2015-01-17, 23:51
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Rysk tv har visat "LNR" jets vilket tyder på att ryska flygvapnet kan komma att sättas in i kriget.

Samtidigt pressas ryssarna av ukrainsk militär bort från Donetsks flygplats, in mot Donetsk. 64 ryska soldater och proryska terrorister dödade hittills i dag, siffran stiger.

https://twitter.com/stateofukraine

Är det gatustrider i själva staden nudå?
2015-01-17, 23:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jo efter jag tycker att man ska dömas i domstol och inte av första bästa "soldat" som hittar en.
Ryska reguljära trupper som ingår i asymmetrisk krigföring och mördare som beskjuter ukrainarna med artilleri ska nedkämpas ska och kommer nedkämpas på plats, eller hur? Eller ska vi skicka dit dig att arrestera dom?

Citat:
Men snubben/företaget som twittrade är ju Ukrainare? Och verkar ha ganska pro-Ukrainska åsikter när jag kollar på videoklipp de länkar på facebook osv.
Ja du förvanskar sanningen, din lögn var att "Kiev" låg bakom och att det var "medborgargarden", det är inte vad det står i det twitterinlägget, det måste du fått från din ryska kanal.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Den nazitidning du hänvisar till är troligen ett föredöme för Putin.
Putin har yttryckt beundran för Göbbels och hans propaganda, och vi ser dagligen detta i Ukraina - hur ryssarna försöker upprepa lögner så de blir sanna. Både i Ukraina och i Ryssland, som på den gamla sjuka, inte goda, sovjet-tiden.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-18 kl. 00:01.
2015-01-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryska reguljära trupper som ingår i asymmetrisk krigföring och mördare som beskjuter ukrainarna med artilleri ska nedkämpas ska och kommer nedkämpas på plats, eller hur? Eller ska vi skicka dit dig att arrestera dom?
Dessa soldater är hjärntvättade. Det är inte ok att bomba psykiskt sjuka.
Citat:
Ja du förvanskar sanningen, din lögn var att "Kiev" låg bakom och att det var "medborgargarden", det är inte vad det står i det twitterinlägget, det måste du fått från din ryska kanal.
Jag skrev inte att Kiev låg bakom dådet. Självklart var det någon form av medborgargarden som utförde dådet. Det krävs inte mycket 1+1-logik för att förstå det.
2015-01-18, 01:07
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Dessa soldater är hjärntvättade. Det är inte ok att bomba psykiskt sjuka

Sluta tramsa.
Citat:
Jag skrev inte att Kiev låg bakom dådet. Självklart var det någon form av medborgargarden som utförde dådet. Det krävs inte mycket 1+1-logik för att förstå det.
Jag påstod inte att du sa att Kiev låg bakom dådet. Jag sa att du sa att Kiev låg bakom, enligt din mening:
Citat:
Ursprungligen postat av olepeter
Förmodligen får de ekonomiskt stöd av Kiev på ett eller annat sätt.
Vilket såklart sammanfaller med din snyfthistoria om Donetsk flygplats och högra sektorn, som du påstår "Kiev ligger bakom". Du slingrar dig väldigt... Men som sagt, när det hettar till som vid flygplatsen idag så kryper sanningen fram vem som är vem, och ryssen fick på tafsen vad det verkar som. Var Motorola en idol även för olepeter? Om han nu är död, imperfekt kan bara kanske användas.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-18 kl. 01:21.
2015-01-18, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Sluta tramsa.
Du menar att de inte är hjärntvättade/psyksjuka?
Citat:
Jag påstod inte att du sa att Kiev låg bakom dådet. Jag sa att du sa att Kiev låg bakom, enligt din mening:
Skrev jag att de fick pengar för att utföra dådet? Jag garderade mig fullständigt inför en situation som detta och nu hävdar jag att jag menade att de får socialbidrag eller andra bidragsmedel för att klara vardagen. Det har inget med dådet att göra.
Jag medger att jag kanske borde styckeindelat bättre.
Citat:
Vilket såklart sammanfaller med din snyfthistoria om Donetsk flygplats och högra sektorn, som du påstår "Kiev ligger bakom". Du slingrar dig väldigt... Men som sagt, när det hettar till som vid flygplatsen idag så kryper sanningen fram vem som är vem, och ryssen fick på tafsen vad det verkar som. Var Motorola en idol även för olepeter? Om han nu är död, imperfekt kan bara kanske användas.
Jag säger inte att Kiev ligger bakom Högra sektorn. Källa på dina påståenden, tack!
2015-01-18, 01:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du menar att de inte är hjärntvättade/psyksjuka?
"Har du slutat slå din fru än?"

