2015-01-14, 07:07
Medlem
Klappadens avatar
En internetkompis jag känt i snart 2 år nu vann just $250 000 på en stor tävling i ett spel. Alltså 2 miljoner svenska kr. Jag kan inte hjälpa att känna lite avundsjuka emot honom, fastän jag är glad för hans skull. Själv sitter man på knappt 200 000 kr efter skatt per ÅR som inkomst. Fan 10 år utav slit för att komma upp till den summan. Känner mig lite som en förlorare.

Funderar på att studera till något annat nu än att arbeta kvar som en industriarbetare med 24 000 kr i månadslön före skatt, men vet inte vad. Hur mycket krävs det för att jag ska kunna höja ribban till 30 000 efter skatt?
Citera
2015-01-14, 07:20
Medlem
är målare tjänar 28k utbildningen var inte så jädra svår dock så gick jag ju det i gymnasiet
Citera
2015-01-14, 07:29
Medlem
Reevess avatar
Varför känner du att du måste ha lika mycket pengar som din vän? Uppenbarligen har ni inte samma förutsättningar. Varför är det så viktigt?

Och att studera med en sådan motivation tycker jag är oklokt. Gör någonting du tycker är kul i första hand, annars slutar du i olycka.
Citera
2015-01-14, 07:57
Bannlyst
Folk är så besatta av pengar. Finn lycka i din närvaro snarare än jakten på pengar, jakten på pengar slutar inte, den måste fortsätta.
Citera
2015-01-14, 08:25
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Varför känner du att du måste ha lika mycket pengar som din vän? Uppenbarligen har ni inte samma förutsättningar. Varför är det så viktigt?

Och att studera med en sådan motivation tycker jag är oklokt. Gör någonting du tycker är kul i första hand, annars slutar du i olycka.
Jag ogillar att arbeta natt och eftermiddagsskift, trots det gör jag det för att spara undan lite extra så att jag om 3 år ungefär från nu kan ha råd med en normal lägenhet och inte bo i en 20 kvm etta med kvr och delad dusch i källaren med pensionärer och pundare. Och helt plötsligt håvar han in 2 miljoner kr och behöver knappt bry sig om att ens leta jobb. Jo lite smått avundsjuk är jag.
Citera
2015-01-14, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappaden
Jag ogillar att arbeta natt och eftermiddagsskift, trots det gör jag det för att spara undan lite extra så att jag om 3 år ungefär från nu kan ha råd med en normal lägenhet och inte bo i en 20 kvm etta med kvr och delad dusch i källaren med pensionärer och pundare. Och helt plötsligt håvar han in 2 miljoner kr och behöver knappt bry sig om att ens leta jobb. Jo lite smått avundsjuk är jag.

Vad i helvete är avundsjuka? Om du vill ha något så skaffa det. Skaffa dig ett liv.
Citera
2015-01-14, 08:45
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Avund uppstår bland annat när man tror att någon har den glädjen av sina ägodelar/fördelar/framgångar som man själv hade haft om de hade varit ens egna.
Tänk på det.
Citera
2015-01-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Folk är så besatta av pengar. Finn lycka i din närvaro snarare än jakten på pengar, jakten på pengar slutar inte, den måste fortsätta.

Detta är sanningen.
Livet går att uppleva och vara nöjd i nuet utan att sitta på en stor inkomst. Pengar är ett påfund som egot ständigt jagar, ett onaturligt sådant men idag så handlar du din mat så vi får bortse ifrån det.

Om du inte kan finna lyckan i att bara existera och uppleva så kommer pengar inte att fylla tomrummet om än enbart temporärt för att sedan låta dig återigen ramla i olycka. Det finns ingen anledning att ha dålig energi rinnandes genom en och du gör rätt i att arbeta på det problemet så att du inte längre mår dåligt över någonting du inte kan påverka.
Citera
2015-01-14, 09:06
Medlem
Ackesnacks avatar
Hur få nederlag, och av vilken grad, har du lidit, om detta är ett genuint problem för dig?

Kort och gott: skärp dig!
Citera
2015-01-14, 09:07
Medlem
Svinhudens avatar
Har du jobbat i tio år på en svensk industri och har under 30k i månaden är det nog dig det är fel på. Du ska vara glad att du har ett jobb.
Citera
2015-01-14, 09:13
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Detta är sanningen.
Livet går att uppleva och vara nöjd i nuet utan att sitta på en stor inkomst. Pengar är ett påfund som egot ständigt jagar, ett onaturligt sådant men idag så handlar du din mat så vi får bortse ifrån det.

Om du inte kan finna lyckan i att bara existera och uppleva så kommer pengar inte att fylla tomrummet om än enbart temporärt för att sedan låta dig återigen ramla i olycka. Det finns ingen anledning att ha dålig energi rinnandes genom en och du gör rätt i att arbeta på det problemet så att du inte längre mår dåligt över någonting du inte kan påverka.
Håller med. Man måste sluta jämföra sig med och tävla mot folk man har runt sig. När man slutar köpa den senaste hemelektroniken och de fetaste bilarna räcker pengarna mycket längre och dessutom mår man mycket bättre. Lycka ligger inte i konsumtion.
Citera
2015-01-14, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Har du jobbat i tio år på en svensk industri och har under 30k i månaden är det nog dig det är fel på. Du ska vara glad att du har ett jobb.

Var står det att TS har jobbat inom industrin i 10 år? Precis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in