2015-01-14, 18:09
Medlem
Jag har levt tillsammans med min kille i snart 4 r. Vi har roligt tillsammans och det knns som vi "are ment to be".

Problemen brjade efter cirka ett r. Han erknde fr mig att han mdde dligt (psykiskt) och har fajtats med detta sedan dess. Han har under den hr tiden inte haft ngon fast sysselsttning utan nr det varit som vrst har vi levt p mitt CSN. Det har anstrngt vr relation och ven andra saker som har hnt har gjort att det har svajat fr oss.

Min frga handlar om hur kan jag sttta honom p bsta stt men samtidigt inte glmma bort mig sjlv(vilket jag knner att jag ofta gr)?
Citera
2015-01-14, 18:10
Medlem
NovaOculuss avatar
Vad r det fr psykproblem som du tvingas underordna dig sjlv?
Citera
2015-01-14, 18:14
Medlem
Jag har sjlv inga psykiska problem frutom det "vanliga" med stress och ngest ver skola och sdant.

Min sambo lider utav en depression.
Citera
2015-01-14, 18:20
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Stor skillnad p att vara ngons partner mot att vara ngons behandlingsassistent. Krv av honom att ska hjlp och stll ultimatumet att du annars flyttar. Han mste sjlv ta tag i sina problem och det smsta man kan gra r att brja curla en mnniska som mr dligt. Slutar bara med att personen grver ner sig djupare d.
Citera
2015-01-14, 18:23
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattigastudenten
Jag har sjlv inga psykiska problem frutom det "vanliga" med stress och ngest ver skola och sdant.

Min sambo lider utav en depression.
Precis som personen ovan skriver s skall du inte vara hans sktare p heltid om det drar ner dig. r du fortfarande tillsammans med honom fr hans skull eller din skull?

Skall du finansiera hans uppehlle s fr du stta motkrav. Han lr knappast m bttre av att bli behandlad som en odugling.

Du lever en gng s glm inte att ta hand om dig sjlv.
Citera
2015-01-14, 18:29
Medlem
Han gr regelbundet hos lkare och ska brja hos en psykolog, har tidigare gtt hos en KBT utbildad socionom men efter lite vertalning s gick han med p att testa psykolog. Han gr ven sen ett r tillbaka p anti-depressiva.

Jag knner inte motvilja eller omotivation frn hans sida att bli frisk, han r ung och vill leva ett normalt liv. Jag r bara rdd att jag kanske stjlper snarare n hjlper ibland.
Citera
2015-01-14, 22:30
Medlem
rytaris avatar
sparka honom i arslet s han gr ut och skaffar sig ett jobb, klart en ung frisk karl mr dligt i nerverna av att g hemma och mjka hela dagarna
Citera
2015-01-14, 23:28
Medlem
lighten-ups avatar
Jag vet om historier dr tjejer varit i precis din situation med en psykiskt sjuk sambo och sedan blivit tvungna att dras med denne resten av livet.

Det jag frsker sga r att du ska helt klart lmna honom! Precis som ngon skrev tidigare s grver han sig bara djupare nr du curlar med honom. Det bsta han kan gra r att frska fixa ett jobb och bli sjlvfrsrjande och inte leva p ditt CSN. Jag skulle aldrig under ngra omstndigheter lta ngon gra s mot mig. Det gr mot mina principer... Stll ultimatum vafan.
Citera
2015-01-15, 11:17
Medlem
Lt honom skta sin deppighet sjlv och var som vanligt. Blir han fr sjuk s lmna. Man kan leva bra som srbo ocks och ses bra dagar.
Citera
2015-01-15, 16:48
Medlem
Visst, de andra i trden har rtt, hjlp honom att frst att han mste ta tag i sitt liv sjlv.
Citera
2015-01-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Lt honom skta sin deppighet sjlv och var som vanligt. Blir han fr sjuk s lmna. Man kan leva bra som srbo ocks och ses bra dagar.
Jag och min man lever som srbo, jag lider av depressioner och svr ngest. Nu kan vi ha kul ihop igen. Han hjlper mej att handla,mm. Jag hjlper honom med med allt pappersarbete, och nu kan vi ntligen umgs som folk igen.
Han gick nyss hem till sig, vi vet att vi trffas i morgon.
Utan honom hade jag aldrig klarat det hr, levt med honom hade VI aldrig klarat det hr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in