2015-01-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Men mitt inlägg var ju inte off topic. Alla ser att det inte var det. En politiskt/judiskt motiverad moderator tog bort det för han tyckte inte om informationen som spreds. Sluta låtsas leka dum när du vet precis vad som pågår.

Om du menar inlägget som du citerade så var det verkligen off topic. Problemet är inte någon diskrimination, problemet är att vissa användare är så förblindade av sina galna fantasier att de själva inte inser hur sinnessjuka de låter i andras öron. Det gäller inte bara "judekritiker" förstås utan de flesta inbitna foliehattar.
2015-01-15, 08:24
Medlem
Savoys avatar
Det trista med det inlägg som diskuteras på de senaste två sidorna är att det hade varit extremt on-topic utan de överdrivna judereferenserna. Länkarna i inlägget behandlade ett extremfall av vanliga ukrainares reaktion på konflikten, hur on-topic som helst. Jag svarade också på det och försökte ta ner det till rimlig nivå utan judereferenser, men det hjälpte inte.

Ordet "jude" fungerar helt enkelt som ett rödljus. Inlägg som innehåller det här ordet löper mycket högre risk att raderas oavsett hur välgrundat inlägget må vara. Det är inte konstigt i sig rent empiriskt, när man ser till den genomsnittliga kvalitetsnivån i inlägg som innehåller "jude/judar/judisk" eller när man ser hur en viss nyutsläppt användare översvämmar PU med floder av judetrådar. Lite som att polisen intresserar sig mer för mörk ung man i BMW än barnfamilj i Volvo.

Man kan nästan tro att det är de som tjatar om judar hela tiden som är köpta, i syfte att förlöjliga den sida i debatten som de deltar i. Kritik som hade kunnat vara konstruktiv och relevant kan viftas bort för att skribenten väljer att plocka in en massa ovidkommande judesvammel i det. Era motståndare ser det som en bekräftelse på att det mest finns idioter på andra sidan och vettiga personer drar sig för att delta på er sida även om de delar era åsikter (minus judesvamlet).

Sist men inte minst tillintetgör de ofta förekommande och överdrivna judereferenserna alla försök till debatter där "judar" faktiskt ÄR relevant i sammanhanget.

Eller sagt på en rad istället för 15: Utelämna orden jude/judar/judisk/judiska i inläggen så ska ni se att ni tas på större allvar och får fram ert budskap. Det går dessutom att hinta otvetydigt utan att skriva i klartext om ni verkligen måste skuldbelägga. Vet inte varför jag ger sån här gratiscoachning till den här typen av debattörer, men jag är väl extra snäll idag.
2015-01-15, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Om du menar inlägget som du citerade så var det verkligen off topic. Problemet är inte någon diskrimination, problemet är att vissa användare är så förblindade av sina galna fantasier att de själva inte inser hur sinnessjuka de låter i andras öron. Det gäller inte bara "judekritiker" förstås utan de flesta inbitna foliehattar.
Vad pratar du om? Vad gör det ot?
2015-01-15, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Eller sagt på en rad istället för 15: Utelämna orden jude/judar/judisk/judiska i inläggen så ska ni se att ni tas på större allvar och får fram ert budskap. Det går dessutom att hinta otvetydigt utan att skriva i klartext om ni verkligen måste skuldbelägga. Vet inte varför jag ger sån här gratiscoachning till den här typen av debattörer, men jag är väl extra snäll idag.
Är det där bra yttrandefrihet?
2015-01-15, 10:49
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Är det där bra yttrandefrihet?
Det är ett tips från en användare om hur man kan göra för att ens inlägg ska stå kvar. Hur stora utsikterna till framgång är om man följer det är såvitt jag kan se obekant än så länge.
Det är upp till var och en om man vill följa tipset eller ignorera det. Om jag vore mer intresserad av att utmåla mig som offer, stångas med käpphästar och gnälla om yttrandefrihet hit och dit än att prova olika taktiker för att få mina inlägg att stå kvar skulle jag välja det senare alternativet.

