2015-01-14, 05:08
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Kul att Del Potro är tillbaka. Han möter nu Fognini i Sydneys andra omgång. Hoppas han håller sig hel den här gången. Mest övertygande hittills i år har Federer varit, kanske kan han ta en till GS i år. Nadal däremot ser ut att vara i samma situation som Federer var i 2013, när man nästan hade räknat ut honom. Djokovic såg stark ut under de första matcherna i Doha och jag håller honom som favorit i AO. Jag tror inte att man ska dra för stora växlar av förlusten mot Karlovic som kan slå vem som helst när serven sitter. För Ymer är det nog kört. Paire är en riktigt duktig spelare som är kapabel att slå topp 10 spelare när han är i form. Ymers hopp ligger väl i att Paire går sönder eller nåt. Själv är jag mest nyfiken på hur allas vår favoritspelare David Goffin kommer prestera i år. Han var ju helt suverän under andra halvan av förra säsongen och inledde det här året med en semifinal i Chennai.
Citera
2015-01-14, 07:13
Medlem
Går det att se Ymer-Paire någonstans?
Dom börjar spela nu.

Hittar livescores på http://www.ausopen.com/
Men deras livesändning visar en annan match.
Citera
2015-01-14, 07:32
Bannlyst
Vad fan håller Ymer på med?! Tar hem första setet mot Paire med 6-0!
Citera
2015-01-14, 07:54
Medlem
Stod 6-0 2-0

Men nu har Paire hållit serven, brytit tillbaka, och hållt serven till 6-0 2-3. Nu börjar matchen för Ymer.
Citera
2015-01-14, 08:26
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Oj, där var jag verkligen fel ute med mitt tips. Ymer vann klart. Kunde inte se matchen så jag vet inte om Paire var krasslig eller nåt, men var han inte det så var detta en jätteprestation av Ymer. Segraren av Mertl och Glezar väntar i nästa omgång. Två på pappret sämre spelare än Paire, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda nåt.
Citera
2015-01-14, 09:19
Medlem
Skrattretande scoreline, men om Paire faktiskt började spela i andra set var det bra gjort. Nu finns goda chanser på kvalfinal.
Citera
2015-01-14, 11:11
Medlem
Den högt seedade Herbert föll i första omgången, så Ymers del av lottningen saknar nu seedade spelare. Chung, rankad 169, Ymer, 212, Mertl, 213 och Langer 254 slåss om en plats.
Citera
2015-01-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Den högt seedade Herbert föll i första omgången, så Ymers del av lottningen saknar nu seedade spelare. Chung, rankad 169, Ymer, 212, Mertl, 213 och Langer 254 slåss om en plats.
Mertl-Elias blir det i andra omgången av kvalet, men först damernas kval som inte har börjat.
Citera
2015-01-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Mertl-Elias blir det i andra omgången av kvalet, men först damernas kval som inte har börjat.

Vad tror ni om Elias chanser? Mertl är ju betydligt mer rutinerad men Elias verkar ju onekligen spela bra för tillfället, har ju bara förlorat mot Gilles Muller hittills i år och han är ju inte direkt dålig
Citera
2015-01-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungovich
Vad tror ni om Elias chanser? Mertl är ju betydligt mer rutinerad men Elias verkar ju onekligen spela bra för tillfället, har ju bara förlorat mot Gilles Muller hittills i år och han är ju inte direkt dålig

Kollade upp lite resultat och senast Mertl slog en spelare i Elias rankingklass var i Roland Garros-kvalet förra sommaren. Senast han slog en topp200-spelare var oktober 2013. Hans ranking är nästan helt uppbyggd på futureresultat och han har aldrig nått längre än Q2 i ett GS-kval(precis som Elias). Mycket sämre spelare än så möter man inte i ett GS-kval om vi ska vara ärliga. Clezar som han slog i första omgången är en 231-rankad grusspelare så det säger inte särskilt mycket heller. Men man ska respektera hans rutin och att han garanterat ger allt, 33-åringar som fortfarande kämpar för att nå sin första Grand Slam förtjänar stor respekt.
Citera
2015-01-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicox
Ingen som råkar ha aftonbladet plus och kan dela med sig av reportaget om Federer: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article20145917.ab?teaser=true

Eller kan man ens göra det..? Kanske inte hehe..

En vecka innan Australian Open vann Roger Federer sin tusende match på ATP-touren.
Men 33-åringens ”vidriga” vinnarskalle i unga år hotade hela karriären.
– Jag hade ett väldigt dåligt humör och var mycket aggressiv, säger han.

