2015-01-12, 12:02
Medlem
Cameltotems avatar
Sån jävla ångest över min situation.

Gått från 0.55 till 0.7 och tänkte göra nästa prov.

Jag behöver 1.0 men det känns fan helt omöjligt då jag knappt kan någon matte och höjde mig inte ett skit läs delen. Läste böcker och plugga ord runt 4 timmar i dagen i 3 månader men det gjorde ingen skillnad, förstår inte..

Vet inte heller hur jag ska göra med matten, är det bara tuffa till sig och dra igenom hela matte B igen?

EDIT

10. Från hemmet till skolan kan Olov ta antingen gångvägen eller en hälften så lång genväg. Hur lång är genvägen?

(1) Genvägen är 410 meter kortare än gångvägen.

(2) Om Olov tar genvägen till skolan och gångvägen hem från skolan har han gått sammanlagt 1 230 meter.

Det är tydligen i (1) och (2) var för sig.

Hur kan det vara det??

1. 410 meter kortare än VAD? Man vet ju inte hur lång vägen är? Eller vill de man ska tänka 410-X ?
Citera
2015-01-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Jag behöver 1.0 men det känns fan helt omöjligt då jag knappt kan någon matte och höjde mig inte ett skit läs delen. Läste böcker och plugga ord runt 4 timmar i dagen i 3 månader men det gjorde ingen skillnad, förstår inte..

Vet inte heller hur jag ska göra med matten, är det bara tuffa till sig och dra igenom hela matte B igen?

EDIT

10. Från hemmet till skolan kan Olov ta antingen gångvägen eller en hälften så lång genväg. Hur lång är genvägen?

(1) Genvägen är 410 meter kortare än gångvägen.

(2) Om Olov tar genvägen till skolan och gångvägen hem från skolan har han gått sammanlagt 1 230 meter.

Det är tydligen i (1) och (2) var för sig.

Hur kan det vara det??

1. 410 meter kortare än VAD? Man vet ju inte hur lång vägen är? Eller vill de man ska tänka 410-X ?

Genvägen är hälften så lång som gångvägen. Ifall genvägen är 410 meter kortare betyder det alltså att gångvägen är dubbelt så lång, det vill säga 820 meter.

I alternativ två så kan man tänka att genvägen är X och gångvägen som är dubbelt så lång är 2X. 1X+2X = 3x. Alltså är 3X, som är hela sträckan 1230m lång. 1230/3 = 410.

Lycka till med pluggandet!
Citera
2015-01-12, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Till sist: Jag gick ut gymnasiet med 17,5 (exklusive merit) på samhällsprogrammet, och planerar att lägga ner mycket tid och energi fram tills 28 mars from idag på förberedelser till HP. På ren spekulation förvisso, är det rimligt för en förstagångsskrivare att ta 1,4-1,5 på HP? Vad säger era erfarenheter?
Det beror på vad du ligger just nu, när du gick ut gymnasiet, etc. Ta och skriv det senaste högskoleprovet. Då kan man bedöma dina chanser.
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Ja, det är möjligt.
Möjligt, men är inte så sannolikt.
Det är bara 12% som får 1.45 och uppåt. Dessutom brukar de som inte gick natur skriva ännu sämre.
Citera
2015-01-12, 15:55
Medlem
Hej jag är 29 år gammal och senast jag skrev hp var för ca 9 år sedan. Nu har jag dock tänkt att gör ett nytt försök. Senast skrev jag 0,9 min styrka är orden där jag bommar ca 1-2 ord läsförståelsen är jag skaplig på. De andra delarna är jag helt värdelös på. Om jag har möjlighet att lägga ca 20 timmar i veckan fram till provet. Vad tycker ni att jag bör fokusera på? Vad är lättast att tillgodogöra sig fort? Dvs hur ska jag disponera den tid jag har. Senast jag skrev för 10 år sedan skrev jag 0,9 Mitt mål är att till våren skriva 1,5? Är det realistiskt med 20 timmar hp-studier i veckan?
Citera
2015-01-12, 16:35
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det beror på vad du ligger just nu, när du gick ut gymnasiet, etc. Ta och skriv det senaste högskoleprovet. Då kan man bedöma dina chanser.

Möjligt, men är inte så sannolikt.
Det är bara 12% som får 1.45 och uppåt. Dessutom brukar de som inte gick natur skriva ännu sämre.

