• 7
  • 8
2015-01-22, 20:46
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpsilocybe
Merit samt erfarenhet. Sen har jag haft tur att få chansen att göra detta, har ingen direkt akademisk bakgrund sen är jag en bra bit under 30 så är rätt nöjd ändå.

Ja är du inte ingenjör är väl inte ditt förhandlingsläge skitbra kanske, men rent krasst så tjänar antagligen snickarna på dina byggen bra mycket mer än dig. Finns ingen hantverkare som skulle ligga borta utan traktamente så det är väl minimum vad du bör kräva. 5 eller 6 dagars-traktamente som är rätt standard för hantverkare gör väl 6-7000:- i månaden. Får du inte traktamente så ska du dra av schablonavdraget på skatten

"Om du inte fått traktamente men gör sannolikt att du har haft merkostnader för måltider och småutgifter, får du avdrag med 220 kronor för hel dag eller 110 kronor för halv dag. Detsamma gäller om du fått ett traktamente som är lägre än schablonbeloppen. I så fall ska du ta upp traktamentet till beskattning i inkomstdeklarationen."
Citera
2015-01-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja 600 kr/h är rimligt med en bruttolön på 60 kkr men enligt din egen länk är det vad som krävs för att gå på noll om man har full beläggning och inte har några omkostnader. Det visar att det finns marginal för omkostnader när jag debiterade ca 900 kr.

Givetvis kostar administration en del också men företagets kunde knappast sägas ha ökat för det pga av att jag anställdes. De behövde inte anställa fler personer för att sköta om det. Företagets kostnad för admin förändrades alltså inte nämvärt pga av fler anställda.

I mitt fall var det också relevant att argumentera att jag stod för marknadsföring och insälj då jag bröt ny mark hos nya kunder. Sådana faktorer är alltså högst relevant att ta hänsyn till då man motiverar lönen för en konsult.

Ja, men siffrorna är orimliga om man tror att man kommer ha 100% beläggning och inga omkostnader. 80% bedöms som rimligt i branschen och timkostnaden för en anställd är 600 kr. I princip ALLA seriösa konsultfirmor tillämpar ovanstående.

Det handlar om timmar som kostar. Varje anställd har en timkostnad oavsett om de är heltidsanställda eller inte. Varje timme utförd av administrativ personal är en merkostnad som man måste ta hänsyn till i vad man fakturerar ut mot kund. En anställd kostar runt 10k i månaden för ett företag i overhead, lokalkostnader, försäkringar m.m.

En konsult som är självsäljande och tar in nya kunder är jättebra men ganska så korkat för konsulten - om han startade eget skulle han få behålla en större del av kakan.

Jag jobbar själv som konsult och debiterar 1200 kr/h - jag tjänar inte 60k i månaden.
Citera
2015-01-23, 22:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Ja, men siffrorna är orimliga om man tror att man kommer ha 100% beläggning och inga omkostnader. 80% bedöms som rimligt i branschen och timkostnaden för en anställd är 600 kr. I princip ALLA seriösa konsultfirmor tillämpar ovanstående.

Det handlar om timmar som kostar. Varje anställd har en timkostnad oavsett om de är heltidsanställda eller inte. Varje timme utförd av administrativ personal är en merkostnad som man måste ta hänsyn till i vad man fakturerar ut mot kund. En anställd kostar runt 10k i månaden för ett företag i overhead, lokalkostnader, försäkringar m.m.

En konsult som är självsäljande och tar in nya kunder är jättebra men ganska så korkat för konsulten - om han startade eget skulle han få behålla en större del av kakan.

Jag jobbar själv som konsult och debiterar 1200 kr/h - jag tjänar inte 60k i månaden.

Nu utgick jag från mig själv när jag för flera år sedan var konsult för flera olika konsultbolag. Hos det första konsultbolaget var jag utan uppdrag de första två veckorna men efter det hade jag 100% beläggning under många år. Faktum är att det i princip alltid var jag själv som tog initiativ att avsluta uppdraget hos kunden och ofta då ersätte mig med en kollega från mitt konsultbolag.

80% beläggning var alltså långt under den beläggningen jag hade och det gav uttryck i lönekuvertet. Jag var alltid ute hos kund och debiterade men hade förstås en laptop från mitt konsultbolag som jag mest använde hemma för hos kunden var det de som stod för all utrustning.

Men jag har aldrig hävdat att min situation gällde alla och det var som sagt flera år sedan jag var konsult och det kan vara generella skillnader nu mot då. Själv skulle jag dock aldrig acceptera en lön på under 60 kkr om jag debiterade 1200 kr/h, då skulle jag hellre köra eget.
Citera
2015-01-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu utgick jag från mig själv när jag för flera år sedan var konsult för flera olika konsultbolag. Hos det första konsultbolaget var jag utan uppdrag de första två veckorna men efter det hade jag 100% beläggning under många år. Faktum är att det i princip alltid var jag själv som tog initiativ att avsluta uppdraget hos kunden och ofta då ersätte mig med en kollega från mitt konsultbolag.

80% beläggning var alltså långt under den beläggningen jag hade och det gav uttryck i lönekuvertet. Jag var alltid ute hos kund och debiterade men hade förstås en laptop från mitt konsultbolag som jag mest använde hemma för hos kunden var det de som stod för all utrustning.