Ett annat tips är som nämnts att ta kontakt med den moderator som raderat inlägget och, om det inte leder någon vart, ta det med admin för att, om inte heller det ger något, starta en tråd här. Varför en del av skribenterna hoppar direkt till det sista steget vet jag inte. De skulle tas på större allvar om de följde den angivna vägen.
Senast redigerad av Louise 2015-01-15 kl. 10:52.
2015-01-15, 10:53
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Men då säger du emot alla moderatorer. De säger att inlägg som innehåller ordet jude bara raderas om de är off topic. Du säger att alla inlägg som innehåller ordet jude blir off topic genom att de innehåller såna ord. Du har rätt i beskrivningen av modereringsprocessen, men du har helt fel i uppmaningen att jag och andra ska censurera oss själva för att kunna fortsätta skriva. I dessa tider av Charlie Hebdo och yttrandefrihetshatande terror så manar du skribenter till att censurera sig själva för att inte stöta känsliga moderatorer! Detta på ett påstått yttrandefrihetsforum! Obehagligt att vi har kommit dit att de kan skrämma oss till sådan tystnad.
2015-01-15, 10:57
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Det är ett tips från en användare om hur man kan göra för att ens inlägg ska stå kvar. Hur stora utsikterna till framgång är om man följer det är såvitt jag kan se obekant än så länge.
Det är upp till var och en om man vill följa tipset eller ignorera det. Om jag vore mer intresserad av att utmåla mig som offer, stångas med käpphästar och gnälla om yttrandefrihet hit och dit än att prova olika taktiker för att få mina inlägg att stå kvar skulle jag välja det senare alternativet.

Ett annat tips är som nämnts att ta kontakt med den moderator som raderat inlägget och, om det inte leder någon vart, ta det med admin för att, om inte heller det ger något, starta en tråd här. Varför en del av skribenterna hoppar direkt till det sista steget vet jag inte. De skulle tas på större allvar om de följde den angivna vägen.
Du erkänner alltså också att jag har rätt, men du tycker det är bra att läget är som det är och att jag ska hålla käft och acceptera. Det är lite det som jag har försökt komma fram till här. Jag vill att flashback ska erkänna att läget är så som alla ni "vanliga medlemmar" tydligen inte har några problem att erkänna att det är. Jag kan tänka mig att censurera/anpassa mina inlägg, men först ska flashback säga det du säger: Det råder inte full yttrandefrihet på flashback och moderatorer raderar inlägg om man använder ordet "jude". Inte för att inlägget är off topic utan för att de censurerar judekritik. När de erkänner det kan jag lyssna på dina tips.
2015-01-15, 11:13
Medlem
Louises avatar
Citat:
Du erkänner alltså också att jag har rätt, men du tycker det är bra att läget är som det är och att jag ska hålla käft och acceptera. Det är lite det som jag har försökt komma fram till här.
Nej, och det här är väl kärnan av problemet: Det står ingenstans i mitt inlägg men du lyckas ändå läsa in att jag där skulle "erkänna" att du "har rätt" samt att jag och någon annan skulle vara "pro-judiska". Om du inte förstår vad som står i inlägg utan enbart förstår vad du VILL ska stå i inlägg förstår jag att du ständigt måste slåss mot väderkvarnar.

Beträffande det där med "full yttrandefrihet" är det knappast en hemlighet att yttrandefriheten på flashback är begränsad, det har påtalats flera gånger av moderatorer och admins. Begränsningen består bl.a. i att vad som helst inte får sägas var som helst, utan att man måste hålla sig till ämnet för tråden samt, om man startar en ny tråd, att denna ska ha ett innehåll som är relevant för forumdelen.
Senast redigerad av Louise 2015-01-15 kl. 11:16.
2015-01-15, 11:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Nej, och det här är väl kärnan av problemet: Det står ingenstans i mitt inlägg men du lyckas ändå läsa in att jag där skulle "erkänna" att du "har rätt" samt att jag och någon annan skulle vara "pro-judiska". Om du inte förstår vad som står i inlägg utan enbart förstår vad du VILL ska stå i inlägg förstår jag att du ständigt måste slåss mot väderkvarnar.

