Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Naturligtvis omöjligt att veta utan en folkomröstning, vilket är omöjligt att genomföra i dagsläget. Man kan bara sticka ett finger i luften och fundera på hur vinden blåser. Har Kievs bombningar och dödande av civila eller blockad stärkt dess ställning i öst? Hur stor är rädslan för Right Sector och andra extrimister?
För övrigt noterar jag att intrewsset för bussen har dött, förmodligen på grund av att det är osäkert om man kan lasta rebellerna för det som hände
Jag kan bara säga så här, att jag var väldigt kritisk mot hur maktövertagandet gick till i februari. Men efterhand har Putin sparkat bort stolen de regeringskritiska stod på. Jag är fortfarande lika intresserad som i våras av vad folk i Charkiv och Odessa (de två ryskspråkiga städerna med mest driv i) tycker, men eftersom Putins äventyr aktivt försämrar dessa städers framtidschanser, tror jag på undersökningar som visar att de blivit betydligt mer negativa till Rysslands inblandning under det gångna året.
Angående bussen: Kanske en fråga för V&M istället, men jag gissar spontant på att om det var en mina så var det ukrainarnas fel, om det var en projektil så var det rebellernas fel.
Gissningen beror på att bussen sprängdes vid en ukrainsk militärpost, om jag förstått saken rätt.