2015-01-17, 00:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Jexakt, man vet inte vad man vill tro på, så man hittar på, eller finare, man upprättade mannualer, att kunna, tros på.

kulter

nej passerat det stadiet för mycket längesedan, jag är ateist.

haha, nej ... här gör du en rockad eller vill inte veta med dig vilka tomgångsvalser teism kör med , för enskilde kan det nog kännas "äkta", men känslan.. är något av det starkaste människan också har, det är ju inte så tt du vill misstro dig själv och "de dina" väl?

åh nej

det är mycket stark passion och sympati, som fått gudstron så långt långt överetablerad. (vidskepelsen är utbredd i folklagren, kom ihåg det och det ser ev. rätt lika ut oavsett land/nation) : iaf chanserna.. att tillskansa sig MERVÄRDET.

ja men precis, att tro .. är att inte veta : därav logiskt att konstatera sig tro och sluta upp med teseri-pretentionerna.
Är du full?
Citera
2015-01-17, 00:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är du full?
Är du dum? verkar så, du verkar f.ö vara scientologiskt fallen.... dvs religionen, inte vad man som normal kopplar ihop med vetenskap : arrogans är nog ditt förnamn som du gått och hyllat nog lite för lång tid.
Citera
2015-01-17, 00:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Är du dum? verkar så, du verkar f.ö vara scientologiskt fallen.... dvs religionen, inte vad man som normal kopplar ihop med vetenskap : arrogans är nog ditt förnamn som du gått och hyllat nog lite för lång tid.
Svara sakligt på mina argument istället för att svamla.
Citera
2015-01-17, 00:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Svara sakligt på mina argument istället för att svamla.
Topic är att ateism inte kan beskyllas att dra "samma" elelr "lika" urbota argument som teism och gudstroende taffligt och lumpet proklamerat fram : det är uteslutande ett teistiskt komplex som ni gudstroende, har att ta itu med.

när det gäller bl.a bevisföring! men du kan blunda och be... om att du ändå-är-jättegod
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-17 kl. 00:51.
Citera
2015-01-17, 00:49
Medlem
Var inte för snar med din mun och låt inte ditt hjärta förhasta sig med att uttala något ord inför Gud. Ty Gud är i himlen och du är på jorden. Låt därför dina ord vara få. Ty av mycket arbete kommer drömmar och av många ord dåraktigt tal. Dröj inte att infria det löfte du har gett åt Gud, ty han har inte behag till dårar. Håll vad du lovar! Det är bättre att du inte lovar något än att du lovar och inte håller det. Låt inte din mun vara orsak till att din kropp syndar och säg inte inför sändebudet att löftet var förhastat. Vill du att Gud skall bli vred för dina ords skull och förstöra dina händers verk? Ty där drömmarna är många följer mycket fåfänglighet och många ord. Men frukta du Gud! (‭Predikaren‬ ‭5‬:‭1-6‬ SFB98)

Renare sanning finns inte.
Citera
2015-01-17, 00:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Efter att ha läst flera trådar i religionsdelen här på flashback så har jag märkt att flera vill likställa ateism med religioner genom att påstå att ateism handlar om att tro. Istället för att rätta varje individ i de olika trådarna, med inlägg om tillslut skulle försvinna i mängden, så startar jag en helt ny tråd istället.

Ateism handlar inte om att tro att det inte finns en gud. Ateism handlar helt enkelt om att inte tro på en gud. Det är en stor skillnad. Alla människor föds till ateister. Ingen bebis tror på någon gud. Men ingen bebis tror heller inte att en gud inte finns. Det är ateism (inte agnosticism). Helt enkelt att inte ha en tro på någon gud. Det är en Avsaknad av tro. Inte en tro på det motsatta.

För att jämföra:
Låt oss säga att en godisskål representerar tro. Vilken sorts godis du har representerar vilken sorts tro du har (kristendom=gelehallon, islam=lakrits osv). Ateism är en tom skål. Det är inte en skål fylld med motsatsen till godis, utan en helt tom skål.
Ateism är lika mycket en sorts tro, som att inte ha sex är ett sätt att ha sex.

Varför vill så många troende att ateism ska vara en tro?
Samvetsskäl, de har dåligt samvete över sagorna och den betydligt djupare otroheten mot det ansvar det är att bl.a existera, sedan leva.. sedan utveckling : då man förbinder gud med , yes .... pengar. penningsystemet tillåter penningtvätterier. och det genomgående, sedan behagar man beskylla alla över en kam , mycket oärligt.
Citera
2015-01-17, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Var inte för snar med din mun och låt inte ditt hjärta förhasta sig med att uttala något ord inför Gud. Ty Gud är i himlen och du är på jorden. Låt därför dina ord vara få. Ty av mycket arbete kommer drömmar och av många ord dåraktigt tal. Dröj inte att infria det löfte du har gett åt Gud, ty han har inte behag till dårar. Håll vad du lovar! Det är bättre att du inte lovar något än att du lovar och inte håller det. Låt inte din mun vara orsak till att din kropp syndar och säg inte inför sändebudet att löftet var förhastat. Vill du att Gud skall bli vred för dina ords skull och förstöra dina händers verk? Ty där drömmarna är många följer mycket fåfänglighet och många ord. Men frukta du Gud! (‭Predikaren‬ ‭5‬:‭1-6‬ SFB98)

