2015-01-16, 19:55
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Suck. Sverige införde sanktioner 1987 gentemot Sydafrika. Fattar inte hur länge den här myten om Palme och Sydafrika skall få leva. Det som knäckte regimen i fråga var ju britternas och jänkarnas åtgärder, vilka var långt mer ingående en svenskarnas 1987. Palmes linje var att invänta FN.

Finns det ens en endaste koppling till dåvarande Sydafrika så rör det sig om en "hitman" och inget annat.

Både rätt och fel. Sanktionerna påbörjades redan 1979, skärptes1985 och utökades 1987.
"
investeringsförbud för svenska företag i Sydafrika genom lagen (1979:487) om förbud mot investeringar i Sydafrika och Namibia (investeringsförbudslagen, jfr prop.1978/79:196). Lagen tillkom på förslag av Sydafrikautredningen (SOU 1978:53) och hade till syfte att hindra nyetablering av svenska företag i Sydafrika och vidare att hindra att svenska företag i Sydafrika utökade sin verksamhet där. Därigenom ansågs huvudsyftet att söka påverka den sydafrikanska raspolitiken och samhällsordningen kunna uppfyllas. Investeringsförbudet skärptes år 1985 och omfattar sedan dess också bl.a. finansiell leasing (SFS 1985:98). År 1987 utökades sanktio- nerna mot Sydafrika med ett handelsförbud. Trots omfattande ansträngningar inte minst från svensk sida hade man inte lyckats att inom säkerhetsrådets ram enas om bindande sanktioner på handelns område. Regeringen begärde då riksdagens bemyndigande att få tillämpa sanktionslagen (prop. 1986/87:110). Detta erhölls genom lagen (1987:474) med be- myndigande att tillämpa lagen (1971:176) om vissa internationella sanktioner i fråga om en handels- blockad mot Sydafrika och Namibia (bemyndigande- lagen). Lagen har sedermera ersatts av en ny lag (SFS 1990:77) sedan Namibia blivit självständigt i mars 1990. "
Senast redigerad av natteknik 2015-01-16 kl. 20:01.
Citera
2015-01-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Jansson
Frågan om kort eller lång pipa.

Vad säger boboslacke?

Jag slutade röka för många år sedan både pipa cigarett och Havana!
Citera
2015-01-16, 20:09
Medlem
Citat:
Suck. Sverige införde sanktioner 1987 gentemot Sydafrika. Fattar inte hur länge den här myten om Palme och Sydafrika skall få leva. Det som knäckte regimen i fråga var ju britternas och jänkarnas åtgärder, vilka var långt mer ingående en svenskarnas 1987. Palmes linje var att invänta FN.

Finns det ens en endaste koppling till dåvarande Sydafrika så rör det sig om en "hitman" och inget annat.

Du har helt rätt att det inte var Svenskarna som knäckte systemet utan helt andra aktörer som du nämner. Tyvärr så kan det dock verka plausibelt för vissa mindre kunniga verkar det!

Letar man starka och aktuella motiv ligger t ex Israels underrättelsetjänst betydligt närmare motiv och kapacitetsmässigt men inte heller där finns de kopplingar jag efterlyser av postaren i fråga. Allt tyder på mera närliggande lokala intressen och inget konkret pekar på Israelisk inblandning även om motivbilden har en viss styrka.
Citera
2015-01-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag slutade röka för många år sedan både pipa cigarett och Havana!
Det gäller mordvapnet.
Citera
2015-01-16, 20:25
Medlem
Citat:
Nej du blandar ihop olika personer nu. Jag har aldrig hävdat det.

Mitt argument är att spåret varken kan ledas till mordplatsen eller till mörkläggningen. Sydafrikaspåren har förts fram av ett antal avslöjade informationssvindlare och är nog ett av de få spår som faktiskt PU har granskat!

T ex Heines koppling skulle vara en påstådd förväxling av telefonnummer men sanningen är att det påståendet är en direkt skröna.

I sanning en synnerligen tunn soppa du försöker koka och som med den ökände Utredaren lovas det mycket med skördas det tunt.

