2015-01-16, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hajade
Väntar svar på den senaste odlingen.

Jag kommer även lämna in en 3-glas odling, samt nytt pcr-dna test på huddingen nästa vecka. I höstas lämnade jag in tre odlingar oberoende av varann till två olika labb för att vara på den säkra sidan. Då hittade de samma bakterie på alla ställen samt även i pcr-dna.

I förrgår va min första symptomfria dag. Stort!

Dagen innan hade jag masserat prostatan samt masserat ljumskar.

Sperman har blivit gulare igen. Ska testa fertiliteten och se om det finns liv i grabbarna. Får se hur lång väntan det är till det.

Har du problem med testiklar också? Om inte så borde väl inte din infertilitet påverkas?
Citera
2015-01-16, 13:29
Medlem
Jag tror det som behövs är en acceptans för att du troligen aldrig kommer bli helt bra från den här inflammatoriska processen. Dina tillfälliga förbättringar från antibiotika är enbart p.g.a. att den har inflammationsdämpande egenskaper.

Det du har en är en autoimmun sjukdom där kroppen reagerar mot prostatavävnad efter en tidigare infektion. Det bästa du kan göra i nuläget är att acceptera läget som det är och inte försöka hitta lösningar på problem som ändå inte kommer gå att lösa.

Jag tror att i framtiden kommer det här att lösas med immunmodulerade läkemedel likt TNFa-hämmare men tills dess handlar det om att dämpa symptomen, inte finna bot.
Citera
2015-01-16, 13:47
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Jag tror det som behövs är en acceptans för att du troligen aldrig kommer bli helt bra från den här inflammatoriska processen. Dina tillfälliga förbättringar från antibiotika är enbart p.g.a. att den har inflammationsdämpande egenskaper.

Det du har en är en autoimmun sjukdom där kroppen reagerar mot prostatavävnad efter en tidigare infektion. Det bästa du kan göra i nuläget är att acceptera läget som det är och inte försöka hitta lösningar på problem som ändå inte kommer gå att lösa.

Jag tror att i framtiden kommer det här att lösas med immunmodulerade läkemedel likt TNFa-hämmare men tills dess handlar det om att dämpa symptomen, inte finna bot.

Deprimerande kommentar det där. Håller inte alls med om att han ska acceptera detta och medicinera så gott det går för att få mindre symtom.
Om han lider av en autoimmun sjukdom så är det inte omöjligt att bli frisk från en sådan.
Men ts måste sluta upp och käka antibiotika som om det vore godis.
Jag tror att antibiotikan i sig har gjort hans problem värre.

Hur ser din kost ut ts?
Citera
2015-01-16, 14:21
Medlem
Plastbunkers avatar
Tjena

Kollat genom de odlingssvar som du lagt upp. Att man hittat klebsiella i en odling samt e. coli i en annan är ganska vanligt då urinodlingar tas. Det handlar inte så mycket om labbet utan vilken bakterie som råkar växa till snabbast just i den odlingen.

Behandling med pivmecillinam eller nitrofurantoin är ganska meningslöst för dig även om resistensmönstret säger att det skulle fungera. Dessa är utmärkta antibiotika för okomplicerade urinvägsinfektioner men saknar tyvärr god penetrans till vävnaden i prostata.

Du är i en klurig sits. Både ciprofloxacin samt trim/sulfa har god penetrans men resistensmönstret omöjliggör det. Det du behöver är något som slår mot klebsiella och e. coli samtidigt.

Den injektion med Claforan som du erbjöds på akuten ser jag som en av de få möjligheter som återstår för dig. Just en cefalosporin verkar vara en av de få klasserna av antibiotika som ingen odling ännu varit resistent mot.
Citera
2015-01-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drjoee
Har du problem med testiklar också? Om inte så borde väl inte din infertilitet påverkas?

Inga problem med dom. Jag vet faktiskt inte om infertiliteten påverkas. På vissa gör de det, andra inte. Jag håller tummarna på den senare. Fick ingen remiss av min husläkare, det ska gå genom tjejen. Så nu får vi starta en utredning med henne och jag får haka på. Men blir att vänta några månader innan. Får försöka mer den naturliga vägen
Citera
2015-01-16, 19:15
Medlem
Hej, Jag kan bara konstatera att vissa läkare tror som du, andra inte. Detta är ett komplext ämne. Du verkar dock vara säker på din sak, vad har du för erfarenheter av bakteriell prostatit? Vilken antibiotka är det du syftat på som har antiinflammatoriska egenskaper samt hur länge håller den effekten i sig? Är orsaken till mina problem en autoimmun sjukdom, finns det några tester jag kan göra för att bevisa detta?