Citat:
Skrev jag att de fick pengar för att utföra dådet? Jag garderade mig fullständigt inför en situation som detta och nu hävdar jag att jag menade att de får socialbidrag eller andra bidragsmedel för att klara vardagen. Det har inget med dådet att göra.
Faktum är såklart att ni läser för mycket rysk media, därav konstiga hänvisningar och värderingar som standardryssen tvingas lyssna på hela dagarna om "högra sektorn" i Ukraina, hur de äter småbarn, använder WMD och lyssnar på jazz (ja eller sätt där in lämplig homofob/Västhatande rysk kommentar).

Citat:
Jag säger inte att Kiev ligger bakom Högra sektorn. Källa på dina påståenden, tack!
Desperat? Här har du en fin bild att titta på, en rysk terrorist som gripits i Ukraina:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/10940410_846022748774862_8297353598667063390_n.jpg ?oh=0544998b74f16c03d19df3a4a8ccdd49&oe=5566703D&_ _gda__=1433020044_c9ccbb5eed0886cfcc2b4b3b59b1b87e

Man har sett lite såna bilder, Saddam, Khaddafi... Putin i år? Efter alla mord i Ukraina är han värd det.
Senast redigerad av Xelious 2015-01-18 kl. 01:40.
2015-01-18, 06:44
Medlem
Chrillothekids avatar
Rysk bas ska ha slagits ut igår av UA där bland annat 6-8 stridsvagnar ska ha förstörts
https://m.facebook.com/Kyiv2?refsrc=http%3A%2F%2Ft.co%2F3wv3iKY5PT&_rdr

Man ska även ha slagit ut Ryskt artilleri i Donetsk
https://mobile.twitter.com/tombreadley/status/556584452621873152

Verkar som att när väl UA går lite på offensiven så dör den mäktiga Ryska armén väldigt snabbt
2015-01-18, 10:13
Medlem
Chrillothekids avatar
Separatisterna har shoppat ny utrustning online igen
https://twitter.com/RobertPaul1/status/556739909323866113
2015-01-18, 10:18
Medlem
En liten ukrainsk uppdatering...

Först ska jag erkänna att jag hade fel. Soros har ett intresse av jobb i Ukraina. Hans utspel om 50 miljarder usd var en pitch för jobbet. Han är också villig att göra stora investeringar. Källan är från samma mötesrum som Soros, så den är säker. Dock är Ukraina lite oeniga om hans lämplighet.

På tal om oenighet så börjar en politisk spricka utkristalliseras i alliansen. Yatseniuk visade just färg och vägrade supporta ett lagförslag som skulle minska oligarkernas kontroll i företag med blandat statligt och privat ägande (ukrainsk absurditet). Poroshenko, Sadoviy och de andra supportar förslaget. Finns mycket kritik om att Yatseniuk - som talade så stort om korruptionsbekämpning - är ganska korrumperad. Här ser jag fler framtida problem.

Ukrainas ÖB leder själv operationen vid flygplatsen (?). Känns som att Ukraina menar allvar nu.
2015-01-18, 10:24
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Ukrainas ÖB leder själv operationen vid flygplatsen (?). Känns som att Ukraina menar allvar nu.
Ska man tolka det som att den ukrainska militären inte lyder order annars utan bara ligger och latar sig i kasernerna om inte högsta hönset kommer och övervakar?
2015-01-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Ska man tolka det som att den ukrainska militären inte lyder order annars utan bara ligger och latar sig i kasernerna om inte högsta hönset kommer och övervakar?

Snarare tror jag det är ett tecken på att Ukraina bestämt sig för att vinna fighten. De känner nog att det är dags för en symboliskt viktig seger. Dessutom skulle det demoralisera separatister och ryssar totalt. Men jag kan väldigt lite om de militära aspekterna.

Men som jag hört det är det snarare tvärtom. Ukrainska befäl är rädda och försiktiga, men det är soldaterna som driver på.
2015-01-18, 10:43
Medlem
Är man motiverad är man oftast effektiv, och motiverade är ju dom ukrainska styrkorna eftersom man försvarar sitt land. Ryska styrkor skulle blöda ymnigt om man ville uppnå full kontroll av Ukraina, finska vinterkriget som parallel är inte helt fel. Dessutom är motivationen hos ryska soldater att med en usel lön riskera livet i Ukraina troligen ganska låg. Visst framstegen är ännu små i Ukraina, men desto viktigare. Och jämfört med Ryssland tar ju Ukraina sjumilasteg i sin utveckling till ett demokratiskt stabilt styre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in