2015-01-15, 18:20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Trist att inte Life Itself blev nominerad bland dokumentärerna förresten. Trodde den skulle vara skräp, men överraskade verkligen positivt. Intressant, välgjord och inte så klyschig som jag var rädd för.

Istället fick den ganska usla Salt of the Earth och den nästan vedervärdiga Finding Vivian Maier en plats. Rimligt...
Citera
2015-01-15, 18:25
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Trist att inte Life Itself blev nominerad bland dokumentärerna förresten. Trodde den skulle vara skräp, men överraskade verkligen positivt. Intressant, välgjord och inte så klyschig som jag var rädd för.

Istället fick den ganska usla Salt of the Earth och den nästan vedervärdiga Finding Vivian Maier en plats. Rimligt...

Är också besviken att Life Itself inte blev nominerad. En av mina favoriter från 2014. Men då såg jag upp till Roger Ebert en hel del trots att jag inte alltid höll med hans åsikter. Så går det heller inte att förneka att han och Gene Siskel förändrade synen på filmkritiker och att recensera filmer på TV.

Tänkte beta av några dokumentärer från 2014, vilka är sevärda? Framför allt de som är nominerade vilka är sevärda?
Citera
2015-01-15, 18:29
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Är också besviken att Life Itself inte blev nominerad. En av mina favoriter från 2014. Men då såg jag upp till Roger Ebert en hel del trots att jag inte alltid höll med hans åsikter. Så går det heller inte att förneka att han och Gene Siskel förändrade synen på filmkritiker och att recensera filmer på TV.

Tänkte beta av några dokumentärer från 2014, vilka är sevärda? Framför allt de som är nominerade vilka är sevärda?

Beltracchi - The Art of Forgery är det bästa jag sett i dokumentärväg och den är bara snäppet över medelmåttig. Dock är jag inte en dokumentärälskare. De två ovannämnda är de jag sett av de nominerade. Båda kassa tyvärr.
Citera
2015-01-15, 18:30
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ingen nu levande person, annars är Walt Disney den som har flest nomineringar med 59 st, vilket är 10 st mer än Williams. Fast Disney har ju också vunnit hela 22 gånger i jämförelse med Williams 5, och det rekordet känns omöjligt att slå. Kanske att antalet nomineringar är möjligt att slå om Williams lever typ till 100 och får åtminstone en nominering varje år. Inget omöjligt, men allt kan ju hända fort när man är över 80 även om man för tillfället är frisk. Skall dock mycket till om han inte blir nominerad för det han gör nu, då måste nog filmerna bli totalsågade och floppa rejält för att chanserna skall minska mycket. Han är med andra ord garanterad åtminstone en nominering nästa år om inte den nya Star Wars-filmen och Spielbergs kalla-kriget thriller blir riktigt sågade/är riktiga bottennapp. Vinna skall extremt mycket till, han har ju inte vunnit på över 20 år och det var 18 nomineringar sedan. Sedan är det givet att han hade vunnit mer om han inte hade haft extrem otur. Finns förstås en del oförståeliga saker som har hänt också.

Vinster är dock omöjligt för någon att slå, 11 vinster är det näst mesta och det är ju bara hälften av Disneys 22 st. Ett år vann ju Disney 4 st Oscars... John Williams är inte ens den filmkompositören som har vunnit flest Oscars som är vid liv utan det är Alan Menken som har hela 8 Oscarsvinster (många är dock för bästa sång) av 19 nomineringar. Menken är två vinster ifrån att vara den filmkompositören med flest vinster någonsin (Alfred Newman har 9 vinster).

Stämmer såklart att Disney är den som är kungen vad gäller oscars. Menade såklart bland de som lever och verkar idag. Verkar inte har varit så tuff konkurrens när det gäller animerade kortfilmer under Disneys tid dock. Snacka om att äga ut en hel kategori.