Jag är inne på spåret att mitt immunförsvar försöker bekämpa en infektion, och därav den inflammatoriska processen samt kalktillväxt i prostatan. De tre senaste odlingarna gjorda på min sperma samt pcr-dna visade på hög tillväxt av enterococcus faecalis. Hur ska jag tolka detta? Om du hade haft samma tillväxt av denna patogen i ett inflammerat sår på kroppen, hade du behandlat detta som en infektion eller inflammation....eller bara acceperat?

Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis

Citera
2015-01-16, 19:40
Medlem
Hej,
Tack för ditt inlägg och tips.
Lägg till Enterococcus faecalis så blir det ännu mera klurigt. Men, inte omöjligt.

Det finns flera vägar att gå bla injektion av antibiotika i prostata och sädesblåsor, IV behandling, immunoterapi, phagterapi, autovaccine, prostata- och sädesblåsmassage, stärka kroppens eget försvar, eller opereration.

Det där med att stärka kroppens försvar handlar kort och gott att ta hand om sig själv på alla plan. Där är kost, motion, avslappning, kärlek till sig själv och andra viktiga ingridienser

Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Tjena

Kollat genom de odlingssvar som du lagt upp. Att man hittat klebsiella i en odling samt e. coli i en annan är ganska vanligt då urinodlingar tas. Det handlar inte så mycket om labbet utan vilken bakterie som råkar växa till snabbast just i den odlingen.

Behandling med pivmecillinam eller nitrofurantoin är ganska meningslöst för dig även om resistensmönstret säger att det skulle fungera. Dessa är utmärkta antibiotika för okomplicerade urinvägsinfektioner men saknar tyvärr god penetrans till vävnaden i prostata.

Du är i en klurig sits. Både ciprofloxacin samt trim/sulfa har god penetrans men resistensmönstret omöjliggör det. Det du behöver är något som slår mot klebsiella och e. coli samtidigt.

Den injektion med Claforan som du erbjöds på akuten ser jag som en av de få möjligheter som återstår för dig. Just en cefalosporin verkar vara en av de få klasserna av antibiotika som ingen odling ännu varit resistent mot.
Citera
2015-01-16, 19:46
Medlem
Citat:
Hej,
Lägg till Enterococcus faecalis så blir det ännu mera klurigt. Men, inte omöjligt.

Det finns flera vägar att gå bla injektion av antibiotika i prostata och sädesblåsor, IV behandling, immunoterapi, phagterapi, autovaccine, prostata- och sädesblåsmassage, stärka kroppens eget försvar, eller opereration.

Det där med att stärka kroppens försvar handlar kort och gott att ta hand om sig själv på alla plan. Där är kost, motion, avslappning, kärlek till sig själv och andra viktiga ingridienser

Glöm inte att inta goda magbakterier, ditt tarmsystem måste vara i det närmaste tomt på de livsviktiga goda bakterierna, de stärker även ditt immunförsvar i allmänhet. Köp inte juicer med goda bakterier då de innehåller för mycket socker som i sin tur är "mat" för dåliga bakterier. Köp tabletter på apotek eller hälsokost.
Citera
2015-01-16, 19:59
Medlem
Äter mycket grönsaker, nötter, olika oljor, fisk kyckling, gröna juicer, en del fermeterade produkter, massor av bär, (älskar blåbär). Inget rött kött, lite gluten, väldigt sparsam med socker och mjölkprodukter. Inge alkohol. Mycke vatten. Mestadels är maten jag äter ekologisk. Men ibland slinker det ned en pizza Jag är dock lite slarvig med att tugga maten, borde ta längre tid på mig att äta.. hört att man ska tugga maten 30-40 ggr innan man sväljer för att gynna matsmältningen. 85% av kroppens immunförsvar sitter ju i tarmarna har jag hört. Så antibiotika är ju rena döden.. antibiotika betyder ju trots allt antiliv.

Och det är precis så jag känt nör jag mått som sämst, att livet inte varit värt att leva pga av all smärta. Idag känns det ganska avlägset då jag mår sååååå mycket bättre.

