2014-12-15, 15:40
Medlem
Xeliouss avatar
Svältande från områden ockuperade av ryska trupper kommer till vägposteringar vid Mariupol för att be om mat:

Citat:
Bybor be om mat från militären.

Den ställföreträdande ÖB Mariupol Roman Sokolov.

Enligt honom på lördag och söndag äldre från närliggande byar, som bor i området, tillfälligt kontrolleras av DNI, närmade sig vägspärr APU och bad för att hjälpa dem med mat. För två dagar fanns det 6 fall. De var äldre.
http://www.0629.com.ua/news/690260

Stackars äldre människor, det har redan dött många äldre på grund av den ryska ockupationen. Tyvärr ser de ryska ockupanterna detta bara som en bonus när de kan döda ukrainska medborgare bara genom att underlåta sig att se till att befolkningen, som den ukrainska staten inte kan sörja för, inte svälter ihjäl.
2014-12-15, 16:02
Medlem
(Den positiva) Pressen på Ukraina ökar. Nu har chevron flaggat uppsägning av sitt (från Yanukovich-eran) samproduktionsavtal, värt 10 miljarder usd i investeringar och bilateral samverkan, för fracking i lviv och västra Ukraina.

Dock är det inte ett hävande av avtal per se. Chevron behåller all personal i landet, Ukraina uttrycker en förhoppning om omförhandling efter nödvändiga strukturella förändringar (i skattetekniska förutsättningar och villkor för produktionsdelning). Så mest av allt - precis som jag skrivit om de senaste dagarna - handlar det om att Ukraina pressas til nödvändiga reformer.

Men - för all del - om Ukraina och Radan misslyckas med att acceptera detta är man körda. Chevron är en nyckelspelare i hela den ukrainska energistrategin. Skulle en småslö och populistisk Rada misslyckas med att acceptera villkoren för västerländsk samverkan och investering faller hela den ukrainska energiplanen ihop. Då är eftergifter till Ryssland det enda alternativet.
2014-12-15, 16:13
Medlem
... och nu kom denna. Nya (baltiska och från riskkapitalbranschen) finansministern klargör att privatiseringar, stränga offentliga sparkrav och avregleringar är vad som gäller. Behövs knappast sägas mer.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/new-economy-minister-stands-for-austerity-deregulation-privatization-375191.html

(Säg vad ni vill, men till skillnad från jönsarna på fria tider och zerohedge har jag i alla fall rätt i den information jag lämnar)
2014-12-15, 16:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
... och nu kom denna. Nya (baltiska och från riskkapitalbranschen) finansministern klargör att privatiseringar, stränga offentliga sparkrav och avregleringar är vad som gäller. Behövs knappast sägas mer.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/new-economy-minister-stands-for-austerity-deregulation-privatization-375191.html

(Säg vad ni vill, men till skillnad från jönsarna på fria tider och zerohedge har jag i alla fall rätt i den information jag lämnar)

De ryska marionetterna i Horlivka har sina små problem, de stormades av lokalbefolkningen som hade krav att få ut sina pensioner som de lovats:
Citat:
Residents of Gorlivka stormed RGA with militants for coupons of 1000 hryvnia, - media
http://espreso.tv/news/2014/12/15/zhyteli_horlivky_vzyaly_shturmom_budivlyu_rda_z_bo yovykamy

Citat:
"Folk verkar ha förlorat sin mänskliga form och klättrade på huvudet eller inte varandra. Det fanns många offer, läkare körde snabbt, men de bara inte kunde bryta igenom skara människor. Det var bara hemskt, som om folk började förvandlas till djur, vilket styrde där mänskliga instinkter och den som är starkare "- citerat ögonvittne Sinitsin.
2014-12-15, 18:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Mycket oroande...
Och samtidigt störtdyker Rubeln till nya rekord.
Terroristerna i Donetsk vägrar släppa fram hjälptransporter med mat från Ukraina och inne i Donbass har en 7 ryska soldater omkommit i en olycka med en APC och en stridsvagn, 10 skadade. Så går det när den ryska vodkan flödar i fredstider.
Det sista var en bra nyhet, var står det? Ja rubeln totalkollapsar, skrev ju bara för timme sen att rubeln skulle nå 64 inom en vecka men den gör det redan nu typ nån timme senare. Iofs är det mot dollarn som stärks kraftigt på grund av att USA har mycket starka konjunktursiffror men iaf... 10% försvagning nu, vet de något som vi inte sett än? Är det de stora ryska trupprörelserna och den ryska "övningen" i södra Ryssland som ses som upptakten till ett anfall på Mariupol? Har Putin gett ordern. Vi får se, men 10% verkar mycket för att inte vara något med anknytning till Ukraina.

