2015-01-16, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Bullshit.
Sluta tycka så jävla synd om er själva, jobb är ingen rättighet det förtjänar man.

Så du menar att de 8% eller vad vi har i arbetslöshetssiffror inte förtjänar jobb?
Citera
2015-01-16, 17:28
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Den här kanske kan vara till hjälp:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6068354

Det är inte lätt att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden utan kontakter och det ger nog inte så mycket att lyssna på folk det har gått bra för redan. Dom vill mest berätta om hur bra det gått för dom och hur lat och dum i huvudet du är och du ska fan skylla dig själv och hej och hå. Meningslöst, ger dig ingenting. Stäng av och skit i dom.

Men det du kan göra är att gå en utbildning för då ökar dina chanser till att få ett arbete. Visst, fortfarande inga kontakter så det är fortfarande svårt, men det skadar inte med en utbildning.

Dom yrkena med gröna cirklar där är yrken som det råder lite brist på arbetskraft inom. Dom röda är det nog bra om du undviker. Du behöver inte bli läkare, ingenjör eller jurist (som alla här på Flashback). Förskollärare, sjuksköterska, VVS-montör, golvläggare, betongarbetare, trafiklärare, lärare på gymnasienivå, takmontör, målare o.s.v. funkar också bra.

Ett tips sen när du har din utbildning är att du ofta kan tjäna mer pengar om du flyttar till ett av våra nordiska grannländer istället för att stanna till i Sverige.
Utmärkta förslag, men pojkar som cementerar sig fast i offerrollen kommer alltid med undanflykter. Inget av de förslagen de har listat upp kommer duga, jag lovar dig, vänta får du se
För övrigt skulle jag säga att man behöver inte vara survivel of the fittest för att skaffa jobb idag, däremot är det svårt om man är absoluta botten. Då blir det trångt om jobben som finns, med tanke på att man får konkurera med mängder av folk utan avslutade gymnasium, invandrare och annat.

Att gråta över arbetslöshet och vara outbildad är ju bara Att gråta kommer inte hjälpa, det är för jävligt men bara att acceptera att man behöver en utbildning. Annars är man på samma nivå som nyanlända somalier och då har man ENORM konkurrens om skitjobben.

Och ja, det ä 8% arbetslöshet. Men vad var det undersökningen visade, 60% av invandrarna som kom inom 7 år är arbetslösa. Det är ganska många. Kanske 70% av de 8%. Om det stämmer, så är det 2,4% av svenskarna. Ganska trist att tillhöra dem, men man kan inte skylla på systemet för att man inte anpassar sig till det.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-01-16 kl. 17:32.
Citera
2015-01-16, 17:29
Medlem
Undersköterska är det enorm brist på idag och framöver. Enkel 1-årig utbildning.
Citera
2015-01-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.

Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.

Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.

På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha

Själv har jag aldrig haft svårt att få jobb, har sommarjobbat varje sommar sedan jag varit 13 år och helgjobbat ibland. I somras sommarjobbade jag i hemtjänsten utan erfarenhet, det var visserligen tufft men jag fick jobba nästan varje dag och jag har nog inte lärt sig så mycket på den sommaren som jag gjort efter 12 år i skolan. Jobb har jag främst fått genom kontakter, som sedan gett mig referenser så att man kan söka andra jobb.

Däremot så tycker jag att det är lite svårt att döma dig eller ge dig massa råd, du har ju haft psykiska sjukdomar. Men för att lösa problemet i samhället tror jag att man kanske accepterar människor med psykiska sjukdomar och andra som står utanför samhället, och ger dem en chans. Har man gått arbetslös flera år eller är deprimerad kan nog den hätska arbetsmarknaden vara svår att skutta in i. Att anställa massor av oerfarna människor på halvtid är ju inget arbetsgivare vill göra, att utbilda folk kostar och man vill inte så gärna pussla med scheman. Sedan måste även ungdomarna ha eget driv, morsan, farsan och staten kan inte lösa allt. Vad vill du göra? Om du inte vill plugga i flera år, finns ju alternativ. Skulle du inte kunna dra nytta av dina egna erfarenheter och jobba som skötare/boendestödjare? Då kan du få jobb över hela Sverige även om såna jobb säkert är påfrestande...

