2014-12-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
2. Hur mycke tjänar du?
115 kr/timmen

Och du är hur gammal? Vill veta vad jag kan räkna med när jag börjar ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Skulle säga att det är max 10 timmar i veckan som gäller då, men det skiljer sig verkligen från butik till butik. Du kan ju samtidigt informera både chefer och kollegor om att du gärna ställer upp på alla extrapass med kort varsel ifall du vill få ihop än mer timmar.

EDIT: Januari är kanske lite väl tidigt, kolla upp istället i februari. Du måste nog vara beredd att börja jobba när som helst i praktiken ifall du skall få jobbet. Tänk på att de förmodligen har en del sökande....

Stort tack för svaren!
Citera
2014-12-14, 11:55
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Och du är hur gammal? Vill veta vad jag kan räkna med när jag börjar ungefär.
Jag är 23 år.
Alla de som börjar på Willys affären där jag jobbar verkar börja med 115 kr i timmen.
Finns ett par tjejer runt 20 års åldern som också började i sommar och de har också 115 kr i timmen.
Citera
2014-12-15, 13:52
Medlem
audaspexxs avatar
1. Vart jobbar du?

Lidl

2. Hur mycke tjänar du?

Varierar rätt kraftigt, allt från 11k till 26k i månaden. Midsommar, påsk, jul och sånt brukar ge en rätt saftig lön.
Cirka 119 kr/h, exklusive alla tillägg.

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?

Timanställd

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?

Det var så jag fick jobbet.

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.

BC ringde upp mig (via AF) och frågade om jag ville praktisera på Lidl. Någon månad senare blev jag anställd och har jobbat här i snart två år.

Jag har jobbat hos ICA förut, deltid. Fick runt 12k/månad. Det är mycket mer krävande att jobba på Lidl, väldigt mycket tidspress. Men jag jobbar kvar eftersom lönen är helt okej.

Nackdelen är när en medarbetare är sjuk, och ingen annan kan ta dennes pass. Det sliter på en att jobba 10-12 dagar i rad, 7-9h per dag. Men när det är lågsäsong passar jag på ifall någon är sjuk då man blir belönad med en hyfsad lön. Högsäsong, aldrig i livet! Nu är det jultider igen och det betyder dubbelt så mycket slit, vägrar jobba 50h på en vecka bara för att någon är förkyld!

Gillar du inte att ibland vara tvungen att jobba ett kvällspass, för att sedan fasa dig upp ur sängen 6 på morgonen nästa dag, då är Lidl inget för dig! Men Lidl är inte en så hemsk arbetsplats som folk påstår. Det kan förstås variera beroende på vem butikschefen är.
Citera
2014-12-15, 15:57
Medlem
Är det helt omöjligt för mig, som aldrig tidigare jobbat i mataffär, att få jobb på Ica?

Om inte, hur ska jag gå till väga? Ska jag gå in (eller maila/ringa?) och fråga om jag får komma på praktik några veckor/någon månad (eller längre?) och sen hoppas på det bästa?
Citera
2014-12-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detarfragan
Är det helt omöjligt för mig, som aldrig tidigare jobbat i mataffär, att få jobb på Ica?

Om inte, hur ska jag gå till väga? Ska jag gå in (eller maila/ringa?) och fråga om jag får komma på praktik några veckor/någon månad (eller längre?) och sen hoppas på det bästa?
Du ska absolut inte ringa/maila om du lika gärna kan besöka butiken. Jag fick själv jobb på ICA genom att ta mig till närmaste ICA butiken och pratar med chefen (hade 0 erfarenhet av butiksarbete whatsoever). Kamma frisyren, skriv ut ett prydligt CV och fråga vänligt efter chefen med ett leende på läpparna.
Citera
2014-12-21, 21:28
Medlem
Vad har ni för löneförmåner hos er butik som ni är anställd på? (om ni har några)
Citera
2014-12-24, 23:06
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Vad har ni för löneförmåner hos er butik som ni är anställd på? (om ni har några)

Kraftigt rabatterad lunch på en okej restaurang, gratis frukost, kostnadsfri kiropraktor, kostnadsfri sjukgymnast samt kostnadsfri "alternativ" behandlingsmetod typ akupunktur eller dylikt ifall man kan motivera det. Kostnadsfri beroende/missbruksvård Vi får också tidningen Buffé gratis.