En annan nyhet, som låter värre tack vare översättningsgrejen får man hoppas:
Citat:
Idag har premiärminister Dmitrij Medvedev meddelade en storskalig utrensning av landet från den ukrainska gästarbetare, skriver "Business Capital" .
Senast redigerad av Xelious 2014-12-15 kl. 18:07.
2014-12-15, 19:33
Medlem
Chrillothekids avatar
Bättre länk till olyckan?

http://dnpr.com.ua/content/v-dtp-pod-alchevskom-pogibli-7-rossiyskih-soldat

Citat:
Donbas ryska militären inblandade i en olycka: luftburen stridsfordon kolliderade med en bränsletankers.

Citat:
"Som ett resultat av kollisionen BMD enheter av den 56: e Separata Guards DSHB Southern inom transport leveranser till kolonnen var en antändning av bränsle transporteras, varvid brandspridning till andra maskiner kolumner med detonationen av ammunition transporteras," - sade han.

Enligt preliminära uppgifter och dödade sju personer, tio fler skadades och en anses saknas.

Fritt från google translate. Bör tilläggas att detta är uppgifter som någon skrivit på sin Facebook-status men det betyder ju inte att det inte stämmer iofs.
2014-12-16, 00:33
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Terroristerna i Donetsk vägrar släppa fram hjälptransporter med mat från Ukraina

Trevligt att se att du nu kallar Kolomojskijs privatarmé för terrorister. Har du alltså äntligen gett upp ditt stöd för den USA-stödda extremistregimen?
http://en.interfax.com.ua/news/general/240020.html
2014-12-16, 05:13
Medlem
KABUNs avatar
Nu har den ukrainske majoren och militärexperten Oleksandr Taran letat runt bland separatisterna och han påstår nu att inga reguljära ryska trupper finns i Ukraina. Bara frivilliga. Detta är en total omsvängning och stämmer inte alls med vad Kiev påstått tidigare.

http://www.liveleak.com/view?i=91f_1418645618
2014-12-16, 08:36
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nu har den ukrainske majoren och militärexperten Oleksandr Taran letat runt bland separatisterna och han påstår nu att inga reguljära ryska trupper finns i Ukraina. Bara frivilliga. Detta är en total omsvängning och stämmer inte alls med vad Kiev påstått tidigare.

http://www.liveleak.com/view?i=91f_1418645618

Fast det stämmer ju inte såklart. För det första så är han med all säkerhet pro-ryss, sånna förekommer inom UA vilket också har försvårat hela situationen för UA som vi alla vet. För det andra så blev han runtkörd lite grann i olika utvalda områden medans terroristerna pekar "Se här finns inga soldater"

Men för många är detta en tros-uppfattning. Jag tror på de som krigat där nere som säger att de möter ryska trupper, jag tror på alla de tusentals bilder och filmer på ryska vapen och soldater som befinner sig i Ukraina. Du tror alla är fejk och du tror på Putin när han säger att det inte finns ryska trupper i Ukraina.

Det mer intressanta är vad som komma skall. Vad tror ni kommer hända framöver? Bankräntan i Ryssland höjdes nu på morgonen från 10,5% till 17% och Rubeln störtdyker. Är detta en ny fas av den ekonomiska krigföringen från väst vi ser, mot ett Ryssland som bygger upp stora militära trupper vid Ukrainas gräns. Är det för att säga till Ryssland "Back off"?
2014-12-16, 09:12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Tack själv. Jag måste, tyvärr, ge dig helt rätt om prislappen för Ukraina.

Det kommer att kosta mycket pengar och helt klart är förlusten av Ryssland ett stort problem för EU (speciellt då Kina gynnas otroligt mycket på, indirekt, Europas bekostnad... vi vill ha billiga naturresurser, inte att kineserna får dom).

Så där, då har jag fått tummen ur men fick klippa och klistra för att kunna svara nu för att det skapats ny Ukraina-tråd.
Jo Kina gynnas ju på flera sätt av krisen, genom billigare råvaror, ökad tillgång till avancerade ryska militära produkter samt ännu mer västerländskt investeringskapital som egentligen var öronmärkt för Ryssland. Plus, som skillnad gentemot Europa, att Kina inte har några som helst planer på att hjälpa Ukraina med stödpaket. (menar inte att det är bidrag Ukraina får från "oss", men vem får betala i slutändan om inte Ukraina kan betala tillbaka till västbankerna? mm just det.)
Slutligen kan Ukraina inte ens i ett best case scenario kompensera för mer än typ 1/4 av förlusten av Ryssland, rent storleksmässigt.