Fast det är tufft att jobba... och det är du och ingen annan som måste bestämma dig att du vill lämna ditt liv som en dagdrivare som lever på existensminimum till en person som sköter dig själv, ett jobb och faktiskt bidrar något till samhället.
Citera
2015-01-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser
Undersköterska är det enorm brist på idag och framöver. Enkel 1-årig utbildning.

Svårt att få fast jobb dock, men timmar o.s.v. kommer man att få. Extremt stressigt arbete då det är fruktansvärt misskött och underbemannat, speciellt inom äldreomsorgen. Man får stänga av känslorna för att inte gå under av dåligt samvete över hur lite tid man har med dom stackars människorna man ska ta hand om. Helvete vad många i Sverige som kommer få en chock när dom hamnar där själv en dag.

Men jaja, min personliga åsikt är att satsa på ett hantverksyrke i stil med VVS-montör, målare, golvläggare, betongarbetare, takmontör istället. Hyfsad lön, ofta bra stämning på jobbet (enligt mina erfarenheter inom två av dessa yrken). Stora minuset är att det är ont om lärlingsplatser. Alltså svårt att få in den där jävla foten i vanlig ordning i början då. Kontakter, kontakter.

Man ska fan inte ge upp dock och som sagt så ser det väldigt annorlunda ut bara man pallrar sig till Danmark eller Norge istället. Gäller även inom vårdyrket. Ett tips är att gå utbildningen i Sverige, dra till grannländerna och jobba där, och sen (om man av någon anledning känner för det) flytta tillbaka till Sverige igen när man har några års erfarenhet.

Man tjänar dock mer på att stanna utomlands istället.

Dom som tjänar bra med pengar i Sverige i dom högre klasserna tänker bara på sig själva och sin ekonomi. Finns ingen anledning för vanliga arbetare i Sverige att göra annorlunda. En ny arbetarklass/underklass av arabiskt och afrikanskt ursprung importeras ju ändå i stor skala som ska tjäna den där svenska självgoda eliten så det blir nog bra ändå.
Senast redigerad av Alphatross 2015-01-16 kl. 17:56.
Citera
2015-01-16, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henchich
Ansök till GMU. (grundlägande militärutbildning)

några enkla skäl:

Gemenskap. du lär känna människor i olika åldrar, många ganska unga, som kommer till en ny plats och situation och letar andra att umgås med. bidrar till ett bättre välbefinnande!

Pengar. ok, en soldat har dålig grundlön. men med alla tillägg för övningar, OB osv tjänar du BRA.

Syfte. du känner att du gör något värdefullt. något som gör skillnad. du ska värna om sveriges framtid och hjälpa människor i nöd.

bygga upp kroppen. Både mentalt och psykiskt. du lär dig att överkomma de hinder du står framför, och lösa problem på bästa sätt. Fysisk träning ingår i arbetstid, något som också gagnar välbefinnandet.

Omväxlande arbetsuppgifter. Som sagt, fysisk träning. befattningsutbildning. skytteövningar. bataljonsövningar när du åker iväg och tillämpar din tjänst.

Bra utbildningar. många utbildningar man får inom försvaret är högst tillämpbara inom det civila arbetslivet: sjukvård, kommunikation, logistik, körkort mm......

Bara bra saker!

Och du ska veta: GMU är bara tre månader. sen får du välja att fortsätta eller att ge upp och gå tillbaka till hopplösheten. vad har du att förlora?

Så de är så vi ska ha det nu, alla fattiga ska bli soldater och kriga mot is?
Citera
2015-01-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Veritas-
Så de är så vi ska ha det nu, alla fattiga ska bli soldater och kriga mot is?

Haha, klassiskt. Arbetarklassens män blir för många och för meningslösa och då måste det till krig så några av dom kan skjutas av då det är bra för ekonomin. Sker med jämna mellanrum, verkar det som, när jag bläddrat igenom historieböcker på måfå.

