2015-01-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Ni från UU, vad har ni att säga om T2, generellt sett. Hur upplever människor terminen, svårare eller enklare än t1? Burkar folk uppskatta terminen mer eller mindre än t1 osv. ?

Vad jag hört från kompisarna på UU så är t2 inte så farlig jämfört med t4 (straff och processrätt).
Citera
2015-01-15, 21:15
Medlem
Labyrinthines avatar
Några andra som skrev tentorna i Europarätt och Statsrätt på SU nu i veckan? Är det bara jag som tyckte det var fruktansvärt ont om tid? Jag hann inte klart i alla fall. Jag såg en del förtvivlade ansikten bland de andra i salen också. Speciellt statsrättstentan kändes mer som ett stresstest än en tentamen. Inte svår eller analytisk överhuvudtaget, men jäklar vad fort man fick skriva för att hinna rabbla allt!

Men nu är T1 klar i alla fall! Snart är jag en förvirrad T2:a istället för en förvirrad T1:a. Nu blir det tentaöl! Cheers!
Citera
2015-01-15, 21:16
Medlem
Eternalzs avatar
Ska köpa litteratur nu inför min start på juristprogrammet på UU. Undrar om det är någon betydande skillnad om jag köper begagnad litteratur, där det är en upplaga äldre än vad som är rekommenderat.
På UUs hemsida står det rekommenderat att man har de senaste upplagorna av all kurslitteratur men spelar det verkligen så stor roll?
Citera
2015-01-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eternalz
Ska köpa litteratur nu inför min start på juristprogrammet på UU. Undrar om det är någon betydande skillnad om jag köper begagnad litteratur, där det är en upplaga äldre än vad som är rekommenderat.
På UUs hemsida står det rekommenderat att man har de senaste upplagorna av all kurslitteratur men spelar det verkligen så stor roll?
Det brukar gå fint med äldre upplagor av böcker. På T1 är den överlägset viktigaste boken Regeringsformen - en kommentar, så den kan vara värd att köpa i senaste upplaga men kommer du över de andra begagnade så slå till!
Citera
2015-01-15, 21:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Några andra som skrev tentorna i Europarätt och Statsrätt på SU nu i veckan? Är det bara jag som tyckte det var fruktansvärt ont om tid? Jag hann inte klart i alla fall. Jag såg en del förtvivlade ansikten bland de andra i salen också. Speciellt statsrättstentan kändes mer som ett stresstest än en tentamen. Inte svår eller analytisk överhuvudtaget, men jäklar vad fort man fick skriva för att hinna rabbla allt!

Men nu är T1 klar i alla fall! Snart är jag en förvirrad T2:a istället för en förvirrad T1:a. Nu blir det tentaöl! Cheers!

Grattis och lycka till med väggen! CA är en fantastisk kurs.
Citera
2015-01-15, 22:03
Medlem
eXtremos avatar
Orkar inte skriva mer på denna ikväll, men lämnar den här för framtida uppdateringar (kommer jag inte ihåg så påminn mig).

---------------------

Citat:
Terminskurs 1: Grundläggande juridisk metod, statsrätt och konstitutionell EU-rätt

Materiellt innehåll: På denna kurs läser man först och främst statsrätt, d.v.s. hur den svenska juridiken är uppbyggd. Du studerar normgivningsmakten, grundläggande tryck- och yttrandefrihet samt viss EU-rätt.

Examinerande moment: 1 st. PM (PM:t skrivs i tre steg, varav det sista är betygssatt) samt en salstenta.

Antal seminarier och föreläsningar: TBA

Terminskurs 2: Civilrätt

Materiellt innehåll: Du studerar skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt (hyresrätt, entreprenad, standardavtalsrätt m.m.), fordringsrätt samt arbetsrätt.

Examinerande moment: 1 st. PM (PM:t skrivs i två steg, varav det andra är betygsatt), 1 st. hemtenta samt en salstenta.

Antal seminarier och föreläsningar: 7 st. seminarier i skadeståndsrätt, 7 st. seminarier i avtalsrätt, 11 st. seminarier i kontraktsrätt, 3 st. seminarier i fordringsrätt, 7 st. seminarier i arbetsrätt. 33 st. föreläsningar. (Skriv något om att det är en redovisning, dock ej betygssatt)

Terminskurs 3: Civilrätt

Materiellt innehåll: Du studerar sakrätt, familjerätt samt immaterialrätt.