Jag har som sagt liksom ett antal andra kunskapare inom ämnet Palmemordet fått mig till livs betydligt mera konkreta och till synes plausibla och dokumenterade uppgifter som visat sig vara rena falsifikat av sådana som velat smutsa sådana som följt det som vissa kallar Polisspår eller landsförrädarspår. Hoppas du inte fallit i den tunnan. Det är säkert lockande att avleda med sådant eftersom det finns kopplingar via t ex WACL kretsar mm till Palmefinetliga grupperingar också i Sydafrika så att det lätt utan focus kan gegga ihop sig till en märklig röra der begripligheten försvinner.

BW är en person som t ex driver flera olika linjer. Dels lägger han stor kraft på att förankra PKK spåret men som när han blir pressad och själv misstänkt pekar också mot sina forna arbetsgivare från Sydafrika som i sin tur pekar på honom. Det är en klassiker!

Så som sagt fortfarande efterlyser jag något mer än 15-30 år gammal skåpmat om det skall finnas minsta intresse för ditt förbehållslösa propagerandet för en outkommen bok!

Med all respekt för din kunskap angående Palmemordet. Det här är ingen tunn soppa. Jag fick möjligheten att läsa delar av boken. Det var efter att jag hört programmet på radion och ringde och frågade om det var möjligt. Jag berättade att jag var intresserad av Palmemordet och hade en del kunskaper. Så jag fick faktiskt möjlighet att läsa delar av boken. Jag ska säga att jag var skeptisk innan till det spåret.
Men herre gud jag blev fullständigt omvänd. Och jag kan säga att den boken behöver ingen extra draghjälp. Den kommer få uppmärksamhet så det räcker. Jag frågade om jag fick diskutera en del på flashback vilket var ok. Men fick stränga förhållningsorder på vissa saker, vilket vi tog i hand på. Det gorde vi förresten innan jag fick läsa att inte föra vissa uppgifter vidare innan boken kom ut. Han tyckte också det var spännande att konfrontera någon med uppgifterna, som hade lite kunskap om Palmemordet, för att diskutera vissa saker. Programmet i sig är ju mer ett lattjo lajban program. Han visste faktiskt inte innan att de skulle ta upp Palmemordet. Allra minst sätta den rubriken för programmet de gjorde på sin websida. Sanningen är ju den att han förekommer själv tidigt i mordutredningen som vittne. Och hans uppgifter leder direkt ner till Sveavägen. Först till biografen Grand sen till mordplatsen. Men innan han kommer dit så redogör han bakgrunden kopplingen Sydafrikas apartheidregim och Olof Palme. Det handlar egentligen om hela södra Afrika och kalla kriget. Han har ju lagt ner tre års arbete dagligen. Haft kontakter i Sydafrika med tidigare säkerhetsagenter, journalister etc. Socialdemokratiska toppar inom regeringen. Haft möten med huvudvittnen i mordutredningen. Och inte minst journalister bland annat Hasselbohm, som han anser besitter en hel del uppgifter och dessutom besöky Sydafrika vid ett flertal tillfällen. Hasselbohm berättade han, har inriktat sig mycket vad det gäller finansiering av mordet. Även en hel del utredare på Palmeutredningen. Och även poliser inom rikskriminalen.
Det är ett digert material, men som han sa, det svåra är att gå kort annars blir det en tegelsten på 1000 sidor och det orkar ingen fan läsa. Jag kan ju också berätta vilket han inte ville berätta i radioprogrammet utan mest skämtade bort, att han också blivit utsatt för ett mordförsök vilket renderade han två veckor på sjukhus. Och det tog sex månader att återhämta sig helt. Att jag fick skriva och berätta det här det är för att han anser att det ger ett visst skydd hur otroligt det än låter. För oavsett om han skulle råka illa ut, så ligger det ute på nätet samma dag. Och det bara förstärker uppgifterna.

