Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Tack själv. Jag måste, tyvärr, ge dig helt rätt om prislappen för Ukraina.
Det kommer att kosta mycket pengar och helt klart är förlusten av Ryssland ett stort problem för EU (speciellt då Kina gynnas otroligt mycket på, indirekt, Europas bekostnad... vi vill ha billiga naturresurser, inte att kineserna får dom).
Så där, då har jag fått tummen ur men fick klippa och klistra för att kunna svara nu för att det skapats ny Ukraina-tråd.
Jo Kina gynnas ju på flera sätt av krisen, genom billigare råvaror, ökad tillgång till avancerade ryska militära produkter samt ännu mer västerländskt investeringskapital som egentligen var öronmärkt för Ryssland. Plus, som skillnad gentemot Europa, att Kina inte har några som helst planer på att hjälpa Ukraina med stödpaket. (menar inte att det är bidrag Ukraina får från "oss", men vem får betala i slutändan om inte Ukraina kan betala tillbaka till västbankerna? mm just det.)
Slutligen kan Ukraina inte ens i ett best case scenario kompensera för mer än typ 1/4 av förlusten av Ryssland, rent storleksmässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Jag kan inte ge för mycket detaljer, men något förenklat finns det två primära argument för västs orubbliga support av Ukraina.
Rent finansiellt så är det en mycket högre kostnad än de 17+15 miljarder usd som diskuterats. Ukraina har en mycket stor potential, men vägen till modern lönsamhet är dyr. Men läser man Yatseniuks reformpaket noggrant så ser man Gud i ekvationen - eller djävulen i detaljerna (beroende på ens egen grundåsikt) - och det är den största utförsäljningen av näringsliv/industri som någonsin skett. Genom eufemismen "internationella investeringar" säljs stora delar av inhemsk industri, helt eller delvis, ut till amerikanska och europeiska affärsintressen. Det är det som är den verkliga hjälpen till Ukraina.
Jo Ukraina har stor potential, man ligger på en mycket låg nivå men har relativt välutbildad arbetskraft och relativt mycket industri. Nackdelen (ok en av många) i nuläget är att man tappat sin klart största handelspartner, framför allt en nackdel på exportsidan.
Ja jag var inne på den där eufemismen i många inlägg för drygt ett år sedan. Väst/EU var egentligen aldrig särskilt intresserade av Ukraina förrän Maidan började ta form. Man har under alla år helt ignorerat ukrainska önskemål om närmare samarbete, vilket tydligast märkts på frågan om visumfrihet. Ukraina slopade visumkravet ensidigt 2005, normalt brukar sådant ske åt båda håll samtidigt men jag tror att EU fortfarande 2015 inte kommer vara klar med sin kravspec på vad Ukraina ska uppfylla för att EU ska återgälda visumfriheten. Maj 2015 var det senaste jag läste, men det gäller då bara ukrainare med helt nya pass.
Jag upprepar också vad jag skrev om Maidan för ett år sedan; EU/väst hade aldrig lyft ett finger för Maidan-protesterna om det inte varit för att Ryssland stod på andra sidan. Annars hade man bara låtit kravallpolisen göra sitt jobb och ingen hade pratat om Ukraina idag (se Turkiet som gick igenom samma sak några månader tidigare).
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Hela Ukraina är redan inne i den process som möjliggör en drastisk och snabb modernisering. Jag har inte siffran i huvudet, men utav typ 4000 statliga företag/verksamheter/naturtillgångar ska 3900 upp till försäljning. Det kommer att frackas friskt, pipelinenätverket säljs ut till 49 %, Naftogas omstruktureras nu i dagarna till tre separata bolag i syftet att "attrahera internationella investeringar", och betydande naturresurser kommer att dumpas till väst. Det är priset för vår support.
Utan modernisering hade Ukraina - oavsett ryska gassubventioner - dukat under finansiellt. Nu får Ukraina chansen att bli konkurrenskraftigt och de blir effektivt integrerade i den västliga ekonomin. Men kostnaden är hög och det är Ukraina som nation som betalar det verkliga, långsiktiga priset.
