2015-01-14, 17:51
  #865
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
...det lokala folkliga stödet troligen inte alls är särskilt lågt!
Vad finns det för skäl att tro att stödet för terroristerna inte kan annat än successivt minska när de inte kan leverera ens ett minimum av social service? Dessa människor har ju ingen som helst utbildning eller kompetens att administrera ett så stort område som det är fråga om. Där råder ju rena vilda västern med olika gäng som bråkar med varandra, vilket mängder av reportage inifrån visar.
Därmed inte sagt att Kiev-regeringen vinner motsvarande stöd, det kan man bara börja göra den dagen man kan återställa lag o ordning o leverera social service.
2015-01-14, 19:16
  #866
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Kan du utveckla din djupsinniga analys - att han borde ingripa en gång till i östra Ukraina?
Då skulle det bli frid i östra Ukraina, precis som i Krim, eller?
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Räcker det inte med de tusentals soldater han redan har där och den stora vapenarsenal han redan levererat in i området? Hade han inte haft allt det på plats i Donbas i dag hade UA anfallit terorristerna för länge sedan, det borde ett militärt snille som du räknat ut.
Terroristerna
Det är bara frivilliga som säger öppet att de är ryssar, se klippet nedan
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
BBC hittar inte bara ryska frivilliga utan även ryska reguljära trupper. Det är tydligt att Ryssarna vill ha hela Ukraina i sitt nya imperium.

http://www.bbc.com/news/world-europe-30739110

Dessa terrorister stöds alltså av Putler och av vissa flashbackskribenter
Hm, har lyssnat snabbt på klippet, var exakt säger man att man har hittat "ryska reguljära trupper"? Du kan gärna citera journalistens bevis
Citat:
Man får också en liten inblick i hur dessa terrorister har ihjäl civilbefolkningen på ett skrämmande sett, något vi sett i många reportage och filmklipp sedan kriget startades.
Vilka? Länka gärna Eller syftar du på Lyashko, som torterade människor, filmade det och la upp på YouTube? Tja, han är inte ryss
Den här eller? Lyashko Mocks Detained Defense Chief Donetsk. 07.05.2014
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Vad finns det för skäl att tro att stödet för terroristerna inte kan annat än successivt minska när de inte kan leverera ens ett minimum av social service? Dessa människor har ju ingen som helst utbildning eller kompetens att administrera ett så stort område som det är fråga om. Där råder ju rena vilda västern med olika gäng som bråkar med varandra, vilket mängder av reportage inifrån visar.
Därmed inte sagt att Kiev-regeringen vinner motsvarande stöd, det kan man bara börja göra den dagen man kan återställa lag o ordning o leverera social service.
Håller med. Kiev bombar, medan separatisterna varken kan leverera eller skydda befolkningen - säkert att bådas stöd sjunker som en sten. Och om inte Putin ingriper och tar slut på vansinnet, kommer även hans stöd minska.
2015-01-14, 19:44
  #867
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Likadant åt detta håll, har du källor på att man systematiskt avrättar folk som ifrågasätter rebellstyret?


Angående bussen är det väl inte klarlagt vem som gjorde vad? Jag kan i alla fall inte tänka mig att det var en riktad avrättningsaktion, och kommer vi in på collateral damage istället finns det i så fall anledning att klaga betydligt mer på andra länder än Ryssland och ingen anledning att jämföra det med ett riktat terrorattentat.

Det har ju länkats så mycket filmklipp och sidor om detta och har du följt med så vet du. Vi har ju tom svenska källor på hur man behandlat civila motståndare från Azov men även sett filmer på när Ukrainska armén råkar ut för arga Pro-ryska civila. Men det hela är kanske enklare att förstå om man inser att på ena sidan finns en armé där Rankordning, order och uppförande är en viktig del och därför gör man överlag inget illa mot civilbefolkningen. Man är ju där för att rädda civilbefolkningen från terrorister som kommer från alla möjliga länder, kriminella som är där för adrenalinet och för att få döda folk. Detta har också påvisats med filmklipp och intervjuer. Men det är ju enkelt att be någon bevisa att de som styr över terroristerna, vilket rövarband du än vill, är ursprungligen från Ukraina. Somali-kompaniet leds av Ukrainska pro-ryssen Mr. Givi (Mikhail Tolstykh) men jag tror han kommer från Georgien men han hävdar själv att han är född i Ilovaisk. Må vara så att det finns några pro-ryssar med Ukrainskt ursprung kvar men de lär inte va många och framför allt inte tongivande.

