• 1
  • 2
2014-06-19, 13:08
Medlem
Estranged62s avatar
Hur är det att köra dessa stora fordon? Roligt? lätt/svårt?

någon som jobbat inom gruvbranschen med dessa och kan berätta lite?
Citera
2014-06-19, 21:36
Medlem
Har jobbat i branschen och kört en del gruvtruckar (80 ton, så inte så stora saker..)

Måste säga att de är (känns) mer lättmanövrerade än en bil tack vare de stora speglarna och bil-lätta servostyrningen.

MEN det är ett hjärndödande jobb, 50-100 gånger per dag kör du samma sträcka om och om igen.
Tur att man var chef och bara ryckte in och körde vid extrem personalbrist.

Fråga gärna mer så skall jag försöka svara!
Citera
2014-06-24, 11:56
Medlem
hesons avatar
Det var länge sedan man gick över till hydrostatisk drivning? Eller finns det fortfarande med mekanisk?
Citera
2014-07-06, 21:44
Medlem
Desert-eagles avatar
Köra schaktbil/truck är lite tråkigt , roligt i början men efter ett par år börjar det bli jävligt enformigt
Citera
2015-01-02, 19:36
Medlem
Vilken typ av skift jobbar man?
Kan man tex. jobba varannan vecka eller nåt liknande om man bor långt ifrån arbetet?
Var jobbade du, Kiruna?
Måste man kunna meka och dylikt om något går sönder eller byta olja tex. eller är det endast körning man håller på med?
Antar att man tjänar bra?
Är det lätt eller svårt att få jobb?
Jag har C körkort och YKB men har aldrig jobbat som chaufför.
Jobbar man åt entrepenörer om man tex. jobbar i Kiruna eller är det åt LKAB?
Citera
2015-01-03, 04:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det var länge sedan man gick över till hydrostatisk drivning? Eller finns det fortfarande med mekanisk?
Mekanisk finns kvar inte bra att gå från sjätte till första växeln.
http://bangshift.com/general-news/in...gine-explodes/

Verkar som tillverkarna går mot dieselelektrisk drivning för dom största dumprarna och hjullastarna.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-01-03 kl. 04:30.
Citera
2015-01-03, 07:09
Medlem
Är det för lite begärt att Volvo kastar på FS-fjädring på sina A25r som standard?...............

Eller ska man hamna på psyket relativt medelålders?

Och innan ni skriver nåt om att man hetsar fram, det var många år sedan det var full gas som gällde!
Citera
2015-01-05, 18:29
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mekanisk finns kvar inte bra att gå från sjätte till första växeln.
http://bangshift.com/general-news/in...gine-explodes/

Verkar som tillverkarna går mot dieselelektrisk drivning för dom största dumprarna och hjullastarna.
Intressant, dieselelektriskt har väl varit dominerande på lok sedan ångloken försvann (?), är det dumprarna som blivit stora som tåg eller tekniken som blivit effektivare?
Citera
2015-01-05, 20:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Intressant, dieselelektriskt har väl varit dominerande på lok sedan ångloken försvann (?),
Det är mycket möjligt men dieselhydrauliskt har använts, elektriskt blir mer vanligt i delar av västvärlden.

Citat:
är det dumprarna som blivit stora som tåg eller tekniken som blivit effektivare?
Både och, ultraklassen nosar på fordonsvikter uppåt 600 ton vid maxlast, föga förvånande är det bara ett amerikanskt företag(caterpillar) som hänger kvar vid mekanisk drivlina.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-01-05 kl. 20:07.
Citera
2015-01-15, 16:45
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det är mycket möjligt men dieselhydrauliskt har använts, elektriskt blir mer vanligt i delar av västvärlden.

Både och, ultraklassen nosar på fordonsvikter uppåt 600 ton vid maxlast, föga förvånande är det bara ett amerikanskt företag(caterpillar) som hänger kvar vid mekanisk drivlina.

Cat 795f är dieselelektrisk, så dom börjar haka på där dom med.

Som svar på ts fråga om att köra bergtruck så tyckte jag om det ett kort tag, men lessnade väldigt fort.
körde cat 789.
Otroligt enahanda och hjärndödande att bara köra fram och tillbaka hela skiftet.
Man kände inte hur man utvecklades som människa precis.
Fast det fanns visserligen dom som trivdes med det.
Grävmaskin, hjullastare och väghyvel är enligt mig dom bästa maskinerna att köra om du ska jobba i gruvbranchen ovan jord.
En varning, håll dig borta från bandtraktorer, tråkigare finns inte enligt mig.
Citera
2015-01-16, 02:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Cat 795f är dieselelektrisk, så dom börjar haka på där dom med.
Men gör dom det pga egen vilja eller för att kunderna efterfrågar det skulle jag spekulera skulle jag gissa det senare.

Citat:
Som svar på ts fråga om att köra bergtruck så tyckte jag om det ett kort tag, men lessnade väldigt fort.
körde cat 789.
Otroligt enahanda och hjärndödande att bara köra fram och tillbaka hela skiftet.
Man kände inte hur man utvecklades som människa precis.
Fast det fanns visserligen dom som trivdes med det.
Provade aldrig att lyssna på ljudböcker? eller det kanske inte ens är ok av säkerhetskäl?
Citera
2015-01-16, 07:23
Medlem
Barney Calhouns avatar
Nog kan man lyssna på ljudböcker om man vill, men själva jobbet är för enkelt och enformigt.
Ingen utmaning alls, känns hjärndödande helt enkelt och då blir det väldigt tråkigt tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in