2015-01-14, 15:39
Medlem
goran744s avatar
De flesta konflikter i världen handlar inte om religion det vill säga religiösa sakfrågor utan utgör en minioritet av världens konflikter.
Källa: Säkerhetspolitik.se
Senast redigerad av goran744 2015-01-14 kl. 15:47.
Citera
2015-01-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag vet dock att det är en fördom att säga att religion är den största konfliktkällan.

källa på det ?
Citera
2015-01-14, 16:02
Medlem
Citat:
Och vad har du själv som åsikt i abortfrågor, hbqt frågor, jämnställdhet och listan som går vidare...
Är det bekvämare att tillge GRUPPER av människor ansvar istället för att ta sitt individuella ansvar?
Man måste vara kritisk i allt och definitivt mot sig själv och se om man är fördomsfull eller inte.
Jag är för jämnställdhet , tycker kvinnor har rätt till sin egen kropp (både vad gäller sexuellt och abort) , är för allas rätt till utbildning , folk får ha vilken sexuell läggning dom vill , folk får tro vad dom vill , allt detta är jag för (och mycket mer) så länge det inte skadar någon annan. Jag tycker inte kondomer är värre än aids. På alla dessa områden bromsar religion (individer och grupper). Och detta var bara en bråkdel...... har inget med fördomar att göra. Så länge religiösa tror på sina texter och "ledare" så kommer dessa problem att finnas.
Citera
2015-01-14, 16:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag är för jämnställdhet , tycker kvinnor har rätt till sin egen kropp (både vad gäller sexuellt och abort) , är för allas rätt till utbildning , folk får ha vilken sexuell läggning dom vill , folk får tro vad dom vill , allt detta är jag för (och mycket mer) så länge det inte skadar någon annan. Jag tycker inte kondomer är värre än aids. På alla dessa områden bromsar religion (individer och grupper). Och detta var bara en bråkdel...... har inget med fördomar att göra. Så länge religiösa tror på sina texter och "ledare" så kommer dessa problem att finnas.

Nu handlar bevisligen inte konflikter i världen om kondomanvändning eller inte.
Visst bromsar religioner ibland inom vissa sakfrågor men som du ser i källan jag gett Säkerhetspolitik.se så handlar världens alla konflikter så mycket mer om annat än sakfrågor inom religion och vad jag vet så är det väldigt många som är emot homosexualitet och då inte bara inom religiösa grupperingar i samhället.
Gäller även arbortfrågor samt feministfrågor.
Problemen kommer att fortgå ända tills INDIVIDEN tar sitt ansvar över sig själv.
Citera
2015-01-14, 16:21
Medlem
Citat:
Nu handlar bevisligen inte konflikter i världen om kondomanvändning eller inte.
Visst bromsar religioner ibland inom vissa sakfrågor men som du ser i källan jag gett Säkerhetspolitik.se så handlar världens alla konflikter så mycket mer om annat än sakfrågor inom religion och vad jag vet så är det väldigt många som är emot homosexualitet och då inte bara inom religiösa grupperingar i samhället.
Gäller även arbortfrågor samt feministfrågor.
Problemen kommer att fortgå ända tills INDIVIDEN tar sitt ansvar över sig själv.
Precis,och religion hindrar individer att ta ansvar över sig själv.
Angående konflikter , så har jag inte påstått något om det. Jag sa att religion var en bromskloss inom många områden. Spelar ingen roll "om också andra är emot saker". Religion är en stor bromskloss,så är det bara. Och kom inte och tjata nåt mer om individens ansvar,utan läs min första mening.
Citera
2015-01-14, 16:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Precis,och religion hindrar individer att ta ansvar över sig själv.
Angående konflikter , så har jag inte påstått något om det. Jag sa att religion var en bromskloss inom många områden. Spelar ingen roll "om också andra är emot saker". Religion är en stor bromskloss,så är det bara. Och kom inte och tjata nåt mer om individens ansvar,utan läs min första mening.
Fördomar är den farligaste religion av alla!(den får massan att inte tänka alls)
Den verkar inom allt det du dragit upp. Homosexualitet, kvinnor, religion, svart och vit med mera.
Det är varje individs ansvar att ta reda på vad FÖRDOMENS fader/moder vill med sitt budskap.
Fördomar är det farligaste av allt runt om i vår värld.
Inte religioner.
Här inne i tråden skriker det fördomar där människor ger sig själv rätten att fördomsfullt ge troende en mental störnings stämpel.
Till och med att vissa väljer vilken troende som är accepterad eller inte accepterad.
