Citat:
Ursprungligen postat av
GoMedStrommen
En kodare av java inom ERP tex kan tjäna dessa pengar i Sverige om dom har 20 år på nacken, är sjukt noggranna och jobbar 130%. Annars är den lönen ovanlig inom IT och i största delen av Sverige. Inte ens IT-cheferna har dessa löner längre. Men undantag finns alltid.
En konsult med 700 kr/tim tjänar mellan 25000-30000 kr/mån. Jobbar han mer än 30-35 tim per vecka så har han kanske lite över 30 med provision tex. Konsultbolaget måste betala ca hälften av 700 kr i sociala avgifter och arb.giv.avg samt tjänstepension. Då har du kvar 350 kr. Sedan kostar det med arbetsplats (skrivbord, PC, lunchförmån mm) och det är ca 50-100 kr mån. Sedan ska dom tjäna 15-20% på dessa 300 kr och då är det ca 200 kr kvar. 200 kr x 160 timmar = 32000 kr/mån. Men det gäller om dom är fullbelagda. Annars ca 26 000 kr/mån.
Känns som om jag är ruskigt överbetald med svenska mått. :-)
Nu är det ju lite svårt att jämföra lönerna rakt av, dollarkursen går ju upp och ner en del.
Jag fick precis en löneförhöjning i och med att företaget jag jobbar på blev uppköpt. Dels 1,8% i "vanlig" löneförhöjning, dessutom runt $6000 som kompensation för lite sämre benefits (mindre matchning av pensionsförsäkringen, lite högre kostnad för sjukförsäkring, etc).
Så jag gick från $99 700 till $107 900 i årslön (de räknar normalt årslön här i USA om man är fast anställd som jag). Motsvarar 75 140 kr/månad.
Så jag tjänar med andra ord som drygt två svenska konsulter. :-)
Nu har jag i och för sig 18 års erfarenhet av just den plattform jag jobbar med och är ganska noggrann. Fast jag jobbar knappast 130%, vi har 35 timmars arbetsvecka här, och jag har ofta tid att läsa Flashback, blogga lite och surfa på nätet om jag känner för det. Fast ibland kan det vara stressigt och mycket att göra.
Tror inte jag känner för att flytta tillbaka till Sverige om jag inte kan få hyffsat betalt. Att skatten bara är 20% här är dessutom en bonus. :-)