2015-01-18, 18:30
Medlem
Jag har funderat på om man inte skulle kunna bo under vattnet i någon insjö, där det blir som minst 4 grader på vintern. Förmodligen får man vara hyfsat ifred då ingen känner till läget. Kanske går det att bygga en enkel, privat ubåt. Sedan bullar man upp med någon slags billigt pulver som håller i decennier och som bara går att röra ned i lite vatten då man måste ha något att äta.

Idéer som att leva i kloaksystemet, rota i sopor för att få tag i mat och liknande är inte för mig. Jag vill bara ha ett fridfullt, lättplanerat upplägg som inte kräver en massa interaktion med folk i onödan.
Citera
2015-01-18, 18:34
Medlem
cateatdogs avatar
min bror å flera arbrtskollegor håller på med sånt här som ts ...guuud va gråa å bittra män kan bli - snåla sådana här är värst.

men visst är det sunt att spara. fastigheter är min grejj ...säljer aldrig kåkar å flyttar ca var 4e-5e år. ger tid att hitta dom rätta projekten. hyr ut till folk som gillar fixa och till billigare hyra. livet är kort...
Senast redigerad av cateatdog 2015-01-18 kl. 18:37.
Citera
2015-01-18, 18:38
Medlem
Balkan-Kings avatar
Kære Ts, om du betragter dit liv som nødvendigt tilbehør til kapitalet spiller det ingen rolle hur mye pengar du sparer, du kommer altid at se på dit liv som ukomplett, mangelfyldt og trist.
Citera
2015-01-18, 19:15
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Låter som en hel del bra tips, köp gärna lägenhet med uthyrningsdel i attraktiva städer. Inte svårt att hyra ut för 5k.

Sen en grej många inte tänker på är att köpa klassiska och tidlösa saker. En fin rock kommer hålla förevigt, inredning från t.ex. svenskt tenn, går aldrig ur tiden och lätt att sälja vidare senare. Personer som total sågar en för att man köper en fin vintage Rolex för 50k som säljs om fem år utan problem för 50k, men en bil för 150k är inga konstigheter.

Problemet är att de köper en bil för runt 500 000 sek som efter två år är värd kanske på sin höjd 300 000 sek och fallet bara fortsätter.
En hederlig Rolex, Breitling eller motsvarande är dock precis som du skriver.
Citera
2015-01-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn

Problemet är att de köper en bil för runt 500 000 sek som efter två år är värd kanske på sin höjd 300 000 sek och fallet bara fortsätter.
En hederlig Rolex, Breitling eller motsvarande är dock precis som du skriver.

Jag köpte min bil för ca 170 000 kr vilket för mig var ett vågat men ett givet köp pga. ett fint intresse. Den har idag stigit i värde till ca 280 000 kronor & enligt de som värderade min bil så kommer den stiga lite till kommande åren.

Den står bara i ett garage så jag är uppe och putsar lite då och då, kör några gånger på sommaren
Citera
2015-01-18, 20:54
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Jag köpte min bil för ca 170 000 kr vilket för mig var ett vågat men ett givet köp pga. ett fint intresse. Den har idag stigit i värde till ca 280 000 kronor & enligt de som värderade min bil så kommer den stiga lite till kommande åren.

Den står bara i ett garage så jag är uppe och putsar lite då och då, kör några gånger på sommaren

Det finns extremt få undantag när det gäller veteranbilar/ uddabilar osv. Du köpte väl en Breitlingbil så att säga.
Kul för dig.Det var du värd.

Det jag åsyftade var att man "sladdar" in på AUDI och beställer en flong ny A6:a med lite tillbehör och då kostar skiten strax 500 000 sek, den värdeminskningen de första två åren är inte att skämta med.

Gäller alla bilar och absolut inte bara AUDI, AUDI är väl en av de få bilmärken som inte faller lika extremt snabbt (som de flesta) utan bara vidrigt snabbt.
Citera
2015-01-18, 21:14
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Hur kan man vara så jävla dum att man tror att fastighetspriserna bara kommer fortsätta att gå upp? Bubblor kommer och går och idiotjävlar som lägger alla ägg i samma korg som TS blir fattiga då.
Citera
2015-01-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
3. Skaffa en bostadsrätt centralt i Stockholm.

Där bröt jag ihop i ett asgarv och tyckte samtidigt genuint synd om trådskaparen. Stor humor.
Citera
2015-01-18, 21:18
Medlem
Bra tips Robin, Jag tror att du är en sån som värderar säkerhet. Jag följer många av dina råd redan fast jag har inget arbete för att jag är handikappad och måste leva på bistånd. Om jag hade haft arbete hade jag nog skaffat mig barn redan.
Citera
2015-01-18, 21:25
Medlem
Om TS sitter still eller sover så mycket som möjligt minskar energibehovet vilket borde minimera matintaget och som en bonus blir det ju även mindre slitage på kläderna.
Ett annat tips är att göra dina toalettbesök hos vänner så du spar in på tvål, vatten och toapapper.

Scrooge...
Citera
2015-01-18, 21:32
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Där bröt jag ihop i ett asgarv och tyckte samtidigt genuint synd om trådskaparen. Stor humor.

Fast har man insatsen så är detta det absolut billigaste boendet om man inte vill bo i en djurpark, så TS är inte ute och cyklar.
Citera
2015-01-18, 22:14
Medlem
Har sparat riktigt bra med pengar under de 2 åren som jag inte snusat och köpt läsk/annat onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in