Roger Federer rankas av många som tidernas främsta tennisspelare. En del sträcker sig så långt som att fastslå att schweizaren dessutom är idrottshistoriens störste. På banan har den elegante Federer gjort sig känd som en cool gentleman, en världsstjärna som mycket sällan beter sig illa. Annat var det under uppväxten.
Som junior levde Federer rövare på banan och fick ständigt närmast okontrollerbara utbrott. Han kastade sitt racket, vrålade och skrek och bröt alltid ihop efter en förlust. Inte alls olik en ung Björn Borg. Svensken, som under karriären fick smeknamnet ”Ice Borg” för sitt lugn och kylan att aldrig stressa i till synes hopplösa underlägen, var liksom Federer en hetsporre under ungdomsåren. Men precis som Borg tvingades Federer ändra sig. Och med det kom framgångarna.
”Kände mig som en idiot”
– Ärligt talat. Jag hade ett väldigt dåligt humör och var mycket aggressiv, sade Federer i en intervju med The Observer efter en av sina många Wimbledontitlar.
– Jag testade gränserna hela tiden och försökte alltid utmana domsluten. Jag kände mycket ilska och det gick så långt att mina föräldrar hotade med att sluta skjutsa mig till tävlingar. De skämdes över mitt beteende.
Och det var inte bara på tennisbanan den unge Roger visade temperament. Pappa Robert minns utbrotten i alla slags tävlingsammanhang.
– Att förlora var en katastrof för honom, till och med i brädspel. Tärningsspel och sällskapsspel brukade flyga över vardagsrummet, säger han i boken ”Roger Federer: Quest for perfection” av författaren Rene Stauffer.
Federer plockade upp sitt första tennisracket som treåring, kunde slå 20-30 bollar i rad över nät som fyraåring och betecknades som ett av landets största tennislöften i tioårsåldern. Utvecklingen fortsatte gå spikrakt uppåt och 1998 vann han dubbla juniortitlar i Wimbledon. Men hans hetlevrade temperament kunde ha förstört allt.
– Jag kunde tappa det helt. Jag skrek och kastade mitt racket. Jag kände mig som en idiot, säger Federer.
”Grät bakom domarstolen”
Om han förlorade gick världen under.
– I tonåren brukade jag gråta efter en förlust. Det kunde pågå i en halvtimme.
Något en av Federers första tränare minns väl. Madeleine Barlocher berättar i en intervju med The Telegraph:
– Jag kommer ihåg när han var liten och förlorade en match. Han gömde sig bakom domarstolen och grät i tio minuter. När jag påminner honom i dag så skrattar han bara.
Federer minns hur hans humör påverkade omgivningen, och främst då hans föräldrar.
– De brukade titta på mig från balkongen på klubben (Old Boys Tennis Club i Basel) och sade åt mig att vara tyst. Jag svarade: ”Gå och drick någonting, lämna mig i fred”. Sedan åkte vi hem tillsammans i bilen i total tystnad. Ingen sa någonting.
Vännen: ”Ingen bra förebild”
Barndomsvännen och tennisspelaren Marco Chiudinelli (som bäst rankad 52:a i världen) minns sin eget – och inte minst Federers – dåliga uppträdande.
– Då var han (Federer) knappast någon förebild. Jag var likadan. Vi var jobbiga på den tiden. Tränarna kan inte ha haft ett lätt jobb, sade han i en intervju med NY Times 2009.
Amerikanen Taylor Dent, som lade tenniskarriären på hyllan 2010, minns en juniormatch mot Federer 1996.
– Han hade en tendens att låta känslorna ta över. När saker och ting gick emot honom började han hänga med huvudet och fick en negativ attityd.
Tragiska olyckan en vändning
Federer fortsatte få regelbundna utbrott fram till dryga 20-årsåldern. Detta trots att han jobbat nära en psykologisk coach från 16-årsåldern. Men efter att schweizarens mentor och tränare Peter Carter tragiskt gått bort i en bilolycka 2002 hände något. Federer började nu på allvar jobba med sin mentala bit.
– Alla sa åt mig att skärpa mig. Jag försökte verkligen hitta vägar att bli lugnare på banan, sade Federer till NY Times 2009.
Förre Grand Slam-mästaren Jim Courier:
– Han var som ett jättepussel. Framförallt mentalt var det länge osäkert om han skulle få ihop bitarna. Nu när det är gjort känns det som om han använt något slags superlim.
”Visade bara hur ambitiös han var”
17 Grand Slam-titlar och 1 000 vunna ATP-matcher senare är världsstjärnans gamla ungdomssynder – om inte bortglömda – så åtminstone förlåtna. Mamma Lynette om sonen:
– Det var en fas i hans uppväxt. När han uppträdde illa sa vi åt honom att det var dåligt, och att han gjorde oss upprörda. Vi brukade säga: ”Kom igen nu, Roger, du måste kontrollera dig själv, skärp dig”.
– Han grät även efter fotbollsmatcher. Jag kommer ihåg att jag sade åt honom: ”Är det verkligen en sådan stor katastrof att förlora en match?”. Men tårarna visade bara hur ambitiös Roger var. Hur inställd han var på att lyckas.
Citera
2015-01-14, 18:42
Medlem
jag blir så imponerad av Ymer , särskilt inställningen ,Paire har ju mycket mer rutin från sådana här situationer åsså går Ymer kör över han i första set ,helt respektlöst och killen verkar ju inte ha nerver .
Här är en intervju med Bröderna , ser man också prov på Ymer:s inställning.

" Blir du nervös?

– Både och faktiskt, men vad har jag att vara nervös för egentligen? Jag kommer hela tiden att få spela mot bättre spelare så det ska mest bli spännande. Det är riktigt bra träning, om du möter dem 30 gånger så är det inget speciellt med dem."

" Året som kommer blir extra tufft för 18-årige Elias. Han ska nu, vecka för vecka, försvara de poäng som gjort att han tagit jättekliv uppåt på världsrankningen.

– Det är ett stort år alltså. Året som gick hade jag en drömsits där jag kunde hämta poäng utan att tänka på något, men spelar jag bra och kvalar in till ATP-turneringarna så har jag försvarat futuresegrarna och går bara plus liksom."
http://www.dn.se/sport/broderna-ymers-jakt-mot-toppen-fortsatter-pa-varsitt-hall-i-varlden/
Kvalar jag in till ATP turneringar så går jag + .
Det är inte liksom går jag bra i några challenger:s så försvarar jag poängen :P
Ha ha jag älskar den inställningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in