Citat:
Jag kan inte ge för mycket detaljer, men något förenklat finns det två primära argument för västs orubbliga support av Ukraina.

Rent finansiellt så är det en mycket högre kostnad än de 17+15 miljarder usd som diskuterats. Ukraina har en mycket stor potential, men vägen till modern lönsamhet är dyr. Men läser man Yatseniuks reformpaket noggrant så ser man Gud i ekvationen - eller djävulen i detaljerna (beroende på ens egen grundåsikt) - och det är den största utförsäljningen av näringsliv/industri som någonsin skett. Genom eufemismen "internationella investeringar" säljs stora delar av inhemsk industri, helt eller delvis, ut till amerikanska och europeiska affärsintressen. Det är det som är den verkliga hjälpen till Ukraina.

Jo Ukraina har stor potential, man ligger på en mycket låg nivå men har relativt välutbildad arbetskraft och relativt mycket industri. Nackdelen (ok en av många) i nuläget är att man tappat sin klart största handelspartner, framför allt en nackdel på exportsidan.

Ja jag var inne på den där eufemismen i många inlägg för drygt ett år sedan. Väst/EU var egentligen aldrig särskilt intresserade av Ukraina förrän Maidan började ta form. Man har under alla år helt ignorerat ukrainska önskemål om närmare samarbete, vilket tydligast märkts på frågan om visumfrihet. Ukraina slopade visumkravet ensidigt 2005, normalt brukar sådant ske åt båda håll samtidigt men jag tror att EU fortfarande 2015 inte kommer vara klar med sin kravspec på vad Ukraina ska uppfylla för att EU ska återgälda visumfriheten. Maj 2015 var det senaste jag läste, men det gäller då bara ukrainare med helt nya pass.
Jag upprepar också vad jag skrev om Maidan för ett år sedan; EU/väst hade aldrig lyft ett finger för Maidan-protesterna om det inte varit för att Ryssland stod på andra sidan. Annars hade man bara låtit kravallpolisen göra sitt jobb och ingen hade pratat om Ukraina idag (se Turkiet som gick igenom samma sak några månader tidigare).

Citat:
Hela Ukraina är redan inne i den process som möjliggör en drastisk och snabb modernisering. Jag har inte siffran i huvudet, men utav typ 4000 statliga företag/verksamheter/naturtillgångar ska 3900 upp till försäljning. Det kommer att frackas friskt, pipelinenätverket säljs ut till 49 %, Naftogas omstruktureras nu i dagarna till tre separata bolag i syftet att "attrahera internationella investeringar", och betydande naturresurser kommer att dumpas till väst. Det är priset för vår support.

Utan modernisering hade Ukraina - oavsett ryska gassubventioner - dukat under finansiellt. Nu får Ukraina chansen att bli konkurrenskraftigt och de blir effektivt integrerade i den västliga ekonomin. Men kostnaden är hög och det är Ukraina som nation som betalar det verkliga, långsiktiga priset.

Jo det kommer att fyndas/plundras friskt så länge det finns något att hämta, men sedan då, när allt av värde flyttat utomlands? Ukraina kommer inte ha något eget kvar, Antonov och Sich blir namn på muséers utställningsföremål eller har bara namnetiketten kvar på ett företag som kommer ägas av, exempelvis Airbus respektive Rolls-Royce.
Grejen är att de ukrainska företagen faktiskt VAR på gång. Det sprids myter om att inget fungerade under Janu, och visst finns det många betydligt bättre ledare, men allt var inte dysfunktionellt i Ukraina. Tvärtom hade exempelvis de nämnda företagen långsamt och mödosamt arbetat sig upp från kriser och börjat fixa internationellt erkända certifieringar på sina produkter. Jag är fortfarande fullständigt övertygad om att det hade varit mycket bättre för Ukraina på lång sikt att växa långsamt och naturligt i takt med Ryssland. Som för övrigt står mycket närmare dem på alla sätt än något EU-land gör (jag pratar nu om Ryssland, inte Putin innan någon får spel). Nu kommer det som såg lovande ut för två år sedan att se helt handikappat ut när det kastas ut i västkonkurrensen. Det sorgliga är att de ukrainska företagen hade klarat den där konkurrensen helt på egen hand om de bara fått växa ifred ett tag till, för all del lite skyddat men skydd är inte alltid fel, i synnerhet inte när långsiktigt lovande företag tar sina första stapplande steg.

