många inte tänker på är att köpa klassiska och tidlösa saker. En fin rock kommer hålla förevigt, inredning från t.ex. svenskt tenn, går aldrig ur tiden och lätt att sälja vidare senare. Personer som total sågar en för att man köper en fin vintage Rolex för 50k som säljs om fem år utan problem för 50k, men en bil för 150k är inga konstigheter.
Citera
2015-01-18, 18:08
Medlem
Grymt, tack! Det här med tvättmedel bör kunna minimeras till nästan ingenting.
Citera
2015-01-18, 18:16
Medlem
Dicken96s avatar
Vad lägger du dina pengar på då?
Citera
2015-01-18, 18:21
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
...klippning, schampo, (Köp trimmer och håll håret kort)...

Känns som ett tips som enbart är gångbart för män.

Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Gymkort - träna hemma med hantlar.

Man kan åstadkomma en hel del utan gymkort. Ut och springa tex, allt som krävs är bra skor. Tror även att långpromenader och power walks är sjukt underskattat. Med en yogamatta, pilatesboll, gummiband och hantlar kan man träna rätt bra hemma. Speciellt med tanke på alla instruktionsklipp på YouTube. Men den som verkligen vill bygga lyckas så klart bättre på gym än hemma på golvet.

Några klassiska exempel på små utgifter som lätt kan bli många och större är take away-kaffe, Pressbyråkorvar, tobak, läsk/energidrycker,Trisslotter,tidningar och uteluncher. Sånt där småkrafs som köps och betalas utan att man egentligen har en susning om vad det i slutändan blir på ett helt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in