2015-01-14, 14:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Något jag funderar på är hur separatisterna/frivilliga över huvud taget kan fungera inne i Ukraina med tanke på det otroligt låga folkliga stöd de verkar ha. Hur 17 för man gerillakrig och sköter samhällsdriften utan civilbefolkningens stöd?

---.
Det tycker jag är en bra sak för dig att fundera mer över. Till slut kanske du kommer fram till att det lokala folkliga stödet troligen inte alls är särskilt lågt!
2015-01-14, 14:45
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det tycker jag är en bra sak för dig att fundera mer över. Till slut kanske du kommer fram till att det lokala folkliga stödet troligen inte alls är särskilt lågt!

Det är absolut ett alternativ och frågan var inte retoriskt menad. Har du någon undersökning som visar på eventuellt stöd eller är det bara en slutsats du drar av att rebellerna/separatisterna fortfarande håller igång?
2015-01-14, 14:59
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Det är absolut ett alternativ och frågan var inte retoriskt menad. Har du någon undersökning som visar på eventuellt stöd eller är det bara en slutsats du drar av att rebellerna/separatisterna fortfarande håller igång?
Naturligtvis omöjligt att veta utan en folkomröstning, vilket är omöjligt att genomföra i dagsläget. Man kan bara sticka ett finger i luften och fundera på hur vinden blåser. Har Kievs bombningar och dödande av civila eller blockad stärkt dess ställning i öst? Hur stor är rädslan för Right Sector och andra extrimister?
För övrigt noterar jag att intrewsset för bussen har dött, förmodligen på grund av att det är osäkert om man kan lasta rebellerna för det som hände
2015-01-14, 15:00
Medlem
ForumApaches avatar
Vet inte om tidigare postats:
http://www.stopfake.org/en/kremlin-quietly-supports-network-that-sends-thousands-of-russian-veterans-to-donbas-war/
2015-01-14, 15:07
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Något jag funderar på är hur separatisterna/frivilliga över huvud taget kan fungera inne i Ukraina med tanke på det otroligt låga folkliga stöd de verkar ha. Hur 17 för man gerillakrig och sköter samhällsdriften utan civilbefolkningens stöd?

Samhällsdriften fungerar ju inte alls och man avrättar ju de civila som öppnar käften. Man gör som mannen med stridsvagnen säger

Som nämnts så många gånger tidigare så hade ju Ryssland kunnat stänga sin gräns och inte släppa dit semesterfirare, man hade kunnat låta bli att pumpa in vapen till terroristerna och framför allt så kunde man låtit bli att delta i kriget och döda den Ukrainska militären som hänt vid minst 3 tillfällen, Juni, augusti och November. Nu har man återigen reguljära trupper i området. Frågan är när helvetet brakar loss mer än det redan gjort?

Ryssarna sköt ju ihjäl 11 civila som färdades med buss senast igår. När det händer i Paris stannar världen upp men när det är Ryssar som dödar Ukrainare så är det inte många som bryr sig. Kan man skjuta ner 300 civila i ett flygplan så är väl inte en buss så allvarligt...
2015-01-14, 15:11
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Naturligtvis omöjligt att veta utan en folkomröstning, vilket är omöjligt att genomföra i dagsläget. Man kan bara sticka ett finger i luften och fundera på hur vinden blåser. Har Kievs bombningar och dödande av civila eller blockad stärkt dess ställning i öst? Hur stor är rädslan för Right Sector och andra extrimister?
För övrigt noterar jag att intrewsset för bussen har dött, förmodligen på grund av att det är osäkert om man kan lasta rebellerna för det som hände

Jag kan bara säga så här, att jag var väldigt kritisk mot hur maktövertagandet gick till i februari. Men efterhand har Putin sparkat bort stolen de regeringskritiska stod på. Jag är fortfarande lika intresserad som i våras av vad folk i Charkiv och Odessa (de två ryskspråkiga städerna med mest driv i) tycker, men eftersom Putins äventyr aktivt försämrar dessa städers framtidschanser, tror jag på undersökningar som visar att de blivit betydligt mer negativa till Rysslands inblandning under det gångna året.

Angående bussen: Kanske en fråga för V&M istället, men jag gissar spontant på att om det var en mina så var det ukrainarnas fel, om det var en projektil så var det rebellernas fel.

