Du är duktig du, här får du en virtuell klapp på axeln. *klapp på axeln*
Missförstå mig rätt. Jag har jobbat på ställen jag saknat totalt intresse för. Jag kan jobba med vad som helst, utom undersköterska och personlig assistent.
Edit: Jag tror inte vi har riktigt samma definition av "hatar". Hatar för dig är "ogillar". Hatar för mig är just "hatar". Jag hatar allt som har med vården att göra, jag söker inte ens hjälp på sjukhus när jag egentligen behöver för fan!
Tror inte att arbetslösheten är ditt största bekymmer då.
Dessutom så har varenda arbetsgivare jag någonsin varit i kontakt med väldigt mån om att man sköter sin hälsa, fan man få ju till och med gå och träna på betald arbetstid och friskvårdsbidrag på 3000:-/år endast för att det är bra business för arbetsgivaren att hålla sig frisk.
Det finns effektiva behandlingar mot dessa typer av fobier...
Tror inte att arbetslösheten är ditt största bekymmer då.
Dessutom så har varenda arbetsgivare jag någonsin varit i kontakt med väldigt mån om att man sköter sin hälsa, fan man få ju till och med gå och träna på betald arbetstid och friskvårdsbidrag på 3000:-/år endast för att det är bra business för arbetsgivaren att hålla sig frisk.
Det finns effektiva behandlingar mot dessa typer av fobier...
Fobi och fobi... Jag gillar inte saker överlag som har med vård att göra.
Var dock inne i somras för ett nageltrång som jag inte kunde stå ut med längre, trodde väl det skulle fixa sig själv.
-Det är väldigt ovanligt att det går såhär långt in i skinnet, sa doktorn
Jag har ett tips till alla skribenter här i tråden! Börja arbeta som arbetsförmedlare, eftersom det obviously inte spelar någon roll vart man arbetar, sedan är det ju så enkelt att få ett arbete, så med era tips till hade arbetslösheten varit ett minne blott!
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.
Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.
Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.
På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha
Det blir så när "smarta individer" känner att det är viktigare att satsa i österlandet än att ta hand om sina egna
All skuld skall gå till 40-talisterna. När 60-talet kom var det dags för den första generationen sedan andra världskrigets slut att få sig en utbildning. Det var viktigare att ha en utbildning än att ha ett jobb. Marx var i centrum och många sinnen förvreds. 60-talet var årtiondet då självförverkligandet blev ett mantra och moralen hamnade på dekis.
Det är dags att ta tillbaka det som våra mor- och farföräldrar inte menade att deras barn skulle KASTA BORT! 40-talisterna är ingenting annat än ett jävla kräkmedel!
Senast redigerad av rootbit 2015-01-17 kl. 00:55.
Du är duktig du, här får du en virtuell klapp på axeln. *klapp på axeln*
Missförstå mig rätt. Jag har jobbat på ställen jag saknat totalt intresse för. Jag kan jobba med vad som helst, utom undersköterska och personlig assistent.
Edit: Jag tror inte vi har riktigt samma definition av "hatar". Hatar för dig är "ogillar". Hatar för mig är just "hatar". Jag hatar allt som har med vården att göra, jag söker inte ens hjälp på sjukhus när jag egentligen behöver för fan!
Dina försök till härskartekniker är ganska löjliga får jag säga.
Jag har arbetat med saker jag HATAR men pengarna behövdes så det var bara att kämpa sig igenom. Men försök du att bortförklara dig genom att säga att du hatar nåt och därför inte är tvungen att göra det...
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Jag har ett tips till alla skribenter här i tråden! Börja arbeta som arbetsförmedlare, eftersom det obviously inte spelar någon roll vart man arbetar, sedan är det ju så enkelt att få ett arbete, så med era tips till hade arbetslösheten varit ett minne blott!
Tror inte de som söker sig till arbetsförmedlingen hade uppskattat mitt sätt att faktiskt pressa de lite, i regel är folk som går dit väldigt lata och inte alls sugna på att faktiskt kämpa för att få sig ett jobb - de vill att det ska läggas på bordet framför de
En vecka efter jag tog studenten stack jag runt och pratade face to face med typ 20 företag. Tog en vecka sedan hade jag fast jobb. Har aldrig varit arbetslös sedan dess trots byte 3x gånger. Folk tror att AF ska skaffa jobbet, men testa att gå runt själv istället för att sitta och tryck i er chips och vänta på att telefonen ska ringa. Samhällets fel? My ASS.
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Fobi och fobi... Jag gillar inte saker överlag som har med vård att göra.