Jo det kommer att fyndas/plundras friskt så länge det finns något att hämta, men sedan då, när allt av värde flyttat utomlands? Ukraina kommer inte ha något eget kvar, Antonov och Sich blir namn på muséers utställningsföremål eller har bara namnetiketten kvar på ett företag som kommer ägas av, exempelvis Airbus respektive Rolls-Royce.
Grejen är att de ukrainska företagen faktiskt VAR på gång. Det sprids myter om att inget fungerade under Janu, och visst finns det många betydligt bättre ledare, men allt var inte dysfunktionellt i Ukraina. Tvärtom hade exempelvis de nämnda företagen långsamt och mödosamt arbetat sig upp från kriser och börjat fixa internationellt erkända certifieringar på sina produkter. Jag är fortfarande fullständigt övertygad om att det hade varit mycket bättre för Ukraina på lång sikt att växa långsamt och naturligt i takt med Ryssland. Som för övrigt står mycket närmare dem på alla sätt än något EU-land gör (jag pratar nu om Ryssland, inte Putin innan någon får spel). Nu kommer det som såg lovande ut för två år sedan att se helt handikappat ut när det kastas ut i västkonkurrensen. Det sorgliga är att de ukrainska företagen hade klarat den där konkurrensen helt på egen hand om de bara fått växa ifred ett tag till, för all del lite skyddat men skydd är inte alltid fel, i synnerhet inte när långsiktigt lovande företag tar sina första stapplande steg.
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Sekundärt så finns en politisk dimension som då och då slinker ur beslutsfattare mellan raderna (läs: på fyllan), men nästan aldrig uppmärksammas i media. Det handlar om maktbalansen inom EU. Hela jävla Sydeuropa är en finansiell soptipp bortom enkel räddning (med vissa mindre undantag). Genom Polens ökande styrka finansiellt och genom kraftfulla anabolainjektioner i Ukraina tas mer reell makt bort ifrån Sydeuropa. I Östeuropa och de baltiska länderna finns en stor tillväxtpotential, medan Sydeuropa mest bara kan erbjuda strejker och demonstrationer (man vill ha mer pengar, men befolkningen är bortskämd och helt ovillig att acceptera reformer och sociala nedskärningar).
Både håller med och inte. Håller med om att "östländer" som Polen har driv och att det finns mycket gnäll i Sydeuropa, samtidigt är det lite av en myt att folk i söder jobbar för lite. Dessutom beror ju mycket på drivet i öst på att man kommer från en låg nivå. Man har också mycket bättre geografiska förutsättningar än "blindtarmsländer" som Grekland eller Portugal. Slutligen är undantagen i Sydeuropa rejäla sådana - exempelvis norra Italien är mer ekonomiskt betydelsefullt än hela Östeuropa sammanlagt! Men visst har öst mer tillväxtpotential än syd, det går inte att bestrida.
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Ukraina är villiga att betala ett högt pris för sin EU-integration. Personligen tror jag det är nödvändigt och symbiotiskt lönsamt på sikt. Aningen förenklat är det en slags finansiell kolonialism det handlar...och möjligheten för väst att äga/kontrollera ett land med Ukrainas tillväxtpotential - med många nyckelfaktorer EU och USA idag saknar (naturresurser, billig arbetskraft, ett strategiskt geografiskt läge för transithandel öst/väst) - gör Ukraina mer lönsamt en affärer med en oberäknelig och svårkontrollerad Putin.
Jag håller med om billig arbetskraft, känns som att den är "prisvärd" också. Fast transithandel ser jag inget utrymme för, Ryssland ligger ju även sydöst om Ukraina. Naturresurser är ett kapitel för sig, gissar att jordbruket kommer visa sig vara en större tillgång än eventuella fyndigheter av olja/gas. Men det är mest spekulation.
Ja Putin har ju i princip på egen hand sedan 2012 gjort Ryssland alltmer olönsamt - däremot går det naturligtvis inte att jämföra Ukraina med själva Ryssland. Vi har förlorat stort på den här konflikten hur vi än vrider och vänder på det, och oavsett hur kraftigt Ukraina i bästa fall kommer att växa.
(ursäkta eventuella upprepningar, styckena handlar om likartade saker och jobbet kommer in och "stör" då och då)