Gissningen beror på att bussen sprängdes vid en ukrainsk militärpost, om jag förstått saken rätt.
2015-01-14, 15:14
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
För att få nån sorts uppfattning om vilken mentalitet som härskar i de judestyrda delarna av Ukraina kan man kolla in hur de firar nyår. Symboliskt äter man ryska bebisar, och kallar sina hamburgare "fackföreningshuset" (efter massmordet i Odessa). Samtidigt säljer studenter drinkar med namn som "ryska barns blod". Det påminner inte så lite om judiska högtider där man äter sina fiender (t.ex. hamans öra). Oerhört stört, men viktigt att ta in för att förstå den dehumanisering som går hand i hand med folkmordet:

https://www.nordfront.se/rysk-bebis-ats-upp-kiev.smr
http://www.themoscowtimes.com/news/article/ukrainian-schoolchildren-sell-blood-of-russian-children-and-tanks-to-moscow-goodies-at-bake-sale/512715.html

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Låter som typisk fabricerad rysk propaganda.

Den ena källan är Moscow Times. Det är en finskägd Putinfientlig tidning som för det mesta vinklar sin Ukrainabevakning i antirysk riktning.
2015-01-14, 15:25
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Samhällsdriften fungerar ju inte alls och man avrättar ju de civila som öppnar käften. Man gör som mannen med stridsvagnen säger

Som nämnts så många gånger tidigare så hade ju Ryssland kunnat stänga sin gräns och inte släppa dit semesterfirare, man hade kunnat låta bli att pumpa in vapen till terroristerna och framför allt så kunde man låtit bli att delta i kriget och döda den Ukrainska militären som hänt vid minst 3 tillfällen, Juni, augusti och November. Nu har man återigen reguljära trupper i området. Frågan är när helvetet brakar loss mer än det redan gjort?

Ryssarna sköt ju ihjäl 11 civila som färdades med buss senast igår. När det händer i Paris stannar världen upp men när det är Ryssar som dödar Ukrainare så är det inte många som bryr sig. Kan man skjuta ner 300 civila i ett flygplan så är väl inte en buss så allvarligt...

Likadant åt detta håll, har du källor på att man systematiskt avrättar folk som ifrågasätter rebellstyret?

Mittstycket kan jag i stort hålla med om.

Angående bussen är det väl inte klarlagt vem som gjorde vad? Jag kan i alla fall inte tänka mig att det var en riktad avrättningsaktion, och kommer vi in på collateral damage istället finns det i så fall anledning att klaga betydligt mer på andra länder än Ryssland och ingen anledning att jämföra det med ett riktat terrorattentat.
2015-01-14, 15:42
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Stödet sjunker ju längre konflikten pågår:
http://lifeinua.info/terrorists-continue-loosing-support-locals/
2015-01-14, 16:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Stödet sjunker ju längre konflikten pågår:
http://lifeinua.info/terrorists-continue-loosing-support-locals/
Gäller nog inte bara i Donbass i så fall. Kriget skadar säkert Kiev minst lika mycket
2015-01-14, 16:17
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den ena källan är Moscow Times. Det är en finskägd Putinfientlig tidning som för det mesta vinklar sin Ukrainabevakning i antirysk riktning.
Finskägd och därmed oberoende. MT vågar skriva kritiskt men är definitivt inte antirysk.
2015-01-14, 16:27
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Med hjälp av eldsjälar bland trådens skribenter så har en utförlig lista med media som ofta behandlar Ukraina/Ryssland inkluderats i startinlägget.

Skulle dock även vara bra med ett fåtal artiklar som sammanfattar konflikten för nytillkomna. Wikipediasidan finns såklart. Men även bättre artiklar skrivna av akademiker skulle vara trevligt. Om skribenterna har tips på lämpligt material så får ni gärna skicka tipsen till mig så inkluderar jag dem i trådstarten. Det som behövs är övergripande sammanfattande artiklar som förhoppningsvis är neutralt skrivna.
Jag tycker även att det vore bra om det länkades till några kartor över skivbordskonstruktionen Ukraina; här har ni några:

http://minfil.org/s1zfh9b4bd/02.02.2014_14.46.08.jpg
http://minfil.org/tbz5hfbcb2/Ukraine__administrative_divisions_-_de_-_colored.svg.png
http://minfil.org/u6zahab0b8/01.10.2014_00.39.34.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in