Fördomar är det mest farliga , det mest dödliga och mest människofientliga verktyg som finns, anser jag.
Senast redigerad av goran744 2015-01-14 kl. 16:39.
Citera
2015-01-14, 16:37
Bannlyst
Citat:
Fördomar är den farligaste religion av alla!(den får massan att inte tänka alls)
Den verkar inom allt det du dragit upp. Homosexualitet, kvinnor, religion, svart och vit med mera.
Det är varje individs ansvar att ta reda på vad FÖRDOMENS fader/moder vill med sitt budskap.
Inte religioner.
Här inne i tråden skriker det fördomar där människor ger sig själv rätten att fördomsfullt ge troende en mental störnings stämpel.
Till och med att vissa väljer vilken troende som är accepterad eller inte accepterad.
Fördomar är det mest farliga som , det mest dödliga och mest människofientliga verktyg som finns, anser jag.
Det är deras syn på saken. Och varför är du så allergisk mot fördomar? Och även om människor har fördomar kan det visa sig senare att de hade fel. Tråkigt att din narcissism har lett till störd förnekelse. Öppna dina ögon och se att det finns skit inom religionerna. Med det sagt betyder det inte att alla religiösa/troende är mentalt störda.
Citera
2015-01-14, 16:41
Medlem
Citat:
Inte religioner.
Fördomar är det mest farliga som , det mest dödliga och mest människofientliga verktyg som finns, anser jag.
Du slingrar dig hela tiden. Varför? Det är ju inte dig jag beskyller....
Det förstår väl jag också att varje individ har ett eget ansvar. Men det jag tar upp är fakta och inte fördomar. Och är det någonstans inte individer tar eget ansvar så är det inom organiserad religion. Där svarar folk ofta "Som kristen tror jag si och så" eller "Inom Islam tror vi inte på...."
Det tycker jag är att lägga över ansvaret för sina åsikter och handlingar på religion/sin skrift/sin gud!
Citera
2015-01-14, 16:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det förstår väl jag också att varje individ har ett eget ansvar. Men det jag tar upp är fakta och inte fördomar. Och är det någonstans inte individer tar eget ansvar så är det inom organiserad religion. Där svarar folk ofta "Som kristen tror jag si och så" eller "Inom Islam tror vi inte på...."
Det tycker jag är att lägga över ansvaret för sina åsikter och handlingar på religion/sin skrift/sin gud!
Det är inte fakta du kommer med Kiss, det är fördomar. De som påstår detta inom ISLAM är inte så många tack och lov. OCH sanningen är också att det är över 80% muslimer som faller offer för dessa fanatiker.
Vilket även säkerhetspolitik. se upplyser.
Slingrar mig absolut inte, varför skulle jag det?
Vad vinner jag på att slingra mig?
Man måste se fördomen i vitögat. Annars blir man uppäten av den.
Citera
2015-01-14, 16:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
vilka lägger "skitstövlar" inom ateisterna sin skuld och ansvar på då?
Citera
2015-01-14, 16:53
Medlem
Citat:
Det är inte fakta du kommer med Kiss, det är fördomar. De som påstår detta inom ISLAM är inte så många tack och lov. OCH sanningen är också att det är över 80% muslimer som faller offer för dessa fanatiker.
Vilket även säkerhetspolitik. se upplyser.
Slingrar mig absolut inte, varför skulle jag det?
Vad vinner jag på att slingra mig?
Man måste se fördomen i vitögat. Annars blir man uppäten av den.
Vilka fördomar? Vad har jag påstått om Islam i denna tråd? Jag pratar inte om krigiska fanatiker nu. Så långt är du med? Jag pratar om religion (framförallt kristna) och att deras livsåskådning är en bromskloss i många länder vad gäller utbildning,kvinnosyn,sexuella frågor. Jag talar inte om muslimer och krig.
Och har jag fördomar så är det för att dom är befogad.
Citera
2015-01-14, 16:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Vilka fördomar? Vad har jag påstått om Islam i denna tråd? Jag pratar inte om krigiska fanatiker nu. Så långt är du med? Jag pratar om religion (framförallt kristna) och att deras livsåskådning är en bromskloss i många länder vad gäller utbildning,kvinnosyn,sexuella frågor. Jag talar inte om muslimer och krig.
Och har jag fördomar så är det för att dom är befogad.
Det stämmer inte det du skriver. Det är en fördom. Ta reda på fakta. Menar inget illa men det är fördomar du levererar.
Kvinnoproblem finns inom alla instanser. I Sverige har det gått så lång att man måste KVOTERA.
Fördomar är aldrig befogade. Aldrig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in