Alla ledare av betydelse är ditresta Ryssar eller från annat skumt gammalt sovjetiskt land. Och är det meningen kan man ju undra? Skåne vill tillhöra Danmark...Danskarna skickar in militärer och civila ledare som tar över hela Skåne. Är ju knappast något Skåningarna vill. Från början ville man vara självständig och mannen som ledde upproret från början är ju även han Ryss, Strelkov. Från början var färre än 40% av rysk härkomst i Donbass och enligt undersökningar gjorda då ville färre än det ansluta sig till Ryssland. Sen började man med vapen fördriva bort Ukrainare från området, om någon motsatte sig så rövades dom bort och sen avsluta man med ett hittepåval, som vi också redan avhandlat, där man under vapenhot och matfjäsk(för alla svältande) gav folket 2 "partier" att rösta på. Båda var såklart FÖR att området ska bli Ryskt.

Men jag rekommenderar dig att se lite filmklipp i ämnet:
https://news.vice.com/video/crimea-march-of-the-tatars
http://youtu.be/woD44CsR4jg
http://youtu.be/5k0t2eUqv3w

Sen alla terroristers Grad och artilleribeskjutningar på civila borde ju få en egen tråd...
http://youtu.be/7VYaWD2EJzA

Alltså i alla dessa filmer bekräftar man de jag säger. Det finns dock mycket mycket fler men orka sammanställa allt detta för folk som vägrar se sanningen. Spelar ju ingen roll om ni pro-ryssar bevittnade all skit irl för ni skulle väl fortsätta leva i förnekelse?

Ang. bussen så kan man ju undra varför den egna armén skulle skicka GRAD mot sin egna postering? Den ukrainska gränsposteringen syns i denna film och är ju precis där raketen fallit. Skulle det varit en landmina som Putinisterna försöker hävda så blir det inte hål i marken och brända nedfallna träd runt om som också kan ses på detta klipp:

http://www.liveleak.com/view?i=929_1421170311

En annan video från bussolyckan. Nä de där med landmina och att de skulle vara UA kan väl vilket pucko som helst fatta att det inte stämmer.
http://www.liveleak.com/view?i=e23_1421166468
__________________
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-01-14 kl. 19:56.
2015-01-14, 20:36
  #868
Medlem
Savoys avatar
Tackar för intressant svar, Chrillothekid! Ja bussens omgivning tyder väl inte på mina direkt och därmed inte heller på ukrainare.
Ska kolla igenom de övriga filmklippen i helgen.

Fast Azov kan väl knappast klassas som civila?

Det är inte så att jag är för det ryska äventyret i Donbass (eller på Krim), så jag har svårt att se mig som "pro-ryss" annat än att jag till skillnad från många hoppas på det bästa för båda länderna. Däremot är en konflikt så gott som aldrig svartvit, så det är därför jag ifrågasätter en del ibland.
2015-01-14, 20:50
  #869
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Men det hela är kanske enklare att förstå om man inser att på ena sidan finns en armé där Rankordning, order och uppförande är en viktig del och därför gör man överlag inget illa mot civilbefolkningen. Man är ju där för att rädda civilbefolkningen från terrorister som kommer från alla möjliga länder, kriminella som är där för adrenalinet och för att få döda folk. Detta har också påvisats med filmklipp och intervjuer. Men det är ju enkelt att be någon bevisa att de som styr över terroristerna, vilket rövarband du än vill, är ursprungligen från Ukraina. Somali-kompaniet leds av Ukrainska pro-ryssen Mr. Givi (Mikhail Tolstykh) men jag tror han kommer från Georgien men han hävdar själv att han är född i Ilovaisk. Må vara så att det finns några pro-ryssar med Ukrainskt ursprung kvar men de lär inte va många och framför allt inte tongivande.
Syftar du på Krim, där inte en enda skott utlöstes? Rysslands militär var verkligen där för att rädda civilbefolkningen från terrorister. Just därför bör ryska armén bör rädda även östra Ukraina
2015-01-14, 21:13
  #870
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Syftar du på Krim, där inte en enda skott utlöstes? Rysslands militär var verkligen där för att rädda civilbefolkningen från terrorister. Just därför bör ryska armén bör rädda även östra Ukraina
"Rädda" östra Ukraina från demokrati, frihet och garantera dom förföljelse som på Krim. Priset för att ingå i de ryska kreaturens imperiebygge, det nationalistiska Rysslands lilla fascistiska dröm om "Nya Ryssland", variant på adolfs tredje rike som Putins små fascistsupporters dreglar över. Ett rike, ett språk, en ledare eller hur var det, lille?
2015-01-14, 21:26
  #871
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tackar för intressant svar, Chrillothekid! Ja bussens omgivning tyder väl inte på mina direkt och därmed inte heller på ukrainare.
Ska kolla igenom de övriga filmklippen i helgen.

Fast Azov kan väl knappast klassas som civila?

Det är inte så att jag är för det ryska äventyret i Donbass (eller på Krim), så jag har svårt att se mig som "pro-ryss" annat än att jag till skillnad från många hoppas på det bästa för båda länderna. Däremot är en konflikt så gott som aldrig svartvit, så det är därför jag ifrågasätter en del ibland.

Då tänker vi nog ganska lika även om jag känner mig mer färgad åt det Ukrainska hållet då jag tror på mänsklig frihet och inte på diktaturiskt förtryck, vilket är så jag upplever Putins agerande jämfört med det mer fria Ukraina.

