2015-01-13, 15:44
Medlem
KungensKistas avatar
Kvoteras tjejerna in? Ofta ser man rejäla karlar tillsammans med en liten kvinna.
Citera
2015-01-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Kvoteras tjejerna in? Ofta ser man rejäla karlar tillsammans med en liten kvinna.

Ingen aning. Jag tror att västtrafik vill ha mångfald i biljettkontrollanterna och securitas går med på det.
Citera
2015-01-13, 15:55
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokkrok
Om jag skickar efter en sms-biljett t.ex 23:00 så står det ju att den är giltig till 00:30, måste jag då ändå skicka efter en ny nattbiljett om jag åker efter 00:00 innan 00:30?

Enligt västtrafiks resevillkor så skall du få resa klart på den tur du åker även om biljetten går ut ombord, det vill säga att du inte behöver köpa en ny biljett. Du kan dock inte hoppa på buss x klockan 00:15, sitta på den tills 00:45 och byta till spårvagn y 00:46 efter att biljetten gått ut 00:30. Du får alltid åka klart din resa sålänge den inte innefattar byten.
Citera
2015-01-13, 16:52
Medlem
4-Gotts avatar
Hur viktigt är det att stämpla ett månadskort? Stämplar mitt nån gång i veckan, så länge man har betalt för resan kvittar det väl om man stämplar eller ej?

Och varför låter ni pundare gå fria? Såg ett gäng kontrollanter på spårvagnen, den ene sa "höghus kl 3" men dem kollade de normala resenärerna och sedan gick de av. Tänker ni på er egna säkerhet? Ska jag ha lite mjöl i fickan i beredskap att pudra näsan med?

Hur haja är ni på att jaga folk? Har hört om folk som lyckats hoppa av under en kontroll och har blivit ikapp sprungna och sedan tilltufsade.

Förr i tiden var ni kontrollanter mytomspunna. Man såg eller hörde talas om er nån gång om året (tänker på 90-talet nu) men nu för tiden kryllar det av er, ser er fan nästan varje dag. Hur många är ni, vad hände?
Citera
2015-01-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Hur viktigt är det att stämpla ett månadskort? Stämplar mitt nån gång i veckan, så länge man har betalt för resan kvittar det väl om man stämplar eller ej?

Och varför låter ni pundare gå fria? Såg ett gäng kontrollanter på spårvagnen, den ene sa "höghus kl 3" men dem kollade de normala resenärerna och sedan gick de av. Tänker ni på er egna säkerhet? Ska jag ha lite mjöl i fickan i beredskap att pudra näsan med?

Hur haja är ni på att jaga folk? Har hört om folk som lyckats hoppa av under en kontroll och har blivit ikapp sprungna och sedan tilltufsade.

Förr i tiden var ni kontrollanter mytomspunna. Man såg eller hörde talas om er nån gång om året (tänker på 90-talet nu) men nu för tiden kryllar det av er, ser er fan nästan varje dag. Hur många är ni, vad hände?

Läs mina tidigare svar i tråden.

Vi utför stickprovskontroll. Alla måste alltså inte kontrolleras.

Jag jagar aldrig folk. Mina kolleger jagar heller inte folk, iallafall inte de normalt funtade.

Cirka 30 stycken som jobbar regelbundet. Securitas tog över.
Citera
2015-01-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biljettkontrollant
Läs mina tidigare svar i tråden.

Vi utför stickprovskontroll. Alla måste alltså inte kontrolleras.

Jag jagar aldrig folk. Mina kolleger jagar heller inte folk, iallafall inte de normalt funtade.

Cirka 30 stycken som jobbar regelbundet. Securitas tog över.

kan du snälla svara på min post lite längre upp
Citera
2015-01-13, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av LeRoue

Efter läst om bedrövligt övergrepp eller va de hette, hade inte han rätten o hålla kvar mig då? Eller gäller inte de g4s malmö?