Nästa krig så tycker jag den övre medelklassen, överklassen själv, politikerna, journalisterna o.s.v. kan offra sig istället. Så gå GMU med er, era as.
Citera
2015-01-16, 18:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Utmärkta förslag, men pojkar som cementerar sig fast i offerrollen kommer alltid med undanflykter. Inget av de förslagen de har listat upp kommer duga, jag lovar dig, vänta får du se
För övrigt skulle jag säga att man behöver inte vara survivel of the fittest för att skaffa jobb idag, däremot är det svårt om man är absoluta botten. Då blir det trångt om jobben som finns, med tanke på att man får konkurera med mängder av folk utan avslutade gymnasium, invandrare och annat.

Att gråta över arbetslöshet och vara outbildad är ju bara Att gråta kommer inte hjälpa, det är för jävligt men bara att acceptera att man behöver en utbildning. Annars är man på samma nivå som nyanlända somalier och då har man ENORM konkurrens om skitjobben.

Och ja, det ä 8% arbetslöshet. Men vad var det undersökningen visade, 60% av invandrarna som kom inom 7 år är arbetslösa. Det är ganska många. Kanske 70% av de 8%. Om det stämmer, så är det 2,4% av svenskarna. Ganska trist att tillhöra dem, men man kan inte skylla på systemet för att man inte anpassar sig till det.
Detta oändliga tjat om utbildningar... ja om det finns arbetsbrist för dessa utbildningar eller om det gäller högkvalificerade yrkesutbildningar som läkare, jurist, sjuksköterska etc, annars säger en utbildning ingenting. Men alla vill inte/passar inte som läkare, jurist etc.

Har du enbart en fil. kand i genusvetenskap så slåss du om samma jobb som somalierna. Skillnaden är bara att det är somaliern som får jobbet för du är överkvalificerad och arbetsgivaren fattar att du sticker så fort du hittat något kvalificerat.
Citera
2015-01-16, 18:07
Medlem
Holisistics avatar
Rent politiskt är det ju givet att man måste luckra upp skitlagar såsom LAS och dylikt. Sänk tröskeln till arbetsmarknaden. Det här är givetvis gammal skåpmat som man hört politikerna tjata om sen urminnes tider. Åtta år med borgerlig regering och skiten är dock fortfarande kvar. Helt ofattbart.
Citera
2015-01-16, 18:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Detta oändliga tjat om utbildningar... ja om det finns arbetsbrist för dessa utbildningar eller om det gäller högkvalificerade yrkesutbildningar som läkare, jurist, sjuksköterska etc, annars säger en utbildning ingenting. Men alla vill inte/passar inte som läkare, jurist etc.

Har du enbart en fil. kand i genusvetenskap så slåss du om samma jobb som somalierna. Skillnaden är bara att det är somaliern som får jobbet för du är överkvalificerad och arbetsgivaren fattar att du sticker så fort du hittat något kvalificerat.
Jag tycker aphatross axplock av förslag verkar ganska vettigt, "Förskollärare, sjuksköterska, VVS-montör, golvläggare, betongarbetare, trafiklärare, lärare på gymnasienivå, takmontör, målare ". Dvs, utbildningsnivå som gemene man med relativ lätthet tar sig över. Eller räknas bara höstatusjobb, Cream de la Cream? Jag klarar inte en sån heller. Hur många i samhället har högstatusyrken? 10% av arbetande befolkningen kanske.
Citera
2015-01-16, 18:21
Medlem
TruckUrbans avatar
Känner lite som dig TS. Tog studenten juni 2013, jobbade från april-augusti 2014 på två olika jobb, levt på existensminimum sedan november när sparpengarna från jobb tog slut. Nyckeln är att inte ge upp, till slut släpper det. När det släpper brukar man ofta få fler jobberbjudanden, konstigt nog.
Citera
2015-01-16, 18:26
Medlem
Om du gillar problemlösning och inte har allt för svårt för matte; programmering. En treårig utbildning på universitet eller högskola bör kunna ge dig jobb, särskilt om du är beredd på att flytta.

Förstår mig inte på alla som påstår att det är lätt att få jobb bara för att de själva lyckats ta sig in någonstans. Det kan inte ha undgått någon att Sverige har en enorm arbetslöshet? Folk borde istället fråga sig varför Sverige har blivit så värdelöst som det faktiskt är idag. Det finns inga bostäder, inga jobb, priserna stiger, lönerna sjunker i förhållande till priserna, OSV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in