2015-01-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Jansson
Alla möjliga teorier och spår måste väl få diskuteras eller? Det är väl ingen som har monopol på vilka teorier och spår som ska diskuteras i denna tråd eller?

On topic: Något nytt om Dan klöfverskjöld?

Alla teorier som framförs sakligt kan diskuteras med att det med insinuationer, invektiv och personangrepp eller falska uppgifter och redan behandlade uppgifter drivs systematiska återkommande kampanjer i syfte att störa eller dränka pågående diskussioner kan bara tillföra information om vilka som vill bekämpa fakta med ojusta medel och sabotage av diskussioner. Denna tåd har en gedigen sådan historik.

Det verkar vara en liten grupp som återkommer med samma taktik om och om igen. Det finns t ex en historik i tråden av avstängningar för missbruk av multipla konton som nog de flesta har lagt märke till.

Vi är flera som har sakligt kritiserat och uppriktigt sagt massakrerat t ex Sydafrikaspåren men vi möts inte i argumentationen utan det blandas in insinuationer och rena lögner där det även finns med misstankar om forumregelbrott.
Citera
2015-01-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Kommissarie Lars Christiansson

Ge er nu för fan. Jag är en vanlig kille som gillar bla travsport. Har också följt med i utredningen om mordet på Olof Palme och läst en hel del böcker i ämnet. Flygare/Flygarna känner jag sen tidigare genom travsporten Ringde till honom efter att jag lyssnat på programmet i P4 skaraborg. Fck komma hem och och läsa delar av boken han skrivit, (nästan klar) och diskutera mycket om mordet och kopplingen till Sydafrika. Vart otroligt facinerad av all info och allt jobb han hade lagt ner. Jag tyckte det var roligt och lägga ut en länk för att höra hur inställningen på flashback var till Sydafrikaspåret. Jag har för många år sedan haft ett konto där, men det är länge sedan nu. Sedan dess i princip har jag bara fått gå i svaromål, vilket jag gärna gör för jag tycker att spåret är tungt. Boboslacke började omgående och såga innehållet och boken utan att veta ett skit om den. Sanslöst! När det gäller nicknamnet Persoren, så är det taget efter en travare som Flygarna fött upp och som jag gillar och spelat på många gånger till full belåtenhet. Han har väl vunnit var tredje start ungefär. När man får så mycker info på en gång som jag anser stämmer i detta mordpuzzel så det är klart att man blir fascinerad. Men det är ju inte kul när man inte diskuterar sakfrågan. Det är ju den som är intressant.
Citera
2015-01-18, 13:22
Medlem
Citat:
Norrköpingsmötet? KG Bäcks uppgiftslämnare? Frånstedt?

Hur menar du?

Det finns mycket mer bakom.. Frånstedt, Näss mfl inom både Säpo och militära underrättelsetjänsten (som i lag är förhindrade att nämnas vid namn). GW har ganska säkert sina källor också. Dessutom uppgifter från insiders i kretsar kring WACL, polisen som är kända men inte omnämnda vid sina riktiga namn mfl.

Citat:
Hur menar du? Finns väl inga vittnesuppgifter från brottsplatsen som tyder på ett landsförädrarspår eller?

WT observationer, oidentifierade och identifierade personer kring mordplatsen, modus operandi etc etc. Misstankarna uppmärksammades också från tidigt i utredningen av bland annat Näss och andra.

Citat:
Frånstedt? Jallai? Leif GW Persson?

Listan är mycket lång idag och bland annat har ett stort antal personer med vår fd riksrevisor tillika ledarmot av granskningskomissionen ställt sig bakom spåret.

I praktiken är det en spillra som företräder andra motivbilder idag. Några får anses helt avskrivna. CP, PKK, Juggar, Palestinska terrororganisationer, RAF, Chilenska mördare, självmord feministiska konspirationer, EAP. Andra är mycket osannorlika och kan t ex inte ledas till konkreta observationer. T ex Sydafrikaspår!

Citat:
Hur menar du? Något du kan belägga med verifierbara källor?
Oh ja, på detta forum kan man dock bara misstänka med anledning av t ex de åsikter som för fram och de metoder som tillämpas med att efterforska identiteter är inte tillåtet så att verifiera den vägen går inte.

Mycket snarlika kampanjer har dock förts på andra forum och in person. Jag och t ex Jallai har blivit utsatta för olika hot och påtryckningar där avsändaren är tydlig. Samma typ av hot har förekommit i PM här men trots att jag vet identiteten på många här för att de själva avslöjat den så har de rätt till sin anonymitet offentligt.