Examinerande moment: 2 st. PM (sakrätt samt familjerätt), 1 st. hemtenta (immaterialrätt), 1 st. muntlig redovisning samt en salstenta.

Antal seminarier och föreläsningar: (Skriv något om sokrater)

Terminskurs 4: Straffrätt och processrätt

Materiellt innehåll: Du studerar straff- och processrätt.

Examinerande moment: 2 st. PM (straffrätt och processrätt), 1 st. dugga (straffrätt), 1 st. redovisning, 1 st. opponering (båda processrätt) samt en salstenta.

Terminskurs 5: Skatterätt, associationsrätt och redovisningsrätt

Materiellt innehåll: Du studerar associationsrätt (både aktiebolags- och aktiemarknadsrätt, enkla bolag samt kort om andra bolagsformer), skatterätt samt redovisningsrätt (främst om bokföring samt lite om kalkylering).

Examinerande moment: 1 st. PM (associationsrätt), 1 st. muntlig redovisning (skatterätt), 1 st. opponering (skatterätt) samt en salstenta.

Terminskurs 6: Förvaltningsrätt och internationell rätt

Materiellt innehåll: Du studerar allmän- och speciell förvaltningsrätt (t.ex. polisrätt, miljörätt, utlänningsrätt och socialrätt), folkrätt, EU-rätt samt internationell privat- och processrätt.

Examinerande moment: 1 st. PM (ämne varierar), 1 st. opponering samt en salstenta.

Citera
2015-01-15, 22:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Orkar inte skriva mer på denna ikväll, men lämnar den här för framtida uppdateringar (kommer jag inte ihåg så påminn mig).

---------------------

Bra skrivet - föreslår att du lägger till den i din signatur. Jag ska förbättra min egen efter tentorna.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-15 kl. 22:11.
Citera
2015-01-15, 22:10
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Bra skrivet - föreslår att du lägger till den i din signatur.
När den är färdigskriven. La bara in den här för att testa formatering osv. och ska uppdatera med hur många seminarier och föreläsningar det är, fixa lite användbara länkar till varje kurs etc. innan jag anser mig vara helt klart med denna crash course till UU:s grundkurs.
Citera
2015-01-15, 22:11
Medlem
Sobofieds avatar
Kul med opponering för övrigt. Vi har endast en sådan på de första fem terminerna.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-15 kl. 22:17.
Citera
2015-01-16, 00:47
Medlem
Kom tidigare i veckan in på juristprogrammet UU (reserv) och ska registrera min plats på expeditionen på måndag förmiddag. Dock är det föreläsning (intro) på måndag kl. 8:15. Nu till mina frågor:

1. Kan jag gå på föreläsningen på måndag morgon, trots att jag registreras först på förmiddagen? Bör jag gå på den?

2. Har de som kommit in på utbildningen tidigare, och därigenom lyckats registrera sig på studentportalen, redan valt grupper för tisdagens (och resten av terminens) seminarier?

3. Vad har jag mer missat under förra måndagens registrering + "hej och välkommen"-föreläsning?

Tacksam för svar.
Mvh
Citera
2015-01-16, 06:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantburksautomat
Kom tidigare i veckan in på juristprogrammet UU (reserv) och ska registrera min plats på expeditionen på måndag förmiddag. Dock är det föreläsning (intro) på måndag kl. 8:15. Nu till mina frågor:

1. Kan jag gå på föreläsningen på måndag morgon, trots att jag registreras först på förmiddagen? Bör jag gå på den?

2. Har de som kommit in på utbildningen tidigare, och därigenom lyckats registrera sig på studentportalen, redan valt grupper för tisdagens (och resten av terminens) seminarier?

3. Vad har jag mer missat under förra måndagens registrering + "hej och välkommen"-föreläsning?

Tacksam för svar.
Mvh
Välkommen till UU!

1. Du kan givetvis gå på föreläsningar om du vill, det finns ju ingen som tar närvaro.
2. Du väljer inte grupp utan blir tilldelad en. Kontakta amanuensen för mer info.
3. Typ nollningen.
Citera
2015-01-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantburksautomat

Tacksam för svar.
Mvh

På fråga 2: Nej det har vi inte! Ses på måndag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in