Något som alla som jobbar på ICA samtidigt bör tänka på är att ICA Banken faktiskt har väldigt fördelaktiga bankvillkor för ICA-anställda.

Kan vara värt att spana in.

https://www.icabanken.se/butikspersonal/
Citera
2015-01-04, 18:32
Medlem
Hur mycket får ni bestämma själva ang. vilka tider ni ska jobba?

Jag spelar fotboll några gånger i veckan, och går även på matcher varje vecka. I övrigt är jag fri och kan därmed tänka mig att jobba mycket på helger och kvällar.
Är jobb i mataffär någonting som rekommenderas då? Får man komma med önskemål om vilka tider man vill och inte vill jobba?

Mvh
Citera
2015-01-13, 20:02
Medlem
Puckoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detarfragan
Hur mycket får ni bestämma själva ang. vilka tider ni ska jobba?

Jag spelar fotboll några gånger i veckan, och går även på matcher varje vecka. I övrigt är jag fri och kan därmed tänka mig att jobba mycket på helger och kvällar.
Är jobb i mataffär någonting som rekommenderas då? Får man komma med önskemål om vilka tider man vill och inte vill jobba?

Mvh

Det är väldigt olika från butik till butik men i regel kan du komma med önskemål men det är väl inget som direkt uppskattas. För att bli "lyckad" som extraanställd i butik ska du kunna hoppa in och arbeta pass när det behövs och det rimmar inte bra med en fritidssysselsättning som fotboll. Jag slutade personligen med fotbollen när jag började jobba på ICA för jag fick det inte att gå ihop på ett smidigt sätt. Ytterst få av mina kollegor går på någon schemalagd fritidsaktivitet. Sorgligt men sant !
Citera
2015-01-13, 23:01
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckoo
Det är väldigt olika från butik till butik men i regel kan du komma med önskemål men det är väl inget som direkt uppskattas. För att bli "lyckad" som extraanställd i butik ska du kunna hoppa in och arbeta pass när det behövs och det rimmar inte bra med en fritidssysselsättning som fotboll. Jag slutade personligen med fotbollen när jag började jobba på ICA för jag fick det inte att gå ihop på ett smidigt sätt. Ytterst få av mina kollegor går på någon schemalagd fritidsaktivitet. Sorgligt men sant !

Det beror ju helt och hållet på arbetsgivaren, men principen ge och ta gäller väl ganska väl var man en jobbar. Vill man prompt ha någon schemalagd aktivitet utanför arbetet så går det säkert att ordna med chefen, men då får man vara bered på att ta jobbiga skitpass och ställa upp ofta för kollegor (och chefen). Sedan brukar det också gå bra (i alla fall på mitt jobb) att byta, fixa och trixa lite med kollegorna, så länge man har samma kompetens.

Idag skulle en tjej på mitt jobb iväg på fotbollsträning t.ex. och för mig var det inga problem att byta med henne så att jag slutade två timmar senare och hon två timmar tidigare.
Citera
2015-01-14, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Kraftigt rabatterad lunch på en okej restaurang, gratis frukost, kostnadsfri kiropraktor, kostnadsfri sjukgymnast samt kostnadsfri "alternativ" behandlingsmetod typ akupunktur eller dylikt ifall man kan motivera det. Kostnadsfri beroende/missbruksvård Vi får också tidningen Buffé gratis.

Något som alla som jobbar på ICA samtidigt bör tänka på är att ICA Banken faktiskt har väldigt fördelaktiga bankvillkor för ICA-anställda.

Kan vara värt att spana in.

https://www.icabanken.se/butikspersonal/

Hur nära befinner sig restaurangen din arbetsplats? Gå avstånd ute i kylan?

Och vad består frukosten av? Kaffe, Te och mackor/frukt?

I alla fall ICA ( Ej MAXI ) verkar rätt najs!
Senast redigerad av Kimmelshow 2015-01-14 kl. 12:03.
Citera
2015-01-14, 15:13
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Hur nära befinner sig restaurangen din arbetsplats? Gå avstånd ute i kylan?

Och vad består frukosten av? Kaffe, Te och mackor/frukt?

I alla fall ICA ( Ej MAXI ) verkar rätt najs!

Typ en minut.

Frukosten består utav ägg, skinka, jos, kaffe, te, mackor, osv osv. En rejäl frukost helt enkelt. Det enda som saknas är väl bacon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in