Williams är väl född på 30-talet så han har åtminstone 15-17 år på sig att samla ihop de nomineringar som krävs för att slå Disney innan han blir hundra år gammal. Vinster är han som du nämner rökt på att slå då han "bara" verkar ha 5 st, men nomineringar ska väl på något sätt gå. Han verkar ju t.o.m. ha blivit nominerad två gånger (om inte mer) samma år några gånger. .

Intressant oscarsfakta. Hade för mig att Alan Mencken vunnit ganska mycket men det behövdes påminnas ännu en gång hur pass framgångsrik han faktiskt är. Kul att han också har en ganska tydlig koppling till Disney.
Citera
2015-01-15, 18:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey

Tyckte den var skräp faktiskt, men så har inte jag någon större relation till Ebert som recensent. Jag hoppades den skulle handla om vilken betydelse han har haft som recensent. Jag förstod inte fokuset på hans liv och person.
Citera
2015-01-15, 18:37
Medlem
Lotsos avatar
Hade också gärna velat se Ralph Fiennes nominerad. Har visserligen inte sett American Sniper eller The Theory of Everything, så kan inte prata om Bradley Cooper eller Eddie Redmayne insatser i de filmerna. Men för mig så gjorde Ralph Fiennes en av 2014års bästa insatser. Jag anser han är där uppe tillsammans med Michael Keaton och Jake Gyllenhaal.
Citera
2015-01-15, 18:53
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Lite störande att filmer som American Sniper alltid får så många nomineringar i Oscar-sammanhang. Det känns som att de tänker "Oj, en ny film om en amerikansk soldat i utlandet som råkar vara liiite djupare än normalt? Ja, den ska såklart överrösas med nomineringar bara för att!"

Det är ju tyvärr exakt så det är, massa jäkla propaganda nomineringar, tråkigt att det får en så påverkan bara för att det handlar om någon amerikansk prickskytt, finns andra filmer och skådespelare som förtjänar statyerna mer.

Det är bara käbbel.
Citera
2015-01-15, 19:02
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tyckte den var skräp faktiskt, men så har inte jag någon större relation till Ebert som recensent. Jag hoppades den skulle handla om vilken betydelse han har haft som recensent. Jag förstod inte fokuset på hans liv och person.

Det hade jag nog inte mer än gängse filmtittare heller för den delen.

Tyckte ändå att denna hade en ärlig och rättfram kärna på ett härligt sätt. Visst får vi vår beskärda del av ganska tråkig talking head-foto, men det blandas effektivt med arkivfoto och nytt, dokumentärt foto. Jag gillade och tilltalades av flera "delar" av Eberts liv som vi fick ta del av, men framförallt rivalvänskapen med Siskel (underbara arkivbilder från när de kivas i TV) och hans tid som ung Chicagoposör. Sjukdomsförloppet gränsade kanske lite på sentimentalt, men filmen fick till slut ha kvar hedern i behåll. Som få biopic-docs får man fram en individs komplexitet på ett relativt förtjänstfullt sätt.
Citera
2015-01-15, 19:08
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Lego-filmen är ju Oscarsnominerad för sin musik.

Bästa animation syftade jag på.
Citera
2015-01-15, 19:22
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Lite störande att filmer som American Sniper alltid får så många nomineringar i Oscar-sammanhang. Det känns som att de tänker "Oj, en ny film om en amerikansk soldat i utlandet som råkar vara liiite djupare än normalt? Ja, den ska såklart överrösas med nomineringar bara för att!"
Så fungerar det inte, eftersom olika människor röstar inom de olika kategorierna när nomineringarna utses.
Citera
2015-01-15, 19:40
Medlem
Det är omöjligt att vara nöjd med alla nomineringarna. Jag hade velat se Gyllenhaal bli nominerad, Lego Movie nominerad och hade kunnat varit utan Meryl Streep. Med för det mestaär jag väldigt nöjd. Nomineringar för Cotillard, Carell, Wes Anderson, medmera.
Citera
2015-01-15, 19:43
Medlem
Haha, 36% av Aftonbladets läsare tycker att American Sniper bör vinna Best Picture-kategorin. Läsarklientelet på Aftonbladet briljerar som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in