2015-01-14, 20:24
Medlem
Anvandarnames avatar
i o.f.s
eller
iofs
?
Citera
2015-01-14, 20:25
Medlem
Anvandarnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ett felslag och ett mindre språkfel: Det är bara rimligt med »relatera Candide till sina egna liv«.

Omkastningen av L och A kan man skylla på motoriken, om A och L skrivs med vänster hand. Den ovanliga prepositionen tyder på lite udda språkkänsla.

Om skrivfelet realtera (fel!) skulle vara medvetet så är det en missuppfattning. Morfemet real som i »realistisk« syftar på verkligheten, medan »relatera till« är att känna samband med.
Tänkte väl det, tack för bekräftningen!
Citera
2015-01-14, 21:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarname
i o.f.s
eller
iofs
?

Förkorta helst inte. Om du gör det i informell text använd iofs.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarname
Tänkte väl det, tack för bekräftningen!

En "bekräfning" är något helt annat än en bekräftelse.
Citera
2015-01-15, 12:19
Medlem
Fris avatar
Kola vippen, vad kommer det uttrycket av? Slang från första halvan av 1900:talet, antar jag.
Kola har säkert att göra med att svalna från engelskans cool (uttrycket betyder alltså att dö). Vippen vet jag inte var den sitter på kroppen, men jag har en kandidat. Kanske det syftar på rörelser, vipp låter ju levande. Så denna min association var säkert helt fel, det kanske är holländska alltihop. Vad är det som kolar och vad är vippen?
Citera
2015-01-15, 12:40
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kola vippen, vad kommer det uttrycket av? Slang från första halvan av 1900:talet, antar jag.
Kola har säkert att göra med att svalna från engelskans cool (uttrycket betyder alltså att dö). Vippen vet jag inte var den sitter på kroppen, men jag har en kandidat. Kanske det syftar på rörelser, vipp låter ju levande. Så denna min association var säkert helt fel, det kanske är holländska alltihop. Vad är det som kolar och vad är vippen?
Kola verkar komma från finskans "kuolla", som betyder "dö". Vad vippen har med saken att göra kan jag inte reda ut i nuläget.
Citera
2015-01-15, 12:45
Medlem
JaneCs avatar
Det är väl helt enkelt samma "vippa" (trilla, välta) som i "det var på vippen"?

http://sv.wiktionary.org/wiki/vippa
Citera
2015-01-15, 13:19
Medlem
von.Jekwels avatar
Har en till fråga angående användningen av kommatecken.
  • Imorgon ska vi äta tacos. Det är jättegott, tycker jag.
  • Igår åt vi ärtsoppa. Det är inte gott, tycker jag.
  • Det är svårt att laga mat, tycker jag.
Skulle ni placera in kommatecken före "tycker jag" i ovanstående meningar? Föredrar ni att skriva med kommatecken eller inte i meningarna? Gör det nån skillnad om man har kommatecken eller inte (är det bara fråga om tydlighetskommatering)?

Vänligen,
von.J
Citera
2015-01-15, 13:22
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Har en till fråga angående användningen av kommatecken.
  • Imorgon ska vi äta tacos. Det är jättegott, tycker jag.
  • Igår åt vi ärtsoppa. Det är inte gott, tycker jag.
  • Det är svårt att laga mat, tycker jag.
Skulle ni placera in kommatecken före "tycker jag" i ovanstående meningar? Föredrar ni att skriva med kommatecken eller inte i meningarna? Gör det nån skillnad om man har kommatecken eller inte (är det bara fråga om tydlighetskommatering)?

Vänligen,
von.J
Det hade räckt med ett av exemplen eftersom de är uppbyggda på samma sätt, det är bara orden som är olika. Standard är att ha kommatecken, men det är knappast fel att inte ha det. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-01-15, 14:08
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det hade räckt med ett av exemplen eftersom de är uppbyggda på samma sätt, det är bara orden som är olika. Standard är att ha kommatecken, men det är knappast fel att inte ha det. Eller? Jag är osäker.

Hehe, jag det har du rätt i. Det hade nog räckt med ett exempel. Men bättre att vara övertydlig
Citera
2015-01-15, 14:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Hehe, jag det har du rätt i. Det hade nog räckt med ett exempel. Men bättre att vara övertydlig
Ja, du verkar vara mycket för tydlighet. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-01-15, 14:18
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Omkastningen av L och A kan man skylla på motoriken, om A och L skrivs med vänster hand.
Mnja, själv kör jag c:a fyrfingersvals, och när jag beaktade min fingerföring för ordet ifråga, verkar jag efter RE se till att positionera fingrarna för både L och A, och dänga till dem tämligen samtidigt. Kan gå fel ibland. Oh, gud om jag ändå lärt mig skrivmaskinsstil
Senast redigerad av johanponken 2015-01-15 kl. 14:25. Anledning: blev bakvänt…
Citera
2015-01-15, 15:42
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
... Oh, gud om jag ändå lärt mig skrivmaskinsstil
Ödet straffar ibland mig en besserwisser. Halva tanken föll bort. ...
Omkastningen av L och A kan man skylla på motoriken, om A och L skrivs med vänster respektive höger hand.
Det är nånting med fördröjning i nervbanorna. Annars är det en bra investering att lära sig fingersättning för qwerty-tangentbord …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in