Jag tror att du är så programerad på dina teorier så du kan inte ta till dig information och du blir blind för andra uppgifter. Du har inte behållit ditt öppna sinne. Så du är helt enkelt inte mottaglig för information. jag vill en sak. Ge mig på exempel på vad som är desinformation inom Sydafrikaspåret. Och i vems intresse så ska jag bemöta det med den info jag har och det jag har tillåtelse att diskutera. Helt klart har du negligerat starka uppgifter och inte förstått styrkan i informationen. och då är det bara en liten del. Varsågod
Citera
2015-01-16, 20:34
Medlem
Citat:

D et är ju ren desinformation du sprider. Sverige var först i världen att införa sanktioner mot apartheidregimen och det skedde redan på sjuttiotalet. Vill du jag ska citera Palme när han själv framhåller det i ett tal. Du behöver bara svara Ja eller Nej.
Citera
2015-01-16, 20:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
https://www.youtube.com/watch?v=Feb9mscl_10

10.43 säger Claes Borgström att hans granne liknar fantombilden mycket men även Christer Pettersson och att han erkänt för en vän att han var inblandad i mordet. Enligt ratsit bor Claes i Högbergsgatan 93 lgh 1401. Vem kan då tänkas vara den här mannen?

Men nu får du väl ge dig. Han tar ju upp det som ett exempel på hur det kan låta när människor ringer in med tips angående Palmemordet!

Jag vill däremot tacka för klippet som jag sett för några år sedan men nästan glömt bort. Det är ruggigt att se hur Claes B och Mårten P lever i förnekelse när de argumenterar med en ensam och tapper Lars Borgström.
Citera
2015-01-16, 21:06
Medlem
Citat:
Du har helt rätt att det inte var Svenskarna som knäckte systemet utan helt andra aktörer som du nämner. Tyvärr så kan det dock verka plausibelt för vissa mindre kunniga verkar det!

Letar man starka och aktuella motiv ligger t ex Israels underrättelsetjänst betydligt närmare motiv och kapacitetsmässigt men inte heller där finns de kopplingar jag efterlyser av postaren i fråga. Allt tyder på mera närliggande lokala intressen och inget konkret pekar på Israelisk inblandning även om motivbilden har en viss styrka.

Akademiledamoten Per Wästberg var engaerad i motståndet mot apartheid. På en konferens 1977 i Nigeria organiserad av FN:s kommitté mot apartheid var han inbjuden. Konferensen deltog många av världens premiärministrar och utrikesministrar och det var den största manifestationen mot apartheidsystemet som då hitills hade avhållits. När Palme klev in på scenen, ställde sig alla deltagrana på konferensen och applåderade. Palme var den enda personen på hela konferensen som fick det jublande mottagandet, berättar Wästberg i sin bok. "Resan mot frihetem"

Det fanns ingen större skada Apartheidregimen kunde tillskansa ANC än atts sänka Palme. Otvetydligt var det så. Palme var stor i världen och vad han sa refererades i alla världens tidningar.
Han var en fruktansvärd nagel i ögat på apartheidregimen, både vad det gäller finasiering, men lika mycket propaganda för att mobilisera motståndet bland alla världens länder.
Citera
2015-01-16, 21:11
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Akademiledamoten Per Wästberg var engaerad i motståndet mot apartheid. På en konferens 1977 i Nigeria organiserad av FN:s kommitté mot apartheid var han inbjuden. Konferensen deltog många av världens premiärministrar och utrikesministrar och det var den största manifestationen mot apartheidsystemet som då hitills hade avhållits. När Palme klev in på scenen, ställde sig alla deltagrana på konferensen och applåderade. Palme var den enda personen på hela konferensen som fick det jublande mottagandet, berättar Wästberg i sin bok. "Resan mot frihetem"

Det fanns ingen större skada Apartheidregimen kunde tillskansa ANC än atts sänka Palme. Otvetydligt var det så. Palme var stor i världen och vad han sa refererades i alla världens tidningar.
Han var en fruktansvärd nagel i ögat på apartheidregimen, både vad det gäller finasiering, men lika mycket propaganda för att mobilisera motståndet bland alla världens länder.

Motivbilden tror jag som någon varit inne på inte att det är så många som ifrågasätter. Det skulle vara skönt att slippa ännu ett av dessa ändlösa skyttegravskrig i tråden. Gärna åter till fokus på fakta i målet. Jag hittar inget vad gäller J R W i Uppsala. Leopolds artiklar har jag läst innan. Du får gärna ge mer information om JRW (Bengt) om du vet något.
Citera
2015-01-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Du har inte behållit ditt öppna sinne. Så du är helt enkelt inte mottaglig för information. jag vill en sak. Ge mig på exempel på vad som är desinformation inom Sydafrikaspåret. Och i vems intresse så ska jag bemöta det med den info jag har och det jag har tillåtelse att diskutera. Helt klart har du negligerat starka uppgifter och inte förstått styrkan i informationen. och då är det bara en liten del. Varsågod

Ja ja vi har hört det förut..... och ordvändningar och "argument" dyker upp från förr. Du är intresserad men har uppenbarligen inte ens orkat läsa igenom t ex Elmers texter och material i ämnet och har missat diamantspåret etc.