Hur var din definition av "hatar" igen?
Var inne på att gå en kurs för att bli arbetsförmedlare, men det löste sig på bättre sätt, så har inget behov av att byta arbete för tillfället.
Dessutom så blir man väl förbittrad tillslut av att träffa alla människor som dig, som automatiskt ser en som sin "fiende" och blir förbannad på en för att man gör sitt jobb, istället för att se sitt ansvar i att åtgärda sin situation, men det är ju sådana som blir stammisar på AMS.
Att landa ett jobb som man är kvalificerad för är typ 50% attityd och 50% tur (innan jag får "källa tack" så kan jag vara tydlig med att det är min alldeles egna ovetenskapliga uppfattning och teori). Men det känns som ditt bekymmer inte är att du har otur.
Men visst, nästa gång du håller på att lacka på handläggaren så tycker jag att du ska dra denna:
AMS HL: Hur går det med jobbsökandet nu då TruckUrban?
TruckUrban: Du är fullt medveten om att vi lever i ett samhälle som är baserat på att vi har en viss procent arbetslösa. Utan arbetslösheten så skulle arbetstagarnas löner stiga okontrollerat, pga bristande arbetskraft, vilket skulle skada lönsamheten i företagen och i förlängningen landets ekonomi. Det skulle även medföra ett behov av kraftig ökat skattetryck då de offentliganställd löner skulle behöva höjas över privat sektor för att någon ens skulle vilja arbeta där.
Dessutom så är det så att om jag får ett arbete så innebär det att någon annan blir utan, mitt bröd blir någon annans död, jag finner det djup omoraliskt att neka min medmänniska rätten till försörjning.
Jag anser att jag gör min samhällsplikt och mina medmänniskor en stor tjänst genom att acceptera min funktion i samhället som lönebegränsare och därmed också se till att min medmänniska får en möjlighet att försörja sig.
Hur kan du sitta här vid ditt bord med gott samvete, när du är medveten om att ditt arbete skulle kunna sätta mat på bordet år en familj som nu måste leva på ruinens brant?
AMS HL: ....
Sen får du ju iaf inga pengar, efter som de måste göra sitt jobb och bestämmer inget själva, men man har ju inte roligare än man gör sig.
Gör något du tycker är kul, du behöver hitta på en hobby som du vet du kan utföra med dina begränsade resurser och satsa på den. Satsa hårt! Satsa allt du har! Om du blir bra på det kan du alltid vinna något på det. Men först och främst lägg i från dig den där förbannade datorn och gör något vettigt av livet, för jag tror att det är datorn som är ditt problem. Har jag inte rätt?
Ett tips till er som inte bränt CSN lånet redan och verkligen avskyr att gå till AMS och som inte planerar (vet vad ni "vill bli") en högre utbildning de närmsta åren.
En eller termin med lite intressanta blandade distanskurser ger en ganska behaglig tillvaro, man behöver inte ens klara kurserna efter som det bara är en termin (såvida man väljer kurser som går över hela terminen).
En termins CSN lån har man betalat igen ganska fort när man väl jobbar och har man inte ordentlig inkomst får man ju uppskov på betalningen (så var det då iaf).
Gjorde detta efter att jag sade upp mig i vredesmod från ett jobb där företaget behandlade en som skit.
Mamma VDs 19 åriga son och styrelseledamot i firman arbetade som "vaktmästare/trädgårdsmästare" på samma arbetsplats med 43000:- Netto (han lämnade lönespecen framme öppnad i fikarummet hade själv ca 19000:- netto då), kom glidande förbi i sin nya cab på väg till paintball med polarna en Måndag kl 10, och förklarade att jag inte skulle vattna rabatterna nära huset så mycket. "Då läcker det ner i källaren" där han hade inrett bar med poledancing stång och porrbelysning.
Själv hade jag då som arbetsuppgift att undervisa personer med funktionsnedsättning i "datoranvändning" på våningen ovanför, trädgårdsmästarna var som sagt han och hans far.
Nog för att det är viktigt med en försörjning men det finns en gräns för vad man tar, detta var bara en av många liknande företeelser.
Stackaren verkade inte ens fatta varför jag blev förbannad och skällde ut han tills han gick och prata med pappsen som var den som höll på med vattnandet.
Iom att jag då är student kunde jag gå till Academic work, som blev jätteglada över någon som kunde jobba på vilka tider som helst, de flesta studenter har ju tider att passa.