Citat:
Sekundärt så finns en politisk dimension som då och då slinker ur beslutsfattare mellan raderna (läs: på fyllan), men nästan aldrig uppmärksammas i media. Det handlar om maktbalansen inom EU. Hela jävla Sydeuropa är en finansiell soptipp bortom enkel räddning (med vissa mindre undantag). Genom Polens ökande styrka finansiellt och genom kraftfulla anabolainjektioner i Ukraina tas mer reell makt bort ifrån Sydeuropa. I Östeuropa och de baltiska länderna finns en stor tillväxtpotential, medan Sydeuropa mest bara kan erbjuda strejker och demonstrationer (man vill ha mer pengar, men befolkningen är bortskämd och helt ovillig att acceptera reformer och sociala nedskärningar).

Både håller med och inte. Håller med om att "östländer" som Polen har driv och att det finns mycket gnäll i Sydeuropa, samtidigt är det lite av en myt att folk i söder jobbar för lite. Dessutom beror ju mycket på drivet i öst på att man kommer från en låg nivå. Man har också mycket bättre geografiska förutsättningar än "blindtarmsländer" som Grekland eller Portugal. Slutligen är undantagen i Sydeuropa rejäla sådana - exempelvis norra Italien är mer ekonomiskt betydelsefullt än hela Östeuropa sammanlagt! Men visst har öst mer tillväxtpotential än syd, det går inte att bestrida.

Citat:
Ukraina är villiga att betala ett högt pris för sin EU-integration. Personligen tror jag det är nödvändigt och symbiotiskt lönsamt på sikt. Aningen förenklat är det en slags finansiell kolonialism det handlar...och möjligheten för väst att äga/kontrollera ett land med Ukrainas tillväxtpotential - med många nyckelfaktorer EU och USA idag saknar (naturresurser, billig arbetskraft, ett strategiskt geografiskt läge för transithandel öst/väst) - gör Ukraina mer lönsamt en affärer med en oberäknelig och svårkontrollerad Putin.

Jag håller med om billig arbetskraft, känns som att den är "prisvärd" också. Fast transithandel ser jag inget utrymme för, Ryssland ligger ju även sydöst om Ukraina. Naturresurser är ett kapitel för sig, gissar att jordbruket kommer visa sig vara en större tillgång än eventuella fyndigheter av olja/gas. Men det är mest spekulation.

Ja Putin har ju i princip på egen hand sedan 2012 gjort Ryssland alltmer olönsamt - däremot går det naturligtvis inte att jämföra Ukraina med själva Ryssland. Vi har förlorat stort på den här konflikten hur vi än vrider och vänder på det, och oavsett hur kraftigt Ukraina i bästa fall kommer att växa.

(ursäkta eventuella upprepningar, styckena handlar om likartade saker och jobbet kommer in och "stör" då och då)
2014-12-16, 09:26
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nu är det ju också så att det moraliska stödet från EU (och därmed också möjligheten att få igenom stora anslag för Ukraina) förmodligen inte hade varit så stort som det är, och kommer att bli, om inte Putin hade lagt näsan i blöt och fört krig mot Ukraina. Ironiskt nog har Putins maktspel påskyndat EU's engagemang och samtidigt påbörjat omvärldens isolering av Ryssland. Att EU, liksom många andra länder, får vara med och betala på ett hörn för denna isolering är knappast en nyhet. Dock handlar detta snarare om säkerhetspolitik än ekonomi varför man gärna tar denna kostnad.

Också inklippt av mig från gamla tråden.

Visst är det så. Det är total strategisk härdsmälta från Kremls sida.

Hade jag varit Kreml så hade jag låtit EU ta hand om hela Ukraina inkl Krim och själv hela tiden suttit på läktaren och gormat om orättfärdigheter med välfylld plånbok, tills EU hade kommit krypande och tiggt pengar av mig. Då hade jag kunnat börja ställa villkor på riktigt och ÄNDÅ framstå som the good guy. Och Ukraina hade knappast vänt sig från Ryssland och knappast funderat på NATO-inträde. Ryssland hade gått ur leken som både moralisk och ekonomisk segrare. Istället väljer man att ta Krim och ta en strid man inte kan vinna.
2014-12-16, 09:47
Medlem
glimmandes avatar
Med hjälp av eldsjälar bland trådens skribenter så har en utförlig lista med media som ofta behandlar Ukraina/Ryssland inkluderats i startinlägget.

Skulle dock även vara bra med ett fåtal artiklar som sammanfattar konflikten för nytillkomna. Wikipediasidan finns såklart. Men även bättre artiklar skrivna av akademiker skulle vara trevligt. Om skribenterna har tips på lämpligt material så får ni gärna skicka tipsen till mig så inkluderar jag dem i trådstarten. Det som behövs är övergripande sammanfattande artiklar som förhoppningsvis är neutralt skrivna.
Senast redigerad av glimmande 2014-12-23 kl. 08:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in