Stora ord men inget att backa upp det med annat än sådant som inte har ett dugg med mordet och mordplatsen att göra. Bara unket gammalt svammel som finns i öppna källor. Känner också igen den beklagliga oförmågan att argumentera sakligt. Allt är riktat till person inte till sak. Jag och de andra som hör till de mest kunniga i ämnet har inte "öppet sinne". Jag måste naturligtvis stryka flagg för de oemotsägliga argumenten.

Vilket pajaseri!

Är det din sandlåda det här där argumenten är att du vet men har svurit att inte berätta. Viisst är det troligt att man delar sådant med en intresserad nättomte men inte med dem som har djuplodande kunskaper. En tomte som registrerar ett konto och skamlöst marknadsför en produkt som inte ens finns! Du delar inte direkt Persörens stam och kvaliteter du.

Nej du jag vet exakt vilken person som ligger bakom de "omvälvande uppgifterna" och det skall bli ett lika stort nöje att klä av författaren som det blev med Den store Dansken om det alls kommer att komma ut någon distribuerad bok.
Citera
2015-01-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den svenska politiken mot apartheidregimen i Sydafrika ändades inte med Olof Palmes död. Stormen tilltog. Sanktionerna avbröts inte och kritiken mot SA från svensk SIDA minskades inte med Olof Palmes död, inte heller stödet till ANC.
Den svensk som hade de mest sinistra kontakterna med SA var Åke J Ek. Men han hade kumpaner på närmre håll än Johannesburg att ta till för att plocka bort OP.
Japp, precis så var det och det är också det som i princip är WACL-spåret.
Citera
2015-01-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ja ja vi har hört det förut..... och ordvändningar och "argument" dyker upp från förr. Du är intresserad men har uppenbarligen inte ens orkat läsa igenom t ex Elmers texter och material i ämnet och har missat diamantspåret etc.

Stora ord men inget att backa upp det med annat än sådant som inte har ett dugg med mordet och mordplatsen att göra. Bara unket gammalt svammel som finns i öppna källor. Känner också igen den beklagliga oförmågan att argumentera sakligt. Allt är riktat till person inte till sak. Jag och de andra som hör till de mest kunniga i ämnet har inte "öppet sinne". Jag måste naturligtvis stryka flagg för de oemotsägliga argumenten.

Vilket pajaseri!

Är det din sandlåda det här där argumenten är att du vet men har svurit att inte berätta. Viisst är det troligt att man delar sådant med en intresserad nättomte men inte med dem som har djuplodande kunskaper. En tomte som registrerar ett konto och skamlöst marknadsför en produkt som inte ens finns! Du delar inte direkt Persörens stam och kvaliteter du.

Nej du jag vet exakt vilken person som ligger bakom de "omvälvande uppgifterna" och det skall bli ett lika stort nöje att klä av författaren som det blev med Den store Dansken om det alls kommer att komma ut någon distribuerad bok.
Jag har läst om utredarens s.k Diamantspåret. En persons egen teori. Den får ju stå för vad det är en ren teoretisk spekulation. Sätter inte ett dyft tilltro till den efter att läst delar av Flygares bok. Att apartheidregemen sänkte Palme har helt andra bevekelsegrunder.
Glöm inte att ANC var stämplat som en en terroristorganisation. De använde ju terroism mot det Sydafrikanska samhället för att nå sitt mål. Att avskaffa apartheid. Och i apartheidregimens ögon var Olof Palme ingen annan än vad Bin ladin var för Al quida. Då kan du ju fundera på om de såg honom som Flygare skriver i boken. Ett militärt legitimt mål. Apartheidregimen var den värsta mördarorganisation i modern tid efter Hitlerregimen. De mördade sina motståndare utan pardon allt för att behålla makten över Sydafrika och enligt propagandan hålla kommunismen på avstånd. Därmed fick de med de västliga underätelsetjänsterna på sitt korståg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in