Renare sanning finns inte.
Är detta ett bevis för att ateism inte är en tro eller tvärtom?
Citera
2015-01-17, 01:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Topic är att ateism inte kan beskyllas att dra "samma" elelr "lika" urbota argument som teism och gudstroende taffligt och lumpet proklamerat fram : det är uteslutande ett teistiskt komplex som ni gudstroende, har att ta itu med.

när det gäller bl.a bevisföring! men du kan blunda och be... om att du ändå-är-jättegod
Men vad är det du inte fattar? Det handlar om att naturvetare ifrågasätter sanningshalten i en gammal bok om mytologier. Det har inget med rimligheten med en eventuell gud att göra.
Man måste skilja på VAD det är man diskuterar.
Citera
2015-01-17, 01:08
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Men vad är det du inte fattar? Det handlar om att naturvetare ifrågasätter sanningshalten i en gammal bok om mytologier. Det har inget med rimligheten med en eventuell gud att göra.
Man måste skilja på VAD det är man diskuterar.
en bok innehållande myter sägner och fabler, du förstår inte vad poesi är kanske?

jag gör.
Citera
2015-01-17, 01:28
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ateism innebär att jag inte tror på någon gud,

Precis det jag sa. Det är TRO baserat.

Citat:
agnostik ateist innebär att jag inte tror att jag kan veta vad sanningen är.

Ännu en sak du tror på. Om du inte försöker så kan du inte veta. Finns människor som vet vad sanningen är. Buddha var tydligen en sådan person. Finns flera kända personer som tagit reda på sanningen, så uppenbarligen är ateism en falsk tro.

Citat:
Nej, avsaknad av tro blir det.
Person1: Jag tror det här.
Person2: Jag delar inte din tro.

Att inte dela innebär inte att man inte tror på Gud. Det innebär bara att man varken förnekar eller bejakar det en teist tror på. Men såfort man säger jag tror inte på det så har man bevisbörda på sig.

Citat:
Falsk analogi. Dessutom ligger bevisbördan på den som påstår någots existens. Det är inte upp till den som nekar ett påstående att motbevisa något tills bevis presenterats. Vi har gått igenom det här redan.

Nej varför måste man bevisa? För att du ska vara nöjd? För att du kräver förklaringar? Däremot ifall du säger att det är falskt utan att ta reda på sanningen själv då ligger bevisbördan på dig att bevisa det falska. Religion är inte som vetenskap där man måste förklara och bevisa saker. Det är ingen rättegång för att bevisa sig för korkade ateister som dig.

Även ifall jag vet vad sanningen är så kan den inte bevisas. Religiösa sanningar kan inte bevisas så hela ditt sätt att tänka är irrelevant. Den som vill nå sanningen måste ifrågasätta den tills man antingen motbevisat den eller bevisat den.

Citat:
Så, agnostisk ateism är det enda resonabla med tanke på att påståendet inte bevisats sant.

Läs ovan. Finns ingenting som ens kan bevisas. Man kan komma med ett påstående: Gud finns. Därefter är det upp till dig att helt på egen hand att ta reda på om det är sant eller falskt. Ateism har inte svaret. De tror bara att Gud inte finns utan att utreda saken.

Citat:
Avsaknad av tro är inte en tro. Varför fattar du inte det?

Ateism är en tro. Varför fattar du inte det? Har man en avsaknad av tro så är man verkan ateist eller teist.

Citat:
ÄR jag strawman? Varför inte ta reda på vad termerna betyder innan du försöker använda dem. Jag hänvisar återigen till den filosofiska bevisbördan.

Som jag sa, tron på Gud har inget med filosofi att göra. Filosofi har med tänkande att göra. En filosof har aldrig kunnat svara på frågan om Gud. Jag talar inte om Gud som ett filosofiskt koncept. Som jag sade ifall jag visste att Gud fanns, hur i helvete ska jag bevisa det för dig?

Citat:
Nej, jag skrev "tror inte". Kan du läsa?

"tror inte" involverar fortfarande att du "tror" på det motsatta. Jag kan bevisa det för dig: Har du bevis på att Gud inte finns? Klart du inte har. Annars hade du inte varit en ateist.

Citat:
Skillnaden ligger i att jag accepterar bevis och ändrar min uppfattning efter presenterad fakta. Detta har inte hänt.