Beträffande det där med "full yttrandefrihet" är det knappast en hemlighet att yttrandefriheten på flashback är begränsad, det har påtalats flera gånger av moderatorer och admins. Begränsningen består bl.a. i att vad som helst inte får sägas var som helst, utan att man måste hålla sig till ämnet för tråden samt, om man startar en ny tråd, att denna ska ha ett innehåll som är relevant för forumdelen.
Moderatorerna har vad jag vet inte ändrat sin linje att ord som "judar" inte påverkar ett inläggs status om inlägget i övrigt är on topic. Jag menar att det visst gör det. Du och Savoy håller med mig, inte moderatorerna, och menar att jag bör ta bort vissa ord för att mina inlägg ska få stå kvar. Jag läste inte "in", jag läste.
2015-01-15, 11:42
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det är väl knappast relevant hur en användare uppfattas av andra?
Ska du då, doktor JeanLuc, godtyckligt sitta och diagnostisera användare på Flashback, och utefter dina subjektiva preferenser, tillåta eller inte tillåta det som de postar?

Ers höghet, tillåt mig le.
2015-01-15, 11:43
Medlem
Louises avatar
Citat:
Moderatorerna har vad jag vet inte ändrat sin linje att ord som "judar" inte påverkar ett inläggs status om inlägget i övrigt är on topic. Jag menar att det visst gör det. Du och Savoy håller med mig, inte moderatorerna, och menar att jag bör ta bort vissa ord för att mina inlägg ska få stå kvar. Jag läste inte "in", jag läste.
Nejdå, jag håller inte med dig om det, hur gärna du än vill tro det. Så länge du inte lär dig att skilja på vad du gärna vill ska stå i ett inlägg och vad som faktiskt står där kommer du fortsätta ha de här problemen.

Jag är inte moderator och har ingen aning om vad de har för policy internt (även om jag förmodar att den inte skiljer sig väsentligt från den policy de företräder utåt, annars hade det läckt ut för länge sen med tanke på omsättningen av moderatorer). Jag kan bara dra slutsatser av vad de säger och av vad jag kan se av deras handlingar. Jag gjorde just en sökning och såg att flashback under bara de senaste 14 dagarna begåvats med över 1 000 nya inlägg som inehåller ordet "judar". Om det verkligen vore så att förekomsten av det ordet ledde till radering hade antalet gissningsvis varit betydligt lägre.

Prova själv: sök på "judar", kryssa i "visa inlägg". Uppenbarligen verkar folk kunna diskutera om judar här utan att bli censurerade.
2015-01-15, 11:47
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Men då säger du emot alla moderatorer. De säger att inlägg som innehåller ordet jude bara raderas om de är off topic. Du säger att alla inlägg som innehåller ordet jude blir off topic genom att de innehåller såna ord. Du har rätt i beskrivningen av modereringsprocessen, men du har helt fel i uppmaningen att jag och andra ska censurera oss själva för att kunna fortsätta skriva. I dessa tider av Charlie Hebdo och yttrandefrihetshatande terror så manar du skribenter till att censurera sig själva för att inte stöta känsliga moderatorer! Detta på ett påstått yttrandefrihetsforum! Obehagligt att vi har kommit dit att de kan skrämma oss till sådan tystnad.

Du kommer aldrig att komma ifrån problemet med liknelsen polis-bilmärke-förare som jag drog upp, oavsett forumets ambitioner. De som moddar kan ju inte läsa vartenda ord i vartenda inlägg (hoppas jag för deras skull), men ser de "judisk" eller liknande blir de såklart extra uppmärksamma på grund av sin erfarenhet av sådana inlägg, typ som om de skulle se kuk, fitta eller horunge i ett inlägg. Det är ju du och dina polare som har befläckat ordet, inte vi andra. Du, folklorist mfl har sett till att t.ex. jag inte kan använda ordet utan kraftigt förhöjd raderingsrisk oavsett hur bra mitt inlägg är i övrigt och framför allt i de fall när "jude" faktiskt ÄR relevant.

Sedan skiljer det såklart mellan moddar, en del är engagerade till max och resonerar, motiverar beslut samt "varnar för varningar" proaktivt och varnar regelbundet även de vars åsikt modden delar. Själv skulle jag aldrig orka engagera mig så, men hatten av för att någon tar på sig så mycket jobb. Med detta bara sagt att det inte är någon nivå jag väntar mig av genomsnittsmodden.

Jaha, ok nu är jag projudisk skribent också ser jag. Jag noterar att inget av det jag skrivit har gått fram. Du har inget intresse av att verka seriös eller av att få en lösning, utan vill bara sprida ditt gnäll här. Alla som inte håller med dig är judar eller köpta av judar, eller hur? Bekvämt att alltid ha någon annan att skylla sina egna brister på, men det är inget framgångsrecept för din egen del kan jag avslöja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in