Det som kan verifieras är ju t ex Donald F:s aktiviteter, HH och Ebbe, Bertil Wedin, Olika deltagare i PU. Att t ex Sonny Björk farit med vilseledande information i tekniska frågor är väl också ganska klarlagt. Säpo ville utreda ev inblandning då de dels hade gamla misstankar dels detta men det kom politiska besked att det inte fick det. Dessutom att källor bakom återkommande Sydafrikaspår är kända desinformatörer i andra sammanhang me direkta och indirekta kopplingar till kretsarna.
Citera
2015-01-18, 13:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tillbaka till topic mina herrar:

Vad talar för respektive emot Anders Jallais landsförädarspår?

Bra att börja med att se om MOP gav något utslag. Ändrades SAPs och Sveriges politik på något sätt i samband med Olof Palmes död?

Kan till att börja med peka på en sak . Med Olof palme dog det svenska engagemanget för en kärnvapenfri zon i Norden.
Citera
2015-01-18, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
. När man får så mycker info på en gång som jag anser stämmer i detta mordpuzzel så det är klart att man blir fascinerad. Men det är ju inte kul när man inte diskuterar sakfrågan. Det är ju den som är intressant.

Fast det som du använder är ju gammal information sedan början av tvåtusentalet och inget som föranleder att skriva en bok.

Vi har försökt få dig att framlägga sakligt innehåll med ständigt hänvisar du till extremt tvivelaktiga källor och sådant som funnits länge på nätet och i tidigare debatt på forumet och i media. Uppgifter som idag får anses döda.

Visst var den sydafrikanske regeringen eller åtminstone kretsar av deras korrupta underättelsetjänst störda av både OP:s och andras engagemang men du kan inte lägga fram något som kopplar det direkt till mordet.

Man får räkna med att bli kritiskt granskad men tydligen klarar du inte det och hemfaller till att börja med billiga trix som insinuationer att det skulle vara något konstigt med att folk dör i hjärtinfarkt istället för att ta till dig sanningen omdessa. Rena sanningsrörelsemetodiken att stapla obestyrkta påståenden från likasinnade som "bevis".

Själv är jag också en travtok med omfattande kontakter och dessutom har både jag och andra för länge sedan uppvaktats med liknade uppgifter som då avslöjades som rena falsarier dvs medvetna försök att sprida falska uppgifter.

Problemet är att du saknar källkritik till de uppgifter du torgför inte att dessa brister blir avslöjade. Topic för forumet är Palmemoret inte huruvida Sydafrikanska underrättelsetjänsten hade synpunkter på svensk politik och svenska politiker.

Om Flygare visar sitt manus för mig eller någon annan med samma erfarenhet med lite mer kunskap än du verkar ha kanske jag kan bespara honom mycket obehag och fallgropar som kan komma av sådana falska uppgifter och tvivelaktiga källor vid en ev publicering.

Finns där något nytt av substans förtjänar det ju sin chans.

Tyvärr tror jag att han matats med uppgifter av sådana som inte vill stå för det själva om det nu är så att hans bok har den inriktning du påstår.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-18 kl. 13:47.
Citera
2015-01-18, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Bra att börja med att se om MOP gav något utslag. Ändrades SAPs och Sveriges politik på något sätt i samband med Olof Palmes död?

Kan till att börja med peka på en sak . Med Olof palme dog det svenska engagemanget för en kärnvapenfri zon i Norden.
Motståndarna till den kärnvapen fria zonen i europa skulle alltså ligga bakom mordet?

Vilka belägg finns det för en sådan teori?
Citera
2015-01-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns mycket mer bakom.. Frånstedt, Näss mfl inom både Säpo och militära underrättelsetjänsten (som i lag är förhindrade att nämnas vid namn). GW har ganska säkert sina källor också. Dessutom uppgifter från insiders i kretsar kring WACL, polisen som är kända men inte omnämnda vid sina riktiga namn mfl.
Vad mer bakom? Ge mig något mer handfast tack.

Citat:
WT observationer, oidentifierade och identifierade personer kring mordplatsen, modus operandi etc etc. Misstankarna uppmärksammades också från tidigt i utredningen av bland annat Näss och andra.
Men hur kan vi veta om WT-observationerna har något med mordet att göra? På vilket sätt visar mondus operandi att det är ett landsförädarspår? Misstror dig ej men jag vill gärna ha fakta tack.