Men jag har aldrig hävdat att min situation gällde alla och det var som sagt flera år sedan jag var konsult och det kan vara generella skillnader nu mot då. Själv skulle jag dock aldrig acceptera en lön på under 60 kkr om jag debiterade 1200 kr/h, då skulle jag hellre köra eget.

Ja, men jag får inte det att gå ihop ekonomiskt. Hela ditt uppdrag måste ha varit en förlustaffär för företaget om jag får tala klarspråk med tanke på din lön. Jag har även svårt att se att du skulle vara seniorkonsult efter två veckor på företaget vilket betingar en högre lön.

Det är alltid jättebra om man kan ligga på 100% debitering. För mig är det omöjligt för jag har så mycket administrativa uppgifter, projektplaneringar, redovisningar, möten, uppföljningar samt offerter som ska göras och gullegull med kunder som jag inte kan ta betalt för. Att vara uthyrd till enstaka kunder 100% av tiden är det enda sättet att få upp debiteringsgraden eller genom att arbeta övertid. En sak är i varje fall säker - mina kunder är 100% nöjda.

Tack för infon. Alltid intressant att jämföra med andra hur man jobbar.

Jag kommer att starta eget men har just nu utmärkta förutsättningar för kompetensutveckling och utbildningar på olika områden som är starkt meriterande inom branschen. Jag tänker flytta till Spanien, Schweiz eller USA om några år och köra eget.
Senast redigerad av Cuneiforme 2015-01-23 kl. 23:29.
Citera
2015-01-24, 00:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, men jag får inte det att gå ihop ekonomiskt. Hela ditt uppdrag måste ha varit en förlustaffär för företaget om jag får tala klarspråk med tanke på din lön. Jag har även svårt att se att du skulle vara seniorkonsult efter två veckor på företaget vilket betingar en högre lön.

Att du har svårt att få det att gå ihop beror kanske på att du inte läser det jag skriver ordentligt eller för att du inte klarar att dra korrekta slutsatser. Jag har varken påstått att jag var seniorkonsult, debiterat 900 kr/h eller hade 60 kkr efter två veckor hos mitt första konsultbolag.

Citat:
Det är alltid jättebra om man kan ligga på 100% debitering. För mig är det omöjligt för jag har så mycket administrativa uppgifter, projektplaneringar, redovisningar, möten, uppföljningar samt offerter som ska göras och gullegull med kunder som jag inte kan ta betalt för. Att vara uthyrd till enstaka kunder 100% av tiden är det enda sättet att få upp debiteringsgraden eller genom att arbeta övertid. En sak är i varje fall säker - mina kunder är 100% nöjda.

Tack för infon. Alltid intressant att jämföra med andra hur man jobbar.

Jag kommer att starta eget men har just nu utmärkta förutsättningar för kompetensutveckling och utbildningar på olika områden som är starkt meriterande inom branschen. Jag tänker flytta till Spanien, Schweiz eller USA om några år och köra eget.

Jag hade inte en sådan situation som du. Jag var hos kund i princip 100% av tiden och debiterade för all tid bortsett från att jag fyllde i en tidrapport varje månad till mitt konsultbolag som jag sedan mailade till dem. Projektplaneringar, möten mm. var arbete jag gjorde åt kunden och debiterade givetvis dem för det.
Citera
2015-02-19, 01:44
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMedStrommen
En kodare av java inom ERP tex kan tjäna dessa pengar i Sverige om dom har 20 år på nacken, är sjukt noggranna och jobbar 130%. Annars är den lönen ovanlig inom IT och i största delen av Sverige. Inte ens IT-cheferna har dessa löner längre. Men undantag finns alltid.

En konsult med 700 kr/tim tjänar mellan 25000-30000 kr/mån. Jobbar han mer än 30-35 tim per vecka så har han kanske lite över 30 med provision tex. Konsultbolaget måste betala ca hälften av 700 kr i sociala avgifter och arb.giv.avg samt tjänstepension. Då har du kvar 350 kr. Sedan kostar det med arbetsplats (skrivbord, PC, lunchförmån mm) och det är ca 50-100 kr mån. Sedan ska dom tjäna 15-20% på dessa 300 kr och då är det ca 200 kr kvar. 200 kr x 160 timmar = 32000 kr/mån. Men det gäller om dom är fullbelagda. Annars ca 26 000 kr/mån.

Känns som om jag är ruskigt överbetald med svenska mått. :-)
Nu är det ju lite svårt att jämföra lönerna rakt av, dollarkursen går ju upp och ner en del.
Jag fick precis en löneförhöjning i och med att företaget jag jobbar på blev uppköpt. Dels 1,8% i "vanlig" löneförhöjning, dessutom runt $6000 som kompensation för lite sämre benefits (mindre matchning av pensionsförsäkringen, lite högre kostnad för sjukförsäkring, etc).
Så jag gick från $99 700 till $107 900 i årslön (de räknar normalt årslön här i USA om man är fast anställd som jag). Motsvarar 75 140 kr/månad.
Så jag tjänar med andra ord som drygt två svenska konsulter. :-)
Nu har jag i och för sig 18 års erfarenhet av just den plattform jag jobbar med och är ganska noggrann. Fast jag jobbar knappast 130%, vi har 35 timmars arbetsvecka här, och jag har ofta tid att läsa Flashback, blogga lite och surfa på nätet om jag känner för det. Fast ibland kan det vara stressigt och mycket att göra.

Tror inte jag känner för att flytta tillbaka till Sverige om jag inte kan få hyffsat betalt. Att skatten bara är 20% här är dessutom en bonus. :-)
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in