2015-01-16, 13:19
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
30 000 efter skatt = ca 60 000 före skatt.
Nog för att vi har skyhöga skatter i Sverige, men det här var väl ändå att ta i?
Citera
2015-01-16, 16:47
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nog för att vi har skyhöga skatter i Sverige, men det här var väl ändå att ta i?
Skatteskalan är ju proggressiv; ju mer man tjänar desto högre skattesats får man. 2013 tjänade jag ca 88000/mån och betalade 43 % i skatt. På lägre inkomster är skatten lägre. Så en månadsinkomst på 30000 netto motsvarar drygt 51000 brutto. Det varierar lite beroende på var man bor (kommunalskatten).
Citera
2015-01-16, 17:36
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Skatteskalan är ju proggressiv; ju mer man tjänar desto högre skattesats får man. 2013 tjänade jag ca 88000/mån och betalade 43 % i skatt. På lägre inkomster är skatten lägre. Så en månadsinkomst på 30000 netto motsvarar drygt 51000 brutto. Det varierar lite beroende på var man bor (kommunalskatten).

Är det verkligen så? För efter min militära "karriär" så började jag jobba som hantverkare igen och hade i somras ut 30315 kr på en lön av ca 40500.
Skatten är ju inte 30% med jobbskatteavdraget som finns
Citera
2015-01-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Folk är så besatta av pengar. Finn lycka i din närvaro snarare än jakten på pengar, jakten på pengar slutar inte, den måste fortsätta.

Så sant som det är sant! Vill du ha cash bli kriminell! Skjut folk tills du får ett rykte, langa kola. Knarklangare är lika mycket ett yrke som målare. Bankrån vart ju poppis ett tag... bankrånare heter det kanske
Citera
2015-01-16, 19:27
Medlem
cateatdogs avatar
jobbar med markanläggning och takläggare ...har ut ca 30 k under 9 månader. kan inte ge exakta belopp då det är lite övertider och övernattning i jobb men hamnar nog runt 30 k.
jag jobbar med annat under 2 månader och tar 2 månaders semester på vintern.
inget utbildning.

edit: jag kollade min lön och har strax över 30k om man räknar timlön * 168 timmar innan skatt men kommer aldrig under 30 k och ändå jobbar jag inte över.
ob och traktamente är jävligt myckrt värt.

så leta jobb med helger och/eller traktamente.
Senast redigerad av cateatdog 2015-01-16 kl. 19:35.
Citera
2015-01-16, 20:09
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
jobbar med markanläggning och takläggare ...har ut ca 30 k under 9 månader. kan inte ge exakta belopp då det är lite övertider och övernattning i jobb men hamnar nog runt 30 k.
jag jobbar med annat under 2 månader och tar 2 månaders semester på vintern.
inget utbildning.

edit: jag kollade min lön och har strax över 30k om man räknar timlön * 168 timmar innan skatt men kommer aldrig under 30 k och ändå jobbar jag inte över.
ob och traktamente är jävligt myckrt värt.

så leta jobb med helger och/eller traktamente.

Man kan dock inte räkna in traktamente i sin lön. Då detta är en ersättning för utökade utgifter.
Citera
2015-01-16, 20:16
Medlem
Daineas avatar
Problemet är inte att tjäna pengar, problemet är att folk vill göra det på ett bekvämt och behagligt vis, utan risker och helst kunna kombinera timmarna med familjeliv på sin hemort.
Citera
2015-01-16, 20:55
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorUmea
Man kan dock inte räkna in traktamente i sin lön. Då detta är en ersättning för utökade utgifter.

nja... det va därför jag la en edit, men för min del så är det inga ökade utgifter - tvärtom. jobbar längre timmar å slutar ex.vis vid lunch på torsdagen. sover i husvagn, använder inte egen bil och det bli ob.

men visst har du en poäng. enkla pengar är fantasi.
Citera
2015-01-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Aldrig hört en industriarbetare ligga pp 24k brutto. Med tanke på att du skriver så förmodar jag att du räknat ob osv där?

En industriarbetare på volvo har runt 26-30k netto.

Jag tror du har förväxlat brutto med netto.
Citera
2015-01-16, 22:28
Medlem
MajorUmeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
nja... det va därför jag la en edit, men för min del så är det inga ökade utgifter - tvärtom. jobbar längre timmar å slutar ex.vis vid lunch på torsdagen. sover i husvagn, använder inte egen bil och det bli ob.

men visst har du en poäng. enkla pengar är fantasi.

Det är sant, ligger själv ute på trakt stora delar av året och levnadskostnaderna sjunker ju då man bor spartanskt och äter matlådor i 4 dagar (lunch,middag).
Men väljer ändå aldrig att räkna traktet som en del av lönen utan det får ses som en bonus som sparas undan.
Citera
2015-01-17, 08:04
Medlem
Granatsplitters avatar
Som en del redan skrivit. Bli säljare. Du behöver inte jobba för de absolut största företagen för att tjäna pengar. Provanställning är relativt lätt att få, det svåra är att få behålla jobbet.

Som säljare så måste du i princip från dag 1 leverera resultat. Det är ett hårt jobb, men det kan ge dig löner som du blir nöjd med.
Citera
2015-01-17, 14:53
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granatsplitter
Som en del redan skrivit. Bli säljare. Du behöver inte jobba för de absolut största företagen för att tjäna pengar. Provanställning är relativt lätt att få, det svåra är att få behålla jobbet.

Som säljare så måste du i princip från dag 1 leverera resultat. Det är ett hårt jobb, men det kan ge dig löner som du blir nöjd med.

det handlar mycket om personlighet ...vissa är födda försäljare men idag inget bra försäljarjobb särskilt smidigt. det krävs erfarenhet att få ett bra försäljarjobb annars får du börja med tele och slita hårt för att klättra.
men de som lyckas och stannar kvar hos arb.givare kan tjäna grova pengar. min far tjänade mer än vd:n på ett bolag efter 5 år men han har ett stort kontaktnät sedan innan.

personligen hade jag aldrig stått ut, pengar är inget värt om man inte trivs med det man gör. försäljare som lyckas lägger väldigt mycket tid och energi i jobbet ...du måste älska ditt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in