Citat:
Listan är mycket lång idag och bland annat har ett stort antal personer med vår fd riksrevisor tillika ledarmot av granskningskomissionen ställt sig bakom spåret.
Ställt sig bakom spåret? Det är väl mer att ett antal personer vill att spåret utredds vilket ej betyder att det verkligen är ett landsförädarspår, auktoritetsargumentet fungerar ej på mig.

Citat:
Oh ja, på detta forum kan man dock bara misstänka med anledning av t ex de åsikter som för fram och de metoder som tillämpas med att efterforska identiteter är inte tillåtet så att verifiera den vägen går inte.
Du menar att om du måste belägga dina påståenden med verifierbara källor då riskerar din verkligen identitet att röjas? Märkligt resonerande, om du vill framstå som trovärdig så krävs verfierbara källor

Citat:
Det som kan verifieras är ju t ex Donald F:s aktiviteter, HH och Ebbe, Bertil Wedin, Olika deltagare i PU. Att t ex Sonny Björk farit med vilseledande information i tekniska frågor är väl också ganska klarlagt. Säpo ville utreda ev inblandning då de dels hade gamla misstankar dels detta men det kom politiska besked att det inte fick det. Dessutom att källor bakom återkommande Sydafrikaspår är kända desinformatörer i andra sammanhang me direkta och indirekta kopplingar till kretsarna.
Källor tack, annars så låter de mer som spekulationer för mig.
Citera
2015-01-18, 14:12
Medlem
Citat:
Fast det som du använder är ju gammal information sedan början av tvåtusentalet och inget som föranleder att skriva en bok.

Vi har försökt få dig att framlägga sakligt innehåll med ständigt hänvisar du till extremt tvivelaktiga källor och sådant som funnits länge på nätet och i tidigare debatt på forumet och i media. Uppgifter som idag får anses döda.

Visst var den sydafrikanske regeringen eller åtminstone kretsar av deras korrupta underättelsetjänst störda av både OP:s och andras engagemang men du kan inte lägga fram något som kopplar det direkt till mordet.

Man får räkna med att bli kritiskt granskad men tydligen klarar du inte det och hemfaller till att börja med billiga trix som insinuationer att det skulle vara något konstigt med att folk dör i hjärtinfarkt istället för att ta till dig sanningen omdessa. Rena sanningsrörelsemetodiken att stapla obestyrkta påståenden från likasinnade som "bevis".

Själv är jag också en travtok med omfattande kontakter och dessutom har både jag och andra för länge sedan uppvaktats med liknade uppgifter som då avslöjades som rena falsarier dvs medvetna försök att sprida falska uppgifter.

Problemet är att du saknar källkritik till de uppgifter du torgför inte att dessa brister blir avslöjade. Topic för forumet är Palmemoret inte huruvida Sydafrikanska underrättelsetjänsten hade synpunkter på svensk politik och svenska politiker.

Om Flygare visar sitt manus för mig eller någon annan med samma erfarenhet med lite mer kunskap än du verkar ha kanske jag kan bespara honom mycket obehag och fallgropar som kan komma av sådana falska uppgifter och tvivelaktiga källor vid en ev publicering.

Finns där något nytt av substans förtjänar det ju sin chans.

Tyvärr tror jag att han matats med uppgifter av sådana som inte vill stå för det själva om det nu är så att hans bok har den inriktning du påstår.

Du har ju vad jag sett inte kunnat komma med ett enda argument som motsagt det jag framfört. Tro fan att uppgifterna har år på nacken i vissa fall. Mordet är ju 29 år gammalt. Men det handlar ju om att vända på stenarna och ta fram det som folk inte begripit värdet av. Jag läste att du skrev att det s.k Brommatelefon numret är en skröna? Vad har du fått det i från? Det finns ju med i Granskningskommissionen. Dessutom har paret berättat att de fick besök av SÄPO några dagar efter att historien blivit känt och som gjorde allt för att få dom att ändra uppgifterna till att det var dagen efter mordet telefonsamtalet ägt rum. Jag pratde med F och bad han gå in och läsa på facebook. Han ringde sedan upp och bara skratta, vilket han alltid haft lätt för. Han sa till mig "Skit i det, det är bara så att det har gått prestige i saken vem som vet mest så bry dig inte.
Citera
2015-01-18, 14:54
Medlem
Citat:
Vad mer bakom? Ge mig något mer handfast tack.

Men hur kan vi veta om WT-observationerna har något med mordet att göra? På vilket sätt visar mondus operandi att det är ett landsförädarspår? Misstror dig ej men jag vill gärna ha fakta tack.

