Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Dom har inte kommit än, och jag tar inte ut något i förskott.
Mitt enda intresse beträffande Amani är att åklagaren får till bevisbördan, och att tingsrätten motiverar en dom enligt var som är styrkt. En dom vi alla kan förlika oss med.
Det ska till juridik på en högre nivå än rännstensjustis som vill ha random rätttvisa för ett mördat barn. För Amani är ingalunda ensam ansvarig för att ett barn dör i Bullerbyn.
Mina tankar är hos de som inte är åtalade, vill ha skadestånd, gråter krokodiltårar, skyller ifrån sig och upphöjer bristande ansvar till en dygd.
Nej, att det inte är för barns bästa man skickar sina barn med människosmugglare är svårt att ta in för oss som lever i en kultur där vi inte ser barn som handelsvaror.
Föräldrar i vissa länder använder barnen som brickor i det lukrativa PUT-spelet.
Vi har i Sverige äntligen förstått att barn säljs via tvångsäktenskap till PUT-hugade spekulanter i hemlandet. Det är stora pengar det handlar om och sätter sej barnet på tvären kan det sluta med att de blir mördade av sin egen familj. Hederskultur har blivit ett känt begrepp.
Det är inte för barnets bästa.
Vad gäller ankarbarnen har vi fortfarande långt kvar. Just nu finns en uppgift om att det finns c:a 7000 ensamkommande flyktingbarn och att antalet väntas fördubblas inom snar framtid.
Dessa barn är många gånger spjutspetsen in i Sverige för en familj, kanske en hel klan. Det är inte svårt att förstå vilken börda man lägger på dessa barn som försetts med en historia de måste hålla fast vid.
Det är inte för barnens bästa.
Jag vill att Yara blir en ögonöppnare för de som tror att föräldrar alltid handlar i barnens bästa.
Hennes PTSD som orsak till att hon sändes iväg försvann i och med att hon korsade gränsen hit?
Ingenstans har det nämnts ett ord om hur man hanterat det
här. Inte från soc, inte från skola och inte från nån av de fyra föräldrarna.
Hennes biologiska föräldrar visste att Amani var människosmugglare och de försåg henne med smuggelgodset.
Så länge Sverige sänder ut signaler att man ska återförena föräldrar med sina barn istället för barn med sina föräldrar bidrar vi till att barn far illa.