Försöker tillämpa maten som en form av medecin, så jag är ganska medveten vad jag stoppar i mig. Nu äter jag också mycket probiotika och prebiotika för att återställa balansen.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Deprimerande kommentar det där. Håller inte alls med om att han ska acceptera detta och medicinera så gott det går för att få mindre symtom.
Om han lider av en autoimmun sjukdom så är det inte omöjligt att bli frisk från en sådan.
Men ts måste sluta upp och käka antibiotika som om det vore godis.
Jag tror att antibiotikan i sig har gjort hans problem värre.

Hur ser din kost ut ts?
Citera
2015-01-16, 20:33
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Hej,

Sen kan man inte lägga till alla bakterier som hittas. Den enda patogen som odlats fram är e. coli. Otolytica eller enterococcer kan förekomma utan att sjukdom föreligger.
Jo, det finns många alternativ. Sen måste det också vara bättre än placebo. Massage av prostata har ingen klinisk evidens. Det känns säkert som att man gör något, men jämfört med placebo är det likvärdigt i de studier som gjorts. Är själv snart färdig läkare och även jag har prostatit eller vilken etikett man ska sätta på det.
Menar mest att de mest extrema behandlingsalternativen kan skada dig lika väl som hjälpa.

Jag vet inte om dina obehag varierar eller är lika hela tiden? För många där bäckensmärtan går i vågor så kan någon form av muskelrelaxantia hjälpa till att bryta en episod av smärta. Diazepam, baklofen samt Iktorivil har visat sig vara bra symtomlindring.
Citera
2015-01-16, 20:35
Medlem
Tack för tips! Är helt inne på din linje. Kapseln är viktig så det når ned till tarmarna. Det jag äter nu har 16 strängar av bakterier. Märkligt nog känns magen i bättre trim än på flera år, antibiotika till trots.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Glöm inte att inta goda magbakterier, ditt tarmsystem måste vara i det närmaste tomt på de livsviktiga goda bakterierna, de stärker även ditt immunförsvar i allmänhet. Köp inte juicer med goda bakterier då de innehåller för mycket socker som i sin tur är "mat" för dåliga bakterier. Köp tabletter på apotek eller hälsokost.
Citera
2015-01-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Sen kan man inte lägga till alla bakterier som hittas. Den enda patogen som odlats fram är e. coli. Otolytica eller enterococcer kan förekomma utan att sjukdom föreligger.
Jo, det finns många alternativ. Sen måste det också vara bättre än placebo. Massage av prostata har ingen klinisk evidens. Det känns säkert som att man gör något, men jämfört med placebo är det likvärdigt i de studier som gjorts. Är själv snart färdig läkare och även jag har prostatit eller vilken etikett man ska sätta på det.
Menar mest att de mest extrema behandlingsalternativen kan skada dig lika väl som hjälpa.

Jag vet inte om dina obehag varierar eller är lika hela tiden? För många där bäckensmärtan går i vågor så kan någon form av muskelrelaxantia hjälpa till att bryta en episod av smärta. Diazepam, baklofen samt Iktorivil har visat sig vara bra symtomlindring.

Obehagen var som värst förra våren och sommaren. Började bli bättre när jag började med vaccine mot e-coli samt åt cedax.

Enterococcus faecalis visade sig först en bit in i denna behandling och då hade jag utfört nästan en månad av ordentlig och nogrann massage av sädesblåsor och prostata. Obs, i tre av varandra oberoende odlingar samt på pcr-dna test. Mitt smärtmaximum har alltid varit i vänster sädesblåsa, som förövrigt har varit väldigt svullen. Det var först när jag började behandla denna patogen i kombination med massage av sädesblåsor och prostata som mina symotom blev avsvärt mycket bättre. Sen om de var en ren slump eller placebo spelar mindre roll.
Vet du hur och i vilken omfattning massagen har utförts i de studier du läst? Vad hade patienterna för diagnos?

Tyvärr så finns det risker finns det med alla alternativ, även att inte behandla alls.

Jag är inne på linjen att infektionen ska behandlas, även om detta i sig är väldigt komplext med problem med antibiotika penetration, biofilm, resistens, förkalkning, isolera patogen, etc. (Jag pratar om mitt specefika fall, inte prostatit i allmänhet.) Sen ska inflammationen behandlas lika mina muskulära problem som föreligger. Sen så Hur som helst, tack för dina synpunkter, om du har tid för du gärna ägna dig igenom tråden och lämna kommentarer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in