Det i sin tur resulterade i att jag fick erfarenheter som gjorde att jag kunde söka liknande arbeten på andra arbetsplatser, men utan Academics slavlöner (17000 netto och det var tydligen enligt dem bättre än vad många andra fick, tror det var lögn dock).
Man fick även tidig information om lediga tjänster iom att man var på en arbetsplats, lite trixande för att Academic inte skulle komma och kräva rekryterings pengar.
Men jag sökte liknande arbete själv i systerorganisationen efter ett tips från en kollega, så då kunde de inte göra så mycket.
Gör något du tycker är kul, du behöver hitta på en hobby som du vet du kan utföra med dina begränsade resurser och satsa på den. Satsa hårt! Satsa allt du har! Om du blir bra på det kan du alltid vinna något på det. Men först och främst lägg i från dig den där förbannade datorn och gör något vettigt av livet, för jag tror att det är datorn som är ditt problem. Har jag inte rätt?
Så med datorn kan han inte utveckla färdigheter som efterfrågas på arbetsmarknaden?
Fan jag visste att jag skulle fortsatt satsa på att bli den som får i mig en flak bira på kortast tid, vi hade djävla kul iaf, men jag satsade inte tillräckligt hårt för att få vara med i A-laget.
Dina försök till härskartekniker är ganska löjliga får jag säga.
Jag har arbetat med saker jag HATAR men pengarna behövdes så det var bara att kämpa sig igenom. Men försök du att bortförklara dig genom att säga att du hatar nåt och därför inte är tvungen att göra det...
Tror inte de som söker sig till arbetsförmedlingen hade uppskattat mitt sätt att faktiskt pressa de lite, i regel är folk som går dit väldigt lata och inte alls sugna på att faktiskt kämpa för att få sig ett jobb - de vill att det ska läggas på bordet framför de
Vilka härskartekniker? Ville du inte ha beröm för hur duktig du är som minsann har jobbat?
Jag har haft 4 jobb på 1½ år, 3 som timanställd och 1 som sommarvikarie. Kan inte jag också få lite virtuella ryggdunkningar?
Skojar du? För det första är det inga som "söker sig till arbetsförmedlingen". Att vara inskriven på arbetsförmedlingen är ett MÅSTE för att upprätthålla ett leverne (om än ett taskigt sådant). För det andra är det nog ingen som är inskriven på arbetsförmedlingen som gillar att bli daltade med, och slussas runt till massa jobbcoacher.
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Hur var din definition av "hatar" igen?
Var inne på att gå en kurs för att bli arbetsförmedlare, men det löste sig på bättre sätt, så har inget behov av att byta arbete för tillfället.
Dessutom så blir man väl förbittrad tillslut av att träffa alla människor som dig, som automatiskt ser en som sin "fiende" och blir förbannad på en för att man gör sitt jobb, istället för att se sitt ansvar i att åtgärda sin situation, men det är ju sådana som blir stammisar på AMS.
Att landa ett jobb som man är kvalificerad för är typ 50% attityd och 50% tur (innan jag får "källa tack" så kan jag vara tydlig med att det är min alldeles egna ovetenskapliga uppfattning och teori). Men det känns som ditt bekymmer inte är att du har otur.
Men visst, nästa gång du håller på att lacka på handläggaren så tycker jag att du ska dra denna:
AMS HL: Hur går det med jobbsökandet nu då TruckUrban?
TruckUrban: Du är fullt medveten om att vi lever i ett samhälle som är baserat på att vi har en viss procent arbetslösa. Utan arbetslösheten så skulle arbetstagarnas löner stiga okontrollerat, pga bristande arbetskraft, vilket skulle skada lönsamheten i företagen och i förlängningen landets ekonomi. Det skulle även medföra ett behov av kraftig ökat skattetryck då de offentliganställd löner skulle behöva höjas över privat sektor för att någon ens skulle vilja arbeta där.
Dessutom så är det så att om jag får ett arbete så innebär det att någon annan blir utan, mitt bröd blir någon annans död, jag finner det djup omoraliskt att neka min medmänniska rätten till försörjning.
Jag anser att jag gör min samhällsplikt och mina medmänniskor en stor tjänst genom att acceptera min funktion i samhället som lönebegränsare och därmed också se till att min medmänniska får en möjlighet att försörja sig.
Hur kan du sitta här vid ditt bord med gott samvete, när du är medveten om att ditt arbete skulle kunna sätta mat på bordet år en familj som nu måste leva på ruinens brant?
AMS HL: ....
Sen får du ju iaf inga pengar, efter som de måste göra sitt jobb och bestämmer inget själva, men man har ju inte roligare än man gör sig.