Azov, är ett militärförband bestående av Frivilliga från div. länder ja men jag menade Skillt som säger att hans förband, Azov, har alltid behandlat civilbefolkningen väl. Visst kan han ljuga precis som alla andra men då alla pro-ryssar jämt gapar om bevis så bevisar dom aldrig något själva. Precis som med bussattacken så finns det fler bilder och filmklipp som hävdar att det var Ukrainska armén som dödade civila trots att detta verkar högst osannolikt. Det är alltså felaktig propaganda som kommer från den ryska sidan som vi alla sätt så mycket av under 2014. Varför tro på nån som ljuger hela tiden?
2015-01-14, 21:53
  #872
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Rysslands militär var verkligen där för att rädda civilbefolkningen från terrorister. Just därför bör ryska armén bör rädda även östra Ukraina
Så genast efter interimsregringens tillräde så satte en armé av terrorister av mot Krim för att slakta eller terrorisera hela Krims civilbefolkning, men hindrades i sista stund ryska armén? Varför vill ryska armén bara rädda Luhansk o Donetsk befolkningen från terrorister? De fyra närmaste oblastens befolkning lever ju nu under en terroristregim, varför blir inte de räddade? Fegat ur? Teori?
2015-01-14, 22:51
  #873
Medlem
bernad_laws avatar
OSCE vederlägger diverse konspirationsteorier om minor och liknande som skadat bussen:

http://www.osce.org/ukraine-smm/134636

Orsaken är en GRAD-raket.
2015-01-14, 23:42
  #874
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Så genast efter interimsregringens tillräde så satte en armé av terrorister av mot Krim för att slakta eller terrorisera hela Krims civilbefolkning, men hindrades i sista stund ryska armén?
Man tänkte långsiktigt. Anfall är bästa försvar?
Annars skulle hände något liknande Odessa.
Vad kallar du det (https://www.youtube.com/watch?v=QxcB0PI4ZLg), var vänlig och svara.
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Varför vill ryska armén bara rädda Luhansk o Donetsk befolkningen från terrorister? De fyra närmaste oblastens befolkning lever ju nu under en terroristregim, varför blir inte de räddade? Fegat ur? Teori?
Putin verka har någon typ illusion, att väst kommer av någon orsak att börja bete sig som en gentleman och erkänner sina misstag i Irak, Afghanistan, Vietnam, Jugoslavien, Libyen, Syrien, Ukraina... http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States#21st_cent ury_wars
I dessa länder har man direkt eller indirekt ställt till kaos genom statskupp och eller "revolution". Eller är de senaste händelserna i Ukraina bara ett sammanträffande i en lång rad av demokratiska revolutioner runt om i världen?
2015-01-15, 00:05
  #875
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Man tänkte långsiktigt. Anfall är bästa försvar?
Annars skulle hände något liknande Odessa.
Vad kallar du det (https://www.youtube.com/watch?v=QxcB0PI4ZLg), var vänlig och svara.
Sure. Bara det att Krim annekteringen inleddes ett par månader för Odessa branden.

Högra Sektorns ligistdåd på olika håll är självfallet inget som kan försvaras, och det är ju tragiskt att större delen av poliskåren i östra Ukraina deserterade när den hade behövt ingripa för att förhindra våld o sammanstötningar mellan pro-ryssar o pro-ukrainare, som i Odessa, och mängder av andra städer.
Men så såg det ut förra året i Yanukovych's genomkorrumperade Ukraina.

Jag förstod inte svaret varför Putin inte räddar resterande östra Ukraina från terrorism, likt Krim o Donbas? Är det inte orättvist? Eller sviker modet?
2015-01-15, 00:08
  #876
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
OSCE vederlägger diverse konspirationsteorier om minor och liknande som skadat bussen:

http://www.osce.org/ukraine-smm/134636

Orsaken är en GRAD-raket.

Konstigt att se dig att hänvisa till fakta.

Mycket möjlig att det var just separatisterna som låg bakom. Många stora rubriker, media avnjuter, FN fördömer och kräver utredning. Men när liknande händer i Donetsk skola (http://www.svt.se/nyheter/varlden/flera-doda-vid-skola-i-donetsk), var det inte lika mycket snack. Krävde någon ens utredning då?

Och här om Odessa https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&rurl=translate.google.co m&sl=auto&tl=sv&u=http://www.depo.ua/rus/politics/komissiya-rady-ne-smogla-ustanovit-istinnuyu-prichinu-smerti-08092014160000&usg=ALkJrhhxvmnSNwtcwoqXl5wipFInGO9 gmAv
Rada Kommissionen kunde inte fastställa den verkliga orsaken till död 48 personer i Odessa
Objektiva skäl för förlusten av liv under de tragiska händelserna i Odessa 2 maj inte kan erhållas på grund av bristen på modern utrustning från lokala experter
Någon är förvånad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in