Han skulle rent teoretiskt kunnat gripa dig där för våld eller förgripelse mot tjänsteman där och kvar dig.
Senast redigerad av priz 2015-01-13 kl. 19:16.
Citera
2015-01-13, 19:24
Medlem
diannos avatar
Får börja med att tacka för en väldigt intressant tråd, och ber om möjligt folk att läsa igenom hela tråden för att undvika upprepningar.

Trollar du så trollar du trovärdigt, de svar du har gett hittills låter väldigt rimliga, spännande att få lite inblick i människan bakom paragraferna, det hedrar dig!

Men nu ska vi se vad för frågor jag hade.

1. Om jag reser med Västtrafik från Strömstad till Göteborg, får jag sedan åka inom Göteborg på den biljetten? Hur länge gäller det? Har något minne av att en biljett gäller i tre timmar om man reser mellan zoner men minns inte riktigt på rak arm. Och har du någon koll på hur det ser ut om jag har rest med andra bolag, SJ/Swebus etc. Skånetrafiken var redan nämnt såg jag. Har hört folk säga att det ingår resa inom kommunen man anländer till.

2. Vet att det för några år sedan snackades om att kontrollanterna sände ut en signal för att störa sms-trafiken och blockera möjligheten att köpa sig en biljett när de gick på spårvagnar. Stämmer detta?

Sedan har jag lite frågor som jag alltid har undrat gällande era arbetsvillkor.

3. Du säger att ni är ungefär 30 personer som jobbar i nuläget. Du sa att du hade timlön, har du någon garanti på hur många timmar du får jobba per månad? Vem bestämmer när och hur man ska jobba? Nu åker jag inte spårvagn supermycket men ibland kan det kännas som att man inte ser kontrollanter på hur länge som helst och sedan dyker de upp väldigt tätt. Är det färre som är anställda när det inte kontrolleras lika frekvent eller är det helt enkelt så att de anställda får färre timmar de perioderna, vilket resulterar i mindre lön i slutet på månaden?

4. Får ni OB-tillägg? Jag har liksom övriga sällan sett er på kvällar. Måste varit ett par år sedan sist. Tänker mig att detta skulle kunna spela in i sådana fall. Jag har heller aldrig sett kontrollanter vara ute i pissigt väder. Inte heller har jag sett kontrollanter gå på bussar där det är mer än ett handfull stående. Har ibland (och även av dina svar) fått känslan av att arbetsmiljön går före att sätta dit så många som möjligt, vilket gör att man hellre går på en spårvagn med en handfull pensionärer klockan 13 en onsdag än att gå på klockan 19 en fredagkväll med fulla kids.

Nu blir det en smula personligt, men vill du så får du gärna svara, kan vara hur luddigt du vill, är väl egentligen mer ute efter om du fått en allmän uppfattning om dina kollegor än hur du själv känner.

5. Hur tajta blir ni som arbetar sinsemellan? Hänger ni utanför? Snackas det jobb när arbetsdagen är färdig eller är det något man undviker? Kanske till och med något som inte uppskattas att man pratar om?

6. Är det många som verkar ta stryk mentalt av jobbet? Jag läste i en undersökning att 25% av svenskarna känner direkt avsky mot sin arbetsgivare, och att endast 13% känner att deras jobb känns kreativt, glädjande och utmanande. Och, no offense, men den allmänna uppfattning om biljettkontrollanter är ju att det är ett lågstatusyrke. Skäms många för vad de gör av olika skäl? Om anställningsformen är dålig (timanställd etc), är det något som oroar folk? Känner sig många oroade att möta folk de har bötfällt ute på krogen? Om en trevlig tjej på krogen frågar dig om vad du jobbar med, svarar du ärligt då?

Mycket frågor, men med tanke på att du har svarat så stiligt hittills så hoppas jag att du kan fortsätta i den banan.

Tack!
Citera
2015-01-13, 19:32
Medlem
jc90s avatar
Har fått intrycket av att ni undviker storkontroller vid dåligt väder (läs: regn). Stämmer det?
Citera
2015-01-13, 19:45
Medlem
Ultimatrixs avatar
Vad är de värsta fulingar ni kontrollanter brukar köra med för att säkra bötern?

Är det vanligt att ni ställer er i vägen för plankare som går av, och sen när de går in i er börjar ni slita i personen och hota med att de begått våld mot tjänsteman och att ni ska kalla på polis? Det hände nämligen mig en gång. Väldigt trevlig typ som gjorde det. Hälsa gärna till honom.

Hyser vissa av er kontrollanter agg mot vissa "stammisar" som gång på gång ljuger öronen av sig när ni ber om biljetten?

Om en person tydligt spelar in hela samtalet på mobilen, blir ni försiktigare då?

Händer det ofta att ni ser att en person inte har giltig biljett, eller helt enkelt vägrar visa biljett, och sen bara går vidare på vagnen och skiter i den personen? Det har hänt mig två gånger nu, och det är konstigt hur mycket det skiljer sig från kontrollant till kontrollant.

Hur vanligt är det att kontrollanter slutar? Byts de flesta konstant ut, eller har alla jobbat 4-5 år tillbaka?
Senast redigerad av Ultimatrix 2015-01-13 kl. 19:51.
Citera
2015-01-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Får börja med att tacka för en väldigt intressant tråd, och ber om möjligt folk att läsa igenom hela tråden för att undvika upprepningar.

Trollar du så trollar du trovärdigt, de svar du har gett hittills låter väldigt rimliga, spännande att få lite inblick i människan bakom paragraferna, det hedrar dig!

Men nu ska vi se vad för frågor jag hade.

1. Om jag reser med Västtrafik från Strömstad till Göteborg, får jag sedan åka inom Göteborg på den biljetten? Hur länge gäller det? Har något minne av att en biljett gäller i tre timmar om man reser mellan zoner men minns inte riktigt på rak arm. Och har du någon koll på hur det ser ut om jag har rest med andra bolag, SJ/Swebus etc. Skånetrafiken var redan nämnt såg jag. Har hört folk säga att det ingår resa inom kommunen man anländer till.

2. Vet att det för några år sedan snackades om att kontrollanterna sände ut en signal för att störa sms-trafiken och blockera möjligheten att köpa sig en biljett när de gick på spårvagnar. Stämmer detta?

Sedan har jag lite frågor som jag alltid har undrat gällande era arbetsvillkor.

3. Du säger att ni är ungefär 30 personer som jobbar i nuläget. Du sa att du hade timlön, har du någon garanti på hur många timmar du får jobba per månad? Vem bestämmer när och hur man ska jobba? Nu åker jag inte spårvagn supermycket men ibland kan det kännas som att man inte ser kontrollanter på hur länge som helst och sedan dyker de upp väldigt tätt. Är det färre som är anställda när det inte kontrolleras lika frekvent eller är det helt enkelt så att de anställda får färre timmar de perioderna, vilket resulterar i mindre lön i slutet på månaden?

4. Får ni OB-tillägg? Jag har liksom övriga sällan sett er på kvällar. Måste varit ett par år sedan sist. Tänker mig att detta skulle kunna spela in i sådana fall. Jag har heller aldrig sett kontrollanter vara ute i pissigt väder. Inte heller har jag sett kontrollanter gå på bussar där det är mer än ett handfull stående. Har ibland (och även av dina svar) fått känslan av att arbetsmiljön går före att sätta dit så många som möjligt, vilket gör att man hellre går på en spårvagn med en handfull pensionärer klockan 13 en onsdag än att gå på klockan 19 en fredagkväll med fulla kids.

Nu blir det en smula personligt, men vill du så får du gärna svara, kan vara hur luddigt du vill, är väl egentligen mer ute efter om du fått en allmän uppfattning om dina kollegor än hur du själv känner.

5. Hur tajta blir ni som arbetar sinsemellan? Hänger ni utanför? Snackas det jobb när arbetsdagen är färdig eller är det något man undviker? Kanske till och med något som inte uppskattas att man pratar om?

6. Är det många som verkar ta stryk mentalt av jobbet? Jag läste i en undersökning att 25% av svenskarna känner direkt avsky mot sin arbetsgivare, och att endast 13% känner att deras jobb känns kreativt, glädjande och utmanande. Och, no offense, men den allmänna uppfattning om biljettkontrollanter är ju att det är ett lågstatusyrke. Skäms många för vad de gör av olika skäl? Om anställningsformen är dålig (timanställd etc), är det något som oroar folk? Känner sig många oroade att möta folk de har bötfällt ute på krogen? Om en trevlig tjej på krogen frågar dig om vad du jobbar med, svarar du ärligt då?

Mycket frågor, men med tanke på att du har svarat så stiligt hittills så hoppas jag att du kan fortsätta i den banan.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Har fått intrycket av att ni undviker storkontroller vid dåligt väder (läs: regn). Stämmer det?

Tjenare och tack för frågorna.

1. Det stämmer att en biljett som gäller mellan zongränser gäller i 3 timmar till skillnad från en biljett som gäller inom en zon som gäller i 1 timma och 30 minuter. Jag hänvisar dig till Västtrafiks kontor för frågor om Swebus o SJ biljetter då jag inte kan det så bra. Antagligen är det samma regler som gäller för Swebus o SJ som det var för Öresundstrafiken. Men jag är absolut inte säker, kontoret är det däremot.

2. Jag har bara jobbat som biljettkontrollant under den tid som Securitas haft hand om det och under de senaste 2 åren har vi inte haft tillgång till sådan apparatur. Jag kan inte garantera att de tidigare inte haft det heller, men jag personligen tror att det är 100% bullshit att de haft sådan apparatur. Låter ju extremt märkligt. Farligt dessutom. 112 skall alltid kunna nås.

3. Det är säkert 50 personer som skulle kunna jobba som biljettkontrollanter på Securitas i Göteborg, de flesta av dessa 20 (som inte jobbar regelbundet med det) jobbar som väktare, ordningsvakter och andra saker på Securitas. Alla ca 30 har heltid, några kör halvtid men det är ett eget val.
Det är schemaläggaren och cheferna som bestämmer när vi ska jobba. Schema om 3 månader i gången får vi.

4. Vi får OB-tillägg enligt gällande regler som Transportfacket har varit med och förhandlat om. Det är inte mycket i OB vi får, men det är ett tillägg.
Vi jobbar i alla väder, förutom när det är extremväder dvs storm/orkanstyrka i vindarna och om det skulle vara väldigt mycket snö så att vagnar o bussar inte går som de ska.

Det handlar inte om att vi ska sätta dit så många som möjligt. Västtrafik har ett avtal med Securitas där det står hur många kontroller vi ska ha gjort per är. Det är därför vi jobbar mest på de fordon där vi vet att det är flest folk på. Med det sagt så struntar vi inte i de andra linjerna helt, vi måste fortfarande synas överallt och kontrollera överallt. Vi har alltså INTE krav på hur många vi ska ge tilläggsavgift.

5. Det beror väldigt mycket på. Vissa hittar kompisar och andra ser det mer som ett jobb och inget mer med det. Några hänger med varandra utanför jobbet och andra struntar helt i sina kolleger. Som på alla arbetsplatser bildas det grupper. Jobb pratas det mycket om på rasterna, speciellt om speciella situationer som uppkommit under dagen (eller som den som pratar om det anser speciellt).

6. Det jag fetmarkerade är nog snarare 80% på vår arbetsplats. Chefen/cheferna är inte så omtyckta. PM om du vill veta mer om detta.

Det ÄR ett lågstatusyrke, men ett yrke alltjämt. Jag tror inte att någon skäms direkt, men det är väl inget man skryter med heller. Jag vet många som hellre säger att de jobbar inom ett uniformsyrke, eller som indrivare (givetvis på skämt), eller helt enkelt att de bara jobbar på Securitas.

Jag själv skäms inte, jag skulle gärna säga att jag jobbar som biljettkontrollant till en tjej på krogen, då har vi något att prata om.

Jag skulle heller inte ha några problem med att träffa på folk jag givit tilläggsavgift, det är ju inte jag som gjort fel.
Citera
2015-01-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jc90

Ja det stämmer. Fy fan för att stå där och frysa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in