Jag har aldrig "lackat" på en handläggare, vart har du fått det ifrån? Den lilla kontakt jag har haft med AF så har jag fått en positiv uppfattning av samtliga, förutom en.
Anekdot: Hittade ett helgjobb som "sanitetstekniker", aka städare, som jag tänkte söka imorgon. Kan jag få höra lite "bra jobbat grabben!" eller "detta fixar du!" så jag blir lite peppad?
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Ett tips till er som inte bränt CSN lånet redan och verkligen avskyr att gå till AMS och som inte planerar (vet vad ni "vill bli") en högre utbildning de närmsta åren.
En eller termin med lite intressanta blandade distanskurser ger en ganska behaglig tillvaro, man behöver inte ens klara kurserna efter som det bara är en termin (såvida man väljer kurser som går över hela terminen).
En termins CSN lån har man betalat igen ganska fort när man väl jobbar och har man inte ordentlig inkomst får man ju uppskov på betalningen (så var det då iaf).
Gjorde detta efter att jag sade upp mig i vredesmod från ett jobb där företaget behandlade en som skit.
Mamma VDs 19 åriga son och styrelseledamot i firman arbetade som "vaktmästare/trädgårdsmästare" på samma arbetsplats med 43000:- Netto (han lämnade lönespecen framme öppnad i fikarummet hade själv ca 19000:- netto då), kom glidande förbi i sin nya cab på väg till paintball med polarna en Måndag kl 10, och förklarade att jag inte skulle vattna rabatterna nära huset så mycket. "Då läcker det ner i källaren" där han hade inrett bar med poledancing stång och porrbelysning.
Själv hade jag då som arbetsuppgift att undervisa personer med funktionsnedsättning i "datoranvändning" på våningen ovanför, trädgårdsmästarna var som sagt han och hans far.
Nog för att det är viktigt med en försörjning men det finns en gräns för vad man tar, detta var bara en av många liknande företeelser.
Stackaren verkade inte ens fatta varför jag blev förbannad och skällde ut han tills han gick och prata med pappsen som var den som höll på med vattnandet.
Iom att jag då är student kunde jag gå till Academic work, som blev jätteglada över någon som kunde jobba på vilka tider som helst, de flesta studenter har ju tider att passa.
Det i sin tur resulterade i att jag fick erfarenheter som gjorde att jag kunde söka liknande arbeten på andra arbetsplatser, men utan Academics slavlöner (17000 netto och det var tydligen enligt dem bättre än vad många andra fick, tror det var lögn dock).
Man fick även tidig information om lediga tjänster iom att man var på en arbetsplats, lite trixande för att Academic inte skulle komma och kräva rekryterings pengar.
Men jag sökte liknande arbete själv i systerorganisationen efter ett tips från en kollega, så då kunde de inte göra så mycket.
Vadfalls? Lever du inte som du lär? Sa du upp dig för att mammas pojk tjänade 43k ut och du "bara" 19k?
Senast redigerad av TruckUrban 2015-01-17 kl. 02:31.
Känner igen mig i väldigt mycket av det TS uttrycker och även andra som berättat hur dem har det. Felet ni dock gör och även jag ibland är att man skyller allt på samhället och inte tar något eget ansvar vilket är lätt gjort.
Det går inte att kräva något av samhället, vi som bor i Sverige och är unga har mer möjligheter än de allra flesta människor i världen så man kan bara inse det och fatta att världen är ofta hård och kall och livet är svårt. Det är bara du som kan se till att du gör det bästa av det.
TS fråga vad kan man göra för att eventuellt förändra och göra saker bättre?
Svår fråga jag vette fan, var snäll och ärlig till dem runt dig är det ända jag kan komma på direkt.
Håll dig informerad, lyssna på alternativ media och tänk logiskt och med öppet sinne så att du är medveten om hur saker och ting verkligen ligger till med så mycket som möjligt samt rösta med din plånbok!
Det är företag, inte länder som styr världen så knepig skit dethär!
Du kan inte komma och tro att samhället ska ge dig någonting, du får själv aktivt ta tag i saken.
de måste va därför arbetsförmedlingen tapetserar samhället med sin reklam som säger att dom ska ge en praktikplatser och pengar helt gratis etc? verkligen, in my face. går ju för fan inte att undvika. det är lite som dom brukar säga att tjejer som klär sig lättklätt blir våldtagna. samhället är väl tjejen i det här fallet, som viker ut benen för TS och nu så trycker han in den i brist på annat att göra helt enkelt.