2015-01-14, 08:51
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Hur hanterar ni nervositeten?

Genom att intala er själva att det inte spelar roll vad ni får resultat eftersom att det kommer fler gånger kanske? Upplys mig.

Förberedelse
Citera
2015-01-14, 10:36
Medlem
Cameltotems avatar
Okej efter ha gjort det här i flera månader så har jag kommit fram till det här.

XyZ
Är 90% mattekunskaper och är bara plugga till.
Kan komma frågor som hur många primtal är mellan två nummer etc

KVA
Verkar inte skilja sig så mycket från XyZ men tycker uppgifterna är lite svårare

NOG
Logiska uträkningar. Denna är helt sjuk dock för ibland tar det 3 sekunder att svara rätt och det är hur enkelt som helst och ibland så stämmer det inte alls och jag sitter och svär för jag tycker det borde stämma, gör ni uträkningar här eller hur fan är det tänkt man ska göra NOG uppgifter?

DTK
Ahh äntligen något enkelt som för det mesta bara är att läsa av. Kan ibland behöva omvandla och dividera men för det mesta enkelt.

ORD
Inget konstigt här, bara plugga ordkunskap

LÄS
Texterna skiljer sig VÄLDIGT mycket i svårighetsgrad tycker jag, vissa hittar man svaret direkt och andra har man bara svårigheter att läsa texten. Något som stör mig med LÄS och ELF är att det finns nästan alltid två svar som stämmer in. De två andra kan man sålla bort direkt men brukar oftast vara två svar som faktiskt passar in.

MEK
Vet inte riktigt hur man ska göra här men jag brukar fokusera på textens innehåll istället för luckorna men antar man måste läsa väldigt mycket för kunna vara bra på det här?

ELF
Som LÄS bara att de enkla uppgifterna är riktigt enkla och det känns som att varje fråga har två acceptabla svarsalternativ.
Citera
2015-01-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Okej efter ha gjort det här i flera månader så har jag kommit fram till det här.

XyZ
Är 90% mattekunskaper och är bara plugga till.
Kan komma frågor som hur många primtal är mellan två nummer etc

KVA
Verkar inte skilja sig så mycket från XyZ men tycker uppgifterna är lite svårare

NOG
Logiska uträkningar. Denna är helt sjuk dock för ibland tar det 3 sekunder att svara rätt och det är hur enkelt som helst och ibland så stämmer det inte alls och jag sitter och svär för jag tycker det borde stämma, gör ni uträkningar här eller hur fan är det tänkt man ska göra NOG uppgifter?

DTK
Ahh äntligen något enkelt som för det mesta bara är att läsa av. Kan ibland behöva omvandla och dividera men för det mesta enkelt.

ORD
Inget konstigt här, bara plugga ordkunskap

LÄS
Texterna skiljer sig VÄLDIGT mycket i svårighetsgrad tycker jag, vissa hittar man svaret direkt och andra har man bara svårigheter att läsa texten. Något som stör mig med LÄS och ELF är att det finns nästan alltid två svar som stämmer in. De två andra kan man sålla bort direkt men brukar oftast vara två svar som faktiskt passar in.

MEK
Vet inte riktigt hur man ska göra här men jag brukar fokusera på textens innehåll istället för luckorna men antar man måste läsa väldigt mycket för kunna vara bra på det här?

ELF
Som LÄS bara att de enkla uppgifterna är riktigt enkla och det känns som att varje fråga har två acceptabla svarsalternativ.

Tror mod kan låsa denna tråd. Efter detta inlägg finns det ingen nytta till vidare diskussion.

Skämt åsido, så var ju det inga revolutionerade nya insikter du kom till och jag tror knappast informationen ovan gör någon klokare här.
Senast redigerad av Pjotr.1. 2015-01-14 kl. 12:57.
Citera
2015-01-14, 13:11
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Tror mod kan låsa denna tråd. Efter detta inlägg finns det ingen nytta till vidare diskussion.

Skämt åsido, så var ju det inga revolutionerade nya insikter du kom till och jag tror knappast informationen ovan gör någon klokare här.

haha försökte bara skapa diskussion och tips för min del.

Min agenda var inte att lära någon om högskoleprovet. Se det mer som ett dagboksinlägg.
Citera
2015-01-14, 18:24
Medlem
Någon som tror att det blir färre som skriver nu i vår? 450kr liksom, finns många som skriver "bara för det är kul att se vad man får". Tror vissa av dom inte kommer skriva
Citera
2015-01-14, 18:28
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Någon som tror att det blir färre som skriver nu i vår? 450kr liksom, finns många som skriver "bara för det är kul att se vad man får". Tror vissa av dom inte kommer skriva

Tveksamt om det spelar någon roll, kanske får ett par hundra lallare att inte skriva men de typiska hp-skrivarna och framförallt, de som får bra resultat kommer givetvis skriva i vår.
Citera
2015-01-14, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Tveksamt om det spelar någon roll, kanske får ett par hundra lallare att inte skriva men de typiska hp-skrivarna och framförallt, de som får bra resultat kommer givetvis skriva i vår.
Exakt, därför förutspår jag ytterligare en höjning av normeringsgränserna i vår

Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Rakt av ointressant inlägg. Tack o hej. Nu ska jag skriva 1,5 på HP. På återseende i tråden i april nån gång.
Glöm inte att fylla i det gula pappret och lägga ut det i tråden, så att jag vet, att du inte smet undan
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2015-01-14 kl. 18:42.
Citera
2015-01-14, 19:52
Medlem
Gjorde mitt första högskoleprov hösten 2014 och fick ett resultat som krossade mina mitt självförtroende, jag fick totalt 0.4 poäng på matematiken. Om jag nu lägger 2-3 timmar per dag fram tills provet våren 2015, det vill säga nästa nästa provtillfälle, finns det någon möjlighet att höja sig till 1.0+? Några andra som lyckats eller är det för lite tid med 74 dagar?
Citera
2015-01-14, 20:24
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Gjorde mitt första högskoleprov hösten 2014 och fick ett resultat som krossade mina mitt självförtroende, jag fick totalt 0.4 poäng på matematiken. Om jag nu lägger 2-3 timmar per dag fram tills provet våren 2015, det vill säga nästa nästa provtillfälle, finns det någon möjlighet att höja sig till 1.0+? Några andra som lyckats eller är det för lite tid med 74 dagar?
Förutsatt att du knappt kunde matematik 1b/c kursen så ska det verkligen gå.

Disponera tiden rätt så klarar du av det.
Citera
2015-01-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Förutsatt att du knappt kunde matematik 1b/c kursen så ska det verkligen gå.

Disponera tiden rätt så klarar du av det.

Matematiken har varit ett helvete, har börjat ta tag i saken nu... ;/
Citera
2015-01-15, 12:49
Medlem
Tror ni normeringen för matematiken kommer bli ännu strängare? Råder ju höginflation på poängen där
Citera
2015-01-15, 14:28
Medlem
Behöver tips, jag behöver höja mig till 1.8, jag läser matte 4 nu men det är ett tag sedan jag gjorde detta provet. Jag antar att matten är på lägre nivå eller? Jag tänkte även hjälpa min syster att komma igång att plugga inför provet och undrar därav vilken matte hon bör sikta in sig på? Är det matte A/1 eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in