Rakt av ointressant inlägg. Tack o hej. Nu ska jag skriva 1,5 på HP. På återseende i tråden i april nån gång.
Citera
2015-01-12, 22:35
Medlem
Ni som har högt på LÄS, vad har ni för strategier? Läser ni frågor först eller skummar ni igenom texten innan?
Citera
2015-01-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Jag skulle tro att du behöver allmänna tips från erfarna skrivare. Dvs att du har tillräcklig kunskap för högre på VERB, men du vet helt enkelt inte hur man ska göra på just HP.
KVANT behöver man kunna matematik för. Om du vet att du har luckor så är det bara att börja jobba för att öka din kunskap. Provet är utformat efter kursen 1b, vilket ungefär motsvarar gamla kurs A.

Om du behöver allmänna tips skulle jag rekommendera dig att gå en HP-kurs, det brukar vara väl investerade pengar för någon i din situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurricane2015
Hej jag är 29 år gammal och senast jag skrev hp var för ca 9 år sedan. Nu har jag dock tänkt att gör ett nytt försök. Senast skrev jag 0,9 min styrka är orden där jag bommar ca 1-2 ord läsförståelsen är jag skaplig på. De andra delarna är jag helt värdelös på. Om jag har möjlighet att lägga ca 20 timmar i veckan fram till provet. Vad tycker ni att jag bör fokusera på? Vad är lättast att tillgodogöra sig fort? Dvs hur ska jag disponera den tid jag har. Senast jag skrev för 10 år sedan skrev jag 0,9 Mitt mål är att till våren skriva 1,5? Är det realistiskt med 20 timmar hp-studier i veckan?

Du kommer att få det tufft. Sist du skrev var ORD-delen 40 poäng av totalt 122, nu är den 20 av 160. Det betyder att del du är bra på har minskat i betydelse ganska kraftigt. MEK är liknande, men inte riktigt samma sak.

Jag tror att du skulle må bra av coachning, dvs någon som utvärderar vad du kan och därefter berättar hur du ska disponera din tid för att höja dig maximalt. Men utan någon sådan genomgång ska du satsa på matematiken. Om du kan några områden bra från Ma1b så blir det en del enkla poäng. Något som helt klart är värt att lägga ner tid på är t.ex. räta linjens ekvation.
Citera
2015-01-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Ni som har högt på LÄS, vad har ni för strategier? Läser ni frågor först eller skummar ni igenom texten innan?

Jag skummar lite snabbt igenom texten, läser frågorna och sedan texten ordentligt igen.
jag hade 1,6 på läsdelen Hösten 2013. Sen kanske jag har en fördel att jag läser ganska snabbt så vad som är bäst för dig är svårt att säga. Testa lite olika på några gamla prov vad och se vad som fungerar för dig.
Citera
2015-01-13, 16:49
Medlem
Citat:

Jag börjar alltid med att läsa rubriken och sen frågorna. Observera att jag inte läser svarsalternativen, utan bara frågorna. Detta gör att jag vet vad jag ska leta efter, men det ger mig inga möjliga alternativ. Om man har alternativ att tillgå så försöker man undermedvetet att anpassa texten för att det ska passa in på ett svar, vilket kan leda till misstag.
Efter detta skummar jag igenom texten och försöker hitta svar. Ibland är det uppenbart i vilket stycke svaret finns, ibland är det svårare och man får läsa mer noggrant.

Detta har gett mig 2.0 på VERB.
Citera
2015-01-13, 18:09
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Jag läser texten, svarar preliminärt på frågorna, dubbelkollar texten en gång.
Citera
2015-01-13, 23:33
Medlem
EvilGs avatar
Citat:

Kanske lite flummigt men jag njuter av texten först, sen kollar jag frågorna, skummar igenom texten stryker under nyckelord, resonerar lite med frågorna som utgångspunkt, skummar igenom igen sen kör jag igång med att fylla i svaren. Detta kan låta långdraget och tidsödande men det är det inte. Inte för mig i alla fall.
Citera
2015-01-14, 00:15
Medlem
ambivallenss avatar
Hur hanterar ni nervositeten?

Genom att intala er själva att det inte spelar roll vad ni får resultat eftersom att det kommer fler gånger kanske? Upplys mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in