Intellektet kan inte förstå sig på Gud, du försöker reducera de mest fundamentala frågorna till något du kan "tänka" ut. Ingen har ur ett vetenskapligt perspektiv aldrig förstått sig på Gud. Det krävs inga bevis, vad som krävs är att man ska själv försöka ta reda på det, inte vänta på att någon ska presentera fakta åt dig som du sen ska bestämma dig för att tro på. Vilket betyder att du baserar din tro på information. Hade du levt innan Darwinismen kom till plats så hade vetenskapsmän kanske inte kunnat motbevisa Gud. Då hade du kanske blivit mer lättlurad att Gud existerar. Så även ifall du har fakta om att Gud finns så är du inte i direkt kontakt med sanningen. Det är bara en idé i ditt huvud. En forskare kan påstå att Big Bang är bevis på Gud och många kan säkert tolka det som ett bevis.

Citat:
Försöker vad? Fantisera ikapp?

Ni ateister tror inte på fantasierna. Men ni känner inte heller till verkligheten. Kan ni sanningen om livet? Nej. Ni är lika förvirrade människor som alla andra.

Citat:
Gett upp med att söka upplysning genom dagdrömmar? Det är möjligt. Vi föredrar konkreta metoder.

Ni tror och förväntar er att veta allt genom att använda tänkande, logik. Och såfort intellektet inte kan förklara något så tror ni att det inte går att "veta" något mer. Religiösa problem kan inte förstås genom tänkande utan de förstås på ett annat plan. Har du som ateist den ambitionen? Förmodligen inte.

Citat:
Hah. Inte kan något, jämfört med vad? Dig?

Jag vet i varje fall att när man baserar sitt sätt att tänka utifrån information, kunskap och vetenskap så är man ignorant. Eftersom information förklarar bara en del av verkligheten. Vilket är uppenbart. För 200 år sedan visste ingen något om vetenskapen som hunnit explodera fram. Ateister verkar inte tänkt på att det finns "vetande" som baseras på visdom eller intuition istället för bara kunskap och information.
Istället för att vara forskare, vetenskapsmän själva så tar dig på sig rollen som ateister, då allt ateister grundar sig på är dessa saker. De väntar bara på att någon annan ska servera abstrakt vetenskap till dom som de sedan sväljer och har "som bevis".

Jag påstår mig inte kunna mer än dig, men Ateism i sig är efterblivet då det är en statisk punkt, det är inte meningen att man ska vara Ateist hela livet. Ateism är bra för att ifrågasätta sin egna hjärntvättning och indoktrinering för att kunna börja tänka fritt och objektivt. Men efter det stadiet så är Ateism ganska meningslöst, meningen är ju att man ska evolvera därifrån och gå vidare.

Citat:
Tja, vi föredrar saker som faktiskt fungerar. Inte konstigt.

Ja vårat samhälle fungerar ju jättebra.

Men antar att allt ser bra ut i din värld, ateism och samvete går ju inte alltid ihop.
Citera
2015-01-17, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ja vårat samhälle fungerar ju jättebra.

Religion har haft många tusen år på sig att förstöra men de ska nog lösa sig till slut.

Annars förmodar jag att hela tråden ändå bara är en ordlek mellan religiös tro och evidensbaserad tro. Så min ateistiska tro baseras på avsaknad av bevis för någon slags gud. Men i slutändan är ateismen bara avsaknad av tro på gud ändå. Svårt att kalla det en tro i sig.

Men vi kan säga att jag tror att det inte finns en gud om det nu skulle göra någon lyckligare?
Det är inte i närheten av samma sak som att tro på en gud och ateism är definitivt inte i närheten av att vara en religion.
Citera
2015-01-17, 01:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Jo teologer tror på sina TESER, och direkt införlivar fatalister med sina dikterade teser att ges absolut tilltro. Så visst tror teologer på sina egna verk... de är ju guds arkitekter... de vill, och de kan pränta, och har sina tolkningsrätter med juridiska företräden. Ett ord från en teolog.. vilken "jobbar tätt med säg kvatmekanik" eller teoretisk fysiker... jag lovar dig att tanterna och de små... omgående, läger sin tillit till den, för att genast börja motarbeta bl.a ateister.. och det redan utifrån personliga minuspoäng som en teolog kan behöva införskaffa sig, utifrån att helt enkelt ej tåla normal kritik : makt-begären please!

de är ÖVERVÄLDIGANDE och redan påvisade, inte minst Snowden. en i raden.

i usa, vårt föregångsland... vårt o vårt.. men så är det, sovjet är inget mer än stalinism.... där, finner man republikaner så hårdföra i sin konservatism, och är det med "in god WE trust" ?

skulle det ske absolut nolltolerans mot att säga nej tack, jag behöver inte, och våga ens uttala .. för jag tror inte guden finns?

ja.. om det lönar sig, men generellt, följer man paragraferna just s iskallt som enbart odjur kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in