Ställt sig bakom spåret? Det är väl mer att ett antal personer vill att spåret utredds vilket ej betyder att det verkligen är ett landsförädarspår, auktoritetsargumentet fungerar ej på mig.

Du menar att om du måste belägga dina påståenden med verifierbara källor då riskerar din verkligen identitet att röjas? Märkligt resonerande, om du vill framstå som trovärdig så krävs verfierbara källor

Källor tack, annars så låter de mer som spekulationer för mig.

Du jag är igen djävla dagisfröken. Du måste ta till dig ett enormt material innan du kan bedöma men kör inte det enkla tricket att man måste bevisa som i domstol allt i detalj för att visa att det finns saker som "talar för" Landsförrädarspåret. Det är billig djävla demagogi. Som har praktiserats förut

WT är ordentligt diskuterat läs inantill då det är en omfattande och komplicerad sak! Flera observationer handlar om okända vars identiteter det ljugs om i utredningen och det finns initierade uppgifter kring att det pågick flera olika aktiviteter som inte genomlysts. Knarkspaningar, ordningspolisen, Barbrogruppen och Donalds närvaro med vad som framgår som personbaserad underättelseinhämtning. Sedan har vi ju också Säpos PM. Allt är indikationer som stärker landsförrädarhypotesen.

Det förekommer många kring och i Utredningen som hyste uppfattningar att OP var en Landsförrädare. Dels sådana som vilselett denna dels även sådana som pekar ut spåret (Frånstedt t ex) som hade sådana misstankar och kackar delvis i eget bo vilket knappas försvagar deras uppgifter.

Det finns massor om detta hos t ex Jallai mfl. Intervjer dokument osv att lösa om om man är läskunnig.

Du läser text som fan läser bibeln. Det framgår tydligt att det finns både insiders i dessa kretsar här på forumet och i det material som t ex Jallai och andra har. Det är bara att kolla hans hemsidor så finner du ut vilken typ av både muntliga och skriftliga källor han har till skillnad från de flesta andra som far med rena skrönor. Fast dem sätter du inte alls åt. Undrar just varför ditt agerande haltar så!

Även om jag vet vilken identitet som vissa skribenter här och uppgiftslämnare inom polisen (Säpo) och framför allt den militära underrättelsetjänsten har för att de vill att jag skall veta så innebär inte det att jag eller någon annan får lämna ut dessa. Det bryter både mot forumets regler och mot lagen. De enda vi kan tala om nämnda med namn är de som visat sig publikt själva till slut.

Tramsa inte vidare om att det inte stärker spåret att så många med så ingående kunskaper både om hemliga förhållanden och utredningen står bakom detta spår och offentligt deklarerar krav på att det skall utredas.

Du efterlyser saker som talar för eller emot men kräver sedan dokumentation som håller i en domstol. Billigt trix men avslöjar nog mer om din agenda än om vad som talar för Landsförrädarspåret.
Citera
2015-01-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Varför diskuterar du inte sakfrågan i de argument jag framför som pekar på sydafrikanska apartheidregimens inblandning i mordet på Olof Palme?

OFF-TOPICu kommer aldrig få några vettiga svar från denna person, denna "det".
"Det" angriper på ett nedlåtande och arrogant sätt ALLA som inte delar de "rätta" åsikterna.
"Det" vill nedkämpa ALLA som vill ha en öppen diskussion i denna tråd. END OFF-TOPIC.

SYDAFRIKASPÅRET
Eftersom det finns bevis på att det dåtida Sydafrika agerade med våld på den internationella scenen är det självklart att det finns en möjlig inblandning i MOP.

OP var mycket aktiv i sitt arbete mot Sydafrikas rasistregim och i stödet till det kommunistiska ANC.

Sverige hade stor export till Sydafrika och om jag minns rätt fabriker i Sydafrika och genom stöd till bojkott av Sydafrika fanns det ekonomiska incitament till att motarbeta ett land och statsminister som stod i frontlinjen för detta.

Även om jag inte tror så mycket på det spåret tycker jag det kan vara intressant att läsa inlägg om det.
Citera
2015-01-18, 15:04
Medlem
Tidigare bombardemang med Sydafrikaspår
Hösten 2013 skrev Garry Coper många och långa inlägg som gick ut på att
Sydafrika låg bakom MOP. Han nämnde då också att han minsann skulle ge
ut en bok om detta. Han hade också en annan käpphäst; en person som då
och då nämns här i tråden var i hans ögon absolut oskyldig.
Citera
2015-01-18, 15:16
Medlem
Tänkte ta mig en närmare titt på Stig Engström Vad vet vi om denne herre egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in