2015-01-14, 14:00
Medlem
Stabskaptens avatar
Nu ska man inte tro att det spelar någon större roll att Teodorescu får basa över ledarsidan på den döende mediakoncernen Stampens rätt ointressanta Göteborgsblaska. Men som tecken i tiden är det intressant. Vi får hoppas att fler krisdrabbade tidningar försöker rädda sig genom att släppa fram invandringskritik och sundare värderingar på ledarsidorna. Roligt också att notera hur orolig Lisa Bjurwald (som tidigare arbetade på den vänsterextrema åsiktspolisen Expo) är över den här utvecklingen.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-01-14 kl. 14:55.
Citera
2015-01-14, 14:37
Medlem
ChristianXs avatar
Fantastiskt goda nyheter, om än oväntade. GP har nu onekligen ett starkt par i Teodorescu och Lernfeldt som tillför mycket begåvade saker till samhällsdebatten. Frågan är hur stor plats man vågar låta dem få på tidningen.

Om GP kan reformera sig och slå sig loss från Stampens grepp och bli en ganska självständig och vass digital publikation finns det nog hopp för dem.
Citera
2015-01-14, 14:38
Medlem
Bajsfacistens avatar
Det beror ju på vad om nyhetsrapporteringen kommer att ändras. Vi kan ju räkna med att det fortfarande kommer matas ut snyftreportage och liknande. Det är ju så mycket lättare att göra ett snyftreportage än att göra något grävande eller undersökande. Journalisterna kommer nog skriva likadant som de alltid har gjort.
Citera
2015-01-14, 14:58
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Om GP kan reformera sig och slå sig loss från Stampens grepp och bli en ganska självständig och vass digital publikation finns det nog hopp för dem.

Jag har inte hängt med i hur det går för Stampen, men pekar inte mycket på att de snart kommer att tvingas sälja ut både det ena och det andra om de ska ha en chans att överleva? Kanske får GP snart nya ägare, om det nu alls finns några hugade spekulanter vill säga. Blir det Bonniers som tar över?
Citera
2015-01-14, 16:46
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Jag håller absolut inte med henne om allt, men relativt sett tycker jag att hon är vettigare än många andra svenska åsiktsmaskiner, ett klart steg åt det borgerliga hållet i alla fall. Det här var förmodligen ett steg åt rätt håll. Jag tror dock att det är bäst att reservera sig ett par månader först i alla fall tills man vet hur utfallet blir. Man vet inte heller hur hårt hållen hon blir av ledningen.

Ett av de mer lyckade exemplen på ledarsidor var ju det som PJ Anders Linder gjorde med SVD för ett antal år sedan. Han gav den verkligen en borgerlig profil i en tid där vänsterlutningen var väldigt stark. Sidan gick då från att vara helt ointressant till att bli en hårt profilerad borgerlig röst med väldigt duktiga skribenter.

Sedan har vi exempel även på motsatsen. Har för mig att Peter Wolodarski som ung ledarskribent var väldigt borgerligt inriktad och en skribent som stod ut bland all annan smörja på DNs ledarsida. När han sedan promotades till ledarskribentchef så gjorde han en vänstersväng och gick i sina företrädares fotspår. Vi får se vilken väg AT går. Men jag tror, precis som nämnts i tråden, att det underlättar att hon har en annan karriär att falla tillbaka på.
Citera
2015-01-14, 18:42
Medlem
Sixts avatar
Oväntat, men mycket välkommet. En redaktör som vågar avvika från konsensusströmmningen och ställa obekväma frågor har vi inte särskilt många av i Sverige. Hon har också en riktig utbildning vilket är ett plus. Dessutom är hon mycket bildskön
Citera
2015-01-14, 19:16
Medlem
Jag är lite förvånad att det inte blev lite mer rabalder ens på flashback över denna utnämning.

Krönleinskan känner sig dock tvungen att gå ut med följande uttalande, så lite muttrande i korridorerna har det nog varit.
Citat:
- Självklart kommer en ny politisk redaktör att göra skillnad. Det är meningen. Men någon högervridning är det inte tal om, säger Cecilia Krönlein.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2601480-gp-forblir-en-liberal-tidning

och betonar att "Alice har också tydligt deklarerat att hon inte har för avsikt att styra GP:s ledarsida åt höger".
Citera
2015-01-14, 19:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Den omdömesgille herr BaalZeBub har tidigare kallat henne "en av landets skarpaste partipolitiskt oberoende borgerliga samhällsdebattörer". Konservativ är hon knappast, snarast frihetligt liberal; det som en gång kallades radikal vänster.

Jag hade hoppats på en politisk förnyelse hos socialdemokraterna, men nu ser det ut som om det är borgerligheten som är på väg mot nya framsteg. Men då krävs det att dessa 'oberoende' röster får gehör i partipolitiken.

Det 'farligaste' med Alice är att hon är obönhörligt logisk. Det framkallar akut näthat hos postmodernisterna, vilka är nästan helt i avsaknad av den varan.
Citera
2015-01-14, 19:33
Medlem
slemmigsnigels avatar
Förstår inte vad ni jublar över?

Citat:
Personligen är jag för fri invandring. Människor väljer inte var de föds, därför borde de få välja var de ska leva....Samtidigt inser jag att fri invandring skulle innebära ett samhälle väldigt långt från dagens -Alice Teodorescu

Detta skrev hon för bara ett par månader sedan. GP kommer inte börja driva någon ny agenda om ni trodde det.
Citera
2015-01-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel

Detta skrev hon för bara ett par månader sedan. GP kommer inte börja driva någon ny agenda om ni trodde det.

Allt är inte invandringspolitik. I jämställdhetsfrågor är hon t.ex. emot all form av kvotering.I religionsfrågor har hon inga problem att tala öppenhjärtligt.

Dock tror jag att hon kommer att anpassa sig av ten självbevarelsedrift.
Citera
2015-01-14, 20:14
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:

Ärligt talat så får man vara glad när någon som inte är en floskelprogrammerad hubot tillåts att publicera i en vanlig tidning. Nu har GP snart gått i konkurs så det betyder inte så mycket. Men man ska inte skåda en given häst i munnen
Citera
2015-01-14, 21:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:

Jag "jublar" över att det är en klok röst i media. Alice är högerliberal liksom jag och hennes åsikter är ju inte direkt okända. Hennes perspektiv på invandringen, liksom mitt, är ju att invandring inte är ett problem per se utan att det är Sveriges samhällssystem som ger helt fel incitament, vilket gör att vi attraherar fel typ av invandrare. Det är ju ett problem att vi får hit stora mängder illaterata mellanösternindivider med en helt annan kultur än oss och vi sedan med glädje bidragsförsöjer dessa. Istället är det ju vettigt att premiera välutbildade individer genom att incitamentet ska vara att det lönar sig att arbeta och vara produktiv.

Man måste se hela bilden och det anser jag att Teodorescu gör i sina åsikter, och det perpektivet finns det definitivt inte många som har